Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Snälla hjälp mig! Integrerat ljudkort

Permalänk
Medlem

Snälla hjälp mig! Integrerat ljudkort

Hej, jag har köpt ett nytt mobo, ett http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=335511

och jag kan inte få de integrerade ljudkortet att fungera, jag har testat alla olika drivrutiner som följde med mobot, men inget fungerar,

jag kör win xp pro. snälla hjälp mig

Visa signatur

Det löser sig, sa Han som sket i badkaret. :D

Permalänk
Medlem

Vad är det som blir "fel" så att säga?

Det kan vara så att du behöver installera något annat före du installerar ljudkortsdrivrutinerna. Om du nu inte testat de senaste drivrutinerna för ditt inbyggda ljudkort (vilket brukar inkludera den fil som behövs innan drivrutinerna vanligtvis).

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Avstängd

jag säger så här testa en annan windows kopia om du har möjlighet till det det är windows som är felet du har åxå fått pm av mig så läs det

Visa signatur

Blir så jävla less ,aldrig mera E8XXX eller nånsin 45nm teknologi.. bara skit

Permalänk
Medlem

det kanske är vista drivers med? laddda ner från hemsidan istället?

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk

Du har kopplat in högtalarna i rätt utgång hoppas jag. Det är ett lätt fel att göra annars. Hittas ljudkortet i enhetshanteraren?

Just det, du har väl en helt ny installation av xp? För moderkort kan man som regel inte byta utan att ominstallera allt.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Kolla också att du har dragit kablarna inifrån chassit till rättplats på moderkortet om du använder en utgång från chassit.

Annars måste man väl ibland sätta igång integrerat ljud i bioset första gången?

Permalänk
Avstängd

JAG kan upplysa er om att jag tror inte han är så dum att han har missat detta... utan jag står fortfarande för att det är windows som jävlas, ja va med om detta senast igår o man hör om det är ljudkortet eller om man kopplat fel eftersom funkar inte judkortet så får man beep ur interna högtalaren då det är nått fel som är. det kan han till o med kolla i enhetshanteraren har han några frågetecken under fliken ljud o spelenheter o high definition audio så då är det som han o jagsagt nu under 3 tillfällen i denna tråd

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är väl bättre med fler idér än att vara 100% säker på sin sak? Man kan ju inte alltid förlita sig på 100% svar när man inte vet hela händelseförloppet och hur det ser ut för han. Och det står ju inte allt för mycket info om vad mer exakt problemet är.

Menar ingenting illa, så ta inte illa vid dig.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Det är väl bättre med fler idér än att vara 100% säker på sin sak? Man kan ju inte alltid förlita sig på 100% svar när man inte vet hela händelseförloppet och hur det ser ut för han. Och det står ju inte allt för mycket info om vad mer exakt problemet är.

som sagt då har ja pmat honom angående va som kan göras tar det med honom i pm eftersom det riskerar annars att brytas mot en av våra regler här

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Siggemc
JAG kan upplysa er om att jag tror inte han är så dum att han har missat detta... utan jag står fortfarande för att det är windows som jävlas, ja va med om detta senast igår o man hör om det är ljudkortet eller om man kopplat fel eftersom funkar inte judkortet så får man beep ur interna högtalaren då det är nått fel som är. det kan han till o med kolla i enhetshanteraren har han några frågetecken under fliken ljud o spelenheter o high definition audio så då är det som han o jagsagt nu under 3 tillfällen i denna tråd

Jag tycker det är förvånansvärt ofta som man ser en sådan här tråd och det i slutändan visar sig vara ett simpelt fel som en kontakt i fel hål eller liknande. Det är väldigt svårt att bedömma människors datorvana om man inte har sett vad de har skrivit tidigare. Även en erfaren användare kan göra simpla misstag.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donjojo
Jag tycker det är förvånansvärt ofta som man ser en sådan här tråd och det i slutändan visar sig vara ett simpelt fel som en kontakt i fel hål eller liknande. Det är väldigt svårt att bedömma människors datorvana om man inte har sett vad de har skrivit tidigare. Även en erfaren användare kan göra simpla misstag.

ja vist kan alla göra fel men som jag säger så hände detta mig senast igår fick testa med en äldre windows xp en den ja hade så det är därför jag sa det ..dock har nu inte trådskapren svarat eller visat nått intresse på denna tråd så undra just hur invoverad han är i att lösa detta problem. jag har åxå pmat honom om va han an göra o inte heller fått nått svar så kan vara så illa att han sitter på en piratkopierad verson av windows där ljudstödet har blivit missat ja va vet vi då inte trådskaparen svarar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ljudstöd som blivit missat ? Det är väl just det drivrutinerna för ljudkort är till för? Att man ska få stöd för ljudkortet och kunna spela upp ljud i windows med de. Eller vad pratar du om för ljudstöd?

donjojo: håller med

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

skillz en piratgjord windows är som sagt lite mer jobb att skapa en iso på oftast så crackar dom den helt o sen vissa windows så lägger dom även in extra grejor . exempel just nyare ljudstöd codec osv så det va det ja menade ,jag kan ha fel men om vi säger så här jag har testat med 3 windows som vart crackade sluta med att jag ka in windows orginal igen o den funkade utan som helst problem

obs detta är bara va jag antar inget konkret fakta

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du vet hur en c***k fungerar så bör du också veta att det inte har någon som helst anknytning till det du refererar till när det gäller OS.

