Turboläge i sexkärniga Phenom II

Permalänk
Avstängd

känns som att man klarar sig på 4 kärnor ett tag till, bulldozern kan nog bli roligare när den kommer

Visa signatur

P182. i5 750@4,01. 5770. 4GB corsair 1600mhz. win7 ultimate 64.X-25 g2 160GB. noctua nh-u12p.
Foto: D5100. 18-55mm.50mm1,8. sb800.

http://corruptio.blog.com/

Permalänk

NAJS. ..helvete oxå jag som inte hunnit sätta upp mitt amd phII 965 be än >,<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nafs
Skulle hon märka om du helt sonika bytte ut prollen?
Förutsatt att ditt mobo stödjer den nya prollen...

Antagligen inte men hon skulle märka mitt stora fåniga flin på läpparna efter jag benchat den.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Avstängd

Är prollen bra så kan jag tänka mej att gå till ett amd system igen..

Är den lika sämst som dom förra amd's så kör jag i7 ett tag till...

Intels 6 kärniga prolle går ju inte att köpa 10k skrattretande... har amd dessa priser och den funkar om.. så lär intel tappa kunder deluxe skulle jag tro...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nioreh83
Fan, man börjar känna sig omodern här med bara 4 kärnor

Vad ska jag som sitter med en C2D säga då?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

4 kärnor börjar bara just nu kännas mainstream men 2 kärnor är fortfarande mer än tillräckligt för större samlingen människor.

Det är ju najs med 6 kärnor i humana priser om priserna stämmer (vilket jag tror att de är ganska goda chanser på att de faktiskt är)

Jag kommer ej uppgradera i närtiden då jag sitter på grejerna långa tider, Men det blir goda lyft de gånger jag köper.

Jag gick från en A64 3000+ 1.8Ghz -> Phenom X4 9750 2.4Ghz. Nästa byte kan mycket väll vara när Bulldozer kommer.

Denna 4 kärniga processor funkar helt gött för tillfället och kommer fungera för en god tid till. Klarar av det jag gör helt tillfredsställande för tillfället.

Sedan angående sweclockers nyhets uppdatering... Fasiken vad segt! Läste om Turbo och priser samt sådant ett par-quad dagar minst tillbaka.

Blir intressant att veta hur exakt Turbo funktionen kommer fungera.

Permalänk
Medlem

jag ogillar det här, nu har jag väntat på nvidias nya grafikkort innan jag köper, nu detta! nej fan nu räcker det, annars kommer det aldrig bli av
Undrar hur mycket skäll praktikanten på norska sidan får då han råkade skriva lite för mycket på sidan, vet att det är väldigt lätt hänt att just sånt här händer! inte bara med info om datorer

Citat:

Ursprungligen inskrivet av biffen_OC
Är prollen bra så kan jag tänka mej att gå till ett amd system igen..

Är den lika sämst som dom förra amd's så kör jag i7 ett tag till...

Intels 6 kärniga prolle går ju inte att köpa 10k skrattretande... har amd dessa priser och den funkar om.. så lär intel tappa kunder deluxe skulle jag tro...

Sämst? AMDs processorer är inte sämst alls, utmärkt bugdet val och jag skulle gissa att de fortarande kommer ligga i klassen prisvärd, anser inte att man kan mäta något hälften så billigt och klaga på den billiga delen om vi säger så!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Vad ska jag som sitter med en C2D säga då?

Måste kännas som att åka runt på häst och vagn:P

förövrigt håller inte argumentet att man inte ska köpa en 6 kärnig processor till speldator, vet inte hur mycket folk här som köper en intel i7 920/930 till sina spelriggar när det är grafikkorten som är det viktiga, men varför gör dom det då jo dom säger att det är framtidssäkert, så det här måste ju vara rena rama space age köpet

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk

Varför säger alla att 6 kärnor är overkill för en speldator?
FSX stödjer upp till 256 kärnor, där lär det bli en stor skillnad.
GTA 4 tror jag stödjer fler kärnor än 4, är inte säker dock.
Sen spelar man ju inte bara utan gör annat på datorn också, skulle säga att om priserna stämmer så finns det inget motargument att inte skaffa sexkärnigt.

