Permalänk

Acer Ferrari 4005WLMi = Skräp.

Nu måste jag skriva av mig.

Införskaffade en Acer Ferrari 4005WLMi i December 2005. Till en början använde jag inte datorn så mkt men när den stationära såldes och jag gick över helt till laptopen i början av sommaren 2006 så började jag märka hur datorn beter sig.
Felen är allt från att den glömmer av inställningar i program som t.ex spellistan i winamp som återgår till en tidigare revision, sorteringen på skrivbordet är en annan efter omstart,
inställningar i IE, Windows osv.

Men det värsta är endå problemen med mediauppspelningen. Symptomet är att uppspelningen av MP3or är under all jävla kritik, låtarna börjar spelas i dubbla hastigheten, man ser hur sekundräknaren i Winamp accelererar när detta inträffar. Inte enns om man lyssnar på radiokanaler är man befriad från detta.
Har ALDRIG vart med om något liknande, fullständigt vansinne. Inte enns filmuppspelningen av divx, xvid osv är befriade från detta men det är BETYDLIGT ovanligare vid film än vid MP3, kanske 1 till 1000 men symptomen är inte lika tydlig här då det sträcker sig till mer oflyt i uppspelningen.
Jag inbillar mig att det blir värre då Blåtand är påslaget vilket det är konstant pga mitt Logitech diNovo-set. Men som sagt jag kan inte sätta fingret på vad som triggar störningarna.

I september/oktober tröttnade jag och inledde kontakt med acer's supportavdelning för att få till stånd en lösning.
De skickade mig en fraktsedel för att datorn skulle skickas ner till service. När datorn kommer tillbaks efter 2-3 veckor ligger det en servicenota i lådan där det står att moderkortet är bytt, fantastiskt skönt nu borde ju alla problem vara puts väck. Men icke, samma fel uppstår.

En månad efter detta tröttnar jag igen, vi är nu i början på December. Jag påpekar att det inte hjälpte ett dyft vid förra servicen och får till svar att samma procedur skall genomföras igen, med tillägget att denna gång skall mitt ärende "hög prioritet".
Datorn skickas in strax efter nyår och den 16/1 får jag den åter efter ca 10 dagar. Denna gång står det på servicenotan att det inte är något fel på datorn! Den har altså vart nere och vänt i princip.

En vän ber mig ladda ner CPUZ för att studera de siffor programmet uppvisar.
Volten står på 1,45 när det skall vara 1,35.
Multipeln som skall stå på 10x står också på 10x.
Busshastigheten (FSB) står och pendlar på 197.xx-199.xxMhz och ibland lägre.
Sist har vi HT Buss vilken skall ha värdet 800Mhz och även här pendlar det hela tiden emellan 796.xx-799.xxMhz.
Har aldrig vart med om fluktruationer på detta sätt.
CPUn skall i maxhastighet ge 2000Mhz, denna ligger på 1990.xx-1999.xxMhz. Högerklickar man på "Den här datorn" och kollar där uppvisas 1.99Ghz.

Jag har säkert blåst om datorn 10-15 gånger med recoveryskivorna samt prövat med andra vanliga XP-installationer. Uppdaterat Bios enligt instruktioner på Acerssupportsida.
Jag har aldrig försökt mig på någon form av hårdvarumodifiering, inte enns mjukvarudito då jag inte spelar några spel. Den som inte tror mig kan jag inte hjälpa.

Tar på nytt kontakt för att påpeka att de trotts två försök inte lyckats lösa mitt problem. Får till svar, helt iskallt, att de helt enkelt måste ta in den en tredje gång.
Jag är vid detta laget beredd på att ta min bil och köra över skiten då tålamod är något jag inte besitter i större mängder. Men, man kan lika gärna skicka in den en gång till, att köra över den lär inte hjälpa mer än att ja får avreagera mig. Jag har även vant mig vid en suddigt 15"are kopplad till en P3-866 utan ljudkort.

Mitt intryck och min uppfattning är att denna Acer är den största jävla påse avföring av valfri härkomst jag någonsin upplevt, det är fullständigt otroligt hur detta kan ske, jag är på gränsen till faschinerad. Finns det någon därute som känner igen detta, har vart med om något som enns påminner om mina problem?

Med vänliga hälsningar,
Fabian

Visa signatur

Mainframe: Core i7 920 - Gigabyte EX58-UD5 - Gigabyte Geforce GTX285 - 150 GB Velociraptor - 1TB Caviar Black - 12GB RAM

Permalänk
Avstängd

reklamera datorn. fabrikatsfel då måste Acer enligt lag reklamera den.
ring konsumentköpverket, dom hjälper dig (tror även att dom kan ringa så det blir lite tyngd i samtalet). lagen kom 2005.

