Besviken på Datorbutiken
Enda sen jag köpte min dator ifrån Datorbutiken har jag har haft problem. Det enda som har gått smidigt än så länge är leveransen av datorn och returen av DVD-brännaren. Jag valde att betala av datorn på avbetalning som låg på 22000kr. Datorbutiken verkar dock inte bry sig om att jag lägger ut hela mitt studiebidrag på den här datorn.
Men så här började min historia:
Februari 2006: Datorn anlände och som ett barn vid julafton "rev" man upp kartongen av lycka. Den här glädjen tog dock slut fort. Efter att ha installerat Windows XP låste sig datorn konstant. Allting bara frös, ingenting fungerade. (Kände på processorkylaren och minnet för att se för att ingenting blev för varmt. Kylaren var iskall men minnet var så pass varmt så man brände sig på det. Detta var ju bland de bättre minnena (därför tog jag det) på den här tiden och självklart trodde jag att det var därför det blev så varmt).
Självklart tänkte jag då "Windows är ju windows, jag ominstallerar". Efter att ha ominstallerat 10 gånger (nej jag ljuger inte) fungerade datorn och jag blev överlycklig. Självklart tog inte problemen slut där. Grafikfel uppstod då och då vid uppstart, bilden blev suddig vid uppstart och felmeddelande visas vid uppstart av datorn att upplösningen är för hög (640x420 60hz för högt för en TFT?).
Våren 2006: Skärmen skickas in på service då felmeddelande vid uppstart om upplösning och pixelfel har upptäckts. Räknade pixlarna till över de antalet som pixelpolicyn angav. Efter någon vecka får jag svar ifrån Infocare att det inte är något fel på skärmen och jag kan inte göra någonting åt det. Skärmen kommer tillbaka i samma skick med en massa pixelfel och felmeddelandet. Detta finns fortfarande kvar idag.
Mars 2006: DVD-brännaren gick sönder och den skickades in på service. Fick en ny utan problem. Bra gjort Datorbutiken! Men sedan var det dags för problem igen..
Juni 2006: Datorn blev bara segare och segare och började krångla mer. Efter att ha startat datorn en morgon började den bara pipa. Tog självklart tag i det här och kontaktade Datorbutiken som tog in den på service. Personen på Datorbutiken lovade att påskynda ärendet och sa att jag skulle få hem datorn inom 3 veckor. De skyllde på att de hade ont om personal på sommaren och det var därför det skulle dröja så här länge.
2006-06-16 Datorn skickas med Företagspaket 16.00.
Tiden går och jag ringer efter 3 veckor. "Nej vi har inte börjat kolla på din dator då vi har ont om personal på sommaren men den ska vara fixad den här veckan". Sa att jag hade blivit lovad att ärendet skulle bli påskyndat och de antecknade detta i returärendet. Tiden går och jag kontaktar Datorbutiken återigen någon dag senare. "Nej vi har inte börjat kolla på din dator men vi ska kolla till den någon gång den här veckan". Datorbutiken ringer i slutet av veckan och säger att det inte är något fel på datorn och att den inte krashar eller ger något pip ifrån sig. Blir självklart förvirrad och arg och ringer till dom senare på dagen. De har fortfarande inte hittat något fel och datorn kommer att skickas tillbaka till mig. Efter att ha ringt en väldigt många samtal sa tekniken att datorn hade börjat pipa och att modekortet var defekt. Tackar verkligen att jag var envis och ringde så mycket som jag gjorde annars hade jag stått här idag med ett defekt modekort.
2006-07-17 Datorn skickas hem till mig med Företagspaket 16.00.
Juli 2006: Leveransen gick smärtfritt (tack posten) och efter att ha väntat över en månad på att få datorn fixad fick jag äntligen hem datorn. Efter att ha suttit en stund vid datorn startar datorn av sig. Ringde Datorbutiken direkt och de sa att det var fel på minnet. Efter att ha pratat en bra stund med dom fick jag fram att minnet (Corsair TWINX2048-3200C2 CL2) var "felinställt" på CL2. Minnet ska klara CL2 utan problem enligt både Corsair och Datorbutikens sida, produkten hette till och med Corsair TWINX2048-3200C2 2x1024Mb (tot. 2048Mb/2Gb) Dual DDR PC3200 400Mhz CL2. Minnet ställdes ner till CL2.5 och nu fungerade datorn som den skulle. Allt var frid och fröjd! Eller?
