Besviken på Datorbutiken

Permalänk
Medlem

Besviken på Datorbutiken

Enda sen jag köpte min dator ifrån Datorbutiken har jag har haft problem. Det enda som har gått smidigt än så länge är leveransen av datorn och returen av DVD-brännaren. Jag valde att betala av datorn på avbetalning som låg på 22000kr. Datorbutiken verkar dock inte bry sig om att jag lägger ut hela mitt studiebidrag på den här datorn.

Men så här började min historia:

Februari 2006: Datorn anlände och som ett barn vid julafton "rev" man upp kartongen av lycka. Den här glädjen tog dock slut fort. Efter att ha installerat Windows XP låste sig datorn konstant. Allting bara frös, ingenting fungerade. (Kände på processorkylaren och minnet för att se för att ingenting blev för varmt. Kylaren var iskall men minnet var så pass varmt så man brände sig på det. Detta var ju bland de bättre minnena (därför tog jag det) på den här tiden och självklart trodde jag att det var därför det blev så varmt).
Självklart tänkte jag då "Windows är ju windows, jag ominstallerar". Efter att ha ominstallerat 10 gånger (nej jag ljuger inte) fungerade datorn och jag blev överlycklig. Självklart tog inte problemen slut där. Grafikfel uppstod då och då vid uppstart, bilden blev suddig vid uppstart och felmeddelande visas vid uppstart av datorn att upplösningen är för hög (640x420 60hz för högt för en TFT?).

Våren 2006: Skärmen skickas in på service då felmeddelande vid uppstart om upplösning och pixelfel har upptäckts. Räknade pixlarna till över de antalet som pixelpolicyn angav. Efter någon vecka får jag svar ifrån Infocare att det inte är något fel på skärmen och jag kan inte göra någonting åt det. Skärmen kommer tillbaka i samma skick med en massa pixelfel och felmeddelandet. Detta finns fortfarande kvar idag.

Mars 2006: DVD-brännaren gick sönder och den skickades in på service. Fick en ny utan problem. Bra gjort Datorbutiken! Men sedan var det dags för problem igen..

Juni 2006: Datorn blev bara segare och segare och började krångla mer. Efter att ha startat datorn en morgon började den bara pipa. Tog självklart tag i det här och kontaktade Datorbutiken som tog in den på service. Personen på Datorbutiken lovade att påskynda ärendet och sa att jag skulle få hem datorn inom 3 veckor. De skyllde på att de hade ont om personal på sommaren och det var därför det skulle dröja så här länge.

2006-06-16 Datorn skickas med Företagspaket 16.00.

Tiden går och jag ringer efter 3 veckor. "Nej vi har inte börjat kolla på din dator då vi har ont om personal på sommaren men den ska vara fixad den här veckan". Sa att jag hade blivit lovad att ärendet skulle bli påskyndat och de antecknade detta i returärendet. Tiden går och jag kontaktar Datorbutiken återigen någon dag senare. "Nej vi har inte börjat kolla på din dator men vi ska kolla till den någon gång den här veckan". Datorbutiken ringer i slutet av veckan och säger att det inte är något fel på datorn och att den inte krashar eller ger något pip ifrån sig. Blir självklart förvirrad och arg och ringer till dom senare på dagen. De har fortfarande inte hittat något fel och datorn kommer att skickas tillbaka till mig. Efter att ha ringt en väldigt många samtal sa tekniken att datorn hade börjat pipa och att modekortet var defekt. Tackar verkligen att jag var envis och ringde så mycket som jag gjorde annars hade jag stått här idag med ett defekt modekort.

2006-07-17 Datorn skickas hem till mig med Företagspaket 16.00.

Juli 2006: Leveransen gick smärtfritt (tack posten) och efter att ha väntat över en månad på att få datorn fixad fick jag äntligen hem datorn. Efter att ha suttit en stund vid datorn startar datorn av sig. Ringde Datorbutiken direkt och de sa att det var fel på minnet. Efter att ha pratat en bra stund med dom fick jag fram att minnet (Corsair TWINX2048-3200C2 CL2) var "felinställt" på CL2. Minnet ska klara CL2 utan problem enligt både Corsair och Datorbutikens sida, produkten hette till och med Corsair TWINX2048-3200C2 2x1024Mb (tot. 2048Mb/2Gb) Dual DDR PC3200 400Mhz CL2. Minnet ställdes ner till CL2.5 och nu fungerade datorn som den skulle. Allt var frid och fröjd! Eller?

Vintern 2006: Ända sen jag köpte datorn har jag fått grafikfel i spel, vid uppstart och felmeddelande. Grafikkortet pekas ut som bov och Datorbutiken ger mig råd att blåser rent fläkten på grafikkortet. Detta hjälper självklart inte och de säger att jag ska fundera om det verkligen är värt att skicka in grafikkortet. Frågar om ersättning om ett annat grafikkorter under tiden men detta nekas. Grafikortet blir kvar i datorn.

