Permalänk
Medlem

2st Nättagregat

Kom på en sak nyss, jag har precis köpt ett x1950Pro från komplett, ska bara hämta ut det.

problemet är att jag har ett 350Watt Nätaggregat från q-tec(skit alltså)
men när jag beställde grafikkort så beställde även min bror ett nytt nättagg, så jag skulle få låna hans gammla när han har den nya, den är också på 350Watt, men den är starkare.

så nu till min fundering, min brors Nätaggregat kanske flaskar ändå, så jag undrar om jag kan ha 2st Nätaggregat, en som sitter i chassit, och ett utanför?
kommer det att funka? det blr alltså dubbla 350wattare.

MVH//FlorrpaN

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Japp det funkar fint

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

ok, nice, då behöver jag inte lägga ut ytligare 600Kr på nätagg iaf, THX!

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Det du måste tänka på att ett ATX-agg startar inte bara utav sig själv. Du bör skarva Power-ON kabeln så att båda ATX-aggen startar samtidigt.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av faifai
Det du måste tänka på att ett ATX-agg startar inte bara utav sig själv. Du bör skarva Power-ON kabeln så att båda ATX-aggen startar samtidigt.

Finns det något sorts nätagg som gör det? Av nyfikenhet

Permalänk
Medlem

http://www.virtual-hideout.net/guides/atx_psu_mods/index.shtm...

Körde själv med 2 st aggregat för typ 2 år sedan. Fungerade årima, men såg skabbigt ut.

Permalänk
Medlem

ok, så det ända jag behöver göra att koppla en strömbrytare till 24 pins kontakten med + och - ? isf så har jag en händig far som kanske kan hjälpa mig med det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det absolut enklaste att göras, så som jag gjorde, är att ta den gröna kontakten och koppla den til len ground (svart sladd) och sedan starta nätaggregatet själv på strömbrytaren. Det enda man behöver tänka på är att starta det lösa agregatet först (på dess strömbrytare) och stänga av den sist (när datorn är av).
För mig var det ifall jag startade den sist så fick jag medelande om för lite ström, samt ifall jag stänga av den först hängde sig datorn under avstängningen.

Permalänk
Medlem

Ok, tack för tipset, låter faktiskt ganska kul att testa det här.
Kom att tänka på en annan sak, vilket av nättagen ska jag ha som försörjer grafikkortet, och vilket ska fixa datorn?
vilket passar bäst? eller spelar det ingen roll?

Visa signatur

Permalänk

ja kör med 2 agg och de funkar fint.
de ena ger ström till 2st hdd och grafikkort och de andra resten av datorn hehe.

Visa signatur

Gigabyte ga p55m UD2 | Intel i5 750 @3600MHz | Cooler master V8 | PowerColor HD5850 PCS+ | Corsair XMS3 PC3-10666 | Corsair HX620W | NZXT M59

Permalänk
Medlem

nice, men det spelar ingen roll vad jag har för sorts stömbrytare? bara den har dom där uttagen ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

det måste vara en återfjädrande strömbrytare till ATX

Visa signatur

Dont be jealous that i've been chatting online with babes all day

Permalänk
Medlem

jag läste igenom guiden, och det står att man inte behöver använda en strömbrytare, man behöver bara koppla en kabel in till den gröna kabeln, och sen ska den andra änden kopplas till några av dom 6 andra"ground" kablarna (om jag förstod det rätt)
det betyder väl att man kan använda den inbyggda strömbrytaren bak på nätaggregatet?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Jag har två agg i min filserver i sign. Jag kopplade en molex från "slav-agget" till moderkortet och efter det så startar båda nätaggen samtidigt när jag trycker på On. Antar att det har att göra med att jag belastar nätagget och att gul och svart kabel sluts vid start (istället för grön och svart som nämnts). Kan ju vara ett alternativ att testa om du inte vill böka med att slå på det ena nätagget innan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FlorrpaN
jag läste igenom guiden, och det står att man inte behöver använda en strömbrytare, man behöver bara koppla en kabel in till den gröna kabeln, och sen ska den andra änden kopplas till några av dom 6 andra"ground" kablarna (om jag förstod det rätt)
det betyder väl att man kan använda den inbyggda strömbrytaren bak på nätaggregatet?

Precis!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Vad är en "Molex"? '^_^

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Strömkontakten du använder till optiska enheter och en del hårddiskar. Vissa grafikkort tar ström från sådana också.

Permalänk
Medlem

ok, jag har ett sådant uttag på mitt moderkort, så det är bara att testa å se då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har inte läs igenom hela tråden, men visst fugnerar det fint med 2 nätaggregat. Dock så får du se till att "tjuvstarta# nätagget genom att koppla ihop en grön sladd och en svart på nätaggregatet. Ett gem fungerarar alldeles utmärkt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ampariii
Jag har inte läs igenom hela tråden, men visst fugnerar det fint med 2 nätaggregat. Dock så får du se till att "tjuvstarta# nätagget genom att koppla ihop en grön sladd och en svart på nätaggregatet. Ett gem fungerarar alldeles utmärkt.

tack för tipset, hur jag går tillväga har vi redan kommit fram till, men ett gem va något nytt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vilket föremål av metal som helst går att använda för att koppla konakterna. Det ända som krävs är att det går att få in saken i hålen.

Permalänk
Medlem

köp nytt nätagg

Även om det går att köra två (och enklaste sättet är väl då att bara tjuvkopppla det andra medan du startar det första vanligt) så ser det fult ut, du behöver två elkablar du behöver en stor burk. Dessutom kan du behöva ett visst antal ampere på 12v-railen, något som kanske inget av aggen ger.

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=308621&view=detailed
den är det jag ska "Tjuvkoppla" till grafikkortet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FlorrpaN
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=308621&view=detailed
den är det jag ska "Tjuvkoppla" till grafikkortet.

Det är faktiskt ett relativt bra agg, lycka till!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Ok, tack!

Visa signatur