Acer Ferrari 4005WLMi = Skräp.
Nu måste jag skriva av mig.
Införskaffade en Acer Ferrari 4005WLMi i December 2005. Till en början använde jag inte datorn så mkt men när den stationära såldes och jag gick över helt till laptopen i början av sommaren 2006 så började jag märka hur datorn beter sig.
Felen är allt från att den glömmer av inställningar i program som t.ex spellistan i winamp som återgår till en tidigare revision, sorteringen på skrivbordet är en annan efter omstart,
inställningar i IE, Windows osv.
Men det värsta är endå problemen med mediauppspelningen. Symptomet är att uppspelningen av MP3or är under all jävla kritik, låtarna börjar spelas i dubbla hastigheten, man ser hur sekundräknaren i Winamp accelererar när detta inträffar. Inte enns om man lyssnar på radiokanaler är man befriad från detta.
Har ALDRIG vart med om något liknande, fullständigt vansinne. Inte enns filmuppspelningen av divx, xvid osv är befriade från detta men det är BETYDLIGT ovanligare vid film än vid MP3, kanske 1 till 1000 men symptomen är inte lika tydlig här då det sträcker sig till mer oflyt i uppspelningen.
Jag inbillar mig att det blir värre då Blåtand är påslaget vilket det är konstant pga mitt Logitech diNovo-set. Men som sagt jag kan inte sätta fingret på vad som triggar störningarna.
I september/oktober tröttnade jag och inledde kontakt med acer's supportavdelning för att få till stånd en lösning.
De skickade mig en fraktsedel för att datorn skulle skickas ner till service. När datorn kommer tillbaks efter 2-3 veckor ligger det en servicenota i lådan där det står att moderkortet är bytt, fantastiskt skönt nu borde ju alla problem vara puts väck. Men icke, samma fel uppstår.
En månad efter detta tröttnar jag igen, vi är nu i början på December. Jag påpekar att det inte hjälpte ett dyft vid förra servicen och får till svar att samma procedur skall genomföras igen, med tillägget att denna gång skall mitt ärende "hög prioritet".
Datorn skickas in strax efter nyår och den 16/1 får jag den åter efter ca 10 dagar. Denna gång står det på servicenotan att det inte är något fel på datorn! Den har altså vart nere och vänt i princip.
En vän ber mig ladda ner CPUZ för att studera de siffor programmet uppvisar.
Volten står på 1,45 när det skall vara 1,35.
Multipeln som skall stå på 10x står också på 10x.
Busshastigheten (FSB) står och pendlar på 197.xx-199.xxMhz och ibland lägre.
Sist har vi HT Buss vilken skall ha värdet 800Mhz och även här pendlar det hela tiden emellan 796.xx-799.xxMhz.
Har aldrig vart med om fluktruationer på detta sätt.
CPUn skall i maxhastighet ge 2000Mhz, denna ligger på 1990.xx-1999.xxMhz. Högerklickar man på "Den här datorn" och kollar där uppvisas 1.99Ghz.
Jag har säkert blåst om datorn 10-15 gånger med recoveryskivorna samt prövat med andra vanliga XP-installationer. Uppdaterat Bios enligt instruktioner på Acerssupportsida.
Jag har aldrig försökt mig på någon form av hårdvarumodifiering, inte enns mjukvarudito då jag inte spelar några spel. Den som inte tror mig kan jag inte hjälpa.
Tar på nytt kontakt för att påpeka att de trotts två försök inte lyckats lösa mitt problem. Får till svar, helt iskallt, att de helt enkelt måste ta in den en tredje gång.
Jag är vid detta laget beredd på att ta min bil och köra över skiten då tålamod är något jag inte besitter i större mängder. Men, man kan lika gärna skicka in den en gång till, att köra över den lär inte hjälpa mer än att ja får avreagera mig. Jag har även vant mig vid en suddigt 15"are kopplad till en P3-866 utan ljudkort.
Mitt intryck och min uppfattning är att denna Acer är den största jävla påse avföring av valfri härkomst jag någonsin upplevt, det är fullständigt otroligt hur detta kan ske, jag är på gränsen till faschinerad. Finns det någon därute som känner igen detta, har vart med om något som enns påminner om mina problem?
Med vänliga hälsningar,
Fabian
Mainframe: Core i7 920 - Gigabyte EX58-UD5 - Gigabyte Geforce GTX285 - 150 GB Velociraptor - 1TB Caviar Black - 12GB RAM