Våren 2007: Kontaktar återigen Datorbutiken angående mitt grafikkort och de säger att jag ska blåsa rent fläkten på grafikkortet. Vid retur måste jag betala fraktkostnaden och det måste skickas till tillverkaren. Uppskattad väntetid är över 1 månad. Min garanti är slut säger dom, endast tillverkarens garanti finns kvar. Försöker komma överens om något enkelt grafikkort som ersättning under tiden men nekas. Behöver min dator då jag går tekniska och jobbar mycket med att undersöka och skriva om datorn.

Hösten 2007: Efter att ha blivit mer insatt inom temperaturer och överklockning har jag börjat kolla upp vad temperaturen ligger för de olika delerna under load. Över min förvåning ligger grafikkort på hela 110C under load. Ringer nu Datorbutiken och berätta om grafikfelen, felmeddelandet återigen och om den höga temperaturen. "Vi kan endast vara en mellanhand för dig då du inte har någon garanti hos oss längre. Det tar kommer att ta över en månad att få tillbaka ditt grafikkort". Börjar självklart prata allvar med dom men de ger sig inte, de frånsäger sig allt förutom att vara en mellanhand. Har nu tröttnat på hur Datorbutiken behandlar mig och kontaktar istället tillverkaren själv. Tillverkaren bemöter mig mycket trevligt och jag får ett grafikkort ifrån Tyskland levererat hem till mig innan jag ens har skickat tillbaka mitt gamla. Så här ska det vara! Kundservice på hög nivå.

Beställer nu hem en Artic Cooling Freezer 64 Pro för att få bättre kylning. Fungerade ej som den skulle och en Tuniq 120 Tower beställdes istället. Temperaturen var fortfarande konstig på kärnorna och kylaren skickades tillbaka. Beställningarna görs inte ifrån Datorbutiken.

Nu de senaste veckorna:

Grafikfelen är borta men felmeddelandet är kvar vid uppstart. Upptäcker även nu efter att jag har monterat min Thermalright 120 Ultra Extreme att min processor är konkav och att processorns kärnor är i obalans. Konstiga värden ges i olika Everest, Coretemp, Speedfan, Ntune etc. Även minnet är nu ännu värre än vad det var när jag köpte det. Kontaktar Datorbutiken för att se om de kan hjälpa mig. Nej de påpeker återigen att jag endast kan ha dom som mellanhand eller att jag måste kontakta tillverkarna själv.

Hej

I så fall får du vända dig till tillverkaren då detta är utanför vår garantiperiod.

Med vänlig hälsning
xxxxxx/Kundservice

Jag tar upp konsumentlagen och de kontrar med att garantin endast gäller 6 måndader efter köpet sedan är deras ansvar borta. Frågar om försäkringen som ingår i andra avtal (finans) men nej det ingår inte någon försäkring och detta är upp till företaget som lånar ut pengar och inte Datorbutikens ansvar. Man känner verkligen att Datorbutiken vill ge kunden trygghet. Vi kan ta deras motto som ett exempel: -Du klarar dig förmodligen utan oss, men inte vi utan dig" - en insikt vi alla tjänar på!

NU har jag fått nog av Datorbutiken inkompetens och hur de fullständigt ignorerar sina kunder. De visar ingen medkänsla ändå fast man betalar stora summor pengarna till dom och timvis långa köer gör att man lägger på luren. Självklart går det att maila till Datorbutiken men jag vill diskutera mina ärenden över telefonen, inte över mail. Jag har hållit inne på det här för länge för allmänheten och vill nu ni ska få reda på hur de behandlar en trogen kund. Tänk på detta innan ni beställer nästa gång ifrån Datorbutiken! Går någonting sönder blir det problem!

Permalänk
Medlem

Re: Besviken på Datorbutiken

Är det här månne ännu en gnälltråd som går ut på att få någon slags "kompensation" av DB, eller finns det någon du vill att vi ska diskutera?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robs
Datorbutiken verkar dock inte bry sig om att jag lägger ut hela mitt studiebidrag på den här datorn.

Korrekt! Det är ditt problem att betala datorn.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Re: Re: Besviken på Datorbutiken

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phod
Är det här månne ännu en gnälltråd som går ut på att få någon slags "kompensation" av DB, eller finns det någon du vill att vi ska diskutera?

Korrekt! Det är ditt problem att betala datorn.

Jag vill bara berätta min erfarenhet av hur Datorbutiken behandlar en trogen kund. Tänk efter själv, är det så här man ska behandla en kund som lägger sitt förtroende att köpa en dyr dator hos just det här företaget? Och visst kan den här tråden ses som en "gnälltråd" i dina ögonen men andra kanske har samma erfarenhet att dela med sig. Du kanske har haft tur med Datorbutiken, inte vet jag men jag har verkligen inte behandlats som jag vill bli behandlad.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Besviken på Datorbutiken

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phod

Har svårt att inte hålla med dig här, har svårt att se vad TS egentligen gnäller över. Datorbutiken är tydliga med sin garantitid och TS borde förstå det när han får allting svart på vitt. Det som är mest intressant är att TS minnen, grafikkort och sedan processor allihopa har varit / är defekta. Det finns två gemensama nämnare här och jag finner det osannolikt att DB skulle kunna ha sönder all den här hårdvaran...

