Få ner ljudnivån i en redan tyst burk

Permalänk

Få ner ljudnivån i en redan tyst burk

jag kör följande grejer i burken, Lian Li PC-6070 ljuddämpat från fabrik + komplettering av mig dom slarvar ju från fabrik, dom medföljande fläktarna körs på 5v dock är dessa 3 fläktar 80mm och det finns ingen möjlighet att få dit större. CNPS7000B-CU som cpu kylare, denna kontrolleras av en fan mate och är nedställd så lågt det går. antec true power nätagg som är otroligt tyst. arctic cooling vga silencer 4 som jag tryckt dit på grafikkortet. passiv kylning på moderkortet och sen 3 st tysta seagate diskar. dom flesta av er tycker väl jag är lite kinkig som vill få ner ljudet mer men det är verkligen olidligt just nu. jag har kikat lite mot zalman resirator 2. detta skulle ju kunna innebära att jag kör öppen sida på burken kopplar ur samtliga fläktar och det enda som skulle röra på sig skulle vara nätagget samt hårddiskarna.

jag vill ha lite förslag på vad jag skulle kunna göra för något, byta chassi nätagg trycka i vattenkylning whatever men jag vill inte höra att datorn är igång och jag vill inte kunna stava ö v e r h e t t n i n g

Visa signatur

-|- EVGA 780i SLI FTW -|- E8500 -|- Corsair Dominator 8500 CL5 -|- ASUS 8800gt x2 -|- Corsair 1000w -|- 3TB+ -|- Lian Li PC-X2000 -|-

Permalänk

det tystaste är naturligtvis vattenkylning. det borde du med andra ord satsa på.

sen måste du naturligtvis ändå ha ett visst luftflöde i burken för hdd:s, ram osv. jag köpte två st Noctua 120mm här om dagen (http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=325741) och jag hör ta mig fan ingenting. de finns som 80mm också. andra tysta är ju som vanligt Nexus, Yate Loon och Scythe S-flex. är du riktigt seriös så beställer du en av varje, utvärderar ljudet och byter sedan de du inte vill ha.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av headcleaner
det tystaste är naturligtvis vattenkylning. det borde du med andra ord satsa på.

sen måste du naturligtvis ändå ha ett visst luftflöde i burken för hdd:s, ram osv. jag köpte två st Noctua 120mm här om dagen (http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=325741) och jag hör ta mig fan ingenting. de finns som 80mm också. andra tysta är ju som vanligt Nexus, Yate Loon och Scythe S-flex. är du riktigt seriös så beställer du en av varje, utvärderar ljudet och byter sedan de du inte vill ha.

ser ju kanon ut. ska kolla spec på dom fläktarna för det kanske är tystare. 3 fläktar som man sänker med 1db kan göra mkt. men känns som man torskar på ett nytt chassi hur man än vrider och vänder. är adda fläktar i just nu men det är fysiskt omöjligt att trycka i 120mm fläktar vilket jag både behöver och vill ha. ett alternativ för detta är ju någon form av fulltower sen zalmans passiva hdd kylning som samtidigt dämpar vibrationer i 3.25" bays om man ändå fixar detta så ser man ju till att man har 120mm platser i chassiet sen full ljudisolering samt vatten på detta. känns som det bär iväg långt åt helvete bara för att få bort dom sista db.

gärna mer förslag

Visa signatur

-|- EVGA 780i SLI FTW -|- E8500 -|- Corsair Dominator 8500 CL5 -|- ASUS 8800gt x2 -|- Corsair 1000w -|- 3TB+ -|- Lian Li PC-X2000 -|-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av headcleaner
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=325741

Flyttar den nån luft då? Köpte en 120x120mm ADDA-fläkt för ett tag sedan och visst, den är jättetyst, men sen så ger den inte så mycket heller..

Visa signatur

"as with all Debian release names, Sid takes its name from a ToyStory character. In the movie, Sid is the kid next door who breaks his toys and makes nasty creatures of them."

Permalänk
Medlem

Alla ska veta att det inte finns några mirakelfläktar och att det inte skiljer så jätte mycket mellan de tysta fläktarna. Att en fläkt är tyst betyder oftast att den flyttar endast lite luft. så där är det en avvägning man får göra

Visa signatur

\\Intel P4 2.8GHz HT Northwood + Zalman 7700-CU\\1536MB PC3200\\Seagate Barracuda 80GB + Samsung Spinpoint 250GB SATAII\\Leadtek 6800 128mb 16/6 1.4V 415/855\\ASRock P4VT8+\\Iso 500W\\NEC ND-3500A\\

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Salsa
Flyttar den nån luft då? Köpte en 120x120mm ADDA-fläkt för ett tag sedan och visst, den är jättetyst, men sen så ger den inte så mycket heller..

visst är det ingen 400v industrifläkt med separat kylning osv. mina adda slipper man både hörsel skador och lunginflamation av. perfekt blandning av tystnad och flås. sen gör dom ju sitt jobb också dom kyler diskarna till en godtycklig nivå. sen flåsar ju 1 80mm adda ut värmen från min cpu och grafikkort utan problem och det gäller detsamma vid standard clock som vi 3.9 samt tokklockat grafikkort

jag är inte på jakt efter en mirakel fläkt som flåsar som en turbo med intercooler. jag är på jakt efter en tystare lösning än det som används just nu. passiv vattenkylning blandat med 80mm 7db fläktar verkar ju vara ganska ok om man dessutom trycker dit passiva kylare på hårddiskarna

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Salsa

naturligtvis flyttar den mindre luft än en högvarvig fläkt (den finns dock med 1200 rpm också och även den är mycket tyst). enligt SilentPCReview är den främst på marknaden vad gäller CFM/dBA. sen är ju deras uppgift om 8 dBA naturligtvis inte "verklighet" utan förmodligen uppmätt i optimal miljö (ljuddämpat rum, totalt vibrationsfri upphängning osv...).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jadu, du får nog testa vad som låter mest. Stoppa fläktar en efter en och lyssna om det blir någon skillnad. Testa även köra med färre hårddiskar.

