SweClockers drop!

Supernintendo-handkontroll till USB, Lyckat!

Permalänk
Medlem

Supernintendo-handkontroll till USB, Lyckat!

iSNESby mixim & icep

Ja, jag och några polare hade lirat SNES-spel över emulatorer i några dagar men känslan fattades, det var inte som "back in the old days" med vad som förmodligen ÄR världens bästa handkontroll.

Så, varför inte kombinera det bästa utav två världar?
1. Tillgången till alla hundratals roms på datorn.
2. Spela SNES-spel med orginalkontrollen.

Så efter en halvtimmas sökning hittade jag den ultimata lösningen! Beställde ett "översättningschip" från USA som omvandlar SNES-Kontroll signalerna till USB-signaler. Här skall vi börja mass-beställa dem

Vi får hem ett kit med ett chips och USB-kabel, det som krävs är att man skruvar upp hela kontrollen, tar ut PCB'n, knipsar av alla befintliga sladdar, lödar fast totalt 9 olika sladdar dels mellan USB-Kabeln och chippet och dels mellan Chippet och SNES-kontrollens PCB.

Resultatet blir tillslut en Plug-N-Play kontroll med rätt känsla, för alla dina roms! Beställde då kitet, det kostade oss 180 kr totalt, och jag fick det i brevlådan 6 dagar senare! Sedan kostade handkontrollen 250kr splitter ny från butik (Går likabra med en använd SNES-Kontroll) Chippet är specialprogramerat, så det är inte något man hittar i Elfa eller Kjell & Co. tyvärr...

Efter cirka 1 timmes pill så var allt färdigt och det var bara att koppla in, (jobbigt att sätta ihop det igen, blev lite trångt med chippet inne under skalet men vi har fått lite rutin), kontrollen funkade direkt efter inkoppling, inga drivrutiner, ingenting! Den funkar dessutom på samtliga platformer, Win, Mac, Linux osv.. i princip allt som stöder usb (skall undersöka möjligheten med att lira på XBOX).

Det finns också ett alternativ för de som antingen inte vill förstöra sin gamepad, eller för de som inte vill löda:
http://www.lik-sang.com/info.php?category=&products_id=4234

Men efter research så läste jag om att folk ibland har problem med boxen, att signalen "hoppar till" ibland vilket inte är smidigt när man exempelvis kommit till sista bossen!, dessutom behöver man installera drivrutiner, som i sin tur minskar kompabiliteten med alla platformer, sen tyckte jag personligen att det såg mycket snyggare ut med en till synes"standard" SNES-pad direkt in i datorn, fast med lite annan kontakt

Efter jag och min kompis hade satt ihop varsin SNES-pad lirade vi 2-player resten utav kvällen, haha vilken nostalgitripp.... Bomberman, Street Fighter II, Super Mario, F-Zero, Mortal Combat, Donkey Kong.... Sen när jag kom hem fortsatte jag lite med singelspel resten av natten.... Det är helt enkelt något helt annat med orginalkontrollern! Något som varken något annat tangentbord eller gampad kan erbjuda... usch.. måste lira vidare efter jag postat lite fotos här sen blir det att göra en massa sådana här åt kompisar, och kanske lite fler

Jävla schysst att ha det till HTPC'n, med datorn undangömd så känns det som man verkligen sitter med äkta vara

Det blev inga detaljerade how-to foton, pga att batteritiden tog slut, men ni får iaf lite nöjda kunder på bild ;), här har ni spelsessionen när vi fick klart 2 st handkontroller och körde in dem i en Apple Powerbook (bilder).

Om du skulle ha någon fråga så är det bara att PM'a eller Maila mig! Om du inte känner Dig säker med lödningsbiten eller helt enkelt vill ha allt fixat o klart kan vi skicka en fabriksny SNES-kontroll som vi modifierat till dig, har du redan en kontroll så kan vi hjälpa dig med att modifiera den med.

Koncentrerade blickar Jag till höger på bilden, ice-p till vänster.

Permalänk
Hedersmedlem

Men varför köpa ett kit som man får bygga ihop själv när du får det hela färdigt och klart för bara några USD till?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Men varför köpa ett kit som man får bygga ihop själv när du får det hela färdigt och klart för bara några USD till?

