Seagate fortfarande störst

Permalänk
Medlem

Jag har 3st Samsung diskar, alltid köpt mina lagringsdiskar för att få så bra pris/storlek som möjligt. Bara 9% var klent

Permalänk
Medlem

Hade en äldre Maxtor 120GB som dog efter någon månad, en annan Maxtor dog efter cirka 3 år. Hade ett par äldre Seagate diskar som tuffade på ett bra tag, skulle dock inte köpa Seagate idag då de köpte upp Maxtor. WD är mitt val då mina WD diskar har hållt längst.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk

Blev också förvånad över Samsungs andel sålda enheter! Dom senaste hårddiskarna jag köpt har varit av märket Samsung, helt klart konkurrenskraftigt företag och dom är på framfart, men det kan Seagate behöva. Spinpoint F3-diskarna har ju fått väldigt bra betyg i recensioner och så, och är väldigt prisvärda.

Skulle vara intressant att se lite statistik över hårddiskkrascher över olika tillverkare.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

Seagate har väldigt många avtal med OEM tillverkarna så det är inte så konstigt att de ligger högst upp. Även WD är vanligt i OEM maskiner. Så att de ligger högt upp i statistiken gör mig inte förvånad.

Men krashar gör alla diskar. Vet inte hur många diskcrashar jag har varit med om men det är typ 1-2st i månaden på mitt jobb. Och det är väldigt spritt mellan de olika märkena. Oftast är det 2,5" diskar på bärbara som går, men det är ju inte så konstigt då det är väldigt varmt och skönt i en bärbar samt att folk har inte den minsta aning om att diskar som är under drift är känsliga mot stötar.

Permalänk
Medlem

Kör alltid Samsung för dom har alltid klarat sig bättre tycker jag. Western Digital händer med. Men är rädd för seagate sen deras diskar hade problems.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warh0g
IBM/Hitachi kommer jag aldrig att köpa. IBM DeathStar (20-40gb DeskStar) gjorde att man tappade förtroendet totalt.

Dagens sanning! Herrejävlar vilka dåliga diskar, kraschade hipp-som-happ och datan var förlorad!

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem

Samsung och WD är det som gäller.
Konstigt att folk köper Seagate.

Permalänk

Jag trodde attSamsung skulle ha en mycket större andel.

edit: varför gedde du mig IG i svenska...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enorus
Samsung och WD är det som gäller.
Konstigt att folk köper Seagate.

Hur så?
Har haft 5-6 seagate diskar över loppet av 16 år, inget problem med någon av dem. De leder ofta, om inte oftast, i hastighets test och väldigt få som säger att de går sönder i jämförelse med hur många som säljs.

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk

Klockren rubrik och bildval!!

visste att seagate ägde WD men inte att de gjorde lika stor viinst och att de andra var så 'små' känns tryggt att man har en del gamla WD och en smärre arme Seagate

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Mitt förtroende för Seagate försämrades kraftigt förra året på grund av 7200.11-serien. Runtslussad mellan olika support-företag blev man också, sjukt dåligt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Räkna bort alla OEM-datorer så är Seagate nog inte så stora längre... Samsung SpinPoint och WD ftw.

Permalänk
Medlem

Samsung SpinPoint är grejer. WD har väl okej diskar med, min WD är dock varmare än Samsung trots att den inte är i samma liga.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Klockren rubrik och bildval!!

visste att seagate ägde WD men inte att de gjorde lika stor viinst och att de andra var så 'små' känns tryggt att man har en del gamla WD och en smärre arme Seagate

Ägde? Berätta också gärna varför du blir trygg av din "arme" Seagate. Du kanske menar vad du skriver, att de är arma idag?:p

Här kan ni iaf se hur marknadsandelarna såg ut 2005, innan WD lade in överväxeln och började tillverka det kunderna ville ha: http://www.xbitlabs.com/news/storage/display/20050817220516.h...

"Food for thought" som det så vackert heter på engelska.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Ägde? Berätta också gärna varför du blir trygg av din "arme" Seagate. Du kanske menar vad du skriver, att de är arma idag?:p

Här kan ni iaf se hur marknadsandelarna såg ut 2005, innan WD lade in överväxeln och började tillverka det kunderna ville ha: http://www.xbitlabs.com/news/storage/display/20050817220516.h...

