*GUIDE* windows Remote desktop (fjärrstyr en annan dator)

Permalänk
Medlem

*GUIDE* windows Remote desktop (fjärrstyr en annan dator)

Fjärrskrivbord (remote desktop) i windows i ett lokalt nätverk
I detta fall mellan Win 7 och XP Media center edition.

Det finns en hel del olika program för att kunna ansluta och fjärrstyra en annan dator, Men i denna guide tänkte jag visa hur man ansluter till en annan dator och får åtkomst till dess skrivbord och program i windows 7 genom att använda windows inbyggda remote desktop funktion.

*** OBS ***

Denna funktion finns dock bara i :

* Windows vista/W7: Professional, Business, och Ultimate.
* XP: professional och media center edition.
* windows 2000 server
* Windows NT TS
* Windows server 2003
* Windows server 2008
* och även vissa andra speciella versioner av Vista och Windows 7

I mitt exempel ska vi nu ansluta från windows 7 ultimate till en dator med XP media center edition på inom det lokala nätverket. Principen gäller på liknande sätt om man vill ansluta mellan:

* XP pro > XP pro.
* XP > Win7/vista.
* Win7/Vista > XP pro.
* Win7 > Vista.
* Vista > Win7

Steg 1:
Förbereda XP datorn.

Öppna startmenyn och högerklicka på "den här datorn" och välj egenskaper.

Det ser då ut så här i XP mce.
Vi väljer nu fliken fjärrsessioner.

Steg 2:
Här bockar vi i följande ruta.

Nu är vi klara för att ansluta till denna dator.

Steg 3:
Nu ska vi ansluta med W7 datorn och få tillgång till XP skrivbordet.

Vi öppnar starmenyn i W7 och går sen via alla program > tillbehör och väljer här "Anslutning till fjärrskrivbord".

Steg 4:1:
Anslutning till den andra datorn.

Här skriver vi i IP adressen till datorn vi ska ansluta till. I detta fall XP datorns interna nätverks adress. Klicka sen på Anslut.

Steg 4:2:
Väljer vi "alternativ" (nedre vänstra hörnet i bilden ovan) så kan vi göra ytterligare inställningar för XP skrivbordet

Egenskaper för bildskärm (skrivbord).

Inställningar för ljud , tgb, skrivare mm.

ev autostartande program.

Prestanda utseende.

Avancerat.

Steg5:
Efter att vi klickat på "Anslut" kommer denna ruta upp eftersom jag har lösenord på XP datorn.

Vi anger såklart det. Och klickar sedan på OK.

Steg 6:

Klart!
Vi kan nu styra XP datorn från Windows 7 datorn.

DEL 2
**** Ansluta och fjärrstyra en annan dator över internet ****

För att kunna ansluta till en annan dator över internet kommer vi att använda en annan typ av anslutning.

Gör så här.

Steg 1

Öppna kontrollpanelen.
skriv remoteapp i kontrollpanelens sökruta enligt bilden nedan.

Nu ser det ut så här. Och är det bara att följa anvisningarna för att ansluta till den andra datorn.

Om datorn man vill ansluta till har IP-adressen är 192.168.1.120 skriver man https://192.168.1.120/rdweb.

Då jag i skrivande stund inte har någon annan dator att ansluta till över internet för att kunna visa med egna screenshots så kommer här ett par lånade bilder.

Här klickar vi nästa/fortsätt

Vi skriver i användarnamn och ev lösenord

KLART

I startmenyn har vi nu fått en ny mapp remoteapp and desktopconnections (remoteapp och fjärrskrivbordsanslutningar på svenska om jag minns rätt)

När vi nu har konfigurerat anslutningen öppnar vi den så här:

Klicka på Start-knappen , klicka på Alla program och klicka sedan på RemoteApp- och fjärrskrivbordsanslutningar.

Klicka på anslutningen som du vill öppna.

Klicka på det program eller skrivbord som du vill få åtkomst till.

Om du litar på utgivaren av programmet eller skrivbordet klickar du på Anslut i dialogrutan som öppnas.

