Permalänk
Avstängd

Om abort

Plockade ut dessa inlägg från tråden "Libertarianism vs Anarkokapitalism" då det kräver en egen diskussion - Psionicist

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gylle

Abort: Oavsett om du kallar ett foster en cellklump eller ett litet människa, släcker abort ett liv! Din ”frihet” berövar detta kommande människas rätt och möjlighet att få uppleva ett liv i frihet!
http://www.jatilllivet.se/viewNavMenu.do?menuID=54

Det är ett liv i samma bemärkelse som en manet är ett liv.

Det har ingen förmåga att lida då det saknar ett egentligt nervsystem.

Att det är ett "potentiellt" liv som har förmåga att lida är ju lite löjligt då vi med modern bioteknik kan skapa en människa ur alla celler med cellkärna.

Men inte dödar jag väll när jag kliar mig på armen?

Du råkar inte vara religiös?

Permalänk
Medlem
Citat:

Haricots: Det är ett liv i samma bemärkelse som en manet är ett liv.

En 4½ månad gammal manet:

Denna manet får gärna aborteras i Sverige!
(http://www.pregnancy.org/pregnancy/fetaldevelopment2.php#week...)

Citat:

Haricots: Det har ingen förmåga att lida då det saknar ett egentligt nervsystem.

”Den kan både känna och höra nu…”
http://se.babycenter.com/stages/0118/

”Om man gör ett fostervattenprov i vecka 12-13 och råkar beröra fostrets arm så rycker det bort den snabbt. Det är ett tecken på att inte enbart känseln är utvecklad utan även att reflexerna är det.”
http://www.growingpeople.se/templates_GP/GP_page.asp?id=12970

Flyttat till Libertarianism vs Anarkokapitalism

Visa signatur

”Han dolde sin dumhet bakom en mur av kunskaper.” N.F. Nielsen
Årsaken till den ekonomiska krisen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

En 4½ månad gammal manet:

http://pici.se/pictures/VMidvDmBc.jpg

Denna manet får gärna aborteras i Sverige!
(http://www.pregnancy.org/pregnancy/fetaldevelopment2.php#week...)

”Den kan både känna och höra nu…”
http://se.babycenter.com/stages/0118/

”Om man gör ett fostervattenprov i vecka 12-13 och råkar beröra fostrets arm så rycker det bort den snabbt. Det är ett tecken på att inte enbart känseln är utvecklad utan även att reflexerna är det.”
http://www.growingpeople.se/templates_GP/GP_page.asp?id=12970

Aborter sker i regel under de två första månaderna. Dvs efter att kvinnan upptäckt att hon inte fått sin menstruation i tid.

Det är i slutet av denna period fostret överhuvudtaget börjar få någon antydning till centralt nervsystem.
Men det är absurt mycket mindre utvecklat än även de minst komplicerade färdigutvecklade nervsystemen i däggdjursvärlden. Och så är det en bra tid framöver.

Att de rycker bort armen antyder bara om reflexer, ingen känsel.

Eftersom du inte besvarade om du var religiös eller inte så drar jag slutsatsen att du var det.
Tråkigt att uppenbart falska övertygelser ska påverka allmänheten. :/

Permalänk
Medlem

Det enda jag intresserar mig lite för när det gäller frågan är vad som avgör när man drar en gräns att abort är ok och på vilka grunder.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Haricots: Att de rycker bort armen antyder bara om reflexer, ingen känsel.

Du babblar i nattmössan!
De länkar jag gav är författat av professorer, överläkare, barnläkare
läkare, barnmorskor o.a. men du vet bättra?! Då kan du ju ändra denna artikel: http://sv.wikipedia.org/wiki/Reflex_%28medicinsk_term%29

Citat:

Haricots: Tråkigt att uppenbart falska övertygelser ska påverka allmänheten.

Vilka falska övertygelser? Att abort släcker ett liv? Detta är fakta!

Citat:

Haricots: Eftersom du inte besvarade om du var religiös eller inte så drar jag slutsatsen att du var det.

Jag är inte religiös utan frälst, men vad har det för relevans?
Du råkar inte vara megaloman?

Visa signatur

”Han dolde sin dumhet bakom en mur av kunskaper.” N.F. Nielsen
Årsaken till den ekonomiska krisen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
Det enda jag intresserar mig lite för när det gäller frågan är vad som avgör när man drar en gräns att abort är ok och på vilka grunder.