Du kollar ju i modifikationsdelen på forumet, inte nyköp

Visa signatur

"Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck." /Ernst Kirchsteiger

Permalänk
Medlem
Citat:

Roligare att bygga själv kanske?

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej, för "några USD" mer så får du lov att skicka in en handkontroll som du har TILL dem i USA...för att sedan få den modifierad och klar hem...och det är inte så bara att skicka ett paket dit...Kostnaderna ökar direkt!. Sen har de ibland orginalkontroller också, men då blir kostnaderna högre.. och de är använda och man vet inte i vilket skick man får dem i... sen får man en amerikansk version av handkontrollen vilket inte framkallar samma nostalgi hos mig då jag hade en europeisk med Röd,Grön,Blå,Gul färger på knapparna

"This is mail in only, you will receive the address for YOU to send YOUR controller after you order. As we get original controllers they will be available on eBay."

Sedan somsagt, det blir så otroligt smidigare och snyggare!

Permalänk

Lustigt att en moderator för forumet "modifikationer" undrar varför man modifierar en tingest.

Visa signatur

AMD 64 4200+ X2, GeForce 7800 GTX, 2*512 mb Samsung, i ett Coolermaster Centurion 5B Svart/Silver
Styleshit.com - Webmaster
Theberndt.nu - Webmaster

Permalänk
Hedersmedlem

Är det verkligen underligt att jag undrar varför man köper ett kit för $17 som man i princip får bygga själv, när man får en snygg adapter färdig och klar för $19?

Eller missar jag något? Är det verkligen så extremt kul att bygga "själv"?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Asch mein Got Mensch. Bygga själv is teh shit juh Det är ju det som allting handlar om Man kan ju inte skryta med en grej som man köpt färdig, men har man byggt nånting själv, då är det respect som gäller.
En färdig fläktkontroller kan vem som helst köpa t.ex., men bara "hardcore"-moddare kan bygga en snygg och vettig själv
Eller som i detta fallet med handkontrollen då

Ehm, mixim, om du har bilder på hela proceduren så får du jättegärna slänga upp dom, och även lite in-action bilder

Visa signatur

Core 2 Duo@3.0GHz|Geforce 8800GT 512MB|3GB DDR Ram|160GB Hitachi Deskstar 7K250 1x250GB Maxtor 1x 750GB Whattevva|

Permalänk
Medlem

Ahh. Ergonomi när den var som bäst. Nintendotumme och stela fingrar... Ett jävla under att man kan knappa på ett tagentbord idag egentligen.

Permalänk
Medlem

Varför inet bara leta rätt på ett schema och använda game-porten direkt ist? DEN fugerar då "alla" plattformar.. Inte alltid usb fugerar tex utan usb är komplierat i kerneln i linux tex..

Game porten fugerar väl så att det är en sladd för varje knapp.. trycker man ner en knapp sluter man 2st pinnar i gamekontakten.. och det uppfattar datorn och gör nåt på skärmen..
Lättare / Billigare kan det inte bli..

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Avstängd

gameporten = midi

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Är det verkligen underligt att jag undrar varför man köper ett kit för $17 som man i princip får bygga själv, när man får en snygg adapter färdig och klar för $19?

Att jag skall behöva citera mig själv inför en moderator, läste du inte hela inlägget?

"Men efter research så läste jag om att folk ibland har problem med boxen, att signalen "hoppar till" ibland, och dessutom behöver man installera drivrutiner, som i sin tur minskar kompabiliteten med alla platformer, sen tyckte jag personligen att det såg mycket snyggare ut med en "standard" snespad direkt in i datorn, fast med annan kontakt "

Sedan så fungerar inte den "snygga adaptern" utan extra drivrutiner vilket jag inte kallar Plug-n-play... det blir lite omständigt... och så har vi det här med multiplatform... begränsas iochmed drivrutinerna....

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jine
Varför inet bara leta rätt på ett schema och använda game-porten direkt ist? DEN fugerar då "alla" plattformar.. Inte alltid usb fugerar tex utan usb är komplierat i kerneln i linux tex..

Game porten fugerar väl så att det är en sladd för varje knapp.. trycker man ner en knapp sluter man 2st pinnar i gamekontakten.. och det uppfattar datorn och gör nåt på skärmen..
Lättare / Billigare kan det inte bli..