Klart

Hoppas denna kan vara till hjälp för er som undrat hur man gör.

Och trots dom lånade bilderna i del 2 tror jag ni förstår hur det går till

(kommer självklart att uppdatera med egna bilder så fort som jag får tillgång till en annan dator över internet)

Slutlig version

.

Permalänk
Medlem

Brutal!

Har alltid varit nyfiken på detta men alkdrig fått tummen ur då jag fått för mig det är jobbig sak men nu jävlar...

Kanske ska börja fjärrstyra min HTPC från min leksak XD

Permalänk

Håller på å försöka fjärransluta en dator över internet, båda WIN7. Fast får de inte å fungera, ändå stängt av win.brandväggen och tillåtit fjärranslutningar i systemegenskaper. Ngn bra synpunkt på vad som mer kan va fel ?

Visa signatur

Desktop: Fractal Define C / Gigabyte Aorus Elite B550 V2 AMD Ryzen 5800X3D / Be Quiet! Dark Rock Pro 4 / Corsair Vengence 3600MHz 32GB DDR4 / Radeon RX 7900 XT 20GB
Server: SilverStone Grandia GD09 / MSI x470 Gaming Pro Carbon / AMD Ryzen 2700X / Corsair Vengence 3200MHz 16GB DDR4 / Nvidia GT 710

Permalänk
Medlem

Tack!

Ska hem och kirra detta nu så man kan styra komputtran från jobbe

/R

Permalänk
Permalänk

Tack för uppdateringen , löste hela grejen

Visa signatur

Desktop: Fractal Define C / Gigabyte Aorus Elite B550 V2 AMD Ryzen 5800X3D / Be Quiet! Dark Rock Pro 4 / Corsair Vengence 3600MHz 32GB DDR4 / Radeon RX 7900 XT 20GB
Server: SilverStone Grandia GD09 / MSI x470 Gaming Pro Carbon / AMD Ryzen 2700X / Corsair Vengence 3200MHz 16GB DDR4 / Nvidia GT 710

Permalänk
Medlem

Allt ser väldigt bra ut.
MEN, och det är ett viktigt MEN!!!

Vid bilder ska man alltid använda originalutseendet i guider.
Detta för att underlätta för ovana datoranvändare.

Men i detta forum förmodar jag att det inte spelar roll så sett.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Kanske tillägga varför man just ska använda windows egna när det finna mycket lättare program?

Går det endast fjärrstyra över nätverket eller över nätet också tex.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Använda fjärrstyrning i hemmet, lat eller?
Du kanske skulle lagt upp ett träningsschema istället?

Har alltid sett RDP som en funktion man använder för att kunna pilla i sin dator
varifrån som helst eller att kunna komma åt sin dator på jobbet när man inte
är där.

Fjärrstyrningsfunktionen finns i serveroperativsystemen också, i alla fall från
2003 och uppåt!

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Vila i frid

Den som har i åtanke att hjälpa sin gamla mor eller far, släktingar etc med datorn över internet kan jag istället rekommendera TightVNC, så kan även de titta på vad du pysslar med på deras dator och inte bara får stirra på en utloggad skärm. Förslagsvis sätter man upp deras datorer i DynDns så det blir lite mer lättåtkomligt.

Permalänk
Avstängd

*** OBS ***

Denna funktion finns dock bara i :

* Windows vista/W7: Professional, Business, och Ultimate.
* XP: professional och media center edition.

--------------

Utöver

windows 2000 server
Windows NT TS
Windows 2003
Windows 2008
och även vissa andra versioner av Vista och Windows 7

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Den som har i åtanke att hjälpa sin gamla mor eller far, släktingar etc med datorn över internet kan jag istället rekommendera TightVNC, så kan även de titta på vad du pysslar med på deras dator och inte bara får stirra på en utloggad skärm. Förslagsvis sätter man upp deras datorer i DynDns så det blir lite mer lättåtkomligt.

