Permalänk

Installera minne i compaq 311c-1000so

Hej, min syrra köpte en ny 311c-1000so härom dagen.

Vi köpte även till en sticka ddr3 1066Mhz 2gig från adata.

Sticker in minnet men datorn säger fortfarande att det bara är 1 gig installerat.

What the fuck?

Hur löser man detta?

Visa signatur

"It's not the size that's important, it's where you stick it."

Permalänk

Hummm... enligt dataspecen för notebooken så står det:
"Minne: 1024 MB
Maximalt minne: Stöder upp till 1 GB DDR3-minne"

Kan det verkligen vara så kasst ?!?!?
http://h10010.www1.hp.com/wwpc/se/sv/ho/WF06b/321957-321957-3...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Nope den stödjer upp till 3 gb. Vet tyvärr inte hur man löser problemet dock :/
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=502070

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freethefire
Nope den stödjer upp till 3 gb. Vet tyvärr inte hur man löser problemet dock :/
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=502070

Antal minnesplatser 2 st 1 inbyggd + 1 ledig
Lediga minnesplatser 1 st
Maximal minnesmängd 3 072 MB 1GB inbyggd + 2GB i ledig minnesplats

Motormannen! Satt där något minne under luckan innan ?

Citat:

1. Öppna Setup-programmet genom att starta eller starta om datorn, och tryck sedan på f10 medan meddelandet "F10 = BIOS Setup Options" (F10 = BIOS Setup-alternativ) visas i det nedre vänstra hörnet av skärmen.

2. Om Setup-programmet inte öppnas med systeminformationen använder du piltangenterna för att välja menyn Main (Huvudmeny).
När huvudmenyn har valts visas minnesstorleken, BIOS och annan systeminformation.

3. Du avslutar Setup genom att välja menyn Exit (Avsluta) med piltangenterna och sedan trycka på enter.

När du är inne i BIOS inställningarna så kolla om allt minne nu upptäcks.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Motormannen
Hej, min syrra köpte en ny 311c-1000so härom dagen.

Vi köpte även till en sticka ddr3 1066Mhz 2gig från adata.

Sticker in minnet men datorn säger fortfarande att det bara är 1 gig installerat.

What the fuck?

Hur löser man detta?

Jag hade också problem att få minnet att funka först, var så att jag fick trycka riktigt hårt för att få in ramstickan på plats. Jag vågade först inte trycka så hårt på den, men när den inte funkade efter några ommonteringar tog jag i mycket hårdare, och den gled längre in.

Lycka till.

Permalänk

Det satt inget minne i där jag nu satt 2gb stickan.

BIOS säger att det bara sitter 1gb i datorn.

Jag har tagit en penna som verktyg och trycker REJÄLT men inget händer.

Det ser ut som om minnet bör åka in lite till men... det går inte.

Vilket jävla skit...

Letrix: Dom där metallarmarna som sitter på var sida om minnet. Dom har en halvmåne på var sidan. Minnet ska väl antagligen så långt in så att dom där halvmånarna passar i minnets "halvmåne hona..."

Visa signatur

"It's not the size that's important, it's where you stick it."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Motormannen
...
Letrix: Dom där metallarmarna som sitter på var sida om minnet. Dom har en halvmåne på var sidan. Minnet ska väl antagligen så långt in så att dom där halvmånarna passar i minnets "halvmåne hona..."

Okay... och ja halvmånarna skall passas in.
Man kan fortfarande se lite grann av kontaktblecken när minnet sitter i botten.
Minnet kan inte vändas fel för då får du inte i det... här krävs inget våld...
Enligt Användarhäftet som medföljde på sidorna om Minne.

Citat:

1. Rikta in den skårade kanten på minnesmodulen mot fliken i minnesmodulplatsen.
2. Håll minnesmodulen i 45 graders vinkel från hårddiskplatsen och tryck in modulen i minnesmodulplatsen tills den sitter på plats.
3. Tryck försiktigt ned minnesmodulen och fördela trycket över båda kanterna tills den snäpper fast.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Waxinator! Du är en underbar person! Nu funkar det, magic 45 grader!

Sjukt konstigt att inte HPs kundsupport inte visste om det. Dom kunde ju ritat in en liten 45* symbol i minnesplatsen.

Men de känns som att jag fått en bakläxa på att läsa manualer också.

Tack alla!

Visa signatur

"It's not the size that's important, it's where you stick it."