"Food for thought" som det så vackert heter på engelska.

Det var en viss skillnad ja.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

kört seagate i alla mina burkar men efter att dom klantade till det med firmware förra året så sjönk mitt förtroende tyvärr även om det inte drabbade mig. skulle nog köpa en WD idag.

btw trodde att Samsung skulle vara mycket större

Permalänk
Medlem

Har alltid kjöpt Seagate, og aldri har det värt problem med dem, intill 7200.11 diskene.. har en som dog for en uke siden.. har bestemt meg for å pröve WD green til filserveren, Samsung stoler jeg ikke helt på da dem er relativt ny i bransjen, dessuten hadde dem vel en stund disker som ikke parkerte lese hodene?
WD har jeg aldri likt da mine erfaringer var at dem låt mere enn Seagate, men som sagt nå tester jeg noen green WD mest pga. pris pr GB, jeg tror Seagate er trygt å kjöpe om man holder seg borte fra 7200.11 og heller kjöper 7200.10/12.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

I första hand köper jag

1. Hitachi.
2. WD
3. Samsung.

Tyvärr ingen Seagate och så kommer det att förbli.

Permalänk
Medlem

Börjar nästan komma upp i lite statistiskt underlag genom jobbet, och trots 7200.11-problemen så är Seagate överlag helt ok i kvalité. Om man kollar på flest antal diskar (i % och modeller) som inte pallat genom åren så ser väl WD något sämre ut.
Men då har det körts skiten ur dom år efter år, och de har i regel pajjat en bra bit efter garantitid.

En sak är säker, lägg inte alla ägg i samma korg, det gäller även hårddiskar.
Det finns för mig inget i särklass "bästa" märke på några år sett med konsumentdiskar i alla fall.

Dumpa lite backuper/kopior då och då på filer du håller kära.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Körde med seagate ända sedan ~5 Gb tiden. De fungerade alltid felfritt...Men något gick snett efter köpet av Maxtor så dessa dagar är det WD som får stå för lagringen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JimiEM
Körde med seagate ända sedan ~5 Gb tiden. De fungerade alltid felfritt...Men något gick snett efter köpet av Maxtor så dessa dagar är det WD som får stå för lagringen.

+1, fast min första seagate sitter fortfarande och snurrar i min gamla 286:a.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Seagates kvalle har blivit sämre dem har fortfarande inte hämtat sig från 7200.11 problemen. Senaste 4 månaderna har två seagate gett upp för mig en 7200.11 och 7200.12 1.tb.

Permalänk
Medlem

Jag har både Samsung Spinpoint F3 och WD Caviar Black, ingen av dem har krashat ännu, då de är mindre än ett år gamla båda två. Dock kan jag säga att Spinpoint F3 är BETYDLIGT bättre i drift, den är alltid 3-4 grader svalare än Caviar Black, den låter avsevärt mindre, och enligt benchmarks så är den över 50% snabbare på stora filer (med ungefär samma söktid). Dessutom kostar den något mindre per GB.

Så om inte Spinpoint kraschar oftare än Caviar Black, så finns det nog ingen som helst anledning att köpa en Caviar Black före Spinpoint F3, förutom gammal vana.

Detta gäller alltså bara dessa modeller, jag har inte testat några andra.

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk

Tänker hålla mig undan Samsung i fortsättningen även om jag nästan uteslutande haft dem de ~sex senaste åren.
Tycker inte om företaget speciellt och tycker inte de ska få fortsätta växa sig så stora. De bara öser ut massa marknadsföring. Jag har fått nog!

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Tänker hålla mig undan Samsung i fortsättningen även om jag nästan uteslutande haft dem de ~sex senaste åren.
Tycker inte om företaget speciellt och tycker inte de ska få fortsätta växa sig så stora. De bara öser ut massa marknadsföring. Jag har fått nog!