Teamviewer är också ett alternativ.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Allt ser väldigt bra ut.
MEN, och det är ett viktigt MEN!!!

Vid bilder ska man alltid använda originalutseendet i guider.
Detta för att underlätta för ovana datoranvändare.

Men i detta forum förmodar jag att det inte spelar roll så sett.

Vad då använda originalutseendet? Allt är ju 100% original! Det enda jag har ändrat är färgschemat och skrivbords bilden på mitt W7, Men det är ju ändå original eftersom det redan finns i windows och faktiskt går att byta. Och varför dom sista 3 bilderna "lånades" skrev jag också noga och vänligt och förklarade varför just dom ej är egna screenshots.
Förstår liksom inte vad du annars påstår inte är originalutseende ?

Sen alla ni som skriver att det finns andra alternativ också. Visst gör det ju det. Men dem får någon annan som känner sig manad mycket gärna skriva en egen guide om.

dundermuppen:
Du har så rätt så. Har lagt till den infon i guiden också.Tack!

Permalänk
Medlem

De kommer inte upp nån Inloggningsruta efter att ja trycker på Connect från en dator med W7

Från en annan dator med Vista kommer inloggningsrutan upp, men efter att man trycker på att logga in så händer inge mer.

Visa signatur

I7 920 @ 4.2GHz / P6T Deluxe V2 / 2x GTX 470 / 12GB OCZ Gold

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klAAs
De kommer inte upp nån Inloggningsruta efter att ja trycker på Connect från en dator med W7

Från en annan dator med Vista kommer inloggningsrutan upp, men efter att man trycker på att logga in så händer inge mer.

Se till att du har gett remote desktop fri passage genom din brandvägg på W7 datorn. Det kan vara den som blockerar. Och att du har gett tillstånd till fjärrskrivbord i vista datorn.

Permalänk
Medlem

Funkade direkt, tack så mycket för guiden.

Permalänk
Medlem

Bra guide! Men är det inte lättare med VNC?

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4.5GHz | GeForce GTX 680 | ASUS P8P67 PRO | Corsair Dominator 16GB 1600MHz | Samsung 830 256GB

Permalänk
Medlem

Bra guide! Jag var tvungen att öppna RDP Port 3389 för att få det att funka över internet.

Permalänk
Medlem

Bra guide, blir att bokmärka och använda då det blir lite tid över

Permalänk
Medlem

Ett annat tips är MS Mesh: http:\\mesh.com
Snyggt och funktionellt med webbmappar man kan dela ut. Jag har alla mina (och morsans) datorer i min mesh och kan fjärrstyra vilken som helst från vilken som helst. Inte så snabbt gränssnitt kanske men funkar genom brandväggar osv utan större problem.

Visa signatur

/Marcus

Permalänk

Vill tipsa om Teamviewer som tidigare nämdes i tråden. Otroligt smidigt program som även icke allt för datorkunniga personer kan installera om de behöver hjälp. Inge tjorv med brandväggar/portar osv. Har hjälpt bekanta otaliga gånger. De har kunnat installera själv sen bara gett id och koden som man behöver för att ansluta.

Permalänk
Medlem

Gillar man att skriva framför att navigera i menyer kan man använda kommandot mstsc i kör eller Påbörja sökning-fältet.
Den avancerade slänger in /v:<datornamn> och /console eller /admin (W2008/W7). Växeln /console eller /admin är för server och ger lokal tillgång till profilen, annars skapas en session på aktuell server. Kan ha betydelse när man installerar program. Fungerar ej med Windows 2000 (blir alltid session).
Ex: Windows XP/Vista/2003: mstsc /v:<servernamn> /console
Ex: Windows 7/2008: mstsc /v:<servernamn> /admin

Har man många anslutningar rekommenderar jag antingen Royal TS eller mRemote. Båda erbjuder automatiserande inloggningar via RDP, VNS, SSH osv

Behöver man skärmbild på frjärrklienten vid t.ex användarsupport är TeamViewer bra. TightView har jag inte testat, men tror att båda kräver klientinstallation.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

lite gammal tråd men försöker iaf!