Permalänk
Medlem

Du skulle ha skickat in hela datorn direkt när den började krångla , Inte vänta.
du skriver att grafiken hela tiden har krånglat och du har själv valt att inte skicka in den på garantiservice för det. Nu är garantin slut.

Vems fel är detta? DBs? Mitt kanske ? Eller kan det vara så enkelt att felet helt och hållet är ditt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoloth
Du skulle ha skickat in hela datorn direkt när den började krångla , Inte vänta.
du skriver att grafiken hela tiden har krånglat och du har själv valt att inte skicka in den på garantiservice för det. Nu är garantin slut.

Vems fel är detta? DBs? Mitt kanske ? Eller kan det vara så enkelt att felet helt och hållet är ditt.

Jag skickade ju in hela datorn vid ett tillfälle men ingenting om grafikkortet hittades. Hur lätt är det för mig att bevisa någonting som bara uppstår ibland? Sedan när dom säger samma meningslösa sak om att blåsa rent fläkten på grafikkortet gör ju inte saken bättre. Minnet verkade de inte bry sig om ändå fast det inte går att köra i CL2, de upptäckte ju det själva.

Nu verkar det dock inte vara grafikkortet som är sönder då jag har fått ett nytt. Känns som att det är modekortet och det har redan blivit utbytt en gång

Permalänk
Avstängd

Kan man inte ha dator skall man inte klaga på andra heller . för det första beställer man inte färdigbygda datorer .för det andra så är datorerna butiks kollade men det kan ända vara så att kompontenterna inte har fulla stöd för mjukvaran som du instalerar ,jag har aldrig haft problem med datorbutiken.com o har DU problem med dom får DU snacka med dom inte sitta här o snacka skit om ett skit bra företag.

Visa signatur

C2D E6600 2,4@3,3ghz Nvidia G8800GT 512 o mycke hd

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag skickade ju in hela datorn vid ett tillfälle men ingenting om grafikkortet hittades. Hur lätt är det för mig att bevisa någonting som bara uppstår ibland? Sedan när dom säger samma meningslösa sak om att blåsa rent fläkten på grafikkortet gör ju inte saken bättre. Minnet verkade de inte bry sig om ändå fast det inte går att köra i CL2, de upptäckte ju det själva.

Nu verkar det dock inte vara grafikkortet som är sönder då jag har fått ett nytt. Känns som att det är modekortet och det har redan blivit utbytt en gång

Att blåsa rent fläktar är inte meningslöst , Fläktar fungerar inte om dom är fyllda med damm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Förstabossen
Kan man inte ha dator skall man inte klaga på andra heller . för det första beställer man inte färdigbygda datorer .för det andra så är datorerna butiks kollade men det kan ända vara så att kompontenterna inte har fulla stöd för mjukvaran som du instalerar ,jag har aldrig haft problem med datorbutiken.com o har DU problem med dom får DU snacka med dom inte sitta här o snacka skit om ett skit bra företag.

Det hjälper inte att du är spydig. För det första beställde jag en färdigbyggd dator då jag inte var säker på att sätta ihop en själv. För det andra så kan omöjligt datorn vara butikskollad med operativsystem då jag inte beställde något. Mjukvaran som jag har installerat har alltid varit tillverkarnas egna, använder aldrig någonting annat och kommer inte att göra heller för den delen. Och nej jag pratar inte "skit" om Datorbutiken, jag delar med mig hur min erfarenhet har varit med dom. Jag trodde faktiskt att folk här på Sweclockers hade någon slags medkänsla men istället svarar folk med spydigheter och att allt är mitt fel. Folk som har haft någon liknade erfarenhet får gärna dela med sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

För det andra så kan omöjligt datorn vara butikskollad med operativsystem då jag inte beställde något..

tyvärr så har du fel.

Permalänk
Medlem

Att du fick en processor med konkav IHS är ju inte heller datorbutikens fel precis..

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Kan förstå din frustration. Synd bara att du inte hade kollat upp temps och liknande innan din garantitid gått ut. Det är ju så idag att man själv måste veta vilken komponent som är fel annars är det inte lätt. De kör ett par testprogram och ser att allt fungerar och då får du tillbaka datorn. Sedan kan de ju inte sitt och felsöka i evigheter heller. Därför brukar jag alltid undersöka komponent för komponent och listar ut felet själv. Underlättar för dig och den butik du handlat av.

Visa signatur

Pentium D 2.66 @ 3.9 Ghz, Voltmoddat 7900 GT

Permalänk

Det är inte upp till kunden att behöva tanka alla tänkbara program för att kolla temperaturen? Ska en som aldrig rört en dator förr göra det med? Det är bara att glömma. En familj som köper en komplett dator för att barnen ska skriva skolarbeten, surfa och spela och datorn havererar kan dom inte sätta sig och felsöka en dator. För 22 000 tycker man ändå lite service borde ingå.

Strular datorn under garantin och den skickas in, ja då ska den fixas. Funkar den inte efter får dom ta in den igen, vare sig garantin gått ut eller ej. Annars kan dom sluta skeppa färdiga datorer. Tummen ner tycker jag.

Har dock haft samma problem med komplett så det är väl fler som lyckas med bedriften att skicka tillbaka "testade" ofungerande delar.