Om du vaknar upp, så märker du att gameportar försvinner från datorer, finns knappt på moderkort längre, man måste koppla in en extra platta som man kopplar till moderkortet, samma sak med nya Audigy-kort! Jag har exempelvis ingen midi-port på min dator, och du hittar verkligen ingen på en mac från detta årtusendet! Om man trotts allt har en midiport så begränsar du dig själv med endast en SNES-handkontroll, och SNES är något som man gärna upplever i 2-spelar läge, där kommer USB in i bilden då du kan koppla i princip hur många handkontroller du vill.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimmelmann
Ehm, mixim, om du har bilder på hela proceduren så får du jättegärna slänga upp dom, och även lite in-action bilder

Ska göra samma mod imorgon, tar med kameran och slänger upp foton då

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snutte
Ahh. Ergonomi när den var som bäst. Nintendotumme och stela fingrar... Ett jävla under att man kan knappa på ett tagentbord idag egentligen.

Haha, spelade hela natten igår, känns som jag bör ta en paus till åtminstonde ikväll

EDIT, Nu finns det ett par bilder

Permalänk
Medlem

En sån där måste jag skaffa! Finns det inte en såndär USB-sak till vanliga SNES kontroller, inte NES? Eller, någon som vet om det går att göra en sån? Detta var tufft.

Visa signatur

#sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixim
Att jag skall behöva citera mig själv inför en moderator, läste du inte hela inlägget?

"Men efter research så läste jag om att folk ibland har problem med boxen, att signalen "hoppar till" ibland, och dessutom behöver man installera drivrutiner, som i sin tur minskar kompabiliteten med alla platformer, sen tyckte jag personligen att det såg mycket snyggare ut med en "standard" snespad direkt in i datorn, fast med annan kontakt "

Sedan så fungerar inte den "snygga adaptern" utan extra drivrutiner vilket jag inte kallar Plug-n-play... det blir lite omständigt... och så har vi det här med multiplatform... begränsas iochmed drivrutinerna....

Tycker bara att 170 pix för ett litet chip och en bit USB-kabel känns lite dyrt när man får en motsvarande gamepad för under hundralappen. Jag använder btw mest en Phantom2PC och en Thrustmaster Firestorm Digital 3 (plug 'n play

) när jag spelar emulerade spel.
Visst är nostalgin på topp med en orginalkontroll, men ergonomin kunde vara bättre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xeefus
En sån där måste jag skaffa! Finns det inte en såndär USB-sak till vanliga SNES kontroller, inte NES? Eller, någon som vet om det går att göra en sån? Detta var tufft.

NES:ens handkontroll kan man ganska enkelt koppla in via parallellporten. Många emulatorer stödjer detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är inget fel på ergonomin i en SNESkontroll !!
blåsor i händerna och kramp i tummen (för att inte tala om blåsor på
vänstertummen) är så det skall vara, vore ju inte SNES utan det

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Vill du ha stöd för fler än 1 spelare åt gången så måste du fixa det genom USB eller pillra lite extra med paralellports-kopplingen. jag kan hänvisa till: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=337009

Även om Victonic beskriver modningen som att "ha isönder" sin kontroll där, så går det närsomhelst att löda bort chippet och koppla tillbaka orginalsladden. Den är väl vara dock vara 3-4cm kortare... inte så farligt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Victonic
[B]Tycker bara att 170 pix för ett litet chip och en bit USB-kabel känns lite dyrt när man får en motsvarande gamepad för under hundralappen. Jag använder btw mest en Phantom2PC och en Thrustmaster Firestorm Digital 3 (plug 'n play ) när jag spelar emulerade spel.
Visst är nostalgin på topp med en orginalkontroll, men ergonomin kunde vara bättre.[B]

.
"Motsvarande gamepad", herregud....det FINNS ingen motsvarande gamepad...Det finns ingen som motsvarar det viktigaste med den, känslan!....och ergonomin?... du missar ju poängen... 8-l

Permalänk
Medlem
Citat:

NES:ens handkontroll kan man ganska enkelt koppla in via parallellporten. Många emulatorer stödjer detta.

