Permalänk
Avstängd

Kan jag överklocka min DELL?

Godmorrn!!½

Nu är det så att jag köpt en ganska grym dator, av märket DELL. Jag fick ett bra pris genom jobbet endast 18 000, den har allt! Core2Duo 6600( ), 8500GT(det nya), 2 gig ram och plattskärm.
Men jag tror att jag tyvker jag vill överklocka, hur gör jag? Måste man öppna datorn eller hur kommer man in i Bios? Jag är ganska bra på datorer men jag är inte så bra på bios...

Ha en mysig och gosig dag! <3

Permalänk
Medlem

Nja märkesdatorer brukar inte gå att överklocka så om du inte kan hacka biosen eller hitta en hackad variant så är det nog kört.

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan nog tyvärr glömma att överklocka om moderkortet är av märket Dell. För övrigt så verkar du har blivit ganska fett lurad om du betalt 18000 för en dator med ett 8500GT...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weedel
Du kan nog tyvärr glömma att överklocka om moderkortet är av märket Dell. För övrigt så verkar du har blivit ganska fett lurad om du betalt 18000 för en dator med ett 8500GT...

hähä tänkte i samma banor..

Visa signatur

Subzero Junkie !

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen att din "plattskärm" är typ 24" eller liknande för annars har du blivit så sjukt blåst. Njaee om man ens har grundläggande kunskaper om datorer vet man att man skall undvika Dell som pesten.

Visa signatur

[Intel Q9550 2.83Ghz @ 3.6Ghz][Asys P5Q-E][OCZ DDR2 6400SLI 4096MB][Radeon HD4870 1GB][1820GB HDD][Antec P182][Eizo S2431W-E]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GetMos
Godmorrn!!½

8500GT(det nya),

Vad bra att du fick rev 1.1,den förra var bara skit.

Om du nu ska klocka,sök efter "klocka dell".

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem

går ej att klocka DELL då de använder dells egna moderkort bios osv, så bioset är låst går ej att ändra något, går inte heller att byta moderkort för chassit, moderkortet och nätaggerat är BTX istället för ATX. Tyvärr

Permalänk
Avstängd

Nej jag har inte nya 8500GT jag bara skulle påpeka att det är ganska nytt :D. Vadå lurad? Jag tycker datorn är skitbra, svart chassi och riktigt snygg. Dessutom fick jag både tgtbord o mus och en lysdiod i chassit på köpet.

Fan vad synd att den inte går att klocka bara :/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GetMos
Nej jag har inte nya 8500GT jag bara skulle påpeka att det är ganska nytt :D. Vadå lurad? Jag tycker datorn är skitbra, svart chassi och riktigt snygg. Dessutom fick jag både tgtbord o mus och en lysdiod i chassit på köpet.

Fan vad synd att den inte går att klocka bara :/

8500GT presterar skit, mitt 6800 GT tar det nästan så du kan känna dig lite blåst. För 18 lax skulle du kunna få en riktig monsterdator och om det inte skulle vara dell så skulle det vara ett plus, dell suger.

Permalänk
Medlem

Tror inte att du har blivit lurad, men du hade säkert kunnat fått samma saker (tom bättre) för det priset om du hade köpt lösa delar och byggt datan själv.

Visa signatur

(>^.^)> Datorn: B450 - Ryzen 7 3700X - GTX 1070 - 16GB 4000MHz <(^.^<)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schattiz
Tror inte att du har blivit lurad, men du hade säkert kunnat fått samma saker (tom bättre) för det priset om du hade köpt lösa delar och byggt datan själv.

Han har helt klart blivit lurad, även en byggd dator tex den ihop-byggda 16990kr's datorn från Netgiganten.se, alltså 1000kr billigare kickar skiten ur hans dell. Så för de pengarna kunde du fått mycket bättre :), det roligaste var att du fick ett "erbjudande", skrattretande..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naknoemoch
Han har helt klart blivit lurad, även en byggd dator tex den ihop-byggda 16990kr's datorn från Netgiganten.se, alltså 1000kr billigare kickar skiten ur hans dell. Så för de pengarna kunde du fått mycket bättre :), det roligaste var att du fick ett "erbjudande", skrattretande..

Antog att han hade köpt datorn i vanlig butik och inte i en nät-butik eller att hans jobb hade gjort det.
Normalt sett så brukar väl varor bli dyrare med tanke på andra kostnader, sen så vet jag inte vad det är för minnen, hårdisk, skärm osv.
Antar att Windows Xp eller Vista vilket han nu har kostar pengar också.
Kanske fick du med ett par fina högtalare? Ljudkort? Ja listan kan bli lång.. men jag kan ju egentligen inte säga att han INTE blev lurad, antog bara att han inte hade blivit det.