Det är drivrutinerna som sköter allt med hanteringen av hårdvaran i sig att göra att funka tillsammans med operativsystemet, sen om operativsystemet är dåligt "gjort" har inte med saken att göra Codecs som du säger är något man själv får installera om man skall spela upp olika filformat, så det har inte heller med själva basen av windows att göra.

Vad har drivrutiner för egenskap enligt dig egentligen?

Att du antar att det är så nu helt plötsligt och inte i början av tråden där du var säker är dock förvirrande..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Alltså.. ja.. steg 1 som vi borde få av TS är ju om det står något frågetecken i enhetshanteraren, eller om den hävdar att enheten fungerar (fastän det är tyst).

Står det att den fungerar korrekt men är tyst bör mr TS testa allt i Windows, dubbel och trippelkolla att inget fånigt är gjort, t.ex "allt ljud av".

Det är inte det minsta dumt att kolla om kabeln sitter rätt heller, lätt gjort när det är mörkt (bristande hålvana?)

Nämen, gör en cheklista och dela med dig av den.

"Ljudet funkar inte, trots drivrutin" är lite väl knapert.. bättre att veta allt du testat, kollat, gjort och inte gjort.

Visa signatur

ASUS TUF B650-E | Kingston Fury 4x16Gb 6000 CL36 | 9800X3D | Powercolor Hellhound 7800XT | NZXT Kraken 360mm

Permalänk
Hedersmedlem

Skumma piratskivor med en massa extragrejer är ingen höjdare för man vet aldrig vad dom stoppat i, ligger säkert en massa trojaner o annat skräp i dem. Nått som inte heller är speciellt bra är att skriva att man kört piratskivor i ett forum där det står tydligt i reglerna att man inte ska göra det.

Det trådskaparen förmodligen behöver är en patch från MS som heter KB888111 och lägger till stöd för HD-audio. Konstigt nog går patchen inte att ladda ner direkt från MS men den ska finnas på moderkortsskivan (för amerikansk xp, men det funkar ändå) men du behöver sp1 eller sp2 installerat först. Filen heter kb888111xpsp2.exe.

Hittar du inte filen finns den också i ljudkortdrivrutinerna man kan ladda ner här under mappen MSHDQFE.

Det kan hända att efter att man installerat patchen så får man bara en skum "PCI Enhet" med gult utropstecken i enhetshanteraren. Det är bara att ta bort den och leta efter ny maskinvara så ska ljudkortet hittas.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Om du vet hur en c***k fungerar så bör du också veta att det inte har någon som helst anknytning till det du refererar till när det gäller OS.

Det är drivrutinerna som sköter allt med hanteringen av hårdvaran i sig att göra att funka tillsammans med operativsystemet, sen om operativsystemet är dåligt "gjort" har inte med saken att göra Codecs som du säger är något man själv får installera om man skall spela upp olika filformat, så det har inte heller med själva basen av windows att göra.

Vad har drivrutiner för egenskap enligt dig egentligen?

Att du antar att det är så nu helt plötsligt och inte i början av tråden där du var säker är dock förvirrande..

ja nej jag tar inte illa vid men jag har ingen vettig komentar på det hela mer en att jag har testat skälv nu o jag har haft samma fel även jag så jag måste anse att det är just windows kopian för jag testade med andra å det funkade så jag har bara det bra,a svaret att byt windows kopia innan du får damp på allt sökande , känns jävligt meninglöst att sitta 1-2 timmar o instalera windows om man får sitta 10 till för att konstatera att det är windows skivan som är paj för att det inte finns drivare ens på hemsidan som funkar tro mig jag är kunnig på denna bit har svurit satan senast igår.

drivrutiner har jag samma inställning till som du

o ja jag står på min sak o säger det igen byt windows om du kan för det kan rätta till sig pga det tror ni inte mig så ignorera mig för detta är mittsista inlägg på denna tråd

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag är bara förundrad över hur du kan vara bombsäker på att det är windows som gör felet ;D

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo

Jag har installerat drivrutinerna som följde med på CD till mobot till xp, och jag har testat drivrutienr från deras hemsida och jag har testat ALLA hål i ljudkortet och i fronten på chassit, ljudkortet finns inte i enhetshanteraren. har också varit inne i BIOS och enablat det interna ljudkortet, men inget funkar!! ni kan se vad jag kör för XP i ett av mina gallerier, för man får ju som sagt inte skriva sånt här... det blir nog att köpa ett nytt..

Visa signatur

Det löser sig, sa Han som sket i badkaret. :D