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Medlem

är det så att acer inte gillar oss som heter fabian...?

Visa signatur

i7 2600K, 16GB 1600, 120 GB Intel 320, 2 TB Raid 1, Antec 300, W7 Pro - Arbetsstation CAD, 3ds Max, Vray, AE, CS5
MacBook Air 11,6 2010, 1,4 GHz, 4GB, 128 SSD - Resekamrat och soffsurfande

"Det man inte har i huvet får man ha i plånboken"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fabbe72
är det så att acer inte gillar oss som heter fabian...?

Onekligen en väldigt intressant teori.

Permalänk
Medlem

Ännu en "solskenshistoria" om mögföretaget Acer. Möjligtvis är datorerna i sig bra emellanåt, men deras support fortsätter att förbluffa även den mest luttrade.

Råd till dig Fabian, skicka tillbaka racklet en tredje och sista gång, kan de inte åtgärda felet då har du rätt till att häva köpet. Det är snudd på en win-win-situation för dig, antingen fixar Acer datorn en gång för alla och då har du en fungerade burk (ett tag), eller så får du möjlighet att välja annat märke.

Att kära Ferrari som jag hejjat på i över 20 år i Formel 1 har gått och smutsat ner sitt namn med detta företag är synd och skam!

Innan någon fanboy-flamear mig med att Acer är grymma så påpekar jag åter igen, kvaliteten på datorerna kan diskuteras, men deras support suger helt ofantligt, det är det jag reagerar mot.

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem

Jo precis som du säger doolar, datorerna behöver det inte alls vara så mkt fel på, det är mest supporten man vill undvika, tyvärr så är det ju så, skulle Acer satsa mer på supporten så skulle det nog gå lite bättre för dem iaf och folk kanske vågar köpa en dator från dem..

Visa signatur

Aspire D250, YES!

Permalänk
Medlem

Som tidigare talare sagt: reklamera. Enligt konsumentvägledaren har du, efter att ha accepterat ett antal avhjälpningsförsök, rätt att häva köpet.

Till nästa gång kan du ju komma ihåg att man skall köpa en riktig dator

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk

Tack för alla fina och givande inlägg. Jag är lite känslig för hur saker ser ut och ja gjorde onekligen ett felsteg istället för den där Sony Vaion. Men men.

KSMB: Jag kommer ge dem en tredje chans, tredje gången gillt samt att ja blir sittande vid den andra skitdatorn jag har ett bra tag medans konusmentverket käftar med Acer.

doolar: Japp, av någon anledning gör jag det. Förväntade mig inte att få tillbaks en fungerade produkt så det är lika bra. De borde nog känna igen den där boxen när den kommer ner en tredje gång med ett tredje RMA-nr på sig

Oavsätt utgången av detta så kommer jag aldrig mer köpa något från Acer, det är ett som är säkert.

Visa signatur

Mainframe: Core i7 920 - Gigabyte EX58-UD5 - Gigabyte Geforce GTX285 - 150 GB Velociraptor - 1TB Caviar Black - 12GB RAM

Permalänk
Medlem

fabian.... kolla in acer 5024 tråden också.... där är vi ett gäng som har trassel med acer... min dator är inne just nu och jag uppdaterar kontinueligt vad som händer från supporten/service där... kan vara en hjälp att se hur andra tacklar situationen... ksmb tex fick sin dator reklamerad....

en tanke som slagit mig är att vi går ihop ett gäng acer (eller fd acer användare) och sammanställer en skrivelse och kräver svar från acer sveriges ledning varför vi blivit så dåligt bemötta... om inte annat så kanske det hjälper våra ärenden om man kan ta desa simultant...

stå på dig...

Visa signatur

i7 2600K, 16GB 1600, 120 GB Intel 320, 2 TB Raid 1, Antec 300, W7 Pro - Arbetsstation CAD, 3ds Max, Vray, AE, CS5

Permalänk

Exakt vilken tråd är det?

Visa signatur

Permalänk

kan det inte vara så att du har fått ett måndagsex och haft otur helt enkelt? är det fler som har problem med denna modell från Acer eller andra modeller av detta märke?

Permalänk
Medlem

det är exakt denna tråden....

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=4...

den är högintressant...

Visa signatur

Permalänk

håller med

Visa signatur

Med ett schysst järnrör slår du hela världen med häpnad!

Permalänk
Hedersmedlem

Borde absolut bli en inlösen på den datorn alternativt byte till en ny enhet. Jag hade inte nöjt med något annat, det borde inte heller du göra!

