Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk

Problem med Ny Zepto 6214W

Hejsan!

Jag köpte för några veckor sedan en Zepto 6214W.
Processor Core2Duo 2.0 GHz
1gb minne (1x1)
80gb hdd
Nvidia Geforce 7600 Go 512 mb minne

Datorn har fungerat superbra fram tills jag skulle spela
World of Warcraft.

Helt random kommer det blåskärm eller så fryser sig grafiken;

Ex. jag spelar i 5 timmar, helt plötsligt fryser grafiken i spelet, som om den "bryter upp", är massa grått småflimmer överallt, muspekaren går att röra men annars dött.

Startar om, spelar i högst 5 minuter
får en blåskärm där det står "Parity Check/ Parity Memory Error".

Har även varit så att jag fått något av följande fel nån gång varje timme, allstå inte så direkt inpå.
Utifrån detta har jag provat följande:

Kört Memtest86x i 10H, alla tester klarar sig, verkar som om minnet är OK
Installerat om hela datorn med endast XP + WOW:
Körde en stund, krashade:
Öppnade o bytte plats på minnet, eftersom wow brukar kunna vara kräset med minnen.
Spelar i 5 timmar och får sedan frysen grafik och blåskärm.

Laddar hem version 84.** av en zepto-anpassad driver (eftersom nvidias online inte stödjer zepto.. hur dumt får det bli?!)

Resultat:
Fortf. låsning.

I rewievs verkar de ha kunna spela wow på högsta upplösning osv. utan problem.

Jag tror på fel i grafikkkortet
eller kräsen med minne = sätta i två 1GB istället för ett?

Hjälp, blir tokig på skiten!

Visa signatur

Living in Spiritual Dimensions

Permalänk

BSOD (blåskärm) beror oftast på att datorn inte klarar av spelet i just den upplösningen, eller för hög värme på GPU.
ps. go7600 klarar INTE WOW på high.

Visa signatur

Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | go7900gs | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb 7200rpm | Nvidia Forever !

Permalänk
Medlem

Kör memtest86 och se ifall du har problem med minnet.

Permalänk

Kan prova att sänka temperaturen då fläktarna går på i bios, kollar om det hjälper, tar nåt orimligt lågt så ser vi garanterat om det är det som är felet.
Tack.

Har kört Memtest86 i 10 timmar, fick inget fel.

I test om den här bärbara så står de att de har kört alla settings på High, så det ska den klara =/
Allstå alla reglage på High, förutom AF och 24-bit, 24bit depth 1x multisamling

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Testa uppdatera BIOS till version 1.12 som släpptes idag, enligt changelogen ska inte mycket ha ändrats men den stämmer inte riktigt.

Berätta gärna också ifall det hjälpte att sänka temperaturer inställningarna i BIOS.

Permalänk

Hej igen.

Jag har sänkt temperaturen ibios från 51-33.
Har uppdaterat bios redan, till 1.12
Ställde alla inställningar i WoW på LOW..

Vad hände?
Pja, jag tyckte det verkade lovande men sen frös grafiken (förutom muspekaren som går att röra)

Det är som småsmå vågräta streck över hela skärmen, blir skitkonstig grafik. Har provat både zeptos medföljande drivrutiner och en version på webben anpassad för att kunna installeras på zepto (84.21) då nvidias vanliga drivrutiner inte kan installeras (förutom manuellt men då finns inte rätt grafikkort med)

Så.
Vad tror ni, fel på grafikkortet???

Jag ska installera 3 spel idag o tvinga någon att spela dem ett tag, vill vara säker på att det inte är wow bara eftersom wow är känt för att vara lite knepig med minnen.. det är det ända jag kan tänka på förutom fel på grafikkortet.

Krasharna kommer verkligen random med, kan bara alltifrån efter 10 minuter till efter 2 timmar, det är verkligen något fel, lite besviken eftersom man vill att en ny dator (som dessutom är testad, enligt zepto) ska fungera felfritt... =(

Visa signatur

Permalänk

skulle lämna tillbaka den till zepto direkt.

Visa signatur

Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | go7900gs | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb 7200rpm | Nvidia Forever !

Permalänk

Har nu ringt och snackat med zepto.
De tyckte det lät som om något var fel eftersom de visste att många körde wow utan problem på just den här modellen.
Det kunde vara minnet på grafikkretsen som var fel, eller kommunikationen mellan minnet och resten av datorn.
Skulle prova att köra 3dmark under en natt eller så för att kolla om jag fick fel då med eller om det bara var wow. De hade även andra sorts minnen man kunde prova att använda istället och kolla om det löste sig.
De var ytterst hjälpsamma faktiskt.
Skulle stänga av vissa biosinställningar men de var redan av så det gjorde ju ingen skillnad.
Nu hoppas jag faktiskt att 3dmark krashar så att jag får reda på vad som är felet. Annars skickar jag in den ändå o ber dem lösa det

