Permalänk

Rekommendera mig resemål

Första resan med flickvän.

Juni
Längd: 2-4 veckor.
Budget: ca 15 000kr

Vi båda vill hinna göra och se så mycket som möjligt. Det får gärna finnas fint vatten å snorkling, men vi klarar inte av att ligga längre än nån timma på stranden.
Blandade saker vi vill se/göra
* dyka
* vandra/bestiga berg
* exotiska marknader/exotisk shopping
* spännande kultur
* spännande matkultur

Flera länder kan klämmas in i resan.

Mitt enda förslag hittills är att ta billigt flyg till Spanien, se Spanien och sedan en sväng till Marocko.

Nån som har nå annan idé som kan tänkas passa oss? Någon som har egna erfarenheter eller gjort en riktigt höjdarresa?

Permalänk

Skulle nog säga någonstans i Asien med tanke på att du vill ha det lite mer exotiskt. Svårt att se hur du ska klara dig på 15.000:- i Spanien i 4 veckor.

Kolla på Malaysia , Thailand , Vietnam t.ex.

Permalänk
Medlem

Var 30 dagar i Vietnam/Thailand med tjejen förra året, det var najs! Finns massor att göra och många roliga saker att se. Klarade oss på ~20 000:-/ person ungefär.

Visa signatur
Permalänk

Hmm... med din begränsade budget måste du till ett billigt ställe och det finns inte så många i närheten. Därför måste du flyga en bit och då börjar flygbiljetten kosta mer och mer.

I Asien finns billiga platser men då kostar ju flyget uppåt 10k per person. Dessutom är det kanske inte så trevligt att vara i t.ex. Vietnam på sommaren pga hög temperatur och luftfuktighet.

Afrika eller någon öststat på gränsen mellan Europa/Asien skulle jag föreslå.

Kanske ta en billig charterflygstol till Egypten och resa runt lite. Där kan ni både dyka, vandra, gå på marknad och kolla in sevärdheter. Dock är det väl lite si och så med maten och det är väl inte det enklaste landet att resa runt i. Det finns en anledning till varför de flesta stänger in sig på ett all-inclusive-hotell i Egypten.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Strunta i Spanien och res endast till Marocko. Väl där kan du resa runt i landet med tåg om ni ska vara där såpass länge

Helt annorlunda kultur, man kan flya lågpris med Ryanair/Aerlingus. Samt att det är billigt att leva där.

Det passar in på all dina krav! Matkulturen är helt fantastisk.

Visa signatur

Macbook White late 2007

Permalänk

Visst är asien billigare att vara i men ska 2/3 av budget gå till flygbiljett så lär vi inte kunna hitta på mycket kul väl där nere.
Dessutom är det väl ingen höjdarklimat i Juni..

Är inte Spanien billigt då? Å kan man verkligen roa sig i 3 veckor i Marocko?

RyanAir för 200kr till södra Spanien är ju ett sätt att komma långt för jävligt lite pengar...

Permalänk

Var i Egypten, Hurghada, nu i Januari, helt underbart.
Dock vintertid där då, men ändå 25grader varmt, vilket var lagom.

Folk rekomenderade mig att snorkla när jag var där.
O det gjorde vi, från båt.. helt magiskt.
Man såg botten på 12m djup.

Kan lätt rekomendera det, vi var på "riktig" semester, dvs all inclusive, vi åt o drack o mådde bra i en vecka.

Planering för nästa resa är igång... Egypten igen, men denna gång 2v.

Permalänk
Hedersmedlem

All inclusive är inget att rekommendera om du vill uppleva landets matkultur dock...

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk

Nej det håller jag med om!
Men ska man bara må gott, ha semester o njuta så var det perfekt.
Maten på vårat hotell var grym, olika rätter varje dag osv.

Permalänk
Medlem

Spanien har samma prisnivåer som sverige, det jag märkte var billigare var alkohol och lokaltrafik.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Avstängd

Sydostasien är ju en klassiker, och inte utan orsak.

Annars är Egypten som Fox nämner ett bra ställe, på Sinaihalvöns östra sida har man grymt snorklande/dykande.
Dhahab är en bra och relativt billig ort att utgå ifrån för det. Undvik att stanna länge i Sharm El Sheikh (där man lär landa om man åker hit), det är turistigt och dyrt.

Om ni har lust kan ni då också dra upp till Petra i Jordanien, kanske den fränaste platsen på jorden.