Vintern 2006: Ända sen jag köpte datorn har jag fått grafikfel i spel, vid uppstart och felmeddelande. Grafikkortet pekas ut som bov och Datorbutiken ger mig råd att blåser rent fläkten på grafikkortet. Detta hjälper självklart inte och de säger att jag ska fundera om det verkligen är värt att skicka in grafikkortet. Frågar om ersättning om ett annat grafikkorter under tiden men detta nekas. Grafikortet blir kvar i datorn.
Våren 2007: Kontaktar återigen Datorbutiken angående mitt grafikkort och de säger att jag ska blåsa rent fläkten på grafikkortet. Vid retur måste jag betala fraktkostnaden och det måste skickas till tillverkaren. Uppskattad väntetid är över 1 månad. Min garanti är slut säger dom, endast tillverkarens garanti finns kvar. Försöker komma överens om något enkelt grafikkort som ersättning under tiden men nekas. Behöver min dator då jag går tekniska och jobbar mycket med att undersöka och skriva om datorn.
Hösten 2007: Efter att ha blivit mer insatt inom temperaturer och överklockning har jag börjat kolla upp vad temperaturen ligger för de olika delerna under load. Över min förvåning ligger grafikkort på hela 110C under load. Ringer nu Datorbutiken och berätta om grafikfelen, felmeddelandet återigen och om den höga temperaturen. "Vi kan endast vara en mellanhand för dig då du inte har någon garanti hos oss längre. Det tar kommer att ta över en månad att få tillbaka ditt grafikkort". Börjar självklart prata allvar med dom men de ger sig inte, de frånsäger sig allt förutom att vara en mellanhand. Har nu tröttnat på hur Datorbutiken behandlar mig och kontaktar istället tillverkaren själv. Tillverkaren bemöter mig mycket trevligt och jag får ett grafikkort ifrån Tyskland levererat hem till mig innan jag ens har skickat tillbaka mitt gamla. Så här ska det vara! Kundservice på hög nivå.
Beställer nu hem en Artic Cooling Freezer 64 Pro för att få bättre kylning. Fungerade ej som den skulle och en Tuniq 120 Tower beställdes istället. Temperaturen var fortfarande konstig på kärnorna och kylaren skickades tillbaka. Beställningarna görs inte ifrån Datorbutiken.
Nu de senaste veckorna:
Grafikfelen är borta men felmeddelandet är kvar vid uppstart. Upptäcker även nu efter att jag har monterat min Thermalright 120 Ultra Extreme att min processor är konkav och att processorns kärnor är i obalans. Konstiga värden ges i olika Everest, Coretemp, Speedfan, Ntune etc. Även minnet är nu ännu värre än vad det var när jag köpte det. Kontaktar Datorbutiken för att se om de kan hjälpa mig. Nej de påpeker återigen att jag endast kan ha dom som mellanhand eller att jag måste kontakta tillverkarna själv.
Hej
I så fall får du vända dig till tillverkaren då detta är utanför vår garantiperiod.
Med vänlig hälsning
xxxxxx/Kundservice
Jag tar upp konsumentlagen och de kontrar med att garantin endast gäller 6 måndader efter köpet sedan är deras ansvar borta. Frågar om försäkringen som ingår i andra avtal (finans) men nej det ingår inte någon försäkring och detta är upp till företaget som lånar ut pengar och inte Datorbutikens ansvar. Man känner verkligen att Datorbutiken vill ge kunden trygghet. Vi kan ta deras motto som ett exempel: -Du klarar dig förmodligen utan oss, men inte vi utan dig" - en insikt vi alla tjänar på!
NU har jag fått nog av Datorbutiken inkompetens och hur de fullständigt ignorerar sina kunder. De visar ingen medkänsla ändå fast man betalar stora summor pengarna till dom och timvis långa köer gör att man lägger på luren. Självklart går det att maila till Datorbutiken men jag vill diskutera mina ärenden över telefonen, inte över mail. Jag har hållit inne på det här för länge för allmänheten och vill nu ni ska få reda på hur de behandlar en trogen kund. Tänk på detta innan ni beställer nästa gång ifrån Datorbutiken! Går någonting sönder blir det problem!