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Himlaklar
Har nu ringt och snackat med zepto.
De tyckte det lät som om något var fel eftersom de visste att många körde wow utan problem på just den här modellen.
Det kunde vara minnet på grafikkretsen som var fel, eller kommunikationen mellan minnet och resten av datorn.
Skulle prova att köra 3dmark under en natt eller så för att kolla om jag fick fel då med eller om det bara var wow. De hade även andra sorts minnen man kunde prova att använda istället och kolla om det löste sig.
De var ytterst hjälpsamma faktiskt.
Skulle stänga av vissa biosinställningar men de var redan av så det gjorde ju ingen skillnad.
Nu hoppas jag faktiskt att 3dmark krashar så att jag får reda på vad som är felet. Annars skickar jag in den ändå o ber dem lösa det

Hej Himlaklar, det var mig du snackade med i telefon.

har har fått tag i knapphänt information om problemet.
har hittat några fall med dell xps maskiner som har samma problem.

det verkar bara exisera på maskiner med nvidia kort, och drabbar huvudsakligen wow,
det verkar inte vara en komponent som orsaker problemet utan en blandning av komponenter, vissa har fått det att fungera genom att klocka ner minnet, andra har fått det att fungera genom att byta wlan kort mm. så det är ett välldigt svårsökt problem.

det vi kan göra för dig är att skicka en postlapp så att du får lämna in datorn på reparation, så får vi byta ut all hårdvara i din maskin. säkrast så.

har snackat med mina danska kollegor som inte hadde haft något problem med det, så det är ett välldigt isolerat problem, och jag tvivlar på att du skulle få det igen med ny hårdvara.

vi har som sagt en hel del kunder som kör wow på våra datorer och du är den första som har rapporterat problemet.

MVH
Johan
Zepto Computers

Permalänk
Medlem

Hejsan
Jag har själv en zepto 6615wd. Jag har inte haft dina bekymmer alls men jag har ett tips. Installera XTreme-G Forceware Drivers till ditt go7600 kort.
Vet inte om det löser dina problem men prestandan blir bra mycket bättre än med nvidias egna drivrutiner.

Och ja, WOW funkar alldeles utmärkt på HIGH med det grafikkortet.

http://www.tweaksrus.com/index.php?option=com_docman&task=cat...

Visa signatur

*** Limberg

Permalänk

har fortfarande svårt att tro att go7600 kortet klarar HIGH i WOW.
men säger ni så ............ att byta drivis kan funka, men ta den här istället:
http://www.laptopvideo2go.com/forum/index.php?showtopic=9175

eller

http://www.laptopvideo2go.com/forum/index.php?showtopic=10835

Visa signatur

Permalänk

Tack för svaren och rekommendationen om drivrutiner.

Känns som jag är en av miljonen som drabbas ungefär, sådär agen om alltings jävlighet.

Johan, väldigt trevligt att du håller mig uppdaterad med information och service. Hur får jag enklast kontakt med dig om retur och så?

Har ominstallerat för femte gången nu men det verkar inte ha med drivrutinerna att göra.

Krashade för övrigt inte när jag körde 3dmark heller.

Känns ju enklare om man har ett specifikt problem att jobba med, men som du säger johan så känns det som om det är lika bra att byta ut allt o se om det fungerar då.
Jag kan tillhandahålla både med Windows och Wow (+ konto för er att testa på) så att ni kan se så att problemet inte upprepas innan ni skickar tillbaka den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej.
Jag kom på en sak till du skulle kunna testa med.
Det verkar som många får detta felet beroende på att de använder ett specielt nätverkskort.
Har du möjlighet så testa att byta från att köra på det trådlösa till det trådbundna kortet eller tvärtom, eventuelt avinstalera de andra korter helt också.
Det kan även förklara varför det bara händer i WoW och inte i 3DMark eftersom WoW körs online.
Skulle det fungera med de andra nätverkskortet så kan du testa att byta drivrutiner för det kort som de strular med.

Hjälper det inte och du vill skicka in datorn gör du det lättast genom att göra en felanmälan på vår hemsida så kommer du att få ett RMA nummer att märka ditt paket med.
Vill du att vi ska stå för frakten så ring vår serviceavdelning eller skicka ett mail till Johan på jg@zepto.se och ange namn, adress och RMA nummer så skickar vi en postlapp till dig som du klistrar på paketet, tyvärr tar det lite längre tid då du måste vänta på postlappen innan du kan skicka iväg maskinen.

Hade varit väldigt trevligt om du ordnade windows + WoW konto åt oss då vi i normala fall inte har någon möjlighet att testa med WoW.

MVH
Glenn
Zepto Computers

Permalänk
Medlem

har du netgears usb trådlösa grej så måste du ladda ner nya drivrutiner till den då den dödar datorn när du kör online, gäller även bittorrent program och sånt

Permalänk

Har provat både trådlöst och vanligt, låser sig ändå, hoppades också på att det skulle vara nätet =/
sitter på ett annat nät nu och ska prova här också tänkte jag med det vanliga, eftersom vi har haft problem med det hemma.

Det kan ialla fall klargöras att det inte har med nätverket att göra.

Spelade med allt på low och ökade sedan allt till high igen, då krashade det, kan det vara någon speciell funktion kanske? har mailat en av dem som skrev i tråden för att reda på dennes wow-specs exakt och prova dem själv.

Uppdatering:

Har nu kört med LOW på allt,
wideupplösning, 24bitars-24 x1multisample
vertex animations på, ej smooth shading
trillinear filtering på
hardware cursor på

Inget annat, och det krashade.

Visa signatur