Varför tänker du hålla dig undan från dom? Bara undrar.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

Jag körde från början med en IBM 20 gb som jag gav hysteriskt mycket pengar för. Den var störst då och kostade mig nästan 3000 kr. Det var på modemtiden och 20 GB var sjukt mycket då. Den IBM disken tickade på bra och jag hade faktiskt inga fel på någonsin men den hade gjort sitt när OS inte fick plats på 20 GB längre. Sedan vart jag varnad av att IBM's diskar inte höll måttet längre och då valde jag gå över till Maxtor. De första med sk fluidteknik. Så jag köpte en 120GB. Kommer ihåg vilken fröjd det var att inte höra detta knackande. Dessa höll också förvånansvärt bra.

Så nästa gång föll valet på två st 300GB Maxtor. Man ville ju köra RAID0 nu när det fanns för alla pratade om vilken prestanda det innebar. Men dessa diskar var katastrof. Dessa diskar krashade bägge två inom 11 månaders tid. Det var ett stort problem med dom och det var att fettet koagulerade om datorn stod på ofta och fettet inte fick kylas ned. Dessa diskar innebar över 2 miljoner felexemplar för maxtor och innebar förmodligen deras konkurs.

Så jag köpte 2 st seagate diskar istället och de fungerade bra tills jag började få konstiga bluescreens. Fick konstaterat då jag läste på nätet att det var problem med firmware delen. Fick någon fix men den ena disken var redan kass men den gick på garantin. Så i dagsläget har jag även köpt in en 640 gb WD som jag kör OS på + 1 TB WD + 2 st seagate diskar på 500 GB st.

Lillebrorsan har alltid hållit WD högt. Men har haft problem med WD också.
Med denna historia vill jag påstå att man ska nog inte hålla någon tillverkare högre än någon annan. Bara för att funkat bra tidigare så är det absolut ingen garanti att det ska fungera bra i framtiden.

Min personliga omdöme är nog att de som håller högst klass är väl WD, Seagate tätt följd av samsung. Men vem vet hur det ser ut om några år.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hakan78
...då valde jag gå över till Maxtor. De första med sk fluidteknik. Så jag köpte en 120GB. Kommer ihåg vilken fröjd det var att inte höra detta knackande. Dessa höll också förvånansvärt bra...

Menar du icke kullagrad, utan glidlagrad i oljebad, så var Seagate först iom sin 9GB-modell (maxkapaciteten på den serien) 1997-1998 någonstans, ej helt säker på exakt år.
Hade flera, alla gick sönder. Gick extremt varma. Seagate fick ordning på detta till slut och alla tillverkare gick över till detta även om tex WD var ovanlig envisa med att behålla kullager.

Edit: Hittade nu, från Seagates sida. Det var 1997:
"Mature Technology
FDB technology was developed over 50 years ago for use in gyroscopes, high accuracy machine tools, and low noise applications in submarines. This array of applications drove a steady flow of research that resulted in a general understanding of the design techniques and behavior of fluid bearings.
Seagate was the first disc drive manufacturer to successfully implement FDB motors, meeting the high reliability requirements of disc drive applications.
Seagate has produced these drives with FDB motors in volume since 1997."

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Köper aldrig mer Seagate. Aldrig haft så många döda diskar som med Seagate.
Samsung som gäller nu.

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk

Jag är som kärringen mot vinden och kör enbart på Seagatediskar Har för tillfället 15-17st Och aldrig haft ett endaste problem med dom Inte ens min 1,5TB har krånglat

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Just nu kör jag mestadels med Samsung diskar.
Har även fem stycken Maxtor diskar. Bara dom gamla Maxtor diskar jag har haft har crashat för mig. Det var 20 och 30 GB:are Men mina 200 GB Diamond Max kör på bra än idag och jag har haft dom i snart tre år.
Med Samsung diskar har jag inte haft en enda fail och vissa är snart 6 år gammla.
Dessutom har jag en extern HDD Maxtor One Touch med 160 GB och den snurrar felfri sen 2002. Fast jag bara använder den till Backup nu förtiden.
Seagate will och WD ska jag inte köpa igen. Har båda crashat efter bara nåt år för mig.
Sen har jag en Quantum Fireball Disk med 1.6 GB i min Pentium Etta med 166 MHz och den funkar bra fortfarande. Den har faktiskt hängt med sen 1995 och är fortfarande i bruk.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013