Får fortfarande "Grey stripes" gjort allt!

Permalänk

Får fortfarande "Grey stripes" gjort allt!

Hej!

Det är fortfarande så att jag får "grey stripes" på skärmen och så måste datorn stängas av på knappen. Har bytt allt i datorn, även lämnat på kortet för RMA men de hittade inga fel.

Har till och med kört furmark med max upplösning och 4x AA, Samtidigt som Prime95 så datorn verkligen pressas till max. Detta gick fint i två timmar till jag avbröt.

Men så fort jag ska spela antingen Grid, Just cause 2, COD MW2 eller battlefield bad company 2 får jag ränder på skärmen och den fryser fast oftast inom en kvart.

Temps under mitt stresstande:

CPU 59c
GPU 65c
nord elelr sydbryggan vad den nu kallas blev lite ljummen när jag kände på flänsarna.

kan även tillägga att jag testat med ett helt nytt Corsair 450w nätagg utan succes.

XFX skriver bara att jag ska göra en RMA till min återförsäljare och de säger att kortet fungerar bra hos dom.

Vad kan jag göra mer? Har även testat kortet i en annan dator samma fel där i samma spel.

Datorn ser ni i sign

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Vilken återförsäljare är det ?
Sa du till dem att testa i just de spelen problemen uppenbarar sig?

Hade jag varit du hade jag filmat när felet uppstår och mailat till återförsäljaren eller nåt så de kan se, eftersom du tydligen kan få den att hänga sig när du vill.

Jag har lite samma problem med mitt 5770 men det händer väldigt sällan, en gång i månaden kanske, testade att höja minnesfrekvensen på grafikkortet och då kom det nästan direkt. Så nu kör jag med underklockade minnen och det har inte hänt något fel, ännu.
Du kan ju testa det som sista utväg.

Mvh

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henkezd
Vilken återförsäljare är det ?
Sa du till dem att testa i just de spelen problemen uppenbarar sig?

Hade jag varit du hade jag filmat när felet uppstår och mailat till återförsäljaren eller nåt så de kan se, eftersom du tydligen kan få den att hänga sig när du vill.

Jag har lite samma problem med mitt 5770 men det händer väldigt sällan, en gång i månaden kanske, testade att höja minnesfrekvensen på grafikkortet och då kom det nästan direkt. Så nu kör jag med underklockade minnen och det har inte hänt något fel, ännu.
Du kan ju testa det som sista utväg.

Mvh

Hur underklockar jag det? För just nu står allt på det minsta som går i CCC vilket är original klock. Och så fort jag ändrari MSI afterburner så pixlar sig skärmen och allt blir suddigt/inte sebart på skärmen.

Det är komplett. Japp de har tydligen testat..

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem med mitt Powercolor 5750. Dock händer det inte alltid men när det väl gör så är det så irriterande! Har senaste drivrutinerna med från ATI.

Permalänk
Medlem

Gör en profil i CCC med bara overdrive ikryssat( i profil rutan)
Spara den och gå till C:/Användare/{Ditt användarnamn}/Appdata/Local/ATI/ACE/Profiles

och öppna din profil där, memoryclocktarget_0 är det du ska titta på om du vill ändra klockfrekvensen på minnena.

Mvh

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henkezd
Gör en profil i CCC med bara overdrive ikryssat( i profil rutan)
Spara den och gå till C:/Användare/{Ditt användarnamn}/Appdata/Local/ATI/ACE/Profiles

och öppna din profil där, memoryclocktarget_0 är det du ska titta på om du vill ändra klockfrekvensen på minnena.

Mvh

Det står:

<Property name="Want_0" value="99300" />
<Property name="Want_1" value="99300" />
<Property name="Want_2" value="99300" />

ska jag ändra till typ 90000 istället på alla tre då? Tänk om de blir samma som i MSI att grafikortet ser ut att gå sönder?

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SimpanDirr
Det står:

<Property name="Want_0" value="99300" />
<Property name="Want_1" value="99300" />
<Property name="Want_2" value="99300" />

ska jag ändra till typ 90000 istället på alla tre då? Tänk om de blir samma som i MSI att grafikortet ser ut att gå sönder?

Isf är det bara till att avaktivera profilen så är du tillbaka som vanligt

EDIT: Glöm inte aktivera profilen sen efter du ändrat där och ändra helst inte med profilen igång.

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henkezd
Isf är det bara till att avaktivera profilen så är du tillbaka som vanligt

Kan ju inte avaktivera ifall det blir så för ser inget på skärmen allt är typ utsmetat

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Har samma problem med mitt XFX 5870 XT.