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Re: Acer Ferrari 4005WLMi = Skräp.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BMW Alpina
Nu måste jag skriva av mig.

Införskaffade en Acer Ferrari 4005WLMi i December 2005. Till en början använde jag inte datorn så mkt men när den stationära såldes och jag gick över helt till laptopen i början av sommaren 2006 så började jag märka hur datorn beter sig.
Felen är allt från att den glömmer av inställningar i program som t.ex spellistan i winamp som återgår till en tidigare revision, sorteringen på skrivbordet är en annan efter omstart,
inställningar i IE, Windows osv.

Men det värsta är endå problemen med mediauppspelningen. Symptomet är att uppspelningen av MP3or är under all jävla kritik, låtarna börjar spelas i dubbla hastigheten, man ser hur sekundräknaren i Winamp accelererar när detta inträffar. Inte enns om man lyssnar på radiokanaler är man befriad från detta.
Har ALDRIG vart med om något liknande, fullständigt vansinne. Inte enns filmuppspelningen av divx, xvid osv är befriade från detta men det är BETYDLIGT ovanligare vid film än vid MP3, kanske 1 till 1000 men symptomen är inte lika tydlig här då det sträcker sig till mer oflyt i uppspelningen.
Jag inbillar mig att det blir värre då Blåtand är påslaget vilket det är konstant pga mitt Logitech diNovo-set. Men som sagt jag kan inte sätta fingret på vad som triggar störningarna.

I september/oktober tröttnade jag och inledde kontakt med acer's supportavdelning för att få till stånd en lösning.
De skickade mig en fraktsedel för att datorn skulle skickas ner till service. När datorn kommer tillbaks efter 2-3 veckor ligger det en servicenota i lådan där det står att moderkortet är bytt, fantastiskt skönt nu borde ju alla problem vara puts väck. Men icke, samma fel uppstår.

En månad efter detta tröttnar jag igen, vi är nu i början på December. Jag påpekar att det inte hjälpte ett dyft vid förra servicen och får till svar att samma procedur skall genomföras igen, med tillägget att denna gång skall mitt ärende "hög prioritet".
Datorn skickas in strax efter nyår och den 16/1 får jag den åter efter ca 10 dagar. Denna gång står det på servicenotan att det inte är något fel på datorn! Den har altså vart nere och vänt i princip.

En vän ber mig ladda ner CPUZ för att studera de siffor programmet uppvisar.
Volten står på 1,45 när det skall vara 1,35.
Multipeln som skall stå på 10x står också på 10x.
Busshastigheten (FSB) står och pendlar på 197.xx-199.xxMhz och ibland lägre.
Sist har vi HT Buss vilken skall ha värdet 800Mhz och även här pendlar det hela tiden emellan 796.xx-799.xxMhz.
Har aldrig vart med om fluktruationer på detta sätt.
CPUn skall i maxhastighet ge 2000Mhz, denna ligger på 1990.xx-1999.xxMhz. Högerklickar man på "Den här datorn" och kollar där uppvisas 1.99Ghz.

Jag har säkert blåst om datorn 10-15 gånger med recoveryskivorna samt prövat med andra vanliga XP-installationer. Uppdaterat Bios enligt instruktioner på Acerssupportsida.
Jag har aldrig försökt mig på någon form av hårdvarumodifiering, inte enns mjukvarudito då jag inte spelar några spel. Den som inte tror mig kan jag inte hjälpa.

Tar på nytt kontakt för att påpeka att de trotts två försök inte lyckats lösa mitt problem. Får till svar, helt iskallt, att de helt enkelt måste ta in den en tredje gång.
Jag är vid detta laget beredd på att ta min bil och köra över skiten då tålamod är något jag inte besitter i större mängder. Men, man kan lika gärna skicka in den en gång till, att köra över den lär inte hjälpa mer än att ja får avreagera mig. Jag har även vant mig vid en suddigt 15"are kopplad till en P3-866 utan ljudkort.

Mitt intryck och min uppfattning är att denna Acer är den största jävla påse avföring av valfri härkomst jag någonsin upplevt, det är fullständigt otroligt hur detta kan ske, jag är på gränsen till faschinerad. Finns det någon därute som känner igen detta, har vart med om något som enns påminner om mina problem?