Det är när man anser att embryot blivit forster, och att fostret kommit helt enkelt kommit för långt i sin utveckling.

Jag är för abort och tänker inte lägga fram en massa argument då det bara kommer leda till att jag A) blir förbannad över massor av saker so skrivs och B) inte har tid med flera djupgående diskussioner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
...
Tråkigt att uppenbart falska övertygelser ska påverka allmänheten. :/
...

Då vi redan har en tråd om religion är det onödigt att du skriver dina åsikter om det här.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Du babblar i nattmössan!
De länkar jag gav är författat av professorer, överläkare, barnläkare
läkare, barnmorskor o.a. men du vet bättra?! Då kan du ju ändra denna artikel: http://sv.wikipedia.org/wiki/Reflex_%28medicinsk_term%29

Haha, va?!
Läste du och förstod texten så skulle du se det som något som talade för min sak och inte din.

Reflexer sker i ryggraden, dvs oberoende av det vi kallar medvetandet som produceras av framförallt frontalloben... dvs så långt ifrån ryggraden man kan komma i nervsystemet.

Smärtan vi upplever har inget att göra med reflexer, och påverkar inte utfallet av reflexerna.

Citat:

Vilka falska övertygelser? Att abort släcker ett liv? Detta är fakta!

Jag är inte religiös utan frälst, men vad har det för relevans?
Du råkar inte vara megaloman?

Du vet mycket väl vilka övertygelser jag talar om, nämligen att det finns en personlig gud som bryr dig om dig.
Ingen utöver människorna i din närhet bryr dig om dig, "kosmos" är fullständigt likgilltigt till din och alla andra existenser.
Ingen kommer rädda dig från din död.

Relevansen det har är att det färgar din åsikt i frågan, ingen med lite vett kan tycka att det är fel att avlägsna en liten cellklump som har lika stor förmåga att känna känslor som en cancerogen tumör.
(Dvs väldigt tidig abort)

Självklart blir det ett dilemma när man ska börja ta hänsyn till fostrets upplevelser.
Men detta etiska problem ska inte lösas av galningar som är övertygade om att en osynlig flygande jude viskat svaret i deras öron och er, deras följeslagare.
Det ska lösas genom diskussioner mellan människor insatta i etikfrågor och kognitionsvetenskapsmän med stor insikt i hur upplevelser produceras.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Då vi redan har en tråd om religion är det onödigt att du skriver dina åsikter om det här.

Nej, eftersom det ovillkorliga motståndet mot abort nästan uteslutande baseras på att ni tror att någon har hört Jesus/gud/heliga anden viska svaret på frågan i en av er religiösas öron så är det högst relevant.

Permalänk
Medlem

Abort är en svår fråga. Jag är extremt liberal när det kommer till allt annat men jag får endå starka olustkänslor när jag läser att antalet aborter bara ökar och ökar. När det gäller abort så finns det tre individer (eller två och en klump) inblandade frågan är då vilkens rättigheter som väger tyngst? Slutsatsen att kvinnans rättigheter väger tyngst i början av graviditeten är väl ganska okontroversiell. Jag kan dock inte vifta bort känslan av att någons rättigheter blir överkörda.

Men jag kan endå inte hitta några igentliga rationella skäl till att vara emot abort. En sänkning av gränsen för bekvämlighets abort från 18v till 12v skulle nog vara på sin plats. Har man inte lyckats bestämma sig på den tiden tycker jag nog man får stå sitt kast.

Idag är det häller inte så svårt att göra abort efter 18v även om ganska få väljer att göra det. Här tycker jag definetivt det behövs en uppstramning av reglerna då vi idag är väldigt nära att abortera livsdugliga foster*

*bred definition

Permalänk
Medlem

Anti-abort katoliker är helt mongo i huvet tycker jag iaf! Käft på er och låt andra bestämma över sina kroppar eller få ordentligt med stryk!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xarxos
Anti-abort katoliker är helt mongo i huvet tycker jag iaf! Käft på er och låt andra bestämma över sina kroppar eller få ordentligt med stryk!