Berg råder det inte någon brist på i dessa trakter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fear The Llama
Visst är asien billigare att vara i men ska 2/3 av budget gå till flygbiljett så lär vi inte kunna hitta på mycket kul väl där nere.
Dessutom är det väl ingen höjdarklimat i Juni..

Är inte Spanien billigt då? Å kan man verkligen roa sig i 3 veckor i Marocko?

RyanAir för 200kr till södra Spanien är ju ett sätt att komma långt för jävligt lite pengar...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fastforward
Hmm... med din begränsade budget måste du till ett billigt ställe och det finns inte så många i närheten. Därför måste du flyga en bit och då börjar flygbiljetten kosta mer och mer.

I Asien finns billiga platser men då kostar ju flyget uppåt 10k per person. Dessutom är det kanske inte så trevligt att vara i t.ex. Vietnam på sommaren pga hög temperatur och luftfuktighet.

Afrika eller någon öststat på gränsen mellan Europa/Asien skulle jag föreslå.

Kanske ta en billig charterflygstol till Egypten och resa runt lite. Där kan ni både dyka, vandra, gå på marknad och kolla in sevärdheter. Dock är det väl lite si och så med maten och det är väl inte det enklaste landet att resa runt i. Det finns en anledning till varför de flesta stänger in sig på ett all-inclusive-hotell i Egypten.

Spekulera gärna inte i flygbiljettspriser om ni inte har någon koll på vad det kostar.

Du kan flyga t/r stockholm - bangkok för runt 6000:- /person.

Bara man kan vara lite flexibel med datum så ska det inte vara några problem.

Prisexempel:

1/6 till - 30/6 -2010

1 vuxen, 6 214:- totalt
1 flygbiljett(er), vuxen, 4 055:- /person
1 flygskatt(er), vuxen, 2 159:- /person

Med Qatar Airways

Så visst går det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brogren
Spekulera gärna inte i flygbiljettspriser om ni inte har någon koll på vad det kostar.

Du kan flyga t/r stockholm - bangkok för runt 6000:- /person.

Bara man kan vara lite flexibel med datum så ska det inte vara några problem.

Prisexempel:

1/6 till - 30/6 -2010

1 vuxen, 6 214:- totalt
1 flygbiljett(er), vuxen, 4 055:- /person
1 flygskatt(er), vuxen, 2 159:- /person

Med Qatar Airways

Så visst går det

x2 = 12000kr
Vilket är mer än 2/3 av deras budget.
2-4 veckor med 3000kr är inte mycket, även om de är billigt i asien...

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem

Kroatien? Ska själv dit i Juni Ungefär samma natur som Italien, dvs bra dykvatten och varierande landskap. Dessutom billigare än många andra Europeiska länder inkl. Spanien och Italien.

Snabb ruttrekommendation på västkusten: Plitvicka naturreservat, stort område med sjöar och berg. Vidare neråt till landets näst största stad, Split. Sedan Makarska Rivieran ner till Dubrovnik. Finns även populära öar utanför rivieran, Brac och Hvar t.ex om man testa lite andra dykvatten eller bara glida från ö till ö med båt.

EDIT: La till lite länkar.

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elite
Kroatien? Ska själv dit i Juni Ungefär samma natur som Italien, dvs bra dykvatten och varierande landskap. Dessutom billigare än många andra Europeiska länder inkl. Spanien och Italien.

Snabb ruttrekommendation på västkusten: Plitvicka naturreservat, stort område med sjöar och berg. Vidare neråt till landets näst största stad, Split. Sedan Makarska Rivieran ner till Dubrovnik. Finns även populära öar utanför rivieran, Brac och Hvar t.ex om man testa lite andra dykvatten eller bara glida från ö till ö med båt.

EDIT: La till lite länkar.

Du skrev mer eller mindre exakt samma sak som vad jag tänkte skriva :P. Plitvicka och Split är jättefina ställen. Ta gärna en titt på Trogir som ligger ett par mil utanför Split med. Finns alla möjliga sorters båtar som kan ta en ut bland öarna på lite olika äventyr. Antingen bara i ett par timmar, men även i flera dagar om man så vill.

Jag gillar Kroatien väldigt mycket. Det är inte sådär sönderturistat som en del ställen kan vara. Inga fulla rödmosiga britter som gapar och skriker, (oftast) inga skandinaviska restauranger med servitriser som kommer från Borås etc. Men samtidigt så är det ju ett random europeiskt land så det är ändå väldigt lätt att befinna sig där.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rich
All inclusive är inget att rekommendera om du vill uppleva landets matkultur dock...