Med vänliga hälsningar,
Fabian

Tjena Fabian.
Känner igen nästan samtliga problem från det att jag själv var Acer ägare (aldrig mer Acer). Men det ska inte vara några problem för dig alls, tredje gången reparation så in med den och be att få pengarna tillbaka. Ta som någon sa kontakt med konsumentombudsmannen så ska det lösa sig ska du se. Allternativet är att Sverker får ta dessa Acer problem i TV i "Plus" och hiva Acer i sin soptunna, då blir det nog fart på Acer ska du se. Detta med att det skulle vara ett måndagsexemplar tror jag vad jag vill om... jag vet nog vad Acer går för

Hoppas det löser sig och lycka till.

Mvh
Team_AMD

Permalänk
Sötast

Verkar som att de flesta Acerdatorer tillverkas på måndagar

Permalänk
Hedersmedlem

Problemet med att få pengarna tillbaka är ju att butiken har rätt att dra av ersättning för att du har använt datorn, JME gjorde det när jag begärde återköp av en skärm som inte ville riktigt.

Citat:

Betala ersättning
Om du har haft en betydande nytta av varan kan du i vissa fall få betala en rimlig ersättning för att du har använt den.

Från: http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCatego...

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

Hej alla, liten uppdatering.

Datorn kom tillbaks efter tredje reparationen och även nu konstaterades att datorn vart felfri. Jaha, men va kul att datorn hade SAMMA installation som ja skickade ner den med, tom samma skrivbordsunderlägg. De har altså inte enns testat med en annan installation, konstig "verkstad".

Jag mailar Acer och efter en vecka utan svar så ringer jag upp dem istället. Påpekar att nu är jag trött på detta och vill få datorn utbytt, gissa vad jag får till svar? Den måste natruligvis skickas ner till tyskland igen!

Förvisso med en uppmaning denna gång på serviceordern om att den skall bytas ut, men med erfarenheten om Acers verkstad färskt i minnet protesterade jag högt och kanske lite lätt otrevligt, det där med tålamod ni vet, men tvingades till slut kapitulera. En ny UPS fraktsedeln skickades då, för 4e gången...

Nåväl, min polare som är fd tekniker på bla IBM och Dell sade att ja skulle ta kontakt med företaget där datorn är köpt, Webhallen. Detta gjordes och ja fick helt iskallt till svar att de kunde inte göra något då datorn nu var över 12 månader. Jag bad om hjälp och att "något måste du kunna göra" osv, helt utan resultat, han konstaterade iskallt att det fanns inget de kunde göra.

Som tur är så kan min vän allt om konsumentköplagar, jag bad honom ringa upp och voilá! En fraktsedel från dem kommer anlända och det ser ut som att jag får köpet hävt eller en helt ny dator i ersättning.

I övrigt så funderar jag på att skriva en uppsats i konsten att behandla kunder som skit och skicka in den till kanske Pluss, DMZ, M3 osv bara för att jag vill jävlas tillbaka och för att det faktiskt är kul.

Tro nu inte att jag är en bitter person som går igång på negativism och är allmänt bitter och sur på allt och alla. Det kan inte vara längre från sanningen, dock är jag en person som hatar orättvisor, att man beter sig som svin och brukar således reagera kraftfullt men besämmt i sådana situationer, och detta är en av dem. Feedback?

Lovar återkomma med resultatet. Återigen vill jag tacka alla personer härinne som hjälpt till med tips och råd! Stay tuned.

Mvh
Fabian

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

...........................text

Som tur är så kan min vän allt om konsumentköplagar, jag bad honom ringa upp och voilá! En fraktsedel från dem kommer anlända och det ser ut som att jag får köpet hävt eller en helt ny dator i ersättning.

Lovar återkomma med resultatet. Återigen vill jag tacka alla personer härinne som hjälpt till med tips och råd! Stay tuned.

Mvh
Fabian

Härligt! jo oftast lönar det sig att prata med återförsäljaren.. det var så jag gjorde när jag hävde mitt köp på min Acer 5024.. trots 3 vändor till tyskland + ett byte med samma fel så ville inte Acer häva köpet iallafall.. eller.

Jag pratade med en "högre" kille på acer.. han lovade att ringa tillbaka, Ringde inte.. jag ringde honom.. "Oj jag hade glömt.. men bla bla.."

Lovade att ringa tillbaka igen... Gjorde inte det.. Jag insåg vilket jävla skitföretag Acer är och försökte på återförsäljaren istället.

Läs min sign btw. =P

Skönt iallafall! hoppas det löser sig till det bästa!.. pengarna tillbaka vore ju inte fel ^^

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

Då har det gått ca 7 månader sedan jag skapade denna tråd, finns inte så mkt att tillägga utan nu åter står bara att mörda datoraset rakt av, min fråga är nu hur jag på snabbast möjliga sätt tar livet av kräket? Dvs accelerarar slitageprocessen på kvickast möjliga vis? Att köra över den med bilen, släppa från balkongen osv räknas inte utan den skall slitas ut genom att brukas. Hur överklockar man sönder den t.ex? Hittar inget program för att modda volt och FSB t.ex

En stationär dator och en liten smidig 12" eller 14" skall införskaffas istället, tips på bra och billiga laptops i den storleken mottages gärna.

