Permalänk
Medlem

bestämt mig, blev en vaio!

Som gammal Sweclockers-anhängare som varit borta nått år från scenen har man fått tummen ur och bestämt sig för att köpa dator igen.

Denna gång föll valet på en bärbar eftersom man är sugen på omväxling från stora burkar och prestandamonster som låter som mindre jetturbiner.

Efter mycket letande ett par intensiva dagar så har jag äntligen kommit fram till en Sony Vaio FE21M med bla T2400 core duo och 1gig ram/160gig hd med Go7600 grafik.

Stod länge med muspekarn över "beställ" på både Inspiron 9400 och XPS1710, men kände tillslut att jag inte var beredd att kompromissa så mycket med storlek och vikt som det skulle innebära.

Förmodligen kommer denna Sony Vaio istället att uppfylla de flesta krav jag ställer, och den sårar ju inte att titta på heller.

Beställde den på inwarehouse för 14994kr och såfort jag fått den slänger jag upp lite åsikter och första intryck i den här tråden tänkte jag.

Permalänk

Re: bestämt mig, blev en vaio!

Citat:

Beställde den på inwarehouse för 14994kr och såfort jag fått den slänger jag upp lite åsikter och första intryck i den här tråden tänkte jag. [/B]

Låter som en bra idé, funderar själv på att införskaffa en vaio FE21M eller en SZ1HP/B.

Permalänk
Medlem

Re: bestämt mig, blev en vaio!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av smilfink
Efter mycket letande ett par intensiva dagar så har jag äntligen kommit fram till en Sony Vaio FE21M med bla T2400 core duo och 1gig ram/160gig hd med Go7600 grafik.Förmodligen kommer denna Sony Vaio istället att uppfylla de flesta krav jag ställer, och den sårar ju inte att titta på heller.

Beställde den på inwarehouse för 14994kr och såfort jag fått den slänger jag upp lite åsikter och första intryck i den här tråden tänkte jag.

Ursäkta mig, men nu tog du allt i med specen på Vaion!
Det sitter en T2300 1,66ghz i den!

Permalänk
Medlem

fantastisk!

Ok, så nu sitter jag på min nya Sony Vaio FE21M och skriver.

mina intryck

+ fantastisk skärm, mycket klar bild och ljusstark
+ lysande tangentbord med perfekt känsla på knapparna
+ väldigt tyst, hörs bara när dvdn snurrar
+ känns verkligen gedigen i skalet, häftig design!

- otroligt mycket skräpprogram förinstallerade, tog ett par timmar att avinstallera allt, hade gärna omformaterat den totalt, men Sony hade inte hövligheten att leverera med en Windows CD !!!1

Det kommer att ta ett tag att vänja sig att jobba och spela på en 15,4" skärm när man vant sig duktigt vid en 19" på stor-datorn som nu ska säljas.

Ska testa att kicka igång lite spel nu och se hur den presterar på den fronten också.

Bra köp! rekommenderas

Permalänk
Medlem

Också beställt en;)!

Permalänk
Medlem

Väldigt bra köp! Sony Vaio är ju riktigt snygga och bra!

Permalänk
Medlem

Har du några bilder på den fina datorn?

Permalänk
Medlem

bilder

Ser väldigt fin ut enligt specen, de har slängt med allt jag saknar på min som bluetooth, tv-out, cam och annat. bättre batteritid också kanske?

//

Nöjd vaioägare sedan 1år.

Visa signatur

//anno

Permalänk

Såg på Sonys hemsida att de skall släppa FE21B
http://vaio.sony-europe.com/view/ShowProduct.action?product=V...

Den verkar dock som den ännu inte är släppt på den svenska marknaden, skulle vara intressant att se prisskillnaden mellan FE21M och FE21B. Vad jag förstår är det bara hårddiskkapaciteten som skiljer modellerna från varandra?

Permalänk
Medlem

Sony vaio.. grymt heta .. bra köp! .. bilder tack:D

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av imwithstupid
Såg på Sonys hemsida att de skall släppa FE21B
http://vaio.sony-europe.com/view/ShowProduct.action?product=V...

Den verkar dock som den ännu inte är släppt på den svenska marknaden, skulle vara intressant att se prisskillnaden mellan FE21M och FE21B. Vad jag förstår är det bara hårddiskkapaciteten som skiljer modellerna från varandra?

Kollar man på länken så står det att den har ett 7400 istället för ett 7600 som finns i FE21 (ej b).
Även skärmen verkar vara av billigare modell.

Så den borde nog vara 1-2 tusen billigare.

Visa signatur

Win2k
Microsofts bästa os...

Permalänk
Medlem

FE21B var aldrig något alternativ för den hade 7400 kortet som är betydligt långsammare, samt som någon skrev, mindre hårddisk. Denna hårddisken på 160gb är förvisso en 4200rpm, men det har jag inte tagit någon skada av hittills iallafall, visst det tog någon minut extra att lägga över alla 40gb musik från gamla datorn, men jag håller inte på så med många eller stora filer ofta.

bilder har jag inte möjlighet att ta just nu, men kika på http://shop.sonystyle-europe.com/SonyStyle/b2c/readshop.do?z_...