Klockade ned det till 855mhz istället för 865mhz som är original med CCC overdrive.

Problemet har inte uppstått efter det och har inte märkt någon försämring av prestanda så jag kan leva med det=)

Visa signatur

Antec 1200, intel i7 920, Corsair 8 gb 1600mhz, Asus P6T Deluxe, SDD Intel 320 80 gb, SSD Corsair x32, WD Raptor 74 gb, WD Raptor 150 gb, Samsung 400 gb, XFX HD6990 4gb,Creative X-fi Extreme musik, Corsair HX 750 W, Logitech Z-5500, Win 7 Pro 64bit

Permalänk

Så sitter i i felsäkert läge och ska ställa tillbaka till stock klock, blev mina regnbågar över hela skärmen och såg absolut inget. Varför kan jag inte underklocka?

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tenkan
Har samma problem med mitt XFX 5870 XT.

Klockade ned det till 855mhz istället för 865mhz som är original med CCC overdrive.

Problemet har inte uppstått efter det och har inte märkt någon försämring av prestanda så jag kan leva med det=)

Jag har iof ett 5770, men jag hade inga problem att dra upp kärnan till 1000mhz, rörde jag minnet uppåt mer än till 1250mhz(1200 stock) så ville den däremot inte leka längre.

Klurigt problem detta, verkar beror på många olika saker, men det händer så sällan för mig att det inte är lönt att skicka tillbaka det :/

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Hedersmedlem

Har du testat med en annan skärm? Fullt uppgraderat OS?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Har du testat med en annan skärm? Fullt uppgraderat OS?

Japp har testat andra skärmar , har fullt uppgraderat allt köpt är det till och med. Har testat både W7 32bit och 64 bit. Får även samma fel i XP 32bit.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

har haft PRECIS samma problem med mitt grafikkort, ladda ner senaste catalyst(10.3 tror jag det är)

så är problemen borta. så jävla skönt !

Permalänk

Så nu fungerar det igen fick installera om CCC. Som förut kör jag med 10.3 igen och har samma fel. Jag avinstallerade rätt med driversweeper och allt i felsäkert läge om någon undrar om det

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Har liknande problem med mina XFX 5870 i cf. Efter mycket testande misstänker jag problem med drivrutiner, kanske i kombination med något för hög temp. Allt presterar bra individuellt i alla tester jag kan komma på.

Efter att jag blåst c-disken och installerat ccc 10.3 fungerar det hyfsat i alla fall. Vart något galet med os också så en nyinstallation är alltid gott.

Visa signatur

Lancool PC-K62 - Corsair HX850W - Asus Maximus 3 Formula - Intel Core i7 860 - Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4x2GB - Corsair SSD P 128GB - 2 st Samsung SpinPoint F1 750GB - XFX HD5870 CrossFire - Win7 Pro 64bit

Permalänk
Medlem

hade detta felet med mitt sapphire 4870 512mb..
hade googlat endel och kommit fram till att det var fel på vbioset, att något med opengl krånglade. så installerade nytt vbios och har aldrig varit några problem efter det : p

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hejkk
hade detta felet med mitt sapphire 4870 512mb..
hade googlat endel och kommit fram till att det var fel på vbioset, att något med opengl krånglade. så installerade nytt vbios och har aldrig varit några problem efter det : p

kan även tillägga att jag testat bios både från xfx och många andra tillverkare utan framgång.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Hade inte ATi fixat detta?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Som sagt innan detta är nog fel på din sida och inte kortet, speciellt med tanke på att de ej hittade något fel.

Fixa den senaste biosen, kör en drivesweep, senaste drivisarna självklart.
Om chassit inte har bra ventilation kan du testa att klocka ner kortet något, men om du clearar alla drivers och ny bios tror jag att det kan funka.

Många har även haft problem med moderkorten (PCI-E slotsen) så testa att byta slot om du har flera uttag.

Permalänk
Medlem

Jag har upplevt samma problem med mitt 4850, fast oftast ännu värre iform av systemkrasher.
Det verkade vara tempraturrelaterat, även fast jag har Accelero S1 med en 120mm fläkt på och kör stock.

Jag ökade fläkthastigheten ett steg och omplacerade den så den hamnade mer över VRM.

Körde furmark innan och efter (xtreme burning mode);
Innan: maxtemp 80C (samma på VRM), krash vid 2500 frames (ca 5 min)
Efter: maxtemp 55C (samma på VRM), ingen krash efter 15min. Samtliga spel funkar utan krash.