Visa signatur

(>^.^)> Datorn: B450 - Ryzen 7 3700X - GTX 1070 - 16GB 4000MHz <(^.^<)

Permalänk
Medlem

Vad är det för dell? Min XPS 710 kan jag iaf klocka med Nvidia Ntune. (Måste peta på en inställning i bios som tillåter mig att klocka den först)

Permalänk
Medlem

Du säger att du är rätt bra på datorer men sen sägeru att du tycker datorn är skit nice osv för den är svart med ett 8500GT, seriöst? 8500 är 8000 seriens budget versision. För 18000:- så kan du få enormt mycket bättre dator hahhah
jag hoppas du skämar.

Permalänk
Medlem

Varför menar ni att den var dålig? Han skriver ju att den var svart.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem

Han borde ju åtminstonde ha fått en Core2Quad q6600 och ett 8800gts för det rövarpriset

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GetMos
Godmorrn!!½

Nu är det så att jag köpt en ganska grym dator, av märket DELL. Jag fick ett bra pris genom jobbet endast 18 000, den har allt! Core2Duo 6600( ), 8500GT(det nya), 2 gig ram och plattskärm.
Men jag tror att jag tyvker jag vill överklocka, hur gör jag? Måste man öppna datorn eller hur kommer man in i Bios? Jag är ganska bra på datorer men jag är inte så bra på bios...

Ha en mysig och gosig dag! <3

Vad jag vet, så går det Inte att klocka Dell. De är som andra tidigare i tråden skrivit: Låsta.
Vidare så är uppgraderingsmöjligheterna inte speciellt goda för din Dell.
Ursäkta för den negativa tonen och kommentarerna, men är man insatt lite i utbudet utav färdigbyggda datorer och för den delen lösa delar för datorer, så är tankegången för Dell allt annat än positiv.

Inte alltför länge sedan, hade förmodligen kommentarerna låtit litet grövre som: OCKER Priser...och Byt...använd Ångervecka...etc...

Bör också tillägga följande: Din dator är Inte dålig, den har säkerligen bra prestanda. MEN...det finns som sagt en del nackdelar med Dell.

Mitt råd, sådant som det är: Om du vill klocka, så bör du försöka lämna tillbaka den. Är det försent, så behåll den och spara ihop till en ny dator. Eller försök sälja den till ngn som inte vill klocka, till så högt pris som möjligt. Och köp en ny sedan.

Det finns en tråd här på forumet, där det finns duktiga, informativa medlemar som har Stenhård koll på marknaden. På vad som är bra/dåligt, och som även kan hjälpa till att ge råd rörande datorköp. Där kan du säkerligen också se en del kommentarer rörande färdiga Dell datorer.

http://www.sweclockers.com/forum/forumdisplay.php?s=&forumid=...

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk
Vila i frid

Att byta moderkortet är nog det billigaste alternativet för att kunna klocka din dator jämfört med att bygga en helt ny burk - om du inte får lämna tillbaks dina nuvarande.

Permalänk

Din Kundvagn

Beskrivning ArtId Antal Pris/enhet Totalpris
Datorsystem
SYSTEM 11 185:- 11 185:-
Black Thunder Miditower Black 400W ATX
CASA06BL400
MSI P35 NEO-F iP35 4DDR2-DIMM 2PCI 4PCIe SATA Audio GB-LAN Socket775 ATX
MSIP35NEOF
Intel Core 2 Duo E6600 2.40GHz 4MB FSB1066 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775
IE6600R
Corsair Value Select VS2GBKIT667D2 2x1024MB Kit (tot. 2GB) DDR2 PC2-5300 667MHz CL5
2GBDDR2CVK667
Seagate Barracuda ST3500630AS 7200.10 500GB 7200rpm 16MB cache SATA2
SGB10-500S2
Sony 1.44Mb 3.5" floppy BLACK/SVART
FL144BL
Asus DRW-1608P Dual-Layer DVD +RW/R -RW/R 16X DVD+R 8X DVD+RW 16X DVD-R 6X DVD-RW 12X DVD-RAM 48X CDR 32X CDRW BLACK/SVART bulk IDE
ASDRW-1608PBL
MSI GeForce 8500GT 256MB DDR2 TV-out HDTV DVI SLI-ready RETAIL PCI Express
MSINX85GT
Windows Vista Home Premium 64-bit DVD Svensk OEM
WINVHP64SE
Montering/test av datorsystem (Lev.tid ca 5-7 dagar från då ingående artiklar ankommit lager / gäller fr.o.m 070725)
MONT
Logitech Media Keyboard Svart/Silver PS/2, svenskt
LOGMEDKBBL
Logitech Pilot Optical Mouse BLACK/SVART
LOGPILOPTBL
Samsung 940BW 19" Wide TFT Silver/Svart Analog&DVI 4ms Widescreen
SAM940BW

Totalpris 11 185:-
Eventuell fraktkostnad tillkommer, från 299:- (Leverans till närmaste postkontor)
tror du blev ganska lurad... la ihop ett paket med montering på Db me vad jag skulle gissa på att du fick med i din burk och ja kom upp i lite drygt 11000:- med skärm, tangentbord, mus, Windows Vista premium OEM

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Att byta moderkortet är nog det billigaste alternativet för att kunna klocka din dator jämfört med att bygga en helt ny burk - om du inte får lämna tillbaks dina nuvarande.