Erik

Visa signatur

Asus P5B, Core2Duo E6600, 2.4 ghz, Corsair value 2048 mb, Geforce 8800GTX

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag tar upp konsumentlagen och de kontrar med att garantin endast gäller 6 måndader efter köpet sedan är deras ansvar borta.

Jäkligt märkligt, följer de inte sina egna villkor?

Från DBs köpvillkor:
"Garantier: Samtliga varor i vårt sortiment omfattas av minst ett (1) års garanti om inget annat anges"

Har flera gånger frågat komplett.se när jag haft kontakt med dem om de fixar garanti på hårdiskar och moderkort som har 3år.
Självklart har svaret varit.

Vet att även Dustin fixar under 2-3års garanti.

Med den är väl denna service man får betala liter extra för när man handlar
hos Dustin och komplett. Service kostar pengar, så därför försöker väl db slippa undan med 6mån.

Men det är dåligt om de bara lämnar 1 års garanti, eller om det nu är 6mån. Ha det i åtanke till nästa datorköp.
Komplett lämnar 3år garanti med inskickservice på alla sin byggen.
Det är trygghet, även fast man missar 3 kolor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikSvensson
Det är inte upp till kunden att behöva tanka alla tänkbara program för att kolla temperaturen? Ska en som aldrig rört en dator förr göra det med? Det är bara att glömma. En familj som köper en komplett dator för att barnen ska skriva skolarbeten, surfa och spela och datorn havererar kan dom inte sätta sig och felsöka en dator. För 22 000 tycker man ändå lite service borde ingå.

Strular datorn under garantin och den skickas in, ja då ska den fixas. Funkar den inte efter får dom ta in den igen, vare sig garantin gått ut eller ej. Annars kan dom sluta skeppa färdiga datorer. Tummen ner tycker jag.

Har dock haft samma problem med komplett så det är väl fler som lyckas med bedriften att skicka tillbaka "testade" ofungerande delar.

Erik

Det är upp till kunden att ge en utförlig felbeskrivning. Om du köper en bil som matar motorn med för mycket olja kan du ju inte gå tillbaka och säga "nånting är pajj" och förvänta dig att det fixas. 100 miljoner saker kan vara trasigt, du måste beskriva vad som händer, hur du felsökt osv. Annars kan de omöjligen hitta rätt komponent.

För att ta bilen som exempel igen, om du inte nämnt att problemet ligger i att den slukar olja osedvanligt snabbt, kommer de ju testa den, inte märka oljan och då konstatera att bilen fungerar som den ska.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Framgår ju inte av tråden vad som var problemet med den köpta datorn. Förstår inte varför inte datorn rteurnerades med detsamma om den inte funkade som den skulle vid leverans.

Om kunden inte påpekat fel/defekter inom garantitiden är det väl solklart att db inte skall ta något ansvar för det.

Av den mycket oklara felbeskrivningarna skulle man kunna tro att trådskaparen beställt grejor han inte förstår sig på eller kan hantera. Borde kanske beställt en färdig burk från Dell.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO

Det är trygghet

Hade ju vart en fördel om Komplett hade skickat sakerna man beställer. Idag är inte Komplett ett företag man associerar med "service"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Det är upp till kunden att ge en utförlig felbeskrivning. Om du köper en bil som matar motorn med för mycket olja kan du ju inte gå tillbaka och säga "nånting är pajj" och förvänta dig att det fixas. 100 miljoner saker kan vara trasigt, du måste beskriva vad som händer, hur du felsökt osv. Annars kan de omöjligen hitta rätt komponent.

För att ta bilen som exempel igen, om du inte nämnt att problemet ligger i att den slukar olja osedvanligt snabbt, kommer de ju testa den, inte märka oljan och då konstatera att bilen fungerar som den ska.

Nej. Det är kunden som säger t.ex. "min dator hänger sig". Ska han då sen veta att man kollar temperaturer, drivrutiner, konflikter, om minnet är trasigt, cpun, osv.? Hur många småbarnsfamiljer vet du som kan det? Eller pensionärer? Du tror väl på fullaste allvar inte att dom kan felsöka något sådant som alla andra här på sweclockers?

Om jag köper en bil, och den börjar hacka, då säger jag det och lämnar in den, sen får dom komma fram till vad som är fel. Eller ska jag lära mig kolla motorn, olja, allt sånt? Vad ska vi då ha en garanti för om vi själva ska felsöka allt?

Det bästa man kan göra är en felbeskrivning, när felet händer och hur det reproduceras. Sen kan man ringa supporten, få alla tips på hur man eventuellt fixar det, går det inte, ja då ska dom fixa det.

Erik

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej. Det är kunden som säger t.ex. "min dator hänger sig". Ska han då sen veta att man kollar temperaturer, drivrutiner, konflikter, om minnet är trasigt, cpun, osv.? Hur många småbarnsfamiljer vet du som kan det? Eller pensionärer? Du tror väl på fullaste allvar inte att dom kan felsöka något sådant som alla andra här på sweclockers?