Jag tror ett stort problem för dig är dina hårddiskar om de sitter monterade på standardplatsen. Du behöver hårddiskupphängning för att frikoppla dem från chassit. Du har även 3 stycken hårddiskar, redan där får du problem. Jag har också 3 diskar i mitt chassi och de är det enda jag hör. Så få och så tysta som möjligt är lösningen. Flera tysta blir tillslut högljutt.

Zalman 7000B kan ha ett skumt brummande på lägsta nivån, den är hyfsat tyst, men inte i toppklass, utan kan lätt höras.

Jag har också svårt att tro att ditt nätagg är SÅ tyst, speciellt under lite belastning. Har du ett svalt system så går det ev. inte upp i varv och kan hålla sig under 25dBA@1m iaf.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Jadu, du får nog testa vad som låter mest. Stoppa fläktar en efter en och lyssna om det blir någon skillnad. Testa även köra med färre hårddiskar.

Jag tror ett stort problem för dig är dina hårddiskar om de sitter monterade på standardplatsen. Du behöver hårddiskupphängning för att frikoppla dem från chassit. Du har även 3 stycken hårddiskar, redan där får du problem. Jag har också 3 diskar i mitt chassi och de är det enda jag hör. Så få och så tysta som möjligt är lösningen. Flera tysta blir tillslut högljutt.

Zalman 7000B kan ha ett skumt brummande på lägsta nivån, den är hyfsat tyst, men inte i toppklass, utan kan lätt höras.

Jag har också svårt att tro att ditt nätagg är SÅ tyst, speciellt under lite belastning. Har du ett svalt system så går det ev. inte upp i varv och kan hålla sig under 25dBA@1m iaf.

ska isär med datorn här om några minuter ska prova koppla ur alla hdd utom system disken samt fläktarna. eventuellt får jag dra i gummi i fästena för att få bort vibrationer osv. återkommer med resultat

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tja,
har du bara plats för 80mm fläktar och inte vill modda lådan, så återstår det nog bara vattenkylning.

Jag har insett att ett bra luftflöde i lådan betyder allt. Har själv lyckan att ha en låda som rymmer två 120mm fläktar upptill/bak och två 120mm nedtill/fram. Dessa fyra fläktar kör jag på halvfart (5Volt). Dessutom har jag tagit upp ett hål på sidan av lådan och satt på ett 75mm plaströr som slutar precis över CPU fläkten, som oxå är 120mm.

Har funderat på att oxå köra CPU fläkten på halvfart, med en knapp för fullfart på sommaren. Men de gummiupphängda HD'na hörs förmodligen mer.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk

"Bästa sättet" att fixa hårddiskupphängning som inte låter något är cykelslang, det har jag ;). Blev en otrolig skillnad för inga pengar alls och funkar kanon. Se till att du har brickor till skruvarna som ska genom slangen bara, annars kan de ramla ur när gummit börjar torka och spricka...(det gjorde dom för mig). Rekomenderar annars starkt cykelslang!

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem

Mmm svårt det där med den allra sista ljudnivån..

Din burk skulle förmodligen de flesta räkna som tyst, men sånt är ju helt upp till vad man själv tycker.

Antar att du lusläst denna sidan ?
http://www.silentpcreview.com/section5.html

Spontant så skulle jag nog tycka att ditt nätagg förmodligen inte är det tystaste som går att hitta. (Sesonic S12, Corsair)

Att din Cpu kylare är rent urgammal och borde bytas mot ngt effektivare och tystare. (Ninja, Typhoon, eller vad som passar din prolle)

Att din Gpukylare kunde bytas mot en Zalman Vf 900, om den passar ditt Gkort...eller hellre att du byter ditt gkort mot ett nyare och helt passivt kylt Gkort.

Bra fläktar har du redan fått råd om av andra.
Vattenkylning ...mmm

Kanske ditt enklaste sätt att slippa ljudet är att ställa din dator i ett annat rum och köra trådlöst med tgtbord, mus och skärm.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Avstängd

Ljuddämpning på sidorna på chassit kanske vore nåt, finns väl nåt sånt att köpa tror jag

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk

kommer en liten uppdatering på vad jag gjorde för att få tyst på burken. köpte ett seasonic s12 600w agg. antec p180b chassi. 5st noctua 120mm 8db chassi fläktar. scythe ninja. zalman-vf-900.

efter att jag hade bytt chassi och körde på den gamla kylningen så lät det fortfarande "för" mkt och därför ljudisolerade jag hela p180b chassit med dämpmattor och det blev betydligt mycket mer trevligt men lät fortfarande för mkt. när jag sedan fick i seasonic agget så blev det, tro det eller ej ingen större skillnad. däremot när jag fick ta bort cpu och gpu kylarna och byta dom till tystare då blev det riktigt trevligt. jag är 99% säker på att det var ati silencern som var det som lät mest. nu sitter iaf 4 noctua som chassi fläktar på 8db. seasonic agg vf800 på grafikkortet och ninjan med en noctua fläkt på cpun. gummi upphängningar på hårdiskarna och det faktum att denna burken är tjockare än vad tex mitt lian li var gör otrolig skillnad.

tack alla för hjälpen och förslagen

Visa signatur

Permalänk

härligt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gött

Alltid kul med folk som lyckas med det dom vill.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Gött

Alltid kul med folk som lyckas med det dom vill.

en liten bieffekt är att man blir rädd när cdn drar igång hehe

Visa signatur