Rösta fram t-shirt till communityt!

[Bokrecension] - DOM Scripting

Permalänk

[Bokrecension] - DOM Scripting

Titel: DOM Scripting
Subtitel: Web Design with JavaScript and the Document Object Model
Språk: Engelska
Författare: Jeremy Keith
Förlag: friendsofED
ISBN: 1-59059-533-5
År: 2005
Antal sidor: 341

Den här boken köpte jag som en förberedelse inför att lära mig Ajax. Jag kände att mina kunskaper om JavaScript var väldigt begränsade, jag kunde på sin höjd göra rollovers i menyer med riktigt knackig fulkod, därför ville jag bättre på dessa kunskaper. Jag anser mig kunna både CSS och XHTML bra, och det är även en förutsättning som boken kräver. När jag väl var klar med boken kände jag att jag lärt mig otroligt mycket om både JavaScript, och för mig något helt nytt, DOM eller Document Object Model.

Boken börjar med att gå igenom JavaScripts historia, med början 1995 till där vi är idag. I andra kapitlet går den snabbt igenom JavaScript syntax och hur man hanterar variabler, funktioner, loopar, objekt och andra saker som hör JavaScript till. I kapitel tre får man en grundlig introduktion och genomgång av Document Object Model och ett fåtal funktioner som hör till denna. När du kommer till kapitel 4 skapar du med hjälp av boken ett bildgalleri i Javascript. Kapitel 5 går igenom lite "best practices". Nästkommande kapitel återgår du till bildgalleriet för att se över det enligt det du lärde dig i "best practices"-kapitlet. I kapitel 7 lär du dig skapa markup "on the fly", alltså manipulera DOM trädet med hjälp av JavaScript. Kapitel 8 lär dig att förbättra innehåll, d.v.s manipulera innehållet på sidor. CSS-DOM behandlas i kapitel 9, du lär dig bland annat att hämta och skriva styles till DOM. 10:e kapitlet guidar dig till att skapa en animerad slideshow. Kapitel 11 är en summering, och det sista kapitlet (12) pratar lite om framtiden för DOM Scripting, här nämns bland annat Ajax lite kortfattat. Efter alla dessa kapitel kommer en referensdel som innehåller DOM metoder.

Hela boken är skriven på ett väldigt lättfattat sätt, och introducerar nya saker i en alldeles lagom takt. Den förklarar bra utan att försvåra onödigt mycket. En sak som jag finner extremt bra är att den tänker väldigt mycket på saker som "unobtrusive JavaScript", "graceful degradation", bakåtkompatibilitet samt när man bör och inte bör göra saker. Utan att göra recensionen alltför långdragen tycker jag boken är mycket bra, känns väldigt "lätt" och har ett väldigt bra upplägg, man blir aldrig trött på att läsa i den. Kan du XHTML och CSS men väldigt lite, eller ingen, JavaScript är det här verkligen boken för dig!

Betyg: 4 av 5

Det här var min första bokrecension. Om intresse finns för recensioner av fler böcker som jag har läst, säg till isåfall!

Visa signatur

/Mvh Stefan

Permalänk
Medlem

Oj, det var väldigt trevlig läsning så här på kvällskvisten, ett väldigt bra initiativ!
Självklart finns det intresse för fler recensioner, vad har du läst för spännande?

Permalänk
Medlem

Håller med, mkt bra initiativ. Fler recensioner skulle inte skada

Permalänk

Kul att ni tyckte om den! Kom gärna med tips och idéer på hur jag kan förbättra recensionen.

Några av de böcker jag läst senast är:

Head Rush Ajax
Foundations of Ajax
CSS Mastery

Om jag håller recensioner ungefär på samma längd som den här, är det nog inget större problem att vispa ihop en för varje bok..

Visa signatur

/Mvh Stefan

Permalänk
Musikälskare

Sugen på att lära mig CSS men antar att "CSS Mastery" inte är en nybörjarbok direkt haha

Något annat tips för att komma igång?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Jag har samma bok och är nöjd med den. Som du säger så är det väldigt bra att den tar upp "graceful degradation" och liknande, vilket väl i och för sig var att vänta, med tanke på hur den rekommenderas i var och varannan webdesignerblog :). Det är också trevligt att den behandlar javascript som ett riktigt programmeringsspråk.

flashen: Jag tror nog att "CSS Mastery" kan fungera, den börjar med en introduktion till vad CSS är och går igenom grunderna bra.

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Musikälskare

"Tusse" Torvald: ah okej får kolla upp isf

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Annars *tror* jag det kommer en Head Rush XHTML + CSS snart, den kan nog vara något.

Visa signatur

/Mvh Stefan