Visa signatur

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64

Permalänk
Medlem

Ojoj, mycket lockande att gå över till AMD om det blir det här priset. Ska bygga ny dator och fram tills nu var det intel i7 som gällde

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GustavRonne
Varför säger alla att 6 kärnor är overkill för en speldator?
FSX stödjer upp till 256 kärnor, där lär det bli en stor skillnad.
GTA 4 tror jag stödjer fler kärnor än 4, är inte säker dock.
Sen spelar man ju inte bara utan gör annat på datorn också, skulle säga att om priserna stämmer så finns det inget motargument att inte skaffa sexkärnigt.

Ja sen avlastar ju de kärnor som inte används av spelen (dvs de två utöver de 4 vissa spel har stöd för) de kärnor som används av spelen. Har man folk som spammar MSN i bakgrunden kan inte det ta nåt, har man som jag en surroundreceiver med trasiga analoga ingångar och måste Dolby Digital Live-koda i mjukvaran så tar det litegrann av processorn som annars kunde användas till spelet. Alla vill ha mycket RAM så man kan ha på grejor i bakgrunden men man tänker aldrig på att processorn ibland behövs till sånt också om än väldigt lite.

För att inte tala om den massiva prestandaboost man får när ett spel väl HAR stöd för alla 6 kärnor Solklart 6-kärnigt i nästa rigg mot sommaren. Det och 5870 om de hinner droppa en del, lär man ju må gott av! ^^

Permalänk
Medlem

Nu blev det konflikt på den framtida önskelistan för skatteåterbäringen!

Vad är mest för pengarna: Ett i7 860 system med HT eller ett Phenom II X6 1090T BE system, det är ju frågan och i övrigt 8Gb RAM och en Intel SSD...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
Nu blev det konflikt på den framtida önskelistan för skatteåterbäringen!

Vad är mest för pengarna: Ett i7 860 system med HT eller ett Phenom II X6 1090T BE system, det är ju frågan och i övrigt 8Gb RAM, 5870 och en Intel SSD...

Du får nog bara ta och vänta och se...

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GustavRonne
Varför säger alla att 6 kärnor är overkill för en speldator?
FSX stödjer upp till 256 kärnor, där lär det bli en stor skillnad.
GTA 4 tror jag stödjer fler kärnor än 4, är inte säker dock.
Sen spelar man ju inte bara utan gör annat på datorn också, skulle säga att om priserna stämmer så finns det inget motargument att inte skaffa sexkärnigt.

Hört lite olika siffror för hur många kärnor FSX stödjer 32 till nu 256, hursom den stödjer många, sen ska man inte glömma bort att man ofta har ett antal tillbehörsprogram också när man kör FSX som trafik program, väderprogram, flyg planerare osv, som alla har sin egen tråd/trådar som vill ha CPU kraft också.

Så länge man kör FSX defult funkar en vanlig stark 4 kärnig, men köp några betydligt bättre plan tex nått av det PMDG gör, sen nått väderprogram, trafikprogram lite tunga scenery osv, min Q6600 går på knäna iallafall då, och man får börja kompromissa rejält i inställningarna om man inte vill titta på nära slide show.
Grafikkort har inte så stor betydelse i FSX och blir inte bättre med tex ATI 5870/5890 och knappast inte med Fermi heller, då FSX inte kan använda grafikkortet för beräkningar dock bra kraft för AA +AF behövs men har man tex 8800GTX eller bättre så räcker den till och blir över.

Intels 6 kärniga som kommer (i9) kommer antagligen ligga en hel del högre i pris + man behöver nytt (ganska dyrt) moderkort och nytt minne

Kommer nog överväga att gå på en ny AMD x6 + moderkort och kan behålla mitt minne, speciellt om priserna är någorlunda riktiga som har läkt.

Sen får man väl vänta på och antagligen byta lite mer när det finns 8-12 kärniga CPU

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Uppenbarligen förstår du inte sarkasmen i mitt svar men jag kan förklara ;). Idag finns visserligen spel med stöd för fler kärnor, men de är väldigt få. Även om vi är på väg i rätt riktning med spel så kommer det dröja några år innan vi har många spel som har det stödet. De som skaffar flerkärniga processorer är oftast människor som har behov av det, då syftar jag till någon form av redigering (foto, video, 3d). Idag klarar man sig gott med en dualcore propp och lär nog göra det ett bra tag framöver. Som du säkerligen vet så är HT idag väldigt dåligt optimerat för just spel men ger en bra knuff i program.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Så du tycker att man ska skaffa en CPU med en core då? Eller hur många är gränsen för att det ska vara "begåvat"?

Personligen skulle jag inte köpa en CPU med färre än fyra cores idag även för mestadels spelbruk. Två är för lite och inte framtidssäkert. Gör man sen andra saker än att bara spela så kanske sex cores inte är så dumt ändå.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk

He,he vad jobbigt för de som alltid klagat på Intelfusk för att core-processorerna har turbofunktion....
Det var ju rätt väntat att även AMD skulle ordna en liknande funktion, eftersom det är en mycket smart lösning då man har många kärnor, men program som inte klarar av att belasta alla.
(liksom föregångarna C'nQ och speedstep är mycket smarta lösningar, fast de klockar ned för att spara energi/sänka ljudnivå)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
Uppenbarligen förstår du inte sarkasmen i mitt svar men jag kan förklara ;). Idag finns visserligen spel med stöd för fler kärnor, men de är väldigt få.

Jaså, det var en sarkasm. Mitt svar var väl också en sarkasm då helt enkelt, om det passar bättre.

Att köpa en dual-core CPU idag för spel är nog rätt tveksamt. Att pressa ur marginellt bättre prestanda med något högre klockfrekvens, men att samtidigt begränsa sig med bara två cores för båda spel och allmänt bruk. Dessutom kommer AMD nu också med turboläge som gör att man får högre klockfrekvens automatiskt när färre cores utnyttjas. Vilket gör att få-core vinsten blir mindre eller tom obefintlig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
Antagligen inte men hon skulle märka mitt stora fåniga flin på läpparna efter jag benchat den.

Haha

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Hört lite olika siffror för hur många kärnor FSX stödjer 32 till nu 256, hursom den stödjer många, sen ska man inte glömma bort att man ofta har ett antal tillbehörsprogram också när man kör FSX som trafik program, väderprogram, flyg planerare osv, som alla har sin egen tråd/trådar som vill ha CPU kraft också.

Så länge man kör FSX defult funkar en vanlig stark 4 kärnig, men köp några betydligt bättre plan tex nått av det PMDG gör, sen nått väderprogram, trafikprogram lite tunga scenery osv, min Q6600 går på knäna iallafall då, och man får börja kompromissa rejält i inställningarna om man inte vill titta på nära slide show.
Grafikkort har inte så stor betydelse i FSX och blir inte bättre med tex ATI 5870/5890 och knappast inte med Fermi heller, då FSX inte kan använda grafikkortet för beräkningar dock bra kraft för AA +AF behövs men har man tex 8800GTX eller bättre så räcker den till och blir över.

Intels 6 kärniga som kommer (i9) kommer antagligen ligga en hel del högre i pris + man behöver nytt (ganska dyrt) moderkort och nytt minne

Kommer nog överväga att gå på en ny AMD x6 + moderkort och kan behålla mitt minne, speciellt om priserna är någorlunda riktiga som har läkt.

Sen får man väl vänta på och antagligen byta lite mer när det finns 8-12 kärniga CPU

Jag såg på nån film på youtube för säkert ett år sen där den ansvarige (?) för FSX pratade om hur det var uppbyggt osv, tror han satt och spelade med en dator med två fyrkärniga Intel processorer. Och så skröt han verkligen om hur bra FSX är eftersom det stödjer upp till 256 kärnor.

Min upplåsta 720 i 3.7GHz jobbar på för fullt i FSX, men det är absolut spelbart. Men vill man ha PMDG, väderprogram, UI osv så skulle en X6 passa perfekt!

Visa signatur

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64

Permalänk
Medlem

AMD's 6 kärniga processorer kommer bli prisvärda. Användningsområdet förutom entusiaster som köper för dom måste är ju folk som multitaskar hårt och använder applikationer som är hårt flertrådade som t.ex 3D rendering, encoding osv. Annars kommer en quadcore duga riktigt länge till. Det mesta hänger på självaste beräkningskraften hos vardera kärna idag än så länge, och där är Thuban exakt som dagens Phenom II, förutom sin turbofunktion.

Det har vart lite snevinklat tycker jag att jämföra i5 och i7 processorer mot Phenom II då dom faktiskt kör med Intel's turbofunktion aktiverad vilket överklockar processorerna och får dom att framstå som extra bra. Med Thuban så kommer AMD att se en hel del bättre ut i tester jämfört med föregående Phenom II. Det är något som är värt att observera lite extra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk
Om dom här prollarna skalar bra, dvs ca 1,5 gånger fyrkärninga phenom på samma frekvens så blir dom ju galet prisvärda. Om uppgifterna stämmer förstås. Sen ska man ju ha nytta av sex kärnor, men om man nu har det.

Dom skalar bra, men det mesta hänger på hur väl parallellismen av koden är.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
Endast 6mb i cashe lite väl i minsta laget...=/

Vad grundar du det på? K10 är knappast en starkt cacheberoende mikroarkitektur, och en ökning av dom 6MB L3 skulle resultera i minimala prestandaökningar som absolut inte är värd den stora kärnyta som krävs.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calathea
En del tycks missa att det fortfarande handlar om samma arkitektur. Spelprestandan kommer alltså vara oförändrad i alla spel som inte kan ta nytta av 6 kärnor. Chansen att X6 1090T BE utpresterar en i7 860 eller liknande är nog, tyvärr, mycket liten.

Thuban är väl inte bara en phenom x4 med 2 kärnor till? Den är väl ännu mer optimerad om jag inte minns fel? Tror till och med swecklockers skrivit det.

Om jag inte har fel är Phenom II x6 / Thuban en ny optimerad phenom II med 6 stycken kärnor.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
Endast 6mb i cashe lite väl i minsta laget...=/

Blir ju 9MB sammanlagt, dessutom går det inte att jämföra Intels cache med AMD's rakt av eftersom de är uppbyggda på olika sätt.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biffen_OC
Är prollen bra så kan jag tänka mej att gå till ett amd system igen..

Är den lika sämst som dom förra amd's så kör jag i7 ett tag till...

Intels 6 kärniga prolle går ju inte att köpa 10k skrattretande... har amd dessa priser och den funkar om.. så lär intel tappa kunder deluxe skulle jag tro...

Nu ska vi väl inte ha allt för stora förhoppningar då det fortfarande handlar om samma arkitektur som Phenom II x4 processorerna är baserade på. Men Intels fyrkärniga lär ligga under i flertrådade applikationer

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Avstängd

Alla sitter och hyllar nyheten som om det är bekräftade nyheter, men jag kan inte inte hitta några källor på det. Vet inte om det är jag som är hel förvirrad eller nått. Vart finns bekräftade källor?

Ska precis till att planera ett nytt system så det vore roligt om detta vore sant.

Permalänk
Medlem

Enligt ryktena ska dessa släppas i slutet på april, så om du har lite tålamod med uppgraderingen så kommer det säkert officiella nyheter och även tester snart (om det nu stämmer att det är slutet på april förstås). Ifall det inte är så tycker jag AMD borde gå ut med någon form av dementi.