Har införskaffat en Hp Datavault X311 server som har Windows home server installerat. Jag skulle nu vilja komma åt skrivbordet på denna server från andra ställen än hemma, gärna genom remote desktop enligt guiden i denna tråd. De jag har problem med nu är förljande:

Vad ska jag skriva som URL för att få kontakt med min server? Min server har en intern ip hemma hos mig då den, och mina andra datorer sitter bakom en router.

Vilka portar måste jag öppna i routern för att få anslutningen att funka, och vad skriver jag som URL för att få kontakt med servern? Måste jag öppna några portar om jag har UpnP aktiverat på routern?

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Hjälpsam

Funkar som sagt inte med Vista home premium, vilket är väldigt tråkigt eftersom många kör sin HTPC med Vista home premium.
har hittat ett hack som jag inte tordats testa än, kanske någon annan som vill ta smällen åt mig?
http://www.forwardthinkingtech.com/2009/07/25/vista-home-prem...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

lite gammal tråd men försöker iaf!

Har införskaffat en Hp Datavault X311 server som har Windows home server installerat. Jag skulle nu vilja komma åt skrivbordet på denna server från andra ställen än hemma, gärna genom remote desktop enligt guiden i denna tråd. De jag har problem med nu är förljande:

Vad ska jag skriva som URL för att få kontakt med min server? Min server har en intern ip hemma hos mig då den, och mina andra datorer sitter bakom en router.

Vilka portar måste jag öppna i routern för att få anslutningen att funka, och vad skriver jag som URL för att få kontakt med servern? Måste jag öppna några portar om jag har UpnP aktiverat på routern?

du kan göra en portforwarding på valfri port tex 3389 som är standard port för RDP och sen speca vilken intern ip den ska gå emot och speca port 3389. den porten du specar på utsidan kan vara vilken port som helst i princip om man inte gillar att använda standardportar. men när du pekar ut din interna server så måste du använda standard porten. (på detta sätt kan du även sätta upp så du kan rdp:a emot den andra datorn fast via en annan extern port, allt detta görs i din router.)

om det ovan är rätt gjort så skriver du helt enkelt in din externa ip alt om du har nån address kopplad till den. tex minhost.kicks-ass.org:portnr (om du valde en annan port än 3389)

Permalänk
Medlem

/console

När man startar RDP clienten över LAN så verkar jag inte få de applikationer startade som redan är startade på den datorn som ska fjärrstyras... Jag har för mig att man gick in och ändrade "mål" från C:\Windows\System32\mstsc.exe till C:\Windows\System32\mstsc.exe /console då man la till "/console" bara för att applikationerna ska vara startade när man fjärransluter... Vet att "/console" fungerade på XP men kanske är något annat kommando på Win7 professional?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jobolle:

När man startar RDP clienten över LAN så verkar jag inte få de applikationer startade som redan är startade på den datorn som ska fjärrstyras... Jag har för mig att man gick in och ändrade "mål" från C:\Windows\System32\mstsc.exe till C:\Windows\System32\mstsc.exe /console då man la till "/console" bara för att applikationerna ska vara startade när man fjärransluter... Vet att "/console" fungerade på XP men kanske är något annat kommando på Win7 professional?

/admin på senare RPD-klienter. #9897359

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Det sista i ditt steg, är det så man skapar .rdp filer som direkt pekar på anslutningen så man slipper fylla ip varje gång via remote desktop?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av griid_83:

Det sista i ditt steg, är det så man skapar .rdp filer som direkt pekar på anslutningen så man slipper fylla ip varje gång via remote desktop?

När du använder fjärrskrivbord så skapas det en .rpd fil ja.

Permalänk
Medlem

Hur snabb i svängarna är ett sådant här program? Jag undrar nämligen om jag skulle kunna ansluta till min speldator från HTPCn och spela spel på hembion utan att behöva flytta hela datorn. De båda är anslutna till Gigabitnätverk.