Högljutt nätagg (Hiper Type-R 580W)

Permalänk
Medlem

Högljutt nätagg (Hiper Type-R 580W)

Hej!
Fick precis hem mitt Fractal R2. Riktigt bra grejer, men jag har ett problem. Datorn är närmast ljudlöst när jag startat den precis, men efter 10 minuter så börjar en fläkt väsnas ordentligt. Jag har lokaliserat det till nätaggregatet, som jag tycker låter mer än innan.
Luftflödet är rätt bra, men jag har även testat att vrida på alla tre (har en extra i fronten) 120mm fläktar på max med fläktkontrollern, men det får inte nätagget att vilja gå ner i hastighet trots sänkta temperaturer.

Känner man bakom agget så är det rätt lite luft som kommer ut, trots att det låter som den fläktar på rejält.

Ska jag köpa ett par 120mm fläktar till (ska redan köpa en för att byta ut en gammal jag har i fronten som är lite väl hörbar) för att öka luftflödet och hoppas att nätaggregatet blir tyst?

Eller ska jag satsa på att byta ut fläktarna i nätagget? Har aldrig gjort det innan. Vad ska jag isåfall ha?

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem

Re: Högljutt nätagg (Hiper Type-R 580W)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertard
Hej!
Fick precis hem mitt Fractal R2. Riktigt bra grejer, men jag har ett problem. Datorn är närmast ljudlöst när jag startat den precis, men efter 10 minuter så börjar en fläkt väsnas ordentligt. Jag har lokaliserat det till nätaggregatet, som jag tycker låter mer än innan.
Luftflödet är rätt bra, men jag har även testat att vrida på alla tre (har en extra i fronten) 120mm fläktar på max med fläktkontrollern, men det får inte nätagget att vilja gå ner i hastighet trots sänkta temperaturer.

Känner man bakom agget så är det rätt lite luft som kommer ut, trots att det låter som den fläktar på rejält.

Ska jag köpa ett par 120mm fläktar till (ska redan köpa en för att byta ut en gammal jag har i fronten som är lite väl hörbar) för att öka luftflödet och hoppas att nätaggregatet blir tyst?

Eller ska jag satsa på att byta ut fläktarna i nätagget? Har aldrig gjort det innan. Vad ska jag isåfall ha?

hiper är skit ! hadde ett likadant och det höll i kanske 3 år och då hade jag tur !

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Re: Re: Högljutt nätagg (Hiper Type-R 580W)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jesusbarnet
hiper är skit ! hadde ett likadant och det höll i kanske 3 år och då hade jag tur !

Jo, men köpa nytt nätagg känns inte så aktuellt. Strömmen räcker ju fint.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Högljutt nätagg (Hiper Type-R 580W)

Citat:

Jo, men köpa nytt nätagg känns inte så aktuellt. Strömmen räcker ju fint.

då får du skylla dig själv när det brinner ned och att fläkten varvar upp har inget att göra med temperaturen utan hur mycket av kapaciteten av nätagget som används

förövrigt sitter du på rätt stömtörstande komponenter och antar att nätaggetinte klarar av det riktigt under långa perioder

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Högljutt nätagg (Hiper Type-R 580W)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jesusbarnet
då får du skylla dig själv när det brinner ned och att fläkten varvar upp har inget att göra med temperaturen utan hur mycket av kapaciteten av nätagget som används

förövrigt sitter du på rätt stömtörstande komponenter och antar att nätaggetinte klarar av det riktigt under långa perioder

Om det inte hade klarat av det hade jag ju haft betydligt mer allvarliga problem än lite oljud.
Har haft det i tre år och jag har inte haft några eldsvådor hittills. Det är rätt kallt när man känner på det också så det verkar inte som det kommer explodera i framtiden heller, otroligt nog.

Kan någon bidra med något konstruktivt? Om att köpa nätagg är enda alternativet så får det väl vara så, men jag ser helst på andra lösningar först då jag inte direkt har råd att lägga en tusenlapp på det för tillfället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hade jag varit du så hade jag bytt nätagg direkt. Sitta med så fina komponenter men med ett sådant skit-agg. Köp ett riktigt Corsair-agg eller liknande. Det lär nog lösa ditt problem samt att du får ett nyare, bättre, effektivare nätagg.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Finns flera i forumen som berättar hur deras Hiper agg har exploderat, börjat brinna och för dom med otur förstört ett flertal system då dom inte misstänkte nätaggregatet. Kan med andra ord bli dyrare än "en tusenlapp"...

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

Vid hög belastning är Hiper högljud. Ju äldre nätagg blir desto mindre klara de av. Det borde säga hur nära din är att förstöra hela din dator som Hiper aggen är så berömda för att göra.

Men du kanske är så rik att det inte gör något att hårddisken och resten av datorn förstörs av nätagget.

Läs själv.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Permalänk
Medlem

Okej, nu känns det ju lite mer värt att byta nätagg

Eftersom jag just haft det i tre år så är det ju kanske dags att byta det då innan en olycka händer. Vad är det billigaste jag kan komma undan med? Funderar på Corsair TX650.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Corsair TX650 blir klockrent!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Japp, tar och beställer det nu. Får väl bli lite mer nudlar än vanligt nästa månad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Japp, tar och beställer det nu. Får väl bli lite mer nudlar än vanligt nästa månad.

Mm, du kan även äta blodpudding ^^ Gott, nyttigt och billigt

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Mm, du kan även äta blodpudding ^^ Gott, nyttigt och billigt

Nog för att det är rätt off-topic, men det var sjukt längesen jag åt blodpudding! Tack för tipset

Tråden kan låsas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Nog för att det är rätt off-topic, men det var sjukt längesen jag åt blodpudding! Tack för tipset

Tråden kan låsas.

Blodpudding och bacon med hemmagjord lingonsylt, yummy

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

spahgetti köttfärssås ^^ hihihi, nu kladdar vi ned tråden .. muahahah

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem

On topic igen.

Spelade ArmA 2 nu för första gången sen chassibyte + nytt grafikkort, och då började nätaggregatet tjuta lite lågfrekvent och fläktade upp rejält. Ska jag hålla mig från att spela krävande spel tills jag får mitt nya på tisdag tycker ni?

Vill inte explodera här alltså
Köpet av det nya börjar iaf kännas jävligt motiverat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

On topic igen.

Spelade ArmA 2 nu för första gången sen chassibyte + nytt grafikkort, och då började nätaggregatet tjuta lite lågfrekvent och fläktade upp rejält. Ska jag hålla mig från att spela krävande spel tills jag får mitt nya på tisdag tycker ni?

Vill inte explodera här alltså
Köpet av det nya börjar iaf kännas jävligt motiverat.

Skulle ta det lugnt med spelandet. Eventuellt låta datorn vara.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk

Du gjorde rätt i som beställde ett nytt!

Hade ett Hiper men det började ge ifrån sig oljud som tusan, sen slutade fläkten att fungera. Märkte inte detta direkt så jag körde utan kylning, tror dock inte att några komponenter tog skada men jag chansar inte igen.

Nu kör jag med Corsair och är jättenöjd!

Visa signatur

bozze4evigt @ xbox l!ve

Permalänk
Avstängd

mitt hiper började låta en hel del om fläkten efter jag bytt grafikort. Höll cirka 3 - 4 veckor efter att fläktljudet börjat uppkomma sen small det.

Som tur är klarade sig övriga komponenter.

Permalänk
Medlem

Mitt Hiper 580w smällde och tog med sig moderkort OCH processor samt minnen... Hejja hejja...