Bra idé

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness
https://www.datorbutiken.com/home/Shopping/ShowCartDetails.as...

tror du blev ganska lurad... la ihop ett paket med montering på Db me vad jag skulle gissa på att du fick med i din burk och ja kom upp i lite drygt 11000:- med skärm, tangentbord, mus, Windows Vista premium OEM

Hittade inget i kundvagnen....Men ditt påstående köper jag till 100%.
Ngt annat resultat skulle vara för mig en överraskning...

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk
Medlem

Menar inget illa, men låter inte som du kan speciellt mycket om datorer redan vid att du gav 18000 för datorn och att du inte skriver ner mer viktigt info.
Det andra intrycket får man när du säger att datorn är skit bra och du tycker det var bra att du fick med tangntbord och mus samt lysdiod.
Sen sista kommer nog frågan hur du frågan om man måste öppna datorn vid klockning. Man behöver ju inte kunna om clockning för att vara bra på datorer men redan där så märker man.

Jag menar inget illa med detta, men kan du skriva ner lite info om datorn så kan vi ju kolla ifall priset är bra.

Skriv tex om hårdiskar, vilket OS du fick med osv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiTroxX
Menar inget illa, men låter inte som du kan speciellt mycket om datorer redan vid att du gav 18000 för datorn och att du inte skriver ner mer viktigt info.
Det andra intrycket får man när du säger att datorn är skit bra och du tycker det var bra att du fick med tangntbord och mus samt lysdiod.
Sen sista kommer nog frågan hur du frågan om man måste öppna datorn vid klockning. Man behöver ju inte kunna om clockning för att vara bra på datorer men redan där så märker man.

Jag menar inget illa med detta, men kan du skriva ner lite info om datorn så kan vi ju kolla ifall priset är bra.

Skriv tex om hårdiskar, vilket OS du fick med osv.

Ingen idé att trampa vatten, strö salt i...etc..etc...Gjort är gjort.

Låt grabben ta vara på hasenfrasen´s idé, vilken jag tycker är superb
Såvida inte vi Alla nu har skrämt iväg honom...

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att du fick med en riktigt fet skärm med den för det priset?
Dessa datorer brukar väll vara nitade, så man måste öppna chassit på något snyggt sätt när man ska byta moderkort, så man kan montera ihop den till orginal om den skulle ryka?

Permalänk
Medlem

Låter som ett troll då han verkar kunna "lite" mer i andra trådar.
Detta skrev han bland annat

Citat:

Vet du vad du pratar om? Alls?

Sapphire gör inget annat än sätter ett klistermärke med sin logga på referenskylaren som 90% av grafikkorten säljs med.

Men visst, Zalman är inget dåligt alternativ, det kommer säkert att bli både tystare och svalare, samt utrymme för lite mer klockning.

Låter inte direkt som killen som säger "Jag fick med en lysdiod."
Såvida han inte ramlat och slagit i knoppen:)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Subrosa
Bra idé

Hittade inget i kundvagnen....Men ditt påstående köper jag till 100%.
Ngt annat resultat skulle vara för mig en överraskning...

ok editerade

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Förlåt, men är du seriös när du skriver som du gör? För en lysdiod köper jag för 10 öre st och dells tangentbord och mus kostar inte så mycket heller.

Men datorn i sig är ganska bra ifall du byter ut grafikkortet mot ett bättre, tillexempel så kan man köpa ett billigt X1950pro som har bra prestanda för lite pengar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shineon
Låter som ett troll då han verkar kunna "lite" mer i andra trådar.
Detta skrev han bland annat

Låter inte direkt som killen som säger "Jag fick med en lysdiod."
Såvida han inte ramlat och slagit i knoppen:)

-Man börjar ju undra :/

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk
Medlem

Märkesdatorer är inte gjorda för att klocka så enkelt är det.

Jag menar dom anpassar nätdelar, kylning och allting efter just den datorn som sitter i burken. Även om man skulle kunna börja klocka så skulle du antagligen behöva ytterligare kylning plus ett kraftigare nätagg.

Permalänk
Medlem

Word på bartil. HAHA du är så blåst -_-(alltså han med den svarta DELL'en)

Visa signatur

[Antec p182] - [Corsair 2x2GB pc8500] - [Intel E8400 @ 4ghz] - [GA-p35-DS3 rev 2.1] - [GeForce 8800gts 512mb] - [Samsung spinpoint F1 750GB] - [Corsair HX520W] - [+ random stuffs]

Permalänk
Medlem

Shit. Märks att Nördarnas IF faktiskt huserar här på sweclockers. Är det verkligen INGEN som fattar att killen driver?