(fin o kort länk kolla galleriet där, enda som skiljer bilderna från verkligheten är att det sitter två halvfula klisterlappar på tangentbordet, men det gör det väl allt som oftast.

Har hunnit testa webcam/mic i Skype, och det funkar jäkligt coolt, tummen upp.

Har även testat bluetooth genom att föra över lite mp3 från mobilen, gick jäkligt smidigt, ska ta o skaffa en sån blåtand-mus tänkte jag.

Tv-out är genom en sån s-video och jag hade nån gammal sladd från en gammal dator jag haft o det var bara att sätta i och få skitfin bild på teven, riktigt enkelt!

Men det som fortfarande är bäst med hela datorn är skärmen och byggkvalitén, finns verkligen ingenting att anmärka på där!

Permalänk
Medlem

Spelat nått på den??

Permalänk
Medlem

Väldigt svårt att läsa ditt inlägg smilfink då viss text tycks ha försvunit iom att sidans brädd är något indragen
För övrigt låter det ju som en bra dator. Indra bara när en liknande kommer med 17" skärm. Tycket 15,4" är i minsta laget när man är van vid större skärm vid den stationära.

Visa signatur
Permalänk

Jag överväger starkt den laptop du precis köpt. Det enda jag undrar över är spelprestandan. Spelar visserligen nästan uteslutande World of Warcraft men vill gärna kunna dra igång andra mer krävande spel.

Snälla prova några spel och ge oss/mig resultaten

Visa signatur

Just do it.

Permalänk
Medlem

Vad är priserna på Vaois? Har för mig att dom är ganska dyra, men bra är dom!

Permalänk
Medlem

Denna är ju riktigt prisvärd! Enda nackdelen mot min är ju lite långsammare cpu, men vad gör det?

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Har ni sett att FE serien inte finns på Sonys egen hemsida (http://www.sony.se)?

Eller är det bara jag som inte kan hitta den.

Visa signatur

Bärbar (Dell Latitude D620):
T2500 CD, 2x1GB 533 MHz, 60 GB SATA (5400 RPM), DVD-/+ Burner, 14.1" 1440x900
-------
LianLi låda, Q9550, 8GB RAM, 150GB Velociraptor (10k RPM)

Permalänk
Visa signatur

Win2k
Microsofts bästa os...

Permalänk
Medlem

Hur är det med Xp media edtiton? är det stor skillnad från xp pro i utseende osv.
Eller är det samma upplägg?

Hur lång batteritid har du på din? 1 tim eller mer än 3. Undrar mest om man kan se en helfilm utan att ha laddaren i.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Adriano18
Jag överväger starkt den laptop du precis köpt. Det enda jag undrar över är spelprestandan. Spelar visserligen nästan uteslutande World of Warcraft men vill gärna kunna dra igång andra mer krävande spel.

Snälla prova några spel och ge oss/mig resultaten

Kört wow i 1280x800 windowed med nära på max-settings utan problem, skulle bedöma grafiken mycket bättre än på min stationära med ett 6800-kort i.
laggade inget i BWL (förresten nån som vill äga en warlock?, lessnat på spelet)

kört CS med max upplösning max settings utan någe problem.

Har inte testat med mer krävande spel, och äger själv inget mer krävande än Wow, lirar inte så mycket

Permalänk
Medlem

Har också bestämt mig för att skaffa en likadan laptop, tycker du inte skärmen är lite lågupplöst för att vara en 15.4"?

Och om du har tid någon gång, ta gärna lite bilder. Tror det är fler än jag som skulle vilja kika på dom :).

Permalänk
Medlem

Såg nån vaio på siba idag. Otroligt bra skärm måste jag säga!

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Skumt att allt och alla i samhället direkt förutsätter att alla har en digitalkamera.. visst, det är en teknikpryl, och många är ju 'teknikbögar'.. däribland även jag.. men en kamera är en kamera är en kamera.. så jag har aldrig skaffat nån. Kamera känns som nånting man antingen håller på med om man är ung och subtil, tjej och fragil eller morfar och infertil... inget för mig alltså..

Angående bilder, det finns på den sonystore.se perfekta bilder på datan..

Angående skärmen.. alltså.. ska jag behöva tjata? det är och förblir en alldeles UNDERBAR skärm, med i mina laserkorrigerade ögon perfekta färger och bra svärta/ljus.

ang. upplösningen så kunde den säkert vart högre om det är något man går i gång på.. att ha fyra pokerbord uppe osv, att ha mirc, counterstrike och wow igång i olika fönster samtidigt.. men det är inte min kopp thé så att säga..
1200x800 är vad jag hade på min gamla 19" tft (eller 1280x1024 då) och då ska det f-n räcka på en 15"4 wide också..

dessutom är det väl sämre att ha högre upplösning (fler dots/inch) om man inte vill ha så liten skärmtext osv (så höga upplösningar i spel pga fps osv) och om man då skalar ner det till 1200x800 i grafikinställningar så blir det nån slags halvmesyr..