Spel via steam.. HL2 och SIN. (stuttering)

Permalänk
Medlem

Spel via steam.. HL2 och SIN. (stuttering)

Ja, har bagglat hela dagen med detta, inte testat steam spel på min x2:a ens.
så trodde det var mitt 8800gts kort eller någe..
men döm på min förvånng om jag tog hl2.exe och tog borta ena cpu:n , vad hände då, jo ,gick super mjukt.
så jag undrar finns det någe progg så man kan bestämma vilka exe's som ska få tillgång till båda kärnorna?
för HL2 verkar inte gilla det iaf.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Hl2 är inte programmerat att köras med Dual cores så du får köra med en kärna avstängd helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
Hl2 är inte programmerat att köras med Dual cores så du får köra med en kärna avstängd helt enkelt.

rätt dåligt att de inte har någe som stänger av den då när man startar spelet..

för de måste ju veta om problemmet.

eller lägger till stöd för det som de gjorde i quake 4.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har inga som helst problem med HL2 och dual-core så det var lite konstigt, men det finns väl en patch man kan ladda hem från AMD som funkar med mycket äldre spel och flyt, borde inte det funka med alla spel som inte fungerar bra tillsammans med dual-core? Minns tyvärr inte vad patchen heter.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | 64GB DDR5 6000MHz | GeForce RTX 4090

Permalänk
Medlem

Re: Spel via steam.. HL2 och SIN. (stuttering)

Citat:

men döm på min förvånng om jag tog hl2.exe och tog borta ena cpu:n , vad hände då, jo ,gick super mjukt.
så jag undrar finns det någe progg så man kan bestämma vilka exe's som ska få tillgång till båda kärnorna?
för HL2 verkar inte gilla det iaf.

Jo, det där känner jag igen! Höll på att leta ihjäl mig efter en lösning på det. Jag hittade ett utility här (process.exe) som (bl.a.) kan tvinga processer att bara gå i en kärna. Det var via hardforum jag fann den..

Jag la nedanstående i en .cmd fil och ändrade sökvägen i genvägen på skrivbordet och vips fungerade mitt älskade Raven Shield igen

@echo off
cls
echo Starting Raven Shield...
cd /d "C:\Program Files\Red Storm Entertainment\RavenShield\System"
start "RvS" RavenShield.exe
process.exe -a RavenShield.exe 1
cls
echo Raven Shield started. Enjoy
pause

Visa signatur

WS: ASUS P7P55D/i5-750, Hydro H50, XFX6950/2GB, Intel X25-V/2Tb lagring, Corsair VX-550
Server: ASUS, AMD Athlon64 X2 6000+ Scyte Ninja, NVidia GS8400Silent, 2Gb ram, ~4Tb SATA, 500W, CM Stileo500 (tyst)
"-Sometimes all that is needed is a high five. In the face. With a chair!"

Permalänk
Medlem

idag när jag startade det, funkade med dubbla kärnor., bra skummt

Visa signatur