Om jag köper en bil, och den börjar hacka, då säger jag det och lämnar in den, sen får dom komma fram till vad som är fel. Eller ska jag lära mig kolla motorn, olja, allt sånt? Vad ska vi då ha en garanti för om vi själva ska felsöka allt?

Det bästa man kan göra är en felbeskrivning, när felet händer och hur det reproduceras. Sen kan man ringa supporten, få alla tips på hur man eventuellt fixar det, går det inte, ja då ska dom fixa det.

Erik

TS skriver

"Vintern 2006: Ända sen jag köpte datorn har jag fått grafikfel i spel, vid uppstart och felmeddelande. Grafikkortet pekas ut som bov och Datorbutiken ger mig råd att blåser rent fläkten på grafikkortet. Detta hjälper självklart inte och de säger att jag ska fundera om det verkligen är värt att skicka in grafikkortet. Frågar om ersättning om ett annat grafikkorter under tiden men detta nekas. Grafikortet blir kvar i datorn"

Här skulle TS ha valt att skicka in datorn på service då han har grafikfel. Detta gör han inte och garantin går ut.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoloth
TS skriver

"Vintern 2006: Ända sen jag köpte datorn har jag fått grafikfel i spel, vid uppstart och felmeddelande. Grafikkortet pekas ut som bov och Datorbutiken ger mig råd att blåser rent fläkten på grafikkortet. Detta hjälper självklart inte och de säger att jag ska fundera om det verkligen är värt att skicka in grafikkortet. Frågar om ersättning om ett annat grafikkorter under tiden men detta nekas. Grafikortet blir kvar i datorn"

Här skulle TS ha valt att skicka in datorn på service då han har grafikfel. Detta gör han inte och garantin går ut.

Jo men säger dom att han ska fundera på om det är värt att skicka in så är det inte alla som "tar för sig" och gör det ändå. Dock snackar jag generellt sett ovan, om att vi inte alla är händiga nog att felsöka allt vi köper.

Synd att det gått som det gått, Datorbutiken verkar bra i övrigt (läser om dom en del, men handlar på komplett). Och 1 år garanti sen skiter dom i allt låter helt absurbt. Skulle inte ge 22 000 för en dator jag får 1 år garanti på. Det är på tok för lite, då datorer ofta får en förmåga att börja krångla efter just 2-2½ år. Tror jag fick 3 år på komplett för min 13 800 kr dator iallafall, vilket jag är jättenöjd med.

Erik

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Det är på tok för lite, då datorer ofta får en förmåga att börja krångla efter just 2-2½ år.
Erik

Källa?

Permalänk
Avstängd

Det är det här dom är nakdelen med o köpa en färdigbygd datorburk på komplett,datorbutiken.com.
Jag har jobbat på en intern datorbutik o vi kollade alla datorer innan vi skickade dom till kund ,finns risk att datorbutiken o komplett åxå gör det men dom kanske inte kan sitta med burkar i testbänkar hela tiden lika länge som vi gjorde ,eftersom dom troligastvis har 20-100st burkar som skall levereras till kund. jag anser så här beställer man datorer via datorbutiken o komplett då har man lite koll på va man köper med, Om INTE så köp en Compac Hp eller Dell som ger service 24/7 till kund det är det dom känar på o tar betalt för inte datorbutiken ,komplett. det är va jag anser ,men ändå nu är jag så pass kunnig innom datorer så jag vet va som skall kollas o inte kollas vid dator haverier . så i det fallet är det lite svårt o förstå trådskaparen ,ett exempel min chef köpte en fujutsi siemens via jobbet den gick för varm o stängde av sig så han fick lämna in den datorn kanske 3-4gånger innan dom lyckades fixa felet. Datorer har som sagt en benägenhet o vara mer svårsökta en en vanlig bil eftersom det handlar inte om en komponent(grafikkort,minne,cpu) utan komponeneter på komponenter osv så det finns kanske 1 miljon olika ställen man skall kolla för att just den biten skall kunna uteslutas. samt säger kunden att grafikkortet inte fungerar som det ska så kan det fortfarande vara andra saker som är orsaken till att grafikortet inte fungerar.

Trådskapre jag hoppas det löser sig för dig. O det finns en user i detta forum som kan hjälpa just dig med ditt problem det är usern DB-mannen eller det riktiga namnet "datorbutiken.com"

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har man ingen susning kanske man skall beställa från typ Dell som ju levererar nästan idiotsäkra datorer. Kan man inte felsöka och fixa själv får man väl isåfall betala för Dells hämtservice.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Woland
Har man ingen susning kanske man skall beställa från typ Dell som ju levererar nästan idiotsäkra datorer. Kan man inte felsöka och fixa själv får man väl isåfall betala för Dells hämtservice.

tack jag glömde skriva in den i mitt sista inlägg

Visa signatur

Permalänk

Nått som alla inte vet är att man har faktiskt 3 års garanti med en hake. man måste kunna bevisa att man har fått varan defekt eller att den har blivigt det under dom 2 första åren endligt svensk lag.
Jag råkade själv ut för att min MP3 la av efter 2,5 år och mailade konsument verket och dom sa att det är 3 år som gäller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av (ThE)[Snowman]
Nått som alla inte vet är att man har faktiskt 3 års garanti med en hake. man måste kunna bevisa att man har fått varan defekt eller att den har blivigt det under dom 2 första åren endligt svensk lag.
Jag råkade själv ut för att min MP3 la av efter 2,5 år och mailade konsument verket och dom sa att det är 3 år som gäller.