Och med detta vill du ha sagt vad? Det är ju knappast så att du öppnar upp för nån vidare diskussion när du idiotförklarar dina meningsmotståndare.
Den mänskliga individ som lever i kvinnans livmoder är inte kvinnans kropp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

All right, men deras sätt att hacka på folk stör mig och gör mig vansinnigt irriterad. Speciellt i Brasilien så är de totalt bakom flötet när de inte fattar hur svår situationen är pga av oönskade barnfödslar. Även landet Polen är helt tjorvat då det sitter ego katoliker och bestämmer

Permalänk
Avstängd
Citat:

Det är inte en individ.

Det har potential till att bli en individ, men i tidigt stadie är det bara en cellklump.

Permalänk
Medlem
Citat:

Och med detta vill du ha sagt vad? Det är ju knappast så att du öppnar upp för nån vidare diskussion när du idiotförklarar dina meningsmotståndare.

Okej, alltså har kvinnan inget ansvar att ta hand om det? Hon får dricka hur mycket alkohol hon vill under graviditeten? Röka? Eller är det oansvarigt? Så länge fostret/embryot/whatever är i hennes kropp bestämmer hon över det. Sen när det är fött har hon inget ansvar över det heller eller? Kan lämna det på gatan så tar det hand om sig själv?

Jag ser hellre att de som känner att A) de är inte mogna nog att ta hand om ett barn B) har inte ekonomin för att ta hand om ett barn/fler barn osv gör en abort, än att dessa barn föds in i livet och far illa av olika omständigheter.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är inte en individ.

Det har potential till att bli en individ, men i tidigt stadie är det bara en cellklump.

Jasså? Några källor du kan dela med dig som inte inkluderar dessa som individer?
Enligt de flesta definitioner jag sett på vad individ är så torde det räknas som det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Okej, alltså har kvinnan inget ansvar att ta hand om det? Hon får dricka hur mycket alkohol hon vill under graviditeten? Röka? Eller är det oansvarigt? Så länge fostret/embryot/whatever är i hennes kropp bestämmer hon över det. Sen när det är fött har hon inget ansvar över det heller eller? Kan lämna det på gatan så tar det hand om sig själv?

Jag ser hellre att de som känner att A) de är inte mogna nog att ta hand om ett barn B) har inte ekonomin för att ta hand om ett barn/fler barn osv gör en abort, än att dessa barn föds in i livet och far illa av olika omständigheter.

WORD!

Ni anti-abort motståndare kan skaffa er ett eget liv och skita i andras. Blir man våldtagen eller hamnar i tvångsäktenskap så ska man få bestämma. Även män som blir lurade av kärringar som ljuger om P-piller borde få rätt att ha ett ord med i laget. Skulle barnet även bli utvecklingsstört så gör man abort för barnets skull. Ingen ska behöva födas utvecklingsstörd ofrivilligt för att abortmotståndare käftar emot!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Jasså? Några källor du kan dela med dig som inte inkluderar dessa som individer?
Enligt de flesta definitioner jag sett på vad individ är så torde det räknas som det.

Vad vill du ha källa på?

Att individen (dvs det värdefulla av den) produceras i hjärnan?
Eller att tidiga foster saknar allt som kan tyckas vara ett koherent nervsystem med kapacitet att producera en personlighet eller individualitet.

Permalänk
Medlem

Då jag drar ett enormt sträck mellan att vara vid liv och att leva så är jag absolut för abort. Om en kvinna inte vill ha ett barn så tycker inte jag man har rätt att tvinga henne till att ha det, det bådar bara illa för barnet. Till detta lägger man sen varje individs rätt att bestämma över sin egen kropp så är rätt mycket klappat och klart för min del.

Citat:

Då finns det ju inte heller någonting som tvingar kvinnan att ha denna andra kropp som snyltar energi och annat i sig. Om denna andra kropp verkligen inte är någonting modern har rätt att bestämma över så borde det ju vara helt ok att gå in och knyta ihop navelsträngen då modern faktiskt har rätt att bestämma över de ämnen som finns i hennes egen kropp. Att säga att den ena inte här rätt att påverka den andra är någonting som går åt båda hållen.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad vill du ha källa på?

Att individen (dvs det värdefulla av den) produceras i hjärnan?
Eller att tidiga foster saknar allt som kan tyckas vara ett koherent nervsystem med kapacitet att producera en personlighet eller individualitet.

Begreppet individ, då du sa att dom inte räknas som mänskliga individer.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Begreppet individ, då du sa att dom inte räknas som mänskliga individer.

Så du vill avgöra en svår etisk fråga som har potential att förstöra människors liv med semantik.

