"Sverige har världens bästa datorspelare..."

Permalänk
Moderator
Testpilot

"Sverige har världens bästa datorspelare..."

Satt och slösurfade på DN och kom över den här artikeln. Kanske folk redan har läst men jag tyckte det var intressant och det ligger mycket sanning i det hon säger.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2588&a=773087

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Sund attityd till både gaming och livet, jag gillar henne. Lyft fram sådana som henne och vi kanske får bort den smutsiga stämpeln som gaming kulturen fortfarande har här i Sverige.

Permalänk
Medlem

Aha, jag visste om Les Seules och deras framgång. Det var en trevlig intervju, och ja, fler borde tänka som henne.

Visa signatur

Ryzen 5600X | GeForce 3070 | B550-A Pro | 16GB RAM

Permalänk
Moderator
Testpilot

Absolut.

Den asburda, finnig trettonåring-attityden kring gamers är fruktansvärt frustrerande.

Jag menar medelåldern på CS-spelare måste ju ligga runt 25+ nuförtiden.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Absolut.

Den asburda, finnig trettonåring-attityden kring gamers är fruktansvärt frustrerande.

Jag menar medelåldern på CS-spelare måste ju ligga runt 25+ nuförtiden.

Jaså? Har jag svårt att tro. När jag spelade någorlunda regelbundet för typ ett-två år sen var det mest typ 13- till 15-åringar

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Jaså? Har jag svårt att tro. När jag spelade någorlunda regelbundet för typ ett-två år sen var det mest typ 13- till 15-åringar

http://30plus.ownit.se

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
http://30plus.ownit.se

Jaha?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Jaha?

Bevis på att det finns extremt många äldre CS-spelare. Det handlar om vilken server man hänger på. Med tanke på hur gammalt spelet är så är det logiskt att majoriteten av spelarna är över fjortisåldern därmed inte sagt att det inte finns småbarn som spelare CS.

Dessutom syftar jag på Source.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja vilken grym tjej...

Visa signatur

9800X3D - 4090 FE allt vattenkylt.

Permalänk

Vänta nu lite, "dataspelare" ? Jag visste inte att man kan spela på "Data". Orka.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Sweeper x
Vänta nu lite, "dataspelare" ? Jag visste inte att man kan spela på "Data". Orka.

Egentligen så är väl termen "dataspelare" ganska korrekt eftersom det är data(koder) som spelet är baserat på. Man spelar spelet, alltså spelar på koder, alltså spelar på data.

Smackdown.

Permalänk
Medlem
Citat:

spelen är ju ren "data", datorn är bara det vi spelar med .

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
spelen är ju ren "data", datorn är bara det vi spelar med .

Hur djupt ska man gå in egentligen? Såklart menar hon "datorspel" eftersom att man spelar dem genom en "dator".
Hon är 24 år och har fortfarande inte lärt sig skillnaden mellan "data" och "dator". Kan man lita på sådana personer? Det är dagens fråga.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk

Datorspelare, köra med trumpinnar på burken

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur djupt ska man gå in egentligen? Såklart menar hon "datorspel" eftersom att man spelar dem genom en "dator".
Hon är 24 år och har fortfarande inte lärt sig skillnaden mellan "data" och "dator". Kan man lita på sådana personer? Det är dagens fråga.

Sen har hon ju inte alls skrivit artikeln, utan en reporter har pratat med henne och skrivit ner det sen. Om jag skulle gissa skulle jag lägga mina pengar på att det är reportern som inte vet skillnaden på data och dator.

För övrigt håller jag med om att en attitydförändring gentemot spelare och spelbranschen skulle sitta fint. Fast jag tror att det till och med är värre här i Finland. Jag har flertalet gånger noterat att folk som jag vet att spelar spel regelbundet undviker att berätta det för folk för att de inte ska verka som asociala nördar.

Om Sverige har världens bästa datorspelare vet jag dock inte Har ju varit några som har varit bra på CS, men förutom det är väl inte Sverige så stort på en internationell nivå?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Sen har hon ju inte alls skrivit artikeln, utan en reporter har pratat med henne och skrivit ner det sen. Om jag skulle gissa skulle jag lägga mina pengar på att det är reportern som inte vet skillnaden på data och dator.

Om det är så, då är det ännu värre.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Om det är så, då är det ännu värre.

Haha, du får det att låta som att reportrar och journalister är kunniga.
Det är inte kunskap som de här vänsternissarna är bäst på.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666

Vad är det då? Babbel babbel?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Vad är det då? Babbel babbel?

