Strömförbrukning på tomgång?

Permalänk

Strömförbrukning på tomgång?

Ok, återigen har jag misslyckats totalt med sökningen efter detta svar, eller så har jag helt enkelt för sjuka fantasier om el och förbrukning just nu för att kunna matchas av någon tråd här omkring..

Nåväl, nog om det.

Det jag är lite lur på är ungefär hur mycket ström min dator drar på tomgång. Eftersom den används som htpc och därmed snabbt ska kunna användas som dvd, cd (och musikspelare i övrigt) osv så står den ju på dygnet runt, och om ett halvår även året om..

Ska jag vara ärlig så har jag inte spec.arna i huvudet helt, men det sitter ungefär följande komponenter i den.

Nätagg 700w
e6420 2,13
2gb 800mhz ddr2
samsung spinpoint disk
ati x1300
moderkort... ja, det har den oxå
operativet är XP Mediacenter, och ovanpå det går Mediaportal hela tiden.

just ja, plus världens kanske absolut starkaste jävla blå diod på fronten

Om det behövs kan jag kolla upp kvittona för att se exakt vilka delar det är i, men jag tänkte i det närmaste bara få en uppskattning, om någon har tid..

Tacksam för svar som brukligt!

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Det är nästan helt omöjligt att säga bara genom att se på komponenterna, det finns så mycket annat som spelar in.

Köp en mätare om du behöver veta elförbrukningen:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=20181003

Permalänk
Medlem

Zuch använder du en sådan själv? Jag skulle vilja veta vad du förbrukar. Jag valde nämligen Corsairs vx450 agg och vet ju inte om jag ligger på gränsen eller ej, men som det är nu fungerar allt perfekt. Kopplar man in denna till huvudkontakten som förser datorn med ström?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zuch
Det är nästan helt omöjligt att säga bara genom att se på komponenterna, det finns så mycket annat som spelar in.

Köp en mätare om du behöver veta elförbrukningen:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=20181003

Visa signatur

LACIE 324

Permalänk
Medlem

Jag har varit på väg att köpa den flera gånger, men det har inte blivit av.
Anledningen till att jag velat köpa den är att tydligen ska min förstärkare dra upp till 750W (alltså 3,4 A) från vägguttaget enligt manualen. H/K snålar inte med strömmen...

Du kopplar den mellan strömsladden och uttaget.

Permalänk

Nja, tror inte jag skaffar någon mätare, men jag hade nog hoppats på att det skulle gå att lirka fram någon generell siffra.

Jag får välan se, eventuellt kanske man kan låna någon mätare av nån man känner.. Det visar sig

Tack ändå!

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk

Jag har mätt min dator vilket består av:

P4 650 3.4ghz 2mb cache (90nm, TDP 84w om jag inte minns fel)
2 st 512mb DDR2 PC4200 @ 533mhz
7800GTX 256mb (430mhz core)
2st HDD 160gb 8mb cache
P5LP-LE 945G(HP dator)
2st DVD-läsare/brännare
X-Fi extreme music
300GB extern hårddisk insatt i en slot i chassit, d.v.s. drivs av nätagget.
Ms intellimouse explorer 3.0
Ms Wired keyboard 500

Detta drog ca 150W i idle och ca 260-270W i load. Men jag har ganska ström törstiga komponenter jämfört med din dator så du kan nog förvänta dig under 100W i idle skulle jag tro.

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk

Ren uppskattning så ca. 85-90W i tomgång. Ungefär som att ha ett par myslampor i rummet.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •