Victorinox släpper självförstörande USB-minne

Permalänk
Melding Plague

Victorinox släpper självförstörande USB-minne

Företaget bakom den klassiska schweiziska armékniven lanserar ett multiverktyg med självförstörande minne.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag förstår att det är krypterat också(?), för annars kan man ju bara sätta in den i datorn i stället för att försöka öppna den (vilket resulterar i uppbränning).

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Hur fungerar en uppbränning? Var ligger energin lagrad? Slänger till med ett ord jag inte riktigt är säker på, men i en kondensator?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ClAyMan
Var ligger energin lagrad? Slänger till med ett ord jag inte riktigt är säker på, men i en kondensator?

Jag ser ett batteri!

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem

förstår inte riktigt poängen med denna...

För att komma åt ett minne så pluggar man väl bara in den i datorn. då finns det ju ingen anledning att öppna "skalet".
Och om man nu hittar på något special-hack för att kringgå kryptering så borde ju en bränd kontrollerkrets inte vara något problem heller, då man bör kunna sätta minnet på ett fungerande "kort".
dessutom så borde ju batteriet vara det första man laddar ur, disablar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lordsqueak
förstår inte riktigt poängen med denna...

För att komma åt ett minne så pluggar man väl bara in den i datorn. då finns det ju ingen anledning att öppna "skalet".
Och om man nu hittar på något special-hack för att kringgå kryptering så borde ju en bränd kontrollerkrets inte vara något problem heller, då man bör kunna sätta minnet på ett fungerande "kort".
dessutom så borde ju batteriet vara det första man laddar ur, disablar.

Hacka det går väl antagligen, men det står ju också att all lagring förstörs och om man försöker komma åt något där inne så går det ju sönder så det är kanske inte så lätt att ladda ur batteriet.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Hedersmedlem

det här förstår jag inte alls...
Med ordentlig kryptering går det inte att komma åt filerna alls. Menar de att man fysiskt skulle vilja titta vad som ligger på minnet? Det hjälper ju inte då det är väldigt svårt att urskilja saker på nand-kretsar... Och kan man det så är de ju fortfarande krypterade. Skulle vara lustigare om minnet brann när man skrivit in fel kod 3 gånger ;).

Eller "kan" det vara ett säljargument kanske? Fungerar säkerligen för många i vilket fall.

Angående urladdning av batteriet så tror jag att USBstickan har ett eget litet batteri innanför skalet...
Som kanske kan fyllas på från det större batteriet i knivkroppen men räcker några månader utan kontakt med stora klockbatteriet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

De nämnde LED-lampa, så tror att batteriet hör till den...
Ett USB-minne behöver väl inget batteri för att komma ihåg?

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Citat:

En schweizisk armékniv med USB-minne har vi sett tidigare men nu har Victorinox släppt en ny variant med ett USB-minne som skall vara riktigt säkert. Secure Pro skall vara hackersäkert och vid lanseringen fick ett gäng ”professionella hackare” försöka sig på att knäcka minnet med ett pris på £100,000 som lockbete. Ingen lyckades och minnets AES256-kryptering med kombination med en fingeravtrycksläsare och en självförstörelsemekanism som bränner sönder minneskretsarna och CPU:n om någon försöker sig på att försöka öppna minnet verkar vara ett riktigt säkert kort.

Saxat direkt ifrån alltomprylar.se

Får dra fingret innan man kan läsa minnet i datorn. Inget lösen alltså. Annars får man knäcka AES256 krypteringen. Jävla tid det ska ta om man har ett starkt lösen ifrån börjAn

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem

Det är väl för att man ska associera till Mission Impossible och tycka att det är tuffa prylar...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tosseboll
De nämnde LED-lampa, så tror att batteriet hör till den...
Ett USB-minne behöver väl inget batteri för att komma ihåg?

Näe, men det är någon form av trigger som gör att minnet självförstörs om man mixtrar med skalet. Jag tippar ju på att det är någon form av sensor som känner av detta och en gissning är ju att sensorn är batteridriven.
Meneee, det kan ju vara så enkelt att det är en gas innanför plastskalet och om denna gas blandas med syre så blir de nå kemisk reaktion. Tvivlar dock på denna lösning.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Det är väl för att man ska associera till Mission Impossible och tycka att det är tuffa prylar...

Nja mest för att kunna ta ut extra pengar för en onödig funktion, dock är det en direkt parallell till ditt svar

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Fingeravtrycksläsaren kan väl vara en svag punkt. Mythbusters lyckades ju lura en sån läsare.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Jag brukar alltid lagra hemlisar på extern HD när jag jobbar åt CFR, NSA, CIA, NWO, Illuminati, Annunaki och KGB.

Externa diskar är garanterat självförstörande.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Fingeravtrycksläsaren kan väl vara en svag punkt. Mythbusters lyckades ju lura en sån läsare.

Hur gjorde dom? Jag vill gärna se det avsnittet om du kan länka from youtube?

Permalänk

Sett det mythbusters avsnittet också, det var löjligt enkelt. En latexavgjutning av fingeravtrycker som dom satte på sin egen tumme bara.

Vill minnas att jamie lyckades med en papperskopia på avtrycket också, löjligt enkelt. Och detta va på nåt slags professionellt dörrlås, hoppas utvecklingen har gått framåt sen dess.

Om minnet hade smält och sagt "this unit will selfdestruct in 5, 4, 3" osv så hade jag tagit ett direkt (undrar om drullerförsäkringen skulle täcka det:P)