På sidan finns det en 4-portars NES-handkontrolls manick för USB. Finns det ingen sån för SNES undrade jag

Visa signatur

#sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

På sidan finns det en 4-portars NES-handkontrolls manick för USB. Finns det ingen sån för SNES undrade jag

Nej, men hur ofta lirar man 4 spelare i SNES/NES spel? Skaffar du 4st handkontroller med USB så kan du lira med 4st handkontroller, blir en aning dyrare men emulatorerna stödjer det...

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej, men hur ofta lirar man 4 spelare i SNES/NES spel? Skaffar du 4st handkontroller med USB så kan du lira med 4st handkontroller, blir en aning dyrare men emulatorerna stödjer det...

Hmm, kan man ju prova annars. Kan man skaffa en USB hub och göra så istället?

Visa signatur

#sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Hmm, kan man ju prova annars. Kan man skaffa en USB hub och göra så istället?

Vet inget spel som stödjer 4 spelare på rak arm? Men visst, har man inte 4 lediga USB-portar så går det bra med en USB hub!

Permalänk
Medlem
Citat:

Vet inget spel som stödjer 4 spelare på rak arm? Men visst, har man inte 4 lediga USB-portar så går det bra med en USB hub!

Jag har massor med USB-portar märkte jag nu. Fick med massor med moderkortet Men tror inte heller det är många spel som stödjer 4 spelare. Det är ju trots allt bara 2st kontroll-portar i mitt SNES som står bredvid mig. Nåja, beställer väl hem en kontroll och 2st såna där adaptrar nån gång

Visa signatur

#sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Allra tuffaste skulle ju vara att få igång pistolen från NES till usb och använda till gamla hederliga skjuta duvor-spelet som jag ej minns vid namn

Visa signatur

(OSkar000) Morn\: jag trodde du såg ut som en liten ful skäggig nörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mornn
Allra tuffaste skulle ju vara att få igång pistolen från NES till usb och använda till gamla hederliga skjuta duvor-spelet som jag ej minns vid namn

Skjuta duvor = jaga duvor = hunt ducks

DUCK HUNT!

Skäms

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aac_ripper

DUCK HUNT!

Skäms

Haha, förlåt
Var ju så att jag själv inte hade spelet, spelade hos en vän som hade det

EDIT: F.ö kan någon berätta hur pistolen fungerade?

Visa signatur

(OSkar000) Morn\: jag trodde du såg ut som en liten ful skäggig nörd

Permalänk
Medlem

liten fråga: på http://pinouts.ru/data/snescontroller_pinout.shtml
ser man att det är en klockpuls som skickas ut ju, går det att koppla in ett 16 bitars SIPO register för att få separata signaler? om min fråga är konstig skyller jag på att det är morgon och att jag inte helt kommer ihåg hur registret funkar till 100%...

Sen om någon vet var man får tag på en Multi out-kabel till orginal snes och om det gör synbar skillnad på bilden med RGB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aac_ripper

DUCK HUNT!

Skäms

sen att duva = pigeon/dove och inte duck = and/anka.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mornn
Haha, förlåt
Var ju så att jag själv inte hade spelet, spelade hos en vän som hade det

EDIT: F.ö kan någon berätta hur pistolen fungerade?

Vad jag minns utnytjar man CRT-Teknolgin genom att skicka ut visuell information vid olika frekvenser såpass att man inte uppfattade dem med ögat, den utnyttjade interlacen på något sätt iaf, senare hade pistolen en liten grej som analyserar infromationen den får, och beroende på hur den läser av informationen vet den väl hur den är riktad mot TV'n... Tekniken är såpassa specifik att den iaf i min mening inte ska funka på 100hz tv, vet inte säkert... men antagligen inte heller på LCD,Plasma,DLP. och "icke-CRT" projektorer... rätta mig om jag skulle ha fel,... lite OT

Permalänk
Avstängd

vid skjutögonblicket så blir bakgrunden svart och det du skjuter på vitt. Pistol mäter ljuset. Så om projektorduken reflekterar tillräckligt med ljus borde det funka...

edit: om man är lite snål kan man slackta en gammal USB gamepad och stoppa in dess PCB i snes kontrollen och koppla knapparna till den...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har två såna här och det funkar utmärkt. Visst, det är skoj att bygga saker själv och ni som gör det hoppas jag har skoj. Jag föredrog dock latmansvarianten

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.