Hur Partionerar man hårddisken?

Permalänk

Hur Partionerar man hårddisken?

God Dagens, det är jag igen. Nu har jag fått datorn att Boot(a) med Windows XP skivan men jag skulle även vilja dela upp min C: enhet i olika partioner. En med OP Windows XP (20Gb) och en med program, spel + dylik (100Gb), hur gör jag? Har letat som en galning med google men hittar inget som ger en bra förklaring hur jag gör. Jag har som sagt tagit bort min Floopy disk. Tackar åter igen för hjälpen.
/C

Permalänk
Medlem

I början av installationen kan du partitionera disken.

Ta bort den befintliga och skapa dom partitioner du skall ha, sedan väljer du 20GB partitionen där du skall installera XP.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk

Så jag låter bara installationen fortsätta så kommer den menyn upp eller måste jag göra något speciellt?

Permalänk
Medlem

Läs mer >> här

Visa signatur

6 X Apple MacBook Pro 16" M3 Max chip M3 Max / 16.2" / 3456 x 2234 / 1 TB / 16-kärnor / 48 GB / Apple M3 Max 40-core / Silver / Space black

Permalänk

Jag har varit på Microsofts support avdelning men det som stod där gjorde mig inte vettigare. Jag funderar på om det skall gå att bläddra ner mer för jag får ett blankt avsnitt när jag klickar på länken; Partitionera och formatera hårddisken med hjälp av installationsprogrammet för Windows XP. Kan någon kopiera det som står hit?

Permalänk
Medlem

Har du tagit bort partitionen och sedan skapat en ny partition?
Det står exakt hur man gör annars på länken som du fick.

Visa signatur

6 X Apple MacBook Pro 16" M3 Max chip M3 Max / 16.2" / 3456 x 2234 / 1 TB / 16-kärnor / 48 GB / Apple M3 Max 40-core / Silver / Space black

Permalänk

Sitter just nu med en C: partion och skall formatera om hårddisken. Det är något skumt med min webbläsare, den slutar efter meningen. Vidare så har jag redan ett operativsystem installerat, gör det någon skillnad?

Om du vill veta mer om hur du använder diskhanteringsverktygen i Windows XP för att partitionera och formatera hårddisken, klickar du...'slut',

Sjysst att du tar dig tid att hjälpa.

EDIT: Gick in i källkoden och hittade resten av dokumentet. Om jag har förståt det rätt så hittar jad det verktyget på Kontrollpanellen>Administrationsverktyg>Datorhantering sedan?

Jag har nyligen lagt till en extren hårddisk E: som ligger under diskhantering som "Disk1" jag vill VERKLIGEN inte förlora data på den, kan jag partionera Enhet C: som ligger under "Disk 0" utan att det jag har på E: går förlorat?

Permalänk
Medlem

I det läget där du väljer vilken partition du skall installera systemet på där kan du ta bort existerande partitioner och skapa nya.

Läs texten på skärmen för vilka kommandon du skall använda.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk

När jag väljer att starta med min OEM skiva kommer Installationsprogram för Windows XP HOME upp efter att en massa enheter har lästs in. Gör jag något fel?

Så data på min E: disk tas inte bort om jag byter partion (eller dylik.) på den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cap_Necro
När jag väljer att starta med min OEM skiva kommer Installationsprogram för Windows XP HOME upp efter att en massa enheter har lästs in. Gör jag något fel?

Så data på min E: disk tas inte bort om jag byter partion (eller dylik.) på den?

Innan du gör något dumt nu måste du berätta hur ditt system ser ut:

1: Hur många hårddiskar har du?
2: Vilka partitioner har du på varjr hårddisk nu?
3: Vad har dom olika partitionerna och hårddiskarna för enhetsbetäckning?
4: Hur är dina önskemål att partitionera upp dina olika hårddiskar?
5: Den hårddisken (E:) du har all data på, vilken hårddisk sitter den på? Samma som den du ska installera Windows XP på?
6: Du säger att du har ett annat OperativSystem redan installerat? Vilket OS är det? Vilken hårddisk/Partition är det andra OS:et installerat på?

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk

Tackar, detta är följande;

1. 2st, en extern och en intern,
2. 1st på varje,
3. Intern hårddisk; C: (disk 0). Extern hårddisk; E: (disk 1)

4. Jag vill partionera upp enhet C: till två lika stora partioner. Var av en av dessa skall innehålla OP. Jag vill inte göra något med E: och jag vill inte att data där går förlorad.

5. Sitter på? Se ovan; Extern (laCie d2 300Gb USB)
6. Jag har OP (Windows XP HOME OEM Version) installerat på enhet C:, inget mer OP. Se ovan;

*All data på enhet C: skall bort.*

Permalänk
Medlem
Citat:

Tackar, detta är följande;

1. 2st, en extern och en intern,
2. 1st på varje,
3. Intern hårddisk; C: (disk 0). Extern hårddisk; E: (disk 1)

4. Jag vill partionera upp enhet C: till två lika stora partioner. Var av en av dessa skall innehålla OP. Jag vill inte göra något med E: och jag vill inte att data där går förlorad.