Permalänk
Medlem

Finns nog ingen större anledning att byta om man redan har en i7a men om de här priserna stämmer lär de gissningsvis bli svårslagna vad gäller pris/prestanda, antagligen speciellt om man räkner in moderkortskostnaden.

Eller så kontrar intel med ordentliga prissänkningar men känns tveksamt vad gäller moderkorten. Intel fortsätter nog gärna med att tjäna skapligt med pengar där och många recencenter räknar inte in helhetskostnad etc så det är nog generellt lönsammare att hålla upp priserna på styrkretsarna jämfört med processorerna.

Undrar om turbomode kommer till x4orna. För de som överklockar spelar det antagligen ingen större roll men för de som inte gör det är det ju väldigt trevligt. Plus det drar upp prestandan i dåligt trådade benchmarks och det har ju väldigt stor betydelse för AMD.

Permalänk

Hoppas även dessa AMD cpuer kan köras ner till under -200C, då blir det helt klart en av dessa för 3dmark05 och 06.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ed76
Finns nog ingen större anledning att byta om man redan har en i7a men om de här priserna stämmer lär de gissningsvis bli svårslagna vad gäller pris/prestanda, antagligen speciellt om man räkner in moderkortskostnaden.

Eller så kontrar intel med ordentliga prissänkningar men känns tveksamt vad gäller moderkorten. Intel fortsätter nog gärna med att tjäna skapligt med pengar där och många recencenter räknar inte in helhetskostnad etc så det är nog generellt lönsammare att hålla upp priserna på styrkretsarna jämfört med processorerna.

Undrar om turbomode kommer till x4orna. För de som överklockar spelar det antagligen ingen större roll men för de som inte gör det är det ju väldigt trevligt. Plus det drar upp prestandan i dåligt trådade benchmarks och det har ju väldigt stor betydelse för AMD.

Jag är nästan helt säker på att Zosma kommer att ha Turbo läget. Zosma är de uppdaterade 4 kärniga processorerna som ska komma ut senare i år.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nighthog
4 kärnor börjar bara just nu kännas mainstream men 2 kärnor är fortfarande mer än tillräckligt för större samlingen människor.

Det är ju najs med 6 kärnor i humana priser om priserna stämmer (vilket jag tror att de är ganska goda chanser på att de faktiskt är)

Jag kommer ej uppgradera i närtiden då jag sitter på grejerna långa tider, Men det blir goda lyft de gånger jag köper.

Jag gick från en A64 3000+ 1.8Ghz -> Phenom X4 9750 2.4Ghz. Nästa byte kan mycket väll vara när Bulldozer kommer.

Denna 4 kärniga processor funkar helt gött för tillfället och kommer fungera för en god tid till. Klarar av det jag gör helt tillfredsställande för tillfället.

Sedan angående sweclockers nyhets uppdatering... Fasiken vad segt! Läste om Turbo och priser samt sådant ett par-quad dagar minst tillbaka.

Blir intressant att veta hur exakt Turbo funktionen kommer fungera.

Väldigt lik min uppgradering! Jag gick från en A64 3200+ 2 GHz (venice, E6, s939) till en Phenom X4 9850. Känner också att min Phenom hänger med riktigt bra än. Funderar också på ett byte till nån av Bulldozer-processorerna.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Väldigt lik min uppgradering! Jag gick från en A64 3200+ 2 GHz (venice, E6, s939) till en Phenom X4 9850. Känner också att min Phenom hänger med riktigt bra än. Funderar också på ett byte till nån av Bulldozer-processorerna.

Själv sitter man kvar med 939 och en AMD X2 (börjar pusha 5 år snart), vill uppgradera när jag har råd, och en 6-core Phenom II vore inte dumt alls om priserna är bra. Annars blir det väl en 4-core. Dock imponerad att mitt moderkort+CPU hängt med så länge. Kan köra de flesta spel på mitt 4870 om än inte med vassaste frameraten i en del pga CPU:n.