Detta är fortfarande konstigt, då kortet stiger till minst 80C med stockkylning.

Permalänk

Hade samma problem innan (HD 4870). Ny GFX bios fixade det för mig. Se guiden någon var snäll o skrev här på forumet. Var relativt enkelt och efter detta har jag inte fått en enda grafiklåsning. Vet inte hur det fungerar med garanti efter ändrat bios, så testa inte detta om du kan få ut ett nytt kort!

Visa signatur

Nätagg: Corsair 450 W | Moderkort: Asus P5Q-E | Processor: i5 2500k @ 3.3GHz | Grafikkort: HD 4870 1024 MB | Minnen: Corsair Classic 8GB 1600MHz | Skärm: Samsung T220 @ 1680x1050
En datorspelsklubb för vuxna! www.oldswedishgunners.se

Permalänk
Medlem

Om du kör fler än 1 skärm, se till så din primära skärm också är identifierad som skärm nr 1 genom att lägga denna till vänster i cataclyst där du ser skärmarna.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VIller-Valle
Hade samma problem innan (HD 4870). Ny GFX bios fixade det för mig. Se guiden någon var snäll o skrev här på forumet. Var relativt enkelt och efter detta har jag inte fått en enda grafiklåsning. Vet inte hur det fungerar med garanti efter ändrat bios, så testa inte detta om du kan få ut ett nytt kort!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceDread
Om du kör fler än 1 skärm, se till så din primära skärm också är identifierad som skärm nr 1 genom att lägga denna till vänster i cataclyst där du ser skärmarna.

Som sagt har jag testat många bios, men vilket tycker ni ajg ska köra med som borde vara det rätta? För nu har jag inte ett XXX bios utan vanligt 4850.

Kör bara med 1 skärm.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk

Asså nu har jag flashat tillbaka till original bios och underklockat det. Samma fel, har formaterat igen och installerat 10.3 samma fel igen. Gjorde det på en till dator samma fel. Komplett svarar mig inte längre heller

JAG SLÅR IHJÄL NÅGON SNART

Just det senaste Bios till mitt kort är från 2008, jag tycker de borde göra ett nytt som fungerar åt mig men det kommer tydligen inte på fråga, de på XFX hänvisade till att köpa ett nytt grafk kort!

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

kanske bara är så att det är fel på det?
alltså söndrigt

Permalänk
Hedersmedlem

Har du testat andra kablar till skärmen? Vilken sort har du idag DVI-D eller?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Har testat både vanlig och dvi i kabel med olika skärmar

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Hej!

Det är fortfarande så att jag får "grey stripes" på skärmen och så måste datorn stängas av på knappen. Har bytt allt i datorn, även lämnat på kortet för RMA men de hittade inga fel.

Har till och med kört furmark med max upplösning och 4x AA, Samtidigt som Prime95 så datorn verkligen pressas till max. Detta gick fint i två timmar till jag avbröt.

Men så fort jag ska spela antingen Grid, Just cause 2, COD MW2 eller battlefield bad company 2 får jag ränder på skärmen och den fryser fast oftast inom en kvart.

Temps under mitt stresstande:

CPU 59c
GPU 65c
nord elelr sydbryggan vad den nu kallas blev lite ljummen när jag kände på flänsarna.

kan även tillägga att jag testat med ett helt nytt Corsair 450w nätagg utan succes.

XFX skriver bara att jag ska göra en RMA till min återförsäljare och de säger att kortet fungerar bra hos dom.

Vad kan jag göra mer? Har även testat kortet i en annan dator samma fel där i samma spel.

Datorn ser ni i sign

jag hade samma proble med mitt kort, Sapphire hade ett corrupt bios i sina kort i första batchen. finns en nytt fungerande bios att ladda ner från deras hemsida någonstans. det hjälpte mitt problem. fast jag har ju ett 4870 men jag hade exakt samma problem så låter som det är nått med det. Du har ju dock XFX men låter fortfarande som att det är nått med det.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Jag har ett XFX 5870 och fick precis grey stripes, kör orginalklock med catalyst 10.4 beta...

Visa signatur

ASUS Sabertooth Z87, Intel Core i7-4770K, Corsair Vengeance LP DDR3 2x8GB, EVGA GeForce GTX 980, Samsung 850 evo 500gb ssd, Fractal Design Define R4, Corsair HX 1000W, Dell u3011 30" 2560x1600, fråga gärna om du undrar om något i min profil, hjälper gärna till om jag kan...
Hjultomtenz i BF4