Ekonomisk återhämtning bäddar för högre minnespriser

Permalänk
Medlem

Ack, dålig timing då man planerar att uppgradera om 3-4månader :/

Permalänk
Avstängd

Man skulle ha bunkrat upp ett lager när minnena var som billigast, men det är ju inget man står och tänker på. Då hade man kunnat sälja minnena mycket billigare än dagens pris men ändå dyrare än det priset som minnena kostade när man köpte dom

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av REALIN
Hmm blir nog att köpa mer RAM då. :x

Hade tänkt att göra det nu och vill ju inte att det ska bli dyrare ifall jag väntar.

He, he...

Det kanske är det tillverkarna vill, så att det blir en självuppfyllande profetia.

De går ut och säger: Snart blir minnena ännu dyrare!
Alla tänker: Gaah! Jag måste köpa innan dess!

Resultat: Efterfrågan ökar och priset höjs...

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Som jag sa, än är det inte dags för mekaniska diskar att gå i pension. Jag har lite svårt för att begripa hela den här uppståndelsen kring SSD. SSD diskar kan man ha nytta av som systemdiskar, men inte så mycket mer än så, tror jag inte. Som lagringsdiskar är det fortfarande mekaniska diskar som regerar med tanke på både kapacitet och pris.

"Men inte så mycket mer än så"? Systemdisken är den viktigaste, resten är lagring och i dagsläget är näst intill den ända lagring som behövs lagring av olagliga filmer och musik, till det andra räcker ofta en SSD. Finns dessutom i dagsläget goda möjligheter att filer etc ska sparas på nätet med god tillgänglighet och backup, även om det inte är något som jag själv skulle använda. Kanske hjälper det dig att förstå uppståndelsen runt små supersnabba diskar (ja S.S.D.) eller så väljer du att fortsätta se det från ditt perspektiv.
----------------
Priserna på internminnen har ju inte bara sakta men säkert höjts, de har chockdubblerats, är det ens möjligt att dessa priser blir ännu högre och vad baseras dessa obskyra priser på?

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Moderator
Moderator
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeagan
"Men inte så mycket mer än så"? Systemdisken är den viktigaste, resten är lagring och i dagsläget är näst intill den ända lagring som behövs lagring av olagliga filmer och musik, till det andra räcker ofta en SSD. Finns dessutom i dagsläget goda möjligheter att filer etc ska sparas på nätet med god tillgänglighet och backup, även om det inte är något som jag själv skulle använda. Kanske hjälper det dig att förstå uppståndelsen runt små supersnabba diskar (ja S.S.D.) eller så väljer du att fortsätta se det från ditt perspektiv.

*skratt*

Nu får du väl ändå tänka till litegrann, bara för att ta ett par exempel - digital fotografering och videofilming. En normal 30 årig man idag kanske har både digital kamera och digital videokamera. Fatta vad mycket film och bilder han kanske tar av sina barn i familjen?

Vet du vad mycket utrymme 1 endaste spel idag tar? Hur många tror du kör 1 spel i taget? Eller att de kanske har fler samtidigt? 5-10-15? Med 2-4 gig stycket, plus mods...ARMA2 inklusive mods närmar sig 10 gig om jag inte har helt fel. Och det är bara ett enda spel med tillhörande mods.

Andra personer jag känner till använder mekaniska hårddiskar för att lagra helt lagligt inspelade filmer och serier från TV utsändningar som de fångat med HTPC och TV kort.

En person kör en hel musikstudio där han spelar in egen musik och pular med, han har till och med sålt ett par skivor.

En annan person driver företag sedan flera år, det blir inget med online lagring för den mannen och det är rent oansvarigt ekonomiskt att spendera X antal ggr mer bara för att få snabbare SSD.

Nej du, SSD eller online lagring räcker inte till i dagsläget. Vet du vad mycket man får betala per gig? Det dröjer innan det blir prisvärt för gemene man. Perspektiv var det väl du sa, "näst intill den enda lagring"?

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Man får hoppas att det inte gör det. Men troligtvis, ja. Det skulle i varje fall inte förvåna mig.

Det påverkar inte mig egentligen. Jag tänker inte gå över till SSD förrän de nuvarande priserna har halverats och jag känner att tekniken är mogen och tiden är inne. Till dess kör jag med mekaniska diskar. Mekaniska diskar är väl inte uträknade än? De har ju tjänat oss i många decennier nu. Över 50 år! Än är det inte dags för den att gå i pension.

Att det är pensionsdags är bara löjligt. De diskar man byter mot SSD i framtiden kommer ju inte vara lagring i första taget så alla diskar man har nu kan man ju fortsätta att använda som lagring/backup bredvid en SSD så jag ser inte ens att det är någon konkurens mellan SSD och HDD. Är ju ungefär som att Saab 93 skulle ersätta Scania:s lastbilar för att dom går snabbare. Helt absurt.

Som du säger kommer mekaniska diskar antagligen hänga i ett bra tag framöver.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Det är så klart en prisåterställning. Inte en höjning.

De låga priserna hänger naturligtvis ihop med den ekonomiska krisen och är inget bra i sig, utan bara ett sätt för tillverkarna och återförsäljarna att minska sina förluster.

Så det är BRA att priserna stiger. Tyvärr är det tillfälligt. Högkonjunkturen innebär mängder med felinvesteringar som korrigeras i lågkonjunktur. Avskaffa riksbanken och utrota konjunktursvängningarna i sig.

Permalänk
Medlem

Så det tros att priserna kommer gå upp på mer än bara minnen, om man ska köpa en ny burk bör man göra det den här månaden da?

Permalänk
Medlem

Tråkigt, går minnena upp till 2000 spänn igen för 4 GB så kommer jag inte köpa minnen på ett bra tag.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

I somras kostade mina 12GB DDR3-minnen lite över 2000 kr. Nu kostar de 3800kr.

Är väldigt glad över att jag köpte mina stickor då

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrtvi
Det är så klart en prisåterställning. Inte en höjning.

De låga priserna hänger naturligtvis ihop med den ekonomiska krisen och är inget bra i sig, utan bara ett sätt för tillverkarna och återförsäljarna att minska sina förluster.

Exakt, folk här på sweclockers verkar ha väldigt dåligt minne
Minnes priset under 2008 var väl det lägsta någonsin. Tänk tillbaka lite längre än så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
De där två gröna?...

De heter Kingston HyperX. Det står på dem annars. Det är två DD3 moduler.

Provat att Googla på energisnåla minnen?

Första sökträffen i Google är det du letar efter.

Snabba och energisnåla minnen från Team Group

De heter Kingston LOVO och inget annat, men det är tveksamt om de fungerar på ditt moderkort, inte många BIOS som har 1,25 och 1,35 Volt som val (men jag vet att Asus P7P55D har det). Jag har tom problem med mina "standardminnen"...

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lan
*skratt*

Nu får du väl ändå tänka till litegrann, bara för att ta ett par exempel - digital fotografering och videofilming. En normal 30 årig man idag kanske har både digital kamera och digital videokamera. Fatta vad mycket film och bilder han kanske tar av sina barn i familjen?

Vet du vad mycket utrymme 1 endaste spel idag tar? Hur många tror du kör 1 spel i taget? Eller att de kanske har fler samtidigt? 5-10-15? Med 2-4 gig stycket, plus mods...ARMA2 inklusive mods närmar sig 10 gig om jag inte har helt fel. Och det är bara ett enda spel med tillhörande mods.

Andra personer jag känner till använder mekaniska hårddiskar för att lagra helt lagligt inspelade filmer och serier från TV utsändningar som de fångat med HTPC och TV kort.

En person kör en hel musikstudio där han spelar in egen musik och pular med, han har till och med sålt ett par skivor.

En annan person driver företag sedan flera år, det blir inget med online lagring för den mannen och det är rent oansvarigt ekonomiskt att spendera X antal ggr mer bara för att få snabbare SSD.

Nej du, SSD eller online lagring räcker inte till i dagsläget. Vet du vad mycket man får betala per gig? Det dröjer innan det blir prisvärt för gemene man. Perspektiv var det väl du sa, "näst intill den enda lagring"?

Spelar du dum eller är det med flit som du använder dig av specialfall för att beskriva hur den stora massan använder datorer. Två av dina exempel du nämner är t.ex. företag.

Du bör ta hänsyn till att en medel Svensson inte är en datorentusiast även om dina vänner råkar vara det, ett större antal använder inte datorn till mer än spotify, webbläsare och word. Du kan komma med hur många exempel du vill på NÄR man behöver mer utrymme utan att du kommer med en vettig poäng i din argumentation.

Den större delen datoranvändare skulle klara sig med en 160gb SSD, jag kan inte tro att många skulle argumentera emot det. Priset på SSD är dock på tok för hög för att vara prisvärd, att det är dyrt nu gör dock inte "hypen" runt en ny teknik som ssd mindre då det är en stor förändring i rätt riktning både när det gäller användande och dataförluster.

Skulle jag själv klara mig med en SSD? ja på min laptop, inga problem, vilket råkar vara normalt användande.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza

Vad hände med dina länkar?

Jag får bara fram ett felmeddelande för varje länk jag klickar på.

Jag tror inte hela länken kom med när jag kopierade.
Här kommer de i alla fall tillsammans med orginalposten:

Känns som att framtidstron om minnespriserna fick rätt... eller?

http://www.sweclockers.com/nyhet/8932-ddr3_billigare_till_vin...

http://www.sweclockers.com/nyhet/9673-forbattrad_tillverkning...

Och senast:

http://www.sweclockers.com/nyhet/10473-samsung_forst_med_30_n...