Känslor och politik.
Ju mer känslor man lockar fram hos läsarna ju mer säljer tidningarna och ju mer kan man själv sprida sina åsikter. T.ex. att blåsa upp en kvinnlig datorspelare mer än ifall samma spelare hade varit en kille. Likaså att man alltid får höra var en invandrare kommer ifrån ifall han gör något bra. Då får man alltid veta att han kom från turkiet för 10 år sen samtidigt som de gör tvärtom ifall en invandrare begår ett brott.

Lita aldrig på media. De är inte neutrala och oftast när de skriver reportage eller artiklar så anlitar de rådgivare och ställer frågor till "kunniga".
De behöver inte vara kunniga själva, allt de behöver är att kunna skriva.
Man får oftast inte veta vilka deras källor är och vilka agendor de i sin tur har.

Så lite roligt är det att förvänta sig att en journalist är insatt i vilka termer datorspelare slänger med runt sig själva.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Citat:

Känslor och politik.
Ju mer känslor man lockar fram hos läsarna ju mer säljer tidningarna och ju mer kan man själv sprida sina åsikter. T.ex. att blåsa upp en kvinnlig datorspelare mer än ifall samma spelare hade varit en kille. Likaså att man alltid får höra var en invandrare kommer ifrån ifall han gör något bra. Då får man alltid veta att han kom från turkiet för 10 år sen samtidigt som de gör tvärtom ifall en invandrare begår ett brott.

Lita aldrig på media. De är inte neutrala och oftast när de skriver reportage eller artiklar så anlitar de rådgivare och ställer frågor till "kunniga".
De behöver inte vara kunniga själva, allt de behöver är att kunna skriva.
Man får oftast inte veta vilka deras källor är och vilka agendor de i sin tur har.

Så lite roligt är det att förvänta sig att en journalist är insatt i vilka termer datorspelare slänger med runt sig själva.

Ja, det ser ut som att de lever i en konstig värld från mitt perspektiv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Om Sverige har världens bästa datorspelare vet jag dock inte Har ju varit några som har varit bra på CS, men förutom det är väl inte Sverige så stort på en internationell nivå?

Få se... Vi har fnatic, som är världsmästare för herrar i CS, och Les Seules då för damer.

I Call of Duty 4 har vi fnatic igen som är riktigt nära toppen, har vunnit 2 turneringar hittills, dock bara inom Europa än så länge.

Vi har svenskar i CS-klanen SK som brukar komma 3:a eller 2:a, för fnatic brukar komma 1:a. Finns även en till Tjej-cs-klan som brukar komma 2:a i sina cuper. Vi har en från Sverige som har kommit rätt långt inom Quake-scenen också, vet inte om han har lagt ner dock. Så det är väl mest FPS-spel då som vi regerar i kan man väl säga, WC3 är mest asiater, likaså starcraft. DotA dock tror jag vi är rätt bra. Har inte så stor koll på RTS-turneringarna.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

För övrigt håller jag med om att en attitydförändring gentemot spelare och spelbranschen skulle sitta fint. Fast jag tror att det till och med är värre här i Finland. Jag har flertalet gånger noterat att folk som jag vet att spelar spel regelbundet undviker att berätta det för folk för att de inte ska verka som asociala nördar.

Vi har/hade rätt bra spelare på Q3 och StarCraft, ett tag iaf

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Hur är det med Heaton då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur är det med Heaton då?

Han är för närvarande manager för ett Counter-Strike: Source-team. Kallar sig för Stockholm Magnetik.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk

Ha ha det känndes ju inte ens nästan rätt. Kul att de försöker dock. Ger oss ett gott skratt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cryx
Han är för närvarande manager för ett Counter-Strike: Source-team. Kallar sig för Stockholm Magnetik.

Jaha, det gick ju fort.

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nixn
http://i27.tinypic.com/raqcso.jpg

need i say more?

Haha denna klassiker! Modermodemet är din vän!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Data är ju dock ganska korrekt att säga. Kommer ju ursprungligen från Datamaskinen.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

FYI så är inte DN särskilt vänster. Det är en uttalad högertidning. DN är nog DEN mest seriösa tidningen vi har i landet. Väldigt objektiv. Dock är det fortfarande rätt långt kvar innan journalisterna kommer ikapp med kunskap inom gaming-kulturen. Så vi får dras med ett dem kallar det "dataspel". Men som det har påpekats så är det inte helt inkorrekt att säga så heller.

Visa signatur