5. Sitter på? Se ovan; Extern (laCie d2 300Gb USB)
6. Jag har OP (Windows XP HOME OEM Version) installerat på enhet C:, inget mer OP. Se ovan;

*All data på enhet C: skall bort.*

Du kan inte få det enklare tack vare att du har en extern hårddisk!!!

Gör så här:

1: Tag ur din externa hårddisk (förmodligen USB, eller?).
2: Stoppa in din XP-skiva i CD-spelaren.
3: Starta om datorn så att datorn bootar på CD-skivan.
3: När du kommer till den delen av installationen där du ska välja vart du ska installera XP kan du där ta bort alla partitioner (förmodligen bara en om allt stämmer som du har beskrivit) du ser (du ser vilken tagent du ska trycka på). OBS: TRYCK ALDRIG ENTER NÅGON GÅNG I JUST DEN HÄR "SIDAN".
4: Sedan så skapar du en ny partition (står någonstans vilken tagent det är) och väljer hur stor den ska vara.
5: Skapa sedan den andra partitionen du vill ha, du kan här välja det förslag som XP-installationen föreslår så kommer du få allt kvarvarande utrymme att blir den andra partitionen.
6: ca 8 MByte kommer bli opartitionerat, det får du leva med.
7: Med piltagenterna så markerar du den första partitionen och trycker nu Enter.
8: Du kommer nu kunna välja om du ska formatera i NTFS eller FAT, du ska välja NTFS Snabb.
9: Nu kommer hela installationen flyta på.

När du är klar kommer du under Den här datorn se 2 hårddiskar, den andra hårdisken kommer du inte komma in utan att formatera. Det gör du enklast genom att dubbelklicka på ikonen och det kommer upp en förfrågan om du vill formatera.

När allt är klart är det bara att koppla in den externa hårddisken igen.

Var inte rädd att fråga mer om du inte hänger med. Lycka till.

OBS: Kolla så du har drivrutiner till ditt nätverkskort, kan blir lite jobbigt om du inte kan komma åt Internet.
Kolla vad du har för något under Enhetshanteraren. Ladda sedan ner drivrutinen och lägg den på din externa hårddisk, men troligvis kan du slippa detta problem.

OBS 2: Har du en XP-skiva utan SP2 så bör du installera en brandvägg (eller SP2 så får du Microsofts egna bransvägg som faktiskt fungerar förträfligt bra för majoriteten av datornnördar) det första du gör INNAN du kopplar in din nätverkskabel. Koppla alltså ut din nätverkskabel INNAN du börjar installationen. Så ladda ner SP2 eller ett 3:e parts brandvägg på din externa hårddisk innan du börjar.

OBS 3: Du bör även installera ett virusskydd innan du börjar surfa runt.

Ursäkta ev stavfel.

Lycka till.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk

Tack, O tack för en enkel genomgång! Jag har en fråga till, kan verka dum men jag vill vara absolut säker på att detta går bra.

Först när jag boot(ar) från skivan läses "Maskinvarukonfigurationen" in, sedan läses en massa andra enheter in. Sedan startas "Installationsprogram för Windows XP" med texten "Den här delen av installationen förbereder Windows XP för att köras på datorn." - med menyerna;

* Tryck Retur om du vill installera Windows XP nu.

* Tryck R om du vill reparera Windows XP installationen med hjälp utav återställningskonsolen.

* Tryck F3 om du vill avsluta installation.

Antar att det är Retur jag skall trycka på men vill dubbelkolla om detta är rätt meny som jag skall in på. Tack igen för föregående genomgång med tips!

Permalänk
Medlem

japp..det är Retur. Sedan kommer du komma till menyn där du väljer partitioner och organiserar dem som Knashatt skrev om innan:) Lycka till

EDIT: Lite stavfel

Visa signatur

| FS: Athlon XP 3000+ 2.16GHz | Geforce4 FX5600 | 2x 512MB DDR | ~2TiB |
| WS: Asus EeePC 1000h |
"It´s Nice To Be Important, But It´s More Important To Be Nice"

Permalänk
Medlem
Citat:

Tack, O tack för en enkel genomgång! Jag har en fråga till, kan verka dum men jag vill vara absolut säker på att detta går bra.

Först när jag boot(ar) från skivan läses "Maskinvarukonfigurationen" in, sedan läses en massa andra enheter in. Sedan startas "Installationsprogram för Windows XP" med texten "Den här delen av installationen förbereder Windows XP för att köras på datorn." - med menyerna;

* Tryck Retur om du vill installera Windows XP nu.

* Tryck R om du vill reparera Windows XP installationen med hjälp utav återställningskonsolen.

* Tryck F3 om du vill avsluta installation.

Antar att det är Retur jag skall trycka på men vill dubbelkolla om detta är rätt meny som jag skall in på. Tack igen för föregående genomgång med tips!

Den kommer även söka efter tidigare Windows Installationer.
Då den kommer hitta din gamla så frågar den om du vill göra en helt ny installation eller om du ska installera/reparera den som redan finns på hårddisken.

Visa signatur

Permalänk

Grymt, hör av mig ikväll om hur det gick, tack för hjälpen.

EDIT: Det fungerade! Tackar så mycket för hjälpen! Det är riktigt fräckt att ni faktiskt hjälper vanligt folk med det här! Respekt till Sweclockers!