Billig peltier (såg inte kinabeställning förren det var för sent .P)

Permalänk
Inaktiv

Billig peltier (såg inte kinabeställning förren det var för sent .P)

Ja som sagt kom inte på förrens nu att jag behövde en peltier och då var det för sent för kina beställningen

Så har ngn några förslag för billiga peltiers

Inte ebay och elfa är för dyrt

Jätteglad för seriösa svar , Markus

(om ni råkar veta var man kan få en billig kylfläns ifrån så tipsa)

Permalänk

kolla på datoraffärer om dom säljer några bulkkylare du kan göra några fynd där.. de gjorde jag..

Visa signatur

They say if you play a Microsoft CD backwards, you hear satanic messages. That's nothing. If you play it forwards, it installs Windows.

Permalänk
Medlem

http://www.overclockers.se/Category?categoryId=45219841

inte så billigt som kinabeställningen men nåt kanske

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

varför inte starta en ny kina bestäning någon hakar säkert på!

Permalänk
Medlem

problemet är ju att man måste vara ganska många som köper då =/ och eftersom att det antagligen inte var så många som missade kinabeställningen så får vi nog ta och vänta ett tag... men jag är på med två 89W på nästa beställning iaf...

Permalänk
Inaktiv

tack för alla svar :D

Men är det som så att bland de billigast man kan få av svenska datorbutiker är runt 200:- ??

Permalänk
Medlem

alltså vad är en peltier och varför är det så många som köper dom för? vad ska man använda dom till?

Permalänk
Medlem

ett peltierelement är en finurlig liten manick som har en varm sida och en kall sida... =P och ju mer man kyler den varma sidan ju kallare blir den kalla sidan... typ... nån annan kan få förklara lite mer ingående...

Användningsområdena kan t.ex vara att kyla sin cpu, bygga sig ett litet kylskåp el. dyl.

EDIT: http://susning.nu/Peltier

Permalänk
Medlem

vad kostar dom om man ska beställa ifrån kina? kanske är intresserad av några stycken

Permalänk
Medlem

Mikael, det beror på hur många man köper.

Visa signatur

(OSkar000) Morn\: jag trodde du såg ut som en liten ful skäggig nörd

Permalänk
Medlem

ja men ungefär vad dom kostar st

Permalänk
Medlem

kolla i kinabeställningstråden...

Permalänk
Avstängd

Är också intresserad. Verkar ju finnas intresse ifall nån orkar dra igång en ny beställning

Visa signatur

Kinkiga moderatorer och tråkiga forumsdelar, snart lämnar jag swec.

Permalänk
Medlem
Citat:

Men jag är på med två 89W på nästa beställning iaf...

89 W peliter? Det räcker väl inte till mycket det? Inte till att kyla modern processor iaf.
http://www.nordichardware.se/Artiklar/?skrivelse=116&page=1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TechGuru
89 W peliter? Det räcker väl inte till mycket det? Inte till att kyla modern processor iaf.
http://www.nordichardware.se/Artiklar/?skrivelse=116&page=1

Nä men till en kyl kanske :p. Dessutom kunde man beställa typ 267W eller va det nu va på kinabeställningen också om man nu vill köra peltier på cpun

Visa signatur

Gå absolut inte in här -> http://piv.pivpiv.dk
Citera om du svarar på nån annans inlägg!
http://google.istheshit.net/images/qdnuljog.gif

Permalänk
Medlem

Det verkar ju vara ganska stort intresse... jag skulle gärna ta två stycken. Hur många var det man var tvungen att beställa?... ja kan ju kolla själv i och för sig :P.

Permalänk

34 st eller $180 tror jag det va

Visa signatur

Gå absolut inte in här -> http://piv.pivpiv.dk
Citera om du svarar på nån annans inlägg!
http://google.istheshit.net/images/qdnuljog.gif

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M!k@el
vad kostar dom om man ska beställa ifrån kina? kanske är intresserad av några stycken

Om du undrar så denna beställnig av peltiers tyvärr slut men som jag har uppfattat det så kommer det en till så som en annan sa till mig "det är bara att ha tålamod :p"

Permalänk
Medlem

var in o kollade på hemsidan http://www.hebeiltd.com.cn det fanns ju ganska mycke är med på en nästa kina-beställning

Permalänk
Medlem

om den pågående bestälningen går bra kommer det startas en ny där även leds och lcder kommer kunna beställas. dock lovar jag att jag inte kommer sköta räknandet då eftersom det vissade sig vara ganska mycket jobb redan nu med bara peltiers.

Permalänk
Medlem

någon som kan säga exakt vad en peltier är och vad den gör?
lite oft men ändå,om det är något intressent är jag med vid nästa kina beställning!

Visa signatur

Hej.

Permalänk
Medlem

Jag är ganska intresserad om en ny kina-beställning sker.