Den religiösa hjärnan slutar aldrig att förvåna mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Så du vill avgöra en svår etisk fråga som har potential att förstöra människors liv med semantik.

Den religiösa hjärnan slutar aldrig att förvåna mig.

Det var du som började med det semanstiska när du sa att det inte var någon invidid.
Då behöver du inte yttra dig några mer gånger när jag använder ordet invidid då.
Jag räknar dessa som individer och jag är inte ensam om det.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Det var du som började med det semanstiska när du sa att det inte var någon invidid.
Då behöver du inte yttra dig några mer gånger när jag använder ordet invidid då.
Jag räknar dessa som individer och jag är inte ensam om det.

Jag gör det inte, och kommer fortsätta att inte göra det.

Semantik är egentligen allt ni bygger era argument på, såsom "Men det är ju LIIIV!", "Men det är ju en PERSOON där inne" osv osv...
Tröttsamt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag gör det inte, och kommer fortsätta att inte göra det.

Semantik är egentligen allt ni bygger era argument på, såsom "Men det är ju LIIIV!", "Men det är ju en PERSOON där inne" osv osv...
Tröttsamt.

Ni? I denna tråd har jag inte diskuterat vare sig för eller emot abort än så länge.

Själv blir jag trött på när DU så gott som alltid blandar in din motpart i diskussionerna. Är det så svårt att diskutera utan att blanda in dom?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Satan vad låg nivå på debatten det är

Sluta med pajjkastningen ?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ni? I denna tråd har jag inte diskuterat vare sig för eller emot abort än så länge.

Själv blir jag trött på när DU så gott som alltid blandar in din motpart i diskussionerna. Är det så svårt att diskutera utan att blanda in dom?

Ni kristna.

Hade det varit mer mångfasiterad grupp som var motståndare till all abort så hade det varit ett misstag att generalisera som jag gör i den här frågan. Men tyvärr så är det inte så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Det är när man anser att embryot blivit forster, och att fostret kommit helt enkelt kommit för långt i sin utveckling.

Jag är för abort och tänker inte lägga fram en massa argument då det bara kommer leda till att jag A) blir förbannad över massor av saker so skrivs och B) inte har tid med flera djupgående diskussioner.

Jojo, men det intressanta är just när det kommit "för långt" och vad man baserar detta på.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
Jojo, men det intressanta är just när det kommit "för långt" och vad man baserar detta på.

I början är det ju snabbt delande celler om kommer att kallas för embryo. Efter att den passerat en viss gräns av utveckling (kommer inte exakt ihåg vilka kriterier det gällde, men tar bara några exempel här; såsom hjärtslag, slutandet av neuralröret, bildandet av CNS etc) så kommer den klassas som foster.

Rent fysiskt är gränsen lite luddigt, tex hjärtat har ju börjat slå innan sista gränsen för tillåten abort. Så gränsen är mer av etisk/moralisk art. Från början har embryot inget skyddsvärde ur samhällets synpunkt, men denna ökar i takt med att den får växa och efter den gräns som dragits (rent etiskt) så har fostret skyddsvärde, egenskaper som betecknar liv (den saknar några sådana i början) och därmed också rättigheter.

För att sammanfatta, gränsen som är satt är rent moraliskt och har egentligen inte så mycket med fysiska egenskaper att göra. Däremot så är det givetvis fördelaktigt om aborten sker så tidigt såom möjligt, både ur en moralisk synpunkt och för moderns fysiska hälsa.

Permalänk
Sötast

Jag kan bara säga det att ni vet nog inget alls om vad eran åsikt om abort är förräns ni sitter där.

Det är då man börjar tänka och allt man sagt innan försvinner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Jag kan bara säga det att ni vet nog inget alls om vad eran åsikt om abort är förräns ni sitter där.

Det är då man börjar tänka och allt man sagt innan försvinner.

Det är nog rätt sant.

LÄtt och sitta här och försvara/vara emot när man inte varit i den sitsen där man måste välja.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Det är nog rätt sant.

LÄtt och sitta här och försvara/vara emot när man inte varit i den sitsen där man måste välja.

Kan bara tala för mig själv men mina åsikter har inte förändrats mycket från innan jag och min dåvarande beslutade oss för att inte bli föräldrar. Ingen av oss var redo och jag tycker samma sak idag som då, att det är upp till föräldrarna, framförallt kvinnan, om de vill ha barnet eller inte.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.