Permalänk
Medlem

MSDNAA Licensen

Hej!

Jag har sökt och sökt på nätet men har fått blandade svar. Därför tänkte jag ställa frågan här för att få svar på den en gång för alla.

Jag har ett antal Windows 7 licenser som jag har fått genom Pellesoft eftersom jag är studerande. Även mina kompisar har fått ett antal licenser genom Pellesoft.

Men vad gäller för licensen och vad är det för typ av licens? Har sökt och har fått två olika svar.

Svar 1 : En licens som bara kan använda en gång, måste använda ett extern backup program för att göra en backup på sin aktivering.

Svar 2 : Retail licens, får instaleras flera gånger på vilken dator som helst men bara om licensen är aktiv på en dator åt gången.

Vilket av dessa två är rätt?!

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

den fungerar som en retail licens men är en msdnaa licens.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Hoppas det är Ok om jag lånar tråden lite, då min fråga gäller samma ämne

Får man SÄLJA msdnaa-licenser? Jag är inte student själv, men köpte en win7-licens på Tradera som visade sig vara just en MSDNAA-kod.

Känner mig grymt irriterad över att ha betalat 800 kr för en licens som killen förmodligen fick gratis, och jag vill kräva mina pengar tillbaka

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | i5 2500K @ 4,5 Ghz| Asus P8P67 Deluxe | Cooler Master Hyper 212+| 4x2 Gb DDR3 @ 1600 MHz | Samsund 850 EVO 250 Gb | Intel x25 g2 80 Gb (Win7 + mjukvara) | 2 x Sapphire Radeon HD 7970 Crossfire | Seasonic X-750 | LG W3000h 30" IPS |

Permalänk

Har för mig att jag har kollat upp samma sak för längre tid sedan och Microsoft sa att de inte bryr sig men kan inte lova. I vilket fall som helst om licensen fungerar hade jag inte brytt mig så länge han inte skrev i auktionen att det var en retail licens köpt i handeln eller liknande.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Killen som sålde licensen till mig har satt detta i system och tjänar (tio)tusentals kr på detta via tradera.

Nej den funkar inte, det är det som är grejen.
Jag försökte installera en gång och då krashade hårddisken (förmodligen bara dålig tajming) och när jag försökste installera igen på en annan disk, fast på samma dator så får jag ett meddelande att denna licens redan är använd.

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | i5 2500K @ 4,5 Ghz| Asus P8P67 Deluxe | Cooler Master Hyper 212+| 4x2 Gb DDR3 @ 1600 MHz | Samsund 850 EVO 250 Gb | Intel x25 g2 80 Gb (Win7 + mjukvara) | 2 x Sapphire Radeon HD 7970 Crossfire | Seasonic X-750 | LG W3000h 30" IPS |

Permalänk
Medlem

Jag har mycket svårt att tro att man enligt licensvillkoren får sälja MSDNAA-licenser. Man brukar inte få överlåta studentlicenser överhuvudtaget, varken gratis eller mot betalning. Eftersom jag inte läst aktuellt licensavtal kan jag förstås inte med hundra procent säkerhet säga att det är så i just det här fallet.

Permalänk
Medlem

Varken MSDN, TechNet eller MSDN-AA licenser får säljas, ges bort eller lånas ut.

Alla är personliga och har extra juridiska restriktioner jämfört med vanliga OEM/Retail-licenser. T.ex. får man inte bara köpa en MSDN-prenumenation och sedan installera Windows 7 på alla av företagets datorer. Det skiljer sig då inte från att piratkopiera direkt.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem

Frågan är ju om jag kan göra något för att få tillbaka mina pengar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av paesha
Frågan är ju om jag kan göra något för att få tillbaka mina pengar.

Om han nu har satt detta i system borde du ju kunna kontakta microsoft sverige och höra med dem? Om det är så att det här inte är lagligt så kommer ju denna kille råka illa ut.