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk

kan inte det vara ngt för sweclockers ledning att köpa hem lite peltiers, 90w och 200+ w modeller. för att sedan sälja dem i en webbshop här på sidan..? intresset finns ju garanterat så de kommer ju utan tvekan få sålt alla de köper hem

Visa signatur

Antec SLK3000 | Asus P4P800 | P4C Northwood HT 2,6ghz @ 3,5ghz + Big TT | 2x512mb Corsair TWINX PC4400 | Sapphire ATI Radeon 9800pro [R360] + VF700 |
Intel P4 Överklocknings DB | ATI Radeon 9200 Vmod | ArneAnkas 3dMark 2001 DB |

Permalänk
Medlem

Största nackdelen med Kina-TECsen är att dom inte är tätade.
Det blir jobbigt för alla att täta dom, de flesta kommer onekligen att behöva det.

Kina-TEC verkar inte ha någe vidare bra prestanda enl. papprena iaf.
Ännu sämre prestanda blir det när man tätar dom, varesig DOM gör det eller ni själva.

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paxmax99
Det blir jobbigt för alla att täta dom, de flesta kommer onekligen att behöva det.

Ännu sämre prestanda blir det när man tätar dom, varesig DOM gör det eller ni själva.

Förklara gärna vad du menar med otätade.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Citat:

det går att beställa tätade också om du så vill.

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem

om det blir en ny kinabeställning så är jag på ni kan ju pma mig

Visa signatur

Game | Northwood P4 2.0 | XFX Geforce 6600Gt | 2st 256mb Cruical | 80gb+80gb extern | and a smile :)
HTPC | P3 1.0 | 256mb Cruical | 20gb | Wireless | Meedio

Permalänk

tror inte någon kommer orka PM dig. Det är något du får ha ögonen öppna

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
Förklara gärna vad du menar med otätade.

TEC:sen från Kina saknar tätning runtom mellan plattorna.
Dom är inte "potted" dvs. inte "tätade".

En TEC består i enkla drag utav:
Två plattor av aluminiumoxid(känns ungefär som porslin),
På varje plattas insida finns ledningsbanor av koppar,
Mellan plattorna finns det hundratals små metallkuber(av två olika metaller) fastlödda i kopparbanorna,
Som tillsammans med kuberna leder ström upp och ner och vidare i serie.
Kuberna transporterar värme från ena till andra sidan.
Ena sidan blir kall därför att kuberna har flyttat värmen till andra sidan.

Avsaknad av tätning innebär att rumstempererad luft cirkulerar fritt innuti TEC:en, runt kuberna...
Det innebär i sin tur att om TEC:ens kalla sida underskrider rumstemp så finns det risk att kondensering av vatten uppstår INNUTI TEC:en.

Det leder i sin tur till korrosion och ännu värre grejer, i slutänden totalt haveri.

Ifall kalla sidan skall vara under rumstemp så är det viktigt med tätningen.
Låter enkelt "bara en sträng silikon å vipps är det klart".
Det funkar säkert i ett par veckor.. kanske ett år.
Trots fin tät silikonsträng så har jag läst att det ändå går åt fanders till slut för många.

Samtliga TEC:s jag har köpt/ägt är INTE tätade med silikon. Det är något hårdare... typ epoxi.
När man tätar med något så bygger man även en ny termisk väg som "kortsluter" kalla och varma sidan. Därför minskar prestandan lite när man tätar TEC:en.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av biohazard
det går att beställa tätade också om du så vill.

Ja, så länge jag beställer MINST 200 st....

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Citat:

TEC:sen från Kina saknar tätning runtom mellan plattorna.
Dom är inte "potted" dvs. inte "tätade".

En TEC består i enkla drag utav:
Två plattor av aluminiumoxid(känns ungefär som porslin),
På varje plattas insida finns ledningsbanor av koppar,
Mellan plattorna finns det hundratals små metallkuber(av två olika metaller) fastlödda i kopparbanorna,
Som tillsammans med kuberna leder ström upp och ner och vidare i serie.
Kuberna transporterar värme från ena till andra sidan.
Ena sidan blir kall därför att kuberna har flyttat värmen till andra sidan.

Avsaknad av tätning innebär att rumstempererad luft cirkulerar fritt innuti TEC:en, runt kuberna...
Det innebär i sin tur att om TEC:ens kalla sida underskrider rumstemp så finns det risk att kondensering av vatten uppstår INNUTI TEC:en.

Det leder i sin tur till korrosion och ännu värre grejer, i slutänden totalt haveri.

Ifall kalla sidan skall vara under rumstemp så är det viktigt med tätningen.
Låter enkelt "bara en sträng silikon å vipps är det klart".
Det funkar säkert i ett par veckor.. kanske ett år.
Trots fin tät silikonsträng så har jag läst att det ändå går åt fanders till slut för många.

Samtliga TEC:s jag har köpt/ägt är INTE tätade med silikon. Det är något hårdare... typ epoxi.
När man tätar med något så bygger man även en ny termisk väg som "kortsluter" kalla och varma sidan. Därför minskar prestandan lite när man tätar TEC:en.

Ja, så länge jag beställer MINST 200 st....

men om man ska göra en kyl? behöver den vara tätad då?

Visa signatur

They say if you play a Microsoft CD backwards, you hear satanic messages. That's nothing. If you play it forwards, it installs Windows.