Ja, ja är helt seriös och nej ja kommer inte hålla någon ansvarig, skiten skall dö. Skall försöka dokumentera så mkt som möjligt också.

mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bästa vore om du skickade den till mig.
Betalar gärna frakten.

Permalänk
Avstängd

Låter ju mest som mjukvarustrul? Tycker det låter helknas överhuvudtaget dock.

Skall du döda den för att få en ny eller bara för att du vill döda den?

Permalänk
Medlem

Fick du inte en ny eller köpet hävt?

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk

Detta vart ju intressant, skulle skicka in datorn än en gång men jag tänkte pröva o skicka in Vista på den för o se om det strular fortfarande, hör och häpna, nu vart alla problem borta. Dock så är alla som sagt bekanta med Vista och dess hunger på internminne, jag klassade datorn som obrukbar för mig då den vart ofantligt slö men den fungerade ju.

Slängde därefter in XP Pro Student Edition och nu kommer det fina i kråksången, den vart lika stabil som med Vista. Det hela visade sig vara installationsskivorna från Acer, drivrutinerna för ljudkortet vart en total katastrof och då Acer skrivigt på sin hemsida att inga andra drivrutiner än de som går o ladda ner här kommer fungera hade ja inte en tanke på att faktiskt gå direkt till hårvarutillverkare, Realtek, och testa deras. Att jag faktiskt bett om nya installationsskivor utan att få dem får väll stå för Acer nu.

Sagt och gjort, problemen med ljudet är som bortblåst, en del småskavanker så som att datorn fortfarande inte kan komma ihåg om jag ändrat en ikons placering på skrivbordet eller diverse inställningar i olika applikationer käns som småpytt i sammanhanget. Datorn lever vidare, förvisso fungerande men detta är första och sista gången jag köper en Acer.

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Muhaha xD
Första och sista gången för mig med, det är ett jävla lotteri om man får en som fungerar eller inte, precis som med många andra märken t.ex Sony ericsson.
För mig tog det iof inte mer än 3-4 månader att få allting fixat, men jobbigt nog när alla pengarna var borta och ingen dator sågs till, dessutom blev den stulen på posten*suck* så jag fick vänta lite till, fast de kan ju såklart inte beskylla acer för.

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Datorn kom tillbaks efter tredje reparationen och även nu konstaterades att datorn vart felfri. Jaha, men va kul att datorn hade SAMMA installation som ja skickade ner den med, tom samma skrivbordsunderlägg. De har altså inte enns testat med en annan installation, konstig "verkstad".

Jag mailar Acer och efter en vecka utan svar så ringer jag upp dem istället. Påpekar att nu är jag trött på detta och vill få datorn utbytt, gissa vad jag får till svar? Den måste natruligvis skickas ner till tyskland igen!

Förvisso med en uppmaning denna gång på serviceordern om att den skall bytas ut, men med erfarenheten om Acers verkstad färskt i minnet protesterade jag högt och kanske lite lätt otrevligt, det där med tålamod ni vet, men tvingades till slut kapitulera. En ny UPS fraktsedeln skickades då, för 4e gången...

Nåväl, min polare som är fd tekniker på bla IBM och Dell sade att ja skulle ta kontakt med företaget där datorn är köpt, Webhallen. Detta gjordes och ja fick helt iskallt till svar att de kunde inte göra något då datorn nu var över 12 månader. Jag bad om hjälp och att "något måste du kunna göra" osv, helt utan resultat, han konstaterade iskallt att det fanns inget de kunde göra.

I övrigt så funderar jag på att skriva en uppsats i konsten att behandla kunder som skit och skicka in den till kanske Pluss, DMZ, M3 osv bara för att jag vill jävlas tillbaka och för att det faktiskt är kul.

Tro nu inte att jag är en bitter person som går igång på negativism och är allmänt bitter och sur på allt och alla. Det kan inte vara längre från sanningen, dock är jag en person som hatar orättvisor, att man beter sig som svin och brukar således reagera kraftfullt men besämmt i sådana situationer, och detta är en av dem. Feedback?

Mvh
Fabian

Men vafaan hände med reklamationen då??? Du skulle ju få en fraktsedel???

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, Gigabyte GeForce RTX 5070 12GB Windforce OC SFF, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE