Cowon / iAUDIO D2 Recension 4GB

Permalänk

Cowon / iAUDIO D2 Recension 4GB

Nu ska jag prata om min lilla pärla som jag har haft i 2 dagar ungefär.

Fakta
2.5" Skärm
16 miljoner färger
touchscreen
2/4GB i svart tillgängliga i Sverige
TV-out
Line In
UMS
SD-uttag

Mer fakta/info besök
http://www.cowonglobal.com/product/product_D2_feature.php

Första intrycket när jag öppnade spelaren var, Shit va liten den var.
Jag trodde den skulle vara mycket större och tjockare men det är den inte.

Tillbehören

Ljudet är underbart, tycker ljudet är bättre än iAUDIO U3 och ungefär som iAUDIO X5 kanske bättre beror vad man tycker själv.
Det finns EQ.
Jeteffect
Mach3bass
MP Enhance
3D Surround
Stero Enhance
Alla dessa förändra och kan förbättra ljudet om du ställer in

Bildvisning är bra, man kan fixa slideshow även zoma in, men om man har stora filer och man zomar in så blir det pixligt först men sen fixar det sig efter någon sekund, inget som stör om man inte är för petig.

Batteritiden är underbar än så länge behöver jag inte ladda och jag tror att jag inte behöver det för än många dagar.

Textvisning funkar utmärkt, stödjer ÅÄÖ bra till prov. lätt använt.

Radio funkar bra med 20 olika preset.

Videon är knivskarp, precis som brosan Cowon A2, men i mindre format. du spolar genom att tryck på det stället du vill hamna på funkar också på musik.

Album Art funkar utmärkt då jag har lyckats fixa det, bara lägga en JPEG/JPG fil med namnet Cover i samma mapp som albumet med låtarna i.

Micen funkar jättebra och är tydlig och klar, det går även bra att koppla in en extern mic för att njuta extra, för det behöver du en extern mic och en line in converter som kommer att finnas att köpa senare i Butik.

Stylus/ touchpen är liten och skön, funkar som stöd när du kollar film, passar även in i resethålen om oturen skulle vara framme.

Externt minne, du kan stoppa in SD kort i D2.an för att utöka minnet. Just nu stöds det bara upp till 4GB kort, men många hoppas och tror att den kommer att stödja SDHC i framtiden och det formatet finns i många GB, om jag inte har fel så finns det 8GB på marknaden och 16 GB som inte har släppts. Men det blir dyrt.

Den har podcast, men vette fan va det är.

Jag kollade igår på 3 avsnitt av en serie och det gick utmärkt kollade i ca 3 timmar och blev inte trött i ögona, man måste ha ett avstånd mellan ögona och spelaren.

Mjukvaran JetAudio är skitbra, du kan konvertera musik och video med den. Finns redan inställningar för alla iAUDIO spelare där. på D2 finns 2 olika format att välja på. AVI elelr WMV. Själv föredrar jag AVI för konverteringen går typ 4 gånger snabbare, och ett simpson avsnitt på en medelbra dator tar ca 3-5 minuter att konvertera.

Finns massor av olika språk från öst till väst även svenska

Sammanfattning:
Detta är den roligaste och bästa spelaren från Cowon jag har haft! jag stött på problem (Album Art) men det har löst sig.
Ljudet är perfekt, videon är knivskarp radion har hyffsad mottagning men jag användet inte den.
Textläsning ska hjälpa mig

Om du har fler frågor så fråga på eller om du vill att jag ska ta någon bild och lägga upp.

Bilder

Kommentera gärna

Permalänk
Medlem

Använder du fingrarna när du styr mojängen? I så fall, blir det kladd på skärmen du måste torka av?

Permalänk

Jag använder både och, det satt fast ett displayskydd när man fick med det och den känns inte så bra som dom som man köper för nån hundring. Det kan bli lite fingeravtryck men tycker inte dom syns, bara dra lite med tröjan.
Sen så tycker jag det är skönt att styra med fingrarna så jag kanske skippar touchpen senare

Permalänk
Medlem

Hur funkar det när mp3 spelaren är i fickan? Om man inte har den på Hold, byts låt eller höjs volym lätt osv...?
Därför jag brukar ha min mp3 spelaren i fickan, inte hold, sen när jag vill byta låt stoppar jag bara ner handen i fickan och trycker next (alltså jag tar inte ens fram mp3 spelaren). Men skulle det funka bra med D2?

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daVani
Hur funkar det när mp3 spelaren är i fickan? Om man inte har den på Hold, byts låt eller höjs volym lätt osv...?
Därför jag brukar ha min mp3 spelaren i fickan, inte hold, sen när jag vill byta låt stoppar jag bara ner handen i fickan och trycker next (alltså jag tar inte ens fram mp3 spelaren). Men skulle det funka bra med D2?

När du har den i fickan utan hold så kan skärmen tändas på, men inte byta låt automatiskt eller höjas. Det finns en Knapp (M) (mellan volym knapparna)
det ser ut så - M + . trycker du en gång på M knappen kommer du till menyn, men du kan ställa om M knappen så när du håller in den så kommer det pausa/spela, nästa låt eller föregående låt.

Kan rekommendera denna starkt om du inte lyckas fixa U3, men du ska ha ca 1 års garanti kvar. Det är 2 ÅR eller Va, innan 2006 september.

Permalänk
Medlem

Woot har den släppts redan... dax at beställa en sådan altsså.

Är du nöjd med den då?