Nej, det har man inte.
"En garanti innebär att säljaren ansvarar för att varan fungerar och behåller kvaliteten under en viss tid. Det är alltid frivilligt för säljaren att lämna garantier."

Du tänker på konsumentköplagen...
"Om du inte har fått någon garanti, eller om garantitiden gått ut så gäller konsumentköplagen."

"Enligt konsumentköplagen har du sedan den 1 april 2005 tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara."

"Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början. "

Klippt från http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCatego...

Permalänk
Medlem

Läser man ditt första inlägg till punkt så kan jag bara se att du har problem med en ojämn core (kontrollerad via temperatur eller fysiskt?), allt annat har du fått hjälp med (till och med utanför ordinarie garantitid), utom möjligen minnena.

Kollade du upp om moderkortet fungerade med minnena innan du beställde datorn, och framför allt kör du minnena med rätt volt?

Tempgivarna på AMDs processorer kan visa ända upp till 15° fel per kärna. Försöker du att överklocka och får inte upp processorn till vad du vill ha upp den till, eller vad är problemet?

Tittar man på dina innlägg här http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=775... så verkar du bara ta för givet att IHSen är skev. Men kollade du det fysiskt? Och som sagt var processorn har ju fungerat i 1,5 år utan problem och 50°C är ju inget problem...

Och trotts alla problem (med en ostabil dator?) som du verkar ha så vågar du dig på att överklocka grafikkortet http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=774...

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Jäkligt märkligt, följer de inte sina egna villkor?

Från DBs köpvillkor:
"Garantier: Samtliga varor i vårt sortiment omfattas av minst ett (1) års garanti om inget annat anges"

Har flera gånger frågat komplett.se när jag haft kontakt med dem om de fixar garanti på hårdiskar och moderkort som har 3år.
Självklart har svaret varit.

Vet att även Dustin fixar under 2-3års garanti.

Med den är väl denna service man får betala liter extra för när man handlar
hos Dustin och komplett. Service kostar pengar, så därför försöker väl db slippa undan med 6mån.

Men det är dåligt om de bara lämnar 1 års garanti, eller om det nu är 6mån. Ha det i åtanke till nästa datorköp.
Det är trygghet, även fast man missar 3 kolor.

När jag pratade med kundtjänst svarade de mig att det gäller.

Då jag har garanti kvar på alla delar förstår jag inte vad problemet är hos Datorbutiken. Som du nämner har Komplett tillverkningsgaranti på sina produkter som även Datorbutiken har. Lustigt att Komplett säger att de gärna byter produkten och Datorbutiken försöker smita undan. Vad jag minns är att på senare håll har de flesta butiker utökat garantin från 1 år till 2 år och sen finns det kvar tillverkargaranti (RMA) som gör det möjligt för att kunden kan komma tillbaka med en lapp från tillverkaren och byta ut varan mot en ny eller mot kontanter. Komplett verkar ju följa det här känns det som men Datorbutiken slingrar sig undan.

Citat:

Jo men säger dom att han ska fundera på om det är värt att skicka in så är det inte alla som "tar för sig" och gör det ändå. Dock snackar jag generellt sett ovan, om att vi inte alla är händiga nog att felsöka allt vi köper.

Synd att det gått som det gått, Datorbutiken verkar bra i övrigt (läser om dom en del, men handlar på komplett). Och 1 år garanti sen skiter dom i allt låter helt absurbt. Skulle inte ge 22 000 för en dator jag får 1 år garanti på. Det är på tok för lite, då datorer ofta får en förmåga att börja krångla efter just 2-2½ år. Tror jag fick 3 år på komplett för min 13 800 kr dator iallafall, vilket jag är jättenöjd med.

Erik

Jo man blir ju förvirrad när dom säger så. Ska man skicka in den eller inte när den håller på sådär? Ja eller nej? Tänk er själva när problem endast uppstår ibland och är svåra att bevisa.

