Permalänk
Medlem

Varför -18C i frysen?

Frostade av frysen idag och började fundera på varför just -18C är den optimala temperaturen i frysen.
Kylskåpets 8C är ganska självförklarande då hållbarheten ökar, går att förtäras direkt osv.
Men varför ska frysen vara -18C är det den bästa hållbarheten/elförbrukning, ökar hållbarheten vid lägre temperaturer och hur mycket minskar den vid högre temp?
Jag är medveten att frågan inte direkt passar på sweclockers men många medlemmar här är bra mycket smartare än mig och vet säkert svaret.

Visa signatur

Asus X99-A i7-5820K GTX1060 men är typ P3 800MHz 256mb RAM 2xV2 12mb and Geforce3 Ti200 40Gb plus, Atari, Amiga, NES, SNES, SEGA and all the fun that make a retro geek happy :-)

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det är egentligen ganska enkelt: -18° Celsius = 0° Fahrenheit

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

-18°C ger bästa hållbarhet i förhållandet till strömförbrukning. Lägre temperatur förlänger hållbarheten. En temperatursänkning på 10°C fördubblar hållbarheten men strömförbrukningen stiger så mycket att det inte är lönsamt. Det är ju inte meningen att maten skall förvaras längre än till nästa säsong (bär, svamp).

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Bakterier gillar -1 eller -18 ungefär lika lite, dock så bryts produkterna ner saktare rent kemiskt ju kallare du har ända ner till -273 grader C.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Jag har +4 och -20 i min kyl/frys Glassen blir dock lite hård så jag funderar på att dra upp till -18 igen. +8 i kylskåpet är lite för varmt.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Håller med, 4 grader i kylen är rätt så mycket trevligare än 8!

Vår frys går ner kallare än -32 grader. Verkar sjukt kallt! Vore kul att göra vodka-slushie eller nått.
Nu är den inställd på mer normala -18.
Hade också gissat att det är en bra kompromiss mellan hållbarhet och energiförbrukning.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Vilka problem finns det om kylen är för kall? Den kyl jag har nu (delad kyl; inte jag som ställt in den) är betydligt kallare än 4 grader (längst in är den närmare 0; mjölken blir till ett ispaket när den ställs mot ytterväggen). Passar perfekt för mig, då det går snabbt att kyla vattenflaskor och liknande, men hur skadligt är det för maten? Den där electroluxsidan har bara energieffektivitet (något som inte påverkar mig omedelbart) som argument mot en för kall kyl.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Suverän länk "Bluetiger" gav mig all information jag sökte.
Så nu lämnar jag frysen ifred men ska testa med 4C i kylen.
Till "kode" så vill jag bara säga att att omvandla C till F och sen säga det det förklarar saken räcker inte men tackar för nu undrar jag varför Fahrenheit börjar på -18 :--)

ok hittade svaret att 0F var den minsta temperaturen man kunde tekniskt åstadkomma på den tiden.
Ok allt uppklarat bara att låsa tråden nu.

Visa signatur

Asus X99-A i7-5820K GTX1060 men är typ P3 800MHz 256mb RAM 2xV2 12mb and Geforce3 Ti200 40Gb plus, Atari, Amiga, NES, SNES, SEGA and all the fun that make a retro geek happy :-)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Vilka problem finns det om kylen är för kall? Den kyl jag har nu (delad kyl; inte jag som ställt in den) är betydligt kallare än 4 grader (längst in är den närmare 0; mjölken blir till ett ispaket när den ställs mot ytterväggen). Passar perfekt för mig, då det går snabbt att kyla vattenflaskor och liknande, men hur skadligt är det för maten? Den där electroluxsidan har bara energieffektivitet (något som inte påverkar mig omedelbart) som argument mot en för kall kyl.

Skadligt är det nog inte, har en känsla av att det borde hålla längre.
Vet att t.ex sallad, gurka etc kan bli mosiga så för kallt bör man inte ha det.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Vilka problem finns det om kylen är för kall? Den kyl jag har nu (delad kyl; inte jag som ställt in den) är betydligt kallare än 4 grader (längst in är den närmare 0; mjölken blir till ett ispaket när den ställs mot ytterväggen).

Är väggen kylelementet eller bara en vanlig plastvägg?
Mätte i vårat kylskåp precis: plasten var runt 7C, vattnet i kylen 9C (lite varmt, kanske... ska nog sänka temperaturen), och kylelementet mellan -7 och -12C.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Vilka problem finns det om kylen är för kall? Den kyl jag har nu (delad kyl; inte jag som ställt in den) är betydligt kallare än 4 grader (längst in är den närmare 0; mjölken blir till ett ispaket när den ställs mot ytterväggen). Passar perfekt för mig, då det går snabbt att kyla vattenflaskor och liknande, men hur skadligt är det för maten? Den där electroluxsidan har bara energieffektivitet (något som inte påverkar mig omedelbart) som argument mot en för kall kyl.

Problemet är väl just det att om det är 4 där termometern hänger kan det mycket väl bli 0 eller t.o.m. under det på vissa ställen. Potatis, morötter, sallad o.s.v blir inte så trevliga då.

Brukar försöka ha runt 6 grader. Vid 8 känns mjölken riktigt ofräsch efter någon dag.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Varför lämnar man dörrarna öppna när man har stängt av dom?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzII
Varför lämnar man dörrarna öppna när man har stängt av dom?

Fukt och lukt

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Fukt och lukt

För att bygga vidare på det så blir fukt i ett stängt utrymme där det troligtsvis även kan finnas lite rester av mat eller liknande så blir det mögel. vilket då undviks om man har dörren öppen:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b