Vi var i Tunisien (Djerba) med all inclusive och jag lovar dig att man fick all slags afrikansk mat! Men det skiljer nog från hotell till hotell och resebolag till resebolag.
Jag gillade inte landet då det var 40c+ hela tiden och den ända skuggan som fanns var under parasoll. Maten var väl inte riktigt min smak men det fanns jävligt mycket att välja bland. Gillar man jätte varmt väder och stark mat är tunisien stället för dig...

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Får väl rekommendera Slovakien. Skitbilligt att flyga till bratislava med ryan air. Du har sjysst berg att vandra i, härlig natur, hög värme (30-35 i juli) med liten luftfuktighet, god öl och mat. Hur det är med stora stränder vettefasen, men nog är det varmt för att lägga sig och sola iaf

Spännande städer, mer spännande mindre orter och ja, för 15k får ni mycket om ni tar er utanför de stora turistmålen.

Om det är så exotiskt vet jag dock inte. Mycket är väl lite naggat i kanten och gammalt, men det i sig själv kan vara charmigt. Dock ej exotiskt.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Bali i Indonesien är att rekommendera.

Dock jävligt dyrt att åka dit, vad jag minns.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

http://www.lonelyplanet.com/ukraine

Kan rekommendera Ukraina, riktigt varmt o gött på sommaren. Väldigt billigt för oss väst européer är det också

Sikta in dig på södra Ukraina typ Krim halvön eller Odessa.

Permalänk
Medlem

budgeten är ickeexisterande för en resa i europa i upp till 4 veckor.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brogren
Spekulera gärna inte i flygbiljettspriser om ni inte har någon koll på vad det kostar.

Du kan flyga t/r stockholm - bangkok för runt 6000:- /person.

Bara man kan vara lite flexibel med datum så ska det inte vara några problem.

Prisexempel:

1/6 till - 30/6 -2010

1 vuxen, 6 214:- totalt
1 flygbiljett(er), vuxen, 4 055:- /person
1 flygskatt(er), vuxen, 2 159:- /person

Med Qatar Airways

Så visst går det

-3700 Biljett
-2250 skatt

5950 totalt... jag tror skatten på den borde vara mer än 2xxxx om det är totalt 6000?

Men iaf... Jag fixar lätt biljetter för 4000kr med Qatar eller 4500-5000 med Thai.
Fast orkade inte standby för Thai då köpte jag ute istället Annars hade man åkt med Qatar med orka byta flyg

15 000 med eller utan biljett? Utan biljett så kan du leva som en kung i någon asiatisk land

Sjukt grymt villa till uthyrning 4 eller 5 stars för från 18 000/baht ca 1 månad eller med service och städning allt shit för ca 36 000 baht då får man jävligt stor sovrum, kök blabla

Pool, spa och allt shit stuff finns även lyxig hotell... varför inte skyview

Bayok... bo i 60-70e våning och käka frukost längt up på 70e våning med översikt hela staden... just den avdelning snurrar runt hela tiden, inte snabbt som karusell direkt men fett nice.

Sen finns det massa marknad, shoping osv nära stället...

MBK, siam square, siam plaza, blabla butiker
Sen marknader har du jatjujak marknad... massa med djur, kläder blablabla allt, vad vill du ha?
Sen har du khaosarn road... jävla dyrt ställe att shoppa med massa turister

Dyka kan du göra i Pattaya, Krabi och annat shit ställe billigt, eller ta en tour dykning några dagar du kan få dyka med valhaj, simma med vithaj eller något vete fan massa med fiskar kanske man blir uppkäkad eller nåt.

Visa signatur

EIZO FlexScan SX2761W 29" | ASUS Crosshair III Formula | AMD Phenom II X4 955 3.21Ghz | Corsair HX1000W | Corsair Dominator 6GB 1866 MHz DDR3 | PowerColor HD 2900 XT 1GB (CrossFire) | Western Digital VelociRaptor 300GB 10KRPM 16MB SATA | D-Link DNS-323 2TB http://www.aperture1337.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FoxRacingInc
Var i Egypten, Hurghada, nu i Januari, helt underbart.
Dock vintertid där då, men ändå 25grader varmt, vilket var lagom.

Folk rekomenderade mig att snorkla när jag var där.
O det gjorde vi, från båt.. helt magiskt.
Man såg botten på 12m djup.

Kan lätt rekomendera det, vi var på "riktig" semester, dvs all inclusive, vi åt o drack o mådde bra i en vecka.

Planering för nästa resa är igång... Egypten igen, men denna gång 2v.

All inclusive är ju motsatsen till "riktig" semester. Är ju bara "Svenssons" som åker på det. Charter och speciellt med "all inclusive" är sånt man skyr som pesten!

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Hur mycket skulle man klara sig på i Thailand om man stannar 3 mån och lever snålt dvs köper billig mat?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Har varit i Egypten fyra gånger. Kan rekommendera det väldigt väldigt mycket. Dock så har vi alltid åkt dit under hösten/vintern, då var det lagom varmt. Frågan är ju om det inte är FÖR varmt under sommaren.
Ni kommer i vilket fall som helst att komma hem med ett minne för livet. Snorklingen och dykningen är vad jag hört bland de bättre i världen. Och jag tvivlar inte. Jag överdriver inte när jag säger att jag tycker att det var lika coolt att snorkla senaste gången jag var där som jag var där första gången.
Dessutom testade jag att dyka vilket var sjukt coolt.
Första gången vi var där var vi i Hurghada, detta var ungefär 6-7 år sen skulle jag tro.
Resten av gångerna har vi varit i Sharm El Sheikh och runtomkring, blandannat Dahab.
När vi var i Hurghada var det skitigt ÖVERALLT och byggarbeten var man än vände blicken, så det var inte så trevligt, det kanske har ändrats nu dock.
Bästa snorklingen finns på hotellstränderna i Sharm och Dahab.
Finns mycket båtturer att åka ut på också, detta är väldigt bra också.
Blandannat Ras Muhammed.

Nästa gång vi åker vill jag åka till Luxor och se Konungarnas Dal, detta ska vara riktigt häftigt!
Lite Egypten-tips från mig iaf

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
All inclusive är ju motsatsen till "riktig" semester. Är ju bara "Svenssons" som åker på det. Charter och speciellt med "all inclusive" är sånt man skyr som pesten!

Semester för mig/oss den här gången var att komma från alla måsten hemma i Sverige, ta dagen som den kommer.
Vi kopplade av helt enkelt.

Vi må vara Svenssons, men fy f*n va skönt vi hade.

Vad är då "riktig" semester för dig?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FoxRacingInc
Semester för mig/oss den här gången var att komma från alla måsten hemma i Sverige, ta dagen som den kommer.
Vi kopplade av helt enkelt.

Vi må vara Svenssons, men fy f*n va skönt vi hade.

Vad är då "riktig" semester för dig?

Uppleva något annat, komma bort från alla Svenssons. Inte åka charter med massa svenskar och äta hotellmat. Man vill ju ut och käka på riktiga lokala ställen.

Ne, aldrig mer charter.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BergLake
Hur mycket skulle man klara sig på i Thailand om man stannar 3 mån och lever snålt dvs köper billig mat?

Hur mycket budget och hur mycket du har att spendera

Jag kan fixa Taxi till dig för 1500baht/dag dvs ca 300kr/dagligen åker i princip vart du vill, nästan. Annars tar man buss, skytrain osv hela dagen kan du behöva betala ganska mycket också...

Budget lista
Buss 20-40kr/resa inom Bangkok, skytrain 20-30 eller något sträcka typ.

Mat, beror på vad du ska käka, hummer och sånt går loss på 500-600baht/per hummer färdig grillad. Men om du ska käka färska billiga mat, ca 50baht/måltid

Har du 10 0000 svenska kr så skulle du kunna leva upp till 3 månader med ca 13 000baht/månaden.

Det är jävligt mycket om du jämnför med vad du lever i Sverige. Du har råd att gå på bio med jävligt stor säng eller soffa, massage stol för bara 500baht/film, ca 100kr

Du kan ev. hyra en sorts villa med pool osv för fr. 18 000 baht ca 3000-5000kr/mån finns även inklusive städerska och lite lyxigare rum ca 36 000 baht/mån.

Annars finns det lägenhet, utan eller med airconditioner från 1000kr/mån till 2000kr/mån beroende på område.

ca 1500kr/mån kan du få en hyfsat fin lägenhet med airconditioner. Då snackar vi helt okej lägenhet, ganska rent och fint... finns även billiga ställe man kan sova fr. 300-600baht/natt sen bara åka runt om man inte känner sig för att stanna på ett ställe

Visa signatur

EIZO FlexScan SX2761W 29" | ASUS Crosshair III Formula | AMD Phenom II X4 955 3.21Ghz | Corsair HX1000W | Corsair Dominator 6GB 1866 MHz DDR3 | PowerColor HD 2900 XT 1GB (CrossFire) | Western Digital VelociRaptor 300GB 10KRPM 16MB SATA | D-Link DNS-323 2TB http://www.aperture1337.com/