Ångrar att jag köpte datorn av Datorbutiken istället för Komplett. Det som lockade på "den tiden" var att Datorbutiken hade räntefri avbetalning och ett gott rykte. 1 år är på tok för lite för en komplett dator och sedan låter dom kunden fixa garantin själv med en möjlighet att ha dom som mellanhand. Det känns som sagt inte att de satsar på sina kunder inom det här området.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Förstabossen
Det är det här dom är nakdelen med o köpa en färdigbygd datorburk på komplett,datorbutiken.com.
Jag har jobbat på en intern datorbutik o vi kollade alla datorer innan vi skickade dom till kund ,finns risk att datorbutiken o komplett åxå gör det men dom kanske inte kan sitta med burkar i testbänkar hela tiden lika länge som vi gjorde ,eftersom dom troligastvis har 20-100st burkar som skall levereras till kund. jag anser så här beställer man datorer via datorbutiken o komplett då har man lite koll på va man köper med, Om INTE så köp en Compac Hp eller Dell som ger service 24/7 till kund det är det dom känar på o tar betalt för inte datorbutiken ,komplett. det är va jag anser ,men ändå nu är jag så pass kunnig innom datorer så jag vet va som skall kollas o inte kollas vid dator haverier . så i det fallet är det lite svårt o förstå trådskaparen ,ett exempel min chef köpte en fujutsi siemens via jobbet den gick för varm o stängde av sig så han fick lämna in den datorn kanske 3-4gånger innan dom lyckades fixa felet. Datorer har som sagt en benägenhet o vara mer svårsökta en en vanlig bil eftersom det handlar inte om en komponent(grafikkort,minne,cpu) utan komponeneter på komponenter osv så det finns kanske 1 miljon olika ställen man skall kolla för att just den biten skall kunna uteslutas. samt säger kunden att grafikkortet inte fungerar som det ska så kan det fortfarande vara andra saker som är orsaken till att grafikortet inte fungerar.

Trådskapre jag hoppas det löser sig för dig. O det finns en user i detta forum som kan hjälpa just dig med ditt problem det är usern DB-mannen eller det riktiga namnet "datorbutiken.com"

Tack för att du förstår och försöker hjälpa till. Självklart visste jag vad jag köpte när jag köpte datorn då jag handplockade delarna mycket noga. Men det är nu på senare tid som man har satt sig in mer i ämnet och upptäckt var felen kan ligga. Och det verkar inte som att Datorbutiken installerade något operativsystem för att kolla om det fungerade, skulle gissa på att de endast satte ihop datorn och startade den för se om den startar. Tänk er själva att man precis lagt ut 2 år av sitt studiebidrag på en datorn som inte fungerar första gången man sätter igång den? Tack för att försöker förstå mig Förstabossen.

Läser man ditt första inlägg till punkt så kan jag bara se att du har problem med en ojämn core (kontrollerad via temperatur eller fysiskt?), allt annat har du fått hjälp med (till och med utanför ordinarie garantitid), utom möjligen minnena.

Kollade du upp om moderkortet fungerade med minnena innan du beställde datorn, och framför allt kör du minnena med rätt volt?

Tempgivarna på AMDs processorer kan visa ända upp till 15° fel per kärna. Försöker du att överklocka och får inte upp processorn till vad du vill ha upp den till, eller vad är problemet?

Tittar man på dina innlägg här http://www.sweclockers.com/forum/sh...391#post7750391 så verkar du bara ta för givet att IHSen är skev. Men kollade du det fysiskt? Och som sagt var processorn har ju fungerat i 1,5 år utan problem och 50°C är ju inget problem...

Och trotts alla problem (med en ostabil dator?) som du verkar ha så vågar du dig på att överklocka grafikkortet http://www.sweclockers.com/forum/sh...882#post7741882

"Läser man ditt första inlägg till punkt så kan jag bara se att du har problem med en ojämn core (kontrollerad via temperatur eller fysiskt?), allt annat har du fått hjälp med (till och med utanför ordinarie garantitid), utom möjligen minnena."

Den är kontrollerad via Everest och liknade program som läser av temperaturen ifrån bioset. Hur du kan säga att jag har fått hjälp med allt annat vet jag inte. Tycker du det är rätt av dom att säga att jag ska sänka minnet för att det ska fungera när jag köpte värstingminnen? Sedan säger du att det varit utanför ordinarie garantitid. Mitt grafikkort har livstidsgaranti och jag fick ta kontakt med EVGA själva för att kunna byta mitt grafikkort. Tycker du detta är UTANFÖR garantiperioden?

"Kollade du upp om moderkortet fungerade med minnena innan du beställde datorn, och framför allt kör du minnena med rätt volt?"

Ja mitt modekort klarar dessa minnen utan problem. Har sett folk som har A8N-kortet och som kan köra CL2. Minnena körs i volten som Corsair rekommenderar som är 2.6v eller liknade. Det fungerar ändå inte, de har ju själva upptäckt de.

"Tittar man på dina innlägg här http://www.sweclockers.com/forum/sh...391#post7750391 så verkar du bara ta för givet att IHSen är skev. Men kollade du det fysiskt? Och som sagt var processorn har ju fungerat i 1,5 år utan problem och 50°C är ju inget problem..."

Då får gärna förklara för mig hur 3 kylare visar EXAKT samma problem på Core 1. Sedan säger du att 55C är helt ok ändå fast den andra kärnan ligger på 40C? Och ja datorn är stabil men det här gör mig osäker på dess livslängden. Har jag betalt 22000kr vill jag gärna ha processor som håller ett bra tag.

"Och trotts alla problem (med en ostabil dator?) som du verkar ha så vågar du dig på att överklocka grafikkortet http://www.sweclockers.com/forum/sh...882#post7741882"

Då mitt grafikkort är utbytt kan jag utesluta det. Överklockning är inte emot garantin och det är upp till mig om jag vill försöka mig på det eller inte.

Permalänk
Moderator
Testpilot

datorbutiken.com är inte värre än andra medelstora hårdvaruföretag på marknaden.

