Komma åt NTFS disk från Ubuntu?

Permalänk
Medlem

Komma åt NTFS disk från Ubuntu?

I min dator har jag tre st hårddiskar, en med Windows XP på, en med Ubuntu samt en med övriga filer (NTFS). Kan jag på något sätt komma åt denna disken från Ubuntu. Skulle vara riktigt trevligt om det finns en lösning på detta, och isf hur?

Visa signatur

Antec Sonata Plus 550, Intel Core 2 Duo 8400, Zalman CNPS9700 NT, Evga 750i SLi FTW, 2X GeForce 8800GT SLI, 2X Arctic Cooling Accelero S1, 4X Corsair TWIN2X8500C5D 4096MB, Western Digital 500GB Caviar Black, Vista x64.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om ubuntu har ntfsstöd i kernelen. Förmodligen har de det. Annars får du kompilera om den. Det lättaste sättet annars är att göra sig till root, skapa en directory du vill mounta disken till och skriva:
# mount -t ntfs /dev/xdx* /mnt/dindir

där x är bokstaven till disken och * är en siffra.
Beroende på var din disk ligger.

ex:
mkdir /mnt/ntfs
mount -t ntfs /dev/hdb1 /mnt/ntfs

Visa signatur

| Gentoo & Win XP | AMD Athlon xp 2,5k+ | 2x 256 ddr sdram, 333 mhz Twinmos standard | epox 8rda+ | club 3d 9600pro | 80 maxtor + 2*250GB samsung | Antec Sonata | Macbook alu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NemroD
Du kan montera disken på valfri plats. Det står hur du gör i en massa trådar här på forumet, snälla sök!
Om det är att skriva till disken du är ute efter så anser jag det fortfarande vara relativt osäkert, trots att vissa har påstått att det numera ska gå. Du får gärna kolla upp det och återkomma om du får reda på något vettigt

Jag skulle skriva en isofil till min usbsticka och råkade av misstag skriva sda1 istället för sdb1.
min sda1-enhet är mina externa hårddisk där mitt allt fanns. så vad händer? jo snällt nog så har den inte skrivstöd till ntfs så den gör om hela hårddisken till fat32 och sedan skriver den filen. kändes lite bittert. Kunde inte få tillbaka datan.

ps. fult att radera sina inlägg NemroD

Visa signatur

| Gentoo & Win XP | AMD Athlon xp 2,5k+ | 2x 256 ddr sdram, 333 mhz Twinmos standard | epox 8rda+ | club 3d 9600pro | 80 maxtor + 2*250GB samsung | Antec Sonata | Macbook alu

Permalänk
Medlem

Låter farligt =/ Kan jag sabba allt jag har på den disken?

Visa signatur

Antec Sonata Plus 550, Intel Core 2 Duo 8400, Zalman CNPS9700 NT, Evga 750i SLi FTW, 2X GeForce 8800GT SLI, 2X Arctic Cooling Accelero S1, 4X Corsair TWIN2X8500C5D 4096MB, Western Digital 500GB Caviar Black, Vista x64.

Permalänk
Medlem

Först tar du reda på vad din ntfs-partition heter. Det kan du göra genom att skiva

sudo fdisk -l

(Det sista är ett litet L.)

Sen när du hittat din disk skriver du

sudo mkdir /media/windows sudo mount /dev/hda1 /media/windows/ -t ntfs -o nls=utf8,umask=0222

Givetvis ändrar du andra raden beroende på vad din partition hette. Nu bör alla användare kunna läsa (men inte skriva till) din ntfs-disk (skrivstöd är på experimentstadiet och jag har hört att det ska vara lite struligt). Du hittar partitionen på /media/windows.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Det ska inte vara någon fara. man mount, man fstab är bra saker.
Det finns ett enkelt sätt att fixa det på, du anger den som read-only när du mountar den. Får se om jag minns syntaxen..
ex:
mount -t ntfs -o ro /dev/hdb1 /mnt/ntfs

När du är nöjd får du läsa på hur man editerar fstab så den alltid mountas och rättigheterna och så.

EDIT Jerka^:s sätt är nog bäst

Visa signatur

Permalänk
Medlem

woho funkade Tack!!

Men det är säkert att jag inte kan skriva till denna disken nu? Vill ju inte paja den

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om man sätter umask till 0222 så borde den inte tillåta att någon skriver något till den. http://gentoo-wiki.com/HOWTO_Mount_MS_Windows_partitions_(FAT...

Edit: Oj, länken blev felhuggen. Nu funkar det.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

=( Nu kan jag ju inte redigera fstab filen, står bara att det inte går att spara?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tuniz
=( Nu kan jag ju inte redigera fstab filen, står bara att det inte går att spara?

Du måste ha rättigheter till det. Prova

sudo gedit /etc/fstab

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.