Permalänk
Medlem

Nya 2x2GB men bara 3,5GB visas.

... och jag undrar varför, kan minnena eller det ena vara trasigt? Bara 3,5GB visas i windows. Jag kör förvisso WinXP 32Bit i några dagar till och jag känner till att inte alla 4GB kan användas, men visst borde de visas ändå?

http://img405.imageshack.us/img405/6474/nyram.png

Jag ska köra MEMTEST över natten.

edit: typo

Permalänk

Nej, det kommer visas som 3,5 gig.
Jag antar att dit grafikkort har 512 mb minne, då de är de sista 0,5 gigen som inte syns

Permalänk
Hedersmedlem

du svarar på din egna fråga

XP 32bit = .....

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Har en dator här hemma där det visas endast 3.25 GiB minne när det sitter 4 GiB i. Och där är också 32 bitars system.

Så troligtvis är det just därför det inte visas mer.

Permalänk
Medlem

Jag anser mig inte svara på min egna fråga eftersom min arbetsdator kör 32bit XP och visar 6GB RAM.

Tack Lingen. Dock har grafikkortet 1 GB minne...

Permalänk

Är du verkliggen säker på att det är 32 bit? då borde det vara omöjligt :S
det andra var också lite konstigt, men 32 bitars OS kan bara adressera 4 gig sammanlagt, (grafik och annat med lite minne går före ramet) så det borde inte visas mer än 3 gig tycker man då

Det borde funka utan problem när du om ett par dagar byter upp dig

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av One.84
... och jag undrar varför, kan minnena eller det ena vara trasigt? Bara 3,5GB visas i windows. Jag kör förvisso WinXP 32Bit i några dagar till och jag känner till att inte alla 4GB kan användas, men visst borde de visas ändå?

http://img405.imageshack.us/img405/6474/nyram.png

Jag ska köra MEMTEST över natten.

edit: typo

nej, xp 32 bit kan bara visa max 3.5 gig ram, och den där skärmdumpen visar vad dator registrerar, och windows xp 32 kan inte registrera mer än 3.5 gigabyte ram

Visa signatur

Lian Li O11 XL | Asus Crosshair VII Dark Hero | AMD 5950x, Watercool IV Pro| 32gb G-skill trident-z neo @ 3600 Mhz | EVGA 3090 FTW3 Ultra | Seasonic Prime PX 1000 | Asus ROG Swift PG348q

Permalänk
Medlem

Med andra ord installera ett 64bitars OS och du kan använda upp till 16,3biljoner GB istället för 4GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Är du verkliggen säker på att det är 32 bit? då borde det vara omöjligt :S
det andra var också lite konstigt, men 32 bitars OS kan bara adressera 4 gig sammanlagt, (grafik och annat med lite minne går före ramet) så det borde inte visas mer än 3 gig tycker man då

Jag har aldrig installerat ett 64Bits OS så ja, det borde inte vara det om inte någon smugit in det på min dator och fixat min profil Finns det något sätt att verifiera btw?, bara för att.

Jag funderade lite över om mitt grafikminne kan bli strypt av min gammla PCI-E version 1 port på moderkortet så att bara 512Mb kan användas? Inte för att jag någonsin hör talas om något sådant men då skulle din teori kunna stämma in.

Edit: Tillägg - sista stycket skrevs medan de 2 ovanstående inläggen skrevs.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är inte grafikminnet som stryps det är bara extraminne att utnyttjas när det andra inte räcker, enkelt uttryckt.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av One.84
Jag anser mig inte svara på min egna fråga eftersom min arbetsdator kör 32bit XP och visar 6GB RAM.

Tack Lingen. Dock har grafikkortet 1 GB minne...

Aktivitetshanteraren är rätta stället för att se hur mycket minne som kan användas av windows.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Jag vill också minnas att XP 32bit har visat mängd installerat ram - även om det inte kan nyttjas.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N