Som konsument måste man vara vaksam, insatt och slå vakt om sina rättigheter om man inte vill känna sig lurad. Saken är den att många företag uttnyttjar okunskapen över att du har väldigt starka rättigheter som konsument.

T.ex. så kan datorbutiken INTE avsäga sig allt ansvar för en produkt de har sålt till dig efter sex månader. Att det är komponenter i datorn som är trasiga eller felkonfigurerade är inte ditt problem det är deras. Datorbutiken säljer en produkt, en ihopplockad dator. Det är deras ansvar att produkten lever upp till dem standarder som förväntas av produkten - att den skall fungera felfritt är väl det minsta man kan begära - och följdaktligen så har dem ansvar för att produkten fungerar som den ska. Sen att det beror på att grafikkortstillverkaren har tillverkat ett grafikkort som brinner upp när man använder det är ju inte ditt problem som du skall ta med tillverkaren utan något som datorbutiken får ta upp med tillverkaren.

Jag förstår att trådskaparen är besviken och känner sig lurad, någon slags "good will" har ju inte uppvisats från DB, vilket bara understryker det faktum att det handlar om att tjäna pengar och inte förlora någonting oavsett vad.

Ok, jag tycker att du skall göra följande;

- Du samlar ihop alla värdebrev - alltså allting som styrker köp och reparationer m.m.
- Du skriver ett klagobrev (det står exakt vad som ska finnas med!) och skickar.
- Du ringer upp DB. Förklarar situationen och att du vill ha felen avhjälpta, påpekar att du kan styrka att felen har varit där från första början och har inte någonting med din inverkan att göra. Begär att få felen reparerade och hänvisar till konsumentköplagen, upplyser vederbörande om att det är deras ansvar att produkten inte fungerar inte enskild tillverkare. Slutligen säger du att du har skickat ett skriftlig brev med din begäran om att få felen avhjälpta och att om detta inte tillmötesgås på ett korrekt sätt så kommer DB att bli anmälda till ARN (Allmänna reklamationsnämnden).

Konsumentköplagen (läs på!): http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCatego...

Här har du länk till ett förskrivet klagobrev: http://www.konsumentverket.se/klagoguiden/

Här har du länk till ARN: http://www.arn.se/

Kontakta även din lokala konsumentvägledare i kommunen!

Lycka till!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
datorbutiken.com är inte värre än andra medelstora hårdvaruföretag på marknaden.

Som konsument måste man vara vaksam, insatt och slå vakt om sina rättigheter om man inte vill känna sig lurad. Saken är den att många företag uttnyttjar okunskapen över att du har väldigt starka rättigheter som konsument.

T.ex. så kan datorbutiken INTE avsäga sig allt ansvar för en produkt de har sålt till dig efter sex månader. Att det är komponenter i datorn som är trasiga eller felkonfigurerade är inte ditt problem det är deras. Datorbutiken säljer en produkt, en ihopplockad dator. Det är deras ansvar att produkten lever upp till dem standarder som förväntas av produkten - att den skall fungera felfritt är väl det minsta man kan begära - och följdaktligen så har dem ansvar för att produkten fungerar som den ska. Sen att det beror på att grafikkortstillverkaren har tillverkat ett grafikkort som brinner upp när man använder det är ju inte ditt problem som du skall ta med tillverkaren utan något som datorbutiken får ta upp med tillverkaren.

Jag förstår att trådskaparen är besviken och känner sig lurad, någon slags "good will" har ju inte uppvisats från DB, vilket bara understryker det faktum att det handlar om att tjäna pengar och inte förlora någonting oavsett vad.

Ok, jag tycker att du skall göra följande;

- Du samlar ihop alla värdebrev - alltså allting som styrker köp och reparationer m.m.
- Du skriver ett klagobrev (det står exakt vad som ska finnas med!) och skickar.
- Du ringer upp DB. Förklarar situationen och att du vill ha felen avhjälpta, påpekar att du kan styrka att felen har varit där från första början och har inte någonting med din inverkan att göra. Begär att få felen reparerade och hänvisar till konsumentköplagen, upplyser vederbörande om att det är deras ansvar att produkten inte fungerar inte enskild tillverkare. Slutligen säger du att du har skickat ett skriftlig brev med din begäran om att få felen avhjälpta och att om detta inte tillmötesgås på ett korrekt sätt så kommer DB att bli anmälda till ARN (Allmänna reklamationsnämnden).

Konsumentköplagen (läs på!): http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCatego...

Här har du länk till ett förskrivet klagobrev: http://www.konsumentverket.se/klagoguiden/

Här har du länk till ARN: http://www.arn.se/

Kontakta även din lokala konsumentvägledare i kommunen!

Lycka till!

Äntligen förstår en precis hur jag känner. Jag har funderat på sistone att kontakta KO och ARN och det kanske är dags att göra det. Tack för råden!

Edit: Ringde Datorbutiken nyss och fick till svars att det enda som kan bytas ut är minnet pga den höga värmeutvecklingen. Blir väl att sitta några veckor utan minne då jag inte kunde få någon ersättning ändå fast de själva vet att de inte fungerar som de ska när de bytte modekortet sommaren 2006.