Torrents + WinXP = Långsamt surfande?

Permalänk
Medlem

Torrents + WinXP = Långsamt surfande?

Bakgrundsfakta:

10/10 Vattenfall Internet (Fungerar helt felfritt, mina kompisar har samma i samma hus, funkade perfekt när jag körde linux dessutom)
Nyköpt snabb dator (3500+, 2gb ram osv..)
Windows XP SP2 med Firefox 1.5 @ IE något?
Har provat fyra olika klienter (bitcomet, azureus, bitspirit och nu utorrent)

Till problemet:

När jag tankar ner och upp filer via torrent så går det inte att surfa. Ibland funkar det smärtfritt sen helt plötsligt så hittar den inte sidor och sidor pingar ut osv. Min lina klarar cirka 1200kb/s både upp och ner samtidigt, och det händer dessutom inte ens när jag maxxar den. Ibland ligger jag på 50kb/s upp och ner, men internet "fryser" ändå. Har provat lite olika portar till torrenterna men inget har hjälpt.

Brandväggen är korretkt konfiguerad och de program som behöver ha tillgång till internet har det. (Dessutom funkar det ju från och till).

Någon som har haft liknande problem? Hur löste ni det? Är det en känd bugg i windows eller? (Har inte kört windows på aslänge, ganska ovan med det).

Tacksam för svar!

Visa signatur

AMD

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att det finns en inställning i windows registret som görr att windows inte klarar alla anslutningar, eller Sp2 blockar lite. Mitt bokmärke dit funkar inte längre men jag hittade lite via google.
Det kan hjälpa dig, men jag är inte säker.
http://techrepublic.com.com/5206-6247-0.html?forumID=12&threa...

http://www.google.se/search?hl=sv&q=Howto+fix+that+XP+SP2+wil...

Permalänk
Medlem

Jag körde in de registerhacket som fanns, får se om det hjälper, funkar ju nu åtminstone
Återkommer imorrn eller så...

EDIT: Det verkar som det funkar :D:D::D:D:D::D:D:D::D:D:

Visa signatur

AMD

Permalänk
Medlem

hur löste du det då?

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xzion
Jag körde in de registerhacket som fanns, får se om det hjälper, funkar ju nu åtminstone
Återkommer imorrn eller så...

EDIT: Det verkar som det funkar :D:D::D:D:D::D:D:D::D:D:

Hmm, vad för "registerhack"...? Verkar ha samma problem själv

Permalänk
Medlem

det är inget registerhack som behövs.
windows xp sp2 låser antalet halvöppna kopplingar till 10. alltså kan alla programmen skapa max 10 connections åt gången, och torrentklienter brukar behöva ganska mycket mer än så
den här filen ändrar den siffran i TCPIP.sys

http://www.lvllord.de/?lang=en&url=downloads

funkar perfekt

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av symetric
windows xp sp2 låser antalet halvöppna kopplingar till 10. alltså kan alla programmen skapa max 10 connections åt gången, och torrentklienter brukar behöva ganska mycket mer än så

funkar perfekt

Hmm, "halvöppna kopplingar" är lite greskiska för mig...? Även om jag förstår innebörden.

Om det där är något som ger BitComet FLER connections borde det då inte sakta ner datorn?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av High Fidelity
Hmm, "halvöppna kopplingar" är lite greskiska för mig...? Även om jag förstår innebörden.

Om det där är något som ger BitComet FLER connections borde det då inte sakta ner datorn?

nejdå den begränsningen gäller nätverkskopplingar som håller på att öppnas. det är ett skydd mot maskar och virus (så att de sprids marginellt långsammare).

OfT:
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av symetric

funkar perfekt

Kan denna patch köras utan att tänka på några effekter? Inget man bör veta innan?
Bara köra om man har WIN XP SP2?
Kan man skapa en backup om något går fel eller ingår det i programmet?

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiero
Kan denna patch köras utan att tänka på några effekter? Inget man bör veta innan?
Bara köra om man har WIN XP SP2?
Kan man skapa en backup om något går fel eller ingår det i programmet?

det ska inte behövas det enda programmet gör är ju som sagt att ändra antalet connections som öppnas samtidigt. inget annat. jag har i alla fall inte märkt några problem om man vill vara på den säkra sidan är det bara att spara programmet och sätta tillbaka siffran på 10 om nåt går snett.

själv kör jag 1000 tillåtna uppkopplingar samtidigt. då har jag god marginal
om du skulle upptäcka att du har fått virus eller nåt sånt kan det ju alltid vara en god idé att sätta tillbaka siffran också

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det frågade efter en CD skiva med SP2 på. Vilket jag inte har så jag sa att det får du inte
Verkar vara ändrat till 1000 nu som jag valde iallafall när jag startar det en gång till.
Får se om man märker skillnad nu då

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|