Har du testat med sd minne ännu?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

SD minne ska jag köpa om några dagar, då jag har råd
Har hört att transcend 4gb 150x ska funka den ska jag ha

Är extremt nöjd med spelaren
Allt är perfekt.
2GB versionen kom 19 januari och 4gb versionen kom för 3 dagar sen.
Jag har hållt koll på spelaren sen october då dom visade bilder på iaudiophile

Permalänk

Vad kostar den?

Kommer bli intressant att se hur den står sig mot iriver clix 2 sen ...

Permalänk

ca 2500 för 4GB ca 1900 för 2gb
Något som jag tycker är synd på Clix 2 är att de fortfarande väljer att ha 2.2" av någon anledning. Designen på Clix2 är suverän! tror samma sak med ljudet iriver och iaudio är bra på denna sak

Permalänk
Medlem

Hur är det med filmer, måste man koda om det till D2:s upplösning eller kan man köra filmer som är större?

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk

Tror man måste Koda om, om du inte har en riktigt bra fil som passar in.
Koda om går snabbt (om man har bra dator) och det blir mindre storlek. Även om jag skulle kunna lägga in filmer på 700mb hade jag kodat om, de tar mindre plats då

Permalänk
Medlem

Nu även med Flash Lite support! Dvs det går att spela små-spel!

http://www.iaudiophile.net/forums/showthread.php?t=15101

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xhit
Nu även med Flash Lite support! Dvs det går att spela små-spel!

http://www.iaudiophile.net/forums/showthread.php?t=15101

"I tried a couple of games over 1MB and the D2 didn't like them too much. That's not the only problem. The D2 allows you two options for controls for flash games: free-touch, or a virtual up/down/left/right control scheme. Basically, because the D2 doesn't have controls like the Clix, it's nearly impossible to play most games, as you are required in most cases to press some form of select/enter button. Shooting gallery games seem to fare pretty well."

Permalänk

Mja, det är nog för att alla spelen alla testar är anpassade för clix just nu

Permalänk
Medlem

Ärligt talat, hur pass bra kan reaktionsspel bli utan knappar?

Inte för att det spelar någon roll - den som vill lira köper väl en DS istället. Men det vore häftigt om flashprogram kunde läsa och skriva i minnet - det skulle, tillsammans med touchskärmgränssnittet, öppna oanade möglighter. I princip set jag inte varför man inte skulle kunna klämma in en riktight kompetent handdator i D2 då.

Permalänk

Önskar också något som man skulle kunna skriva på D2.an med, Men det är en Beta version och man vet aldrig va Cowon's programerare gör

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng
Mja, det är nog för att alla spelen alla testar är anpassade för clix just nu

De spelen som är gjorda för Clixen är inte särskilt roliga heller eftersom kontrollen är så begränsad till upp, ner, höger och vänster. De roligaste spelen hittils, som jag noga utvärderat efter en tråkig 9 timmars flight är de som är anpassade mus/touchscreen. De två roligaste är Bowman och Kangaroo hangman som båda är gjorda för en vanlig dator men som fungerar mycket bra på D2:an.

Länk till spelen (pack 1):
http://www.iaudiophile.net/forums/showthread.php?t=15120

Permalänk
Medlem

Är helt inne på denna spelare efter att min G3 har gått i graven. Det verkar komma massor av nya uppdateringar hela tiden. En hel del för att de klantat sig från början, och en del helt nya saker.

Men en fråga jag inte hittat svar på är om det går att scrobbla de låtar man lyssnat på i spelaren till last.fm eller till itunes etc. Alltså, finns det en lista på "recently played tracks" i spelaren?

Det verkar cowon/iaudio konsekvent ha hoppat över i sina uppdateringar till alla spelare har jag märkt. Det och gapless play, två viktiga saker faktiskt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

beställer en sån imorgon!

Permalänk
Medlem

beställer en sån imorgon!

Permalänk
Medlem

Men, hörni, sparar den de senast spelade i en lista?

Visa signatur
Permalänk

Nej det gör den inte.

Permalänk
Medlem

Oerhört! Och inte har de grejat gapless play efter alla dessa år. Tror att den där motsvarande Iriver skulle få det nu, i nån uppdatering.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hmm, den saknar gapless play...illa.

Permalänk

Jag har inte riktigt fattat gapless playback, en del låtar har ju lite mellan rum innan ljudet kommer, hur blir det då?
För mig är det inte så viktigt med det för jag vet inte änns hur det funkar

Permalänk

Finns det ett mellanrum så gör det. Det är på skivor som är en enda lång "låt", typ konserter eller livespelningar där man inte vill ha små "hack" och avbrott för att spelaren ska "byta låt". Med gapless försvinner alltså det "hacket" som uppstår.

Permalänk
Medlem

The Cures fantastiska skiva Disintegration har 0 sek mellanrum mellan låtarna. Likaså Pink Floyds klassiska Dark side of the moon. Kommer på asmånga nu när jag tänker på det. Fields of the Nephilim. För att inte tala om alla live-skivor, om man nu skulle lyssna på sådana.

Det är visserligen inte hela världen, inte avgörande för ett köp. Men en korkad sak att inte fixa.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng
Jag har inte riktigt fattat gapless playback, en del låtar har ju lite mellan rum innan ljudet kommer, hur blir det då?
För mig är det inte så viktigt med det för jag vet inte änns hur det funkar

De låtar som ska ha gapless playback låter helt perfekt (Pink Floyd, Kraftwerk, Sigur Rós etc etc etc). De låtar som INTE ska ha det, ja det är något jag ALDRIG tänker på. Låter lika bra även om mellanrummet försvinner.