Permalänk
Medlem

Vattenkylning Lian Li A71B [Bilder]

Hej!
Det har gått ca 8 år sedan jag senast hade vattenkylning, men nu har jag planer på att återuppta hobbyn.
Mycket har ändrat sedan senast jag hade vattenkylning och jag är inte riktigt insatt i vilka delar som ger bäst valuta för pengarna.
Därför behöver jag er hjälp för att hitta en optimal lösning för mina behov.
Mitt mål är att få ett så tyst men endå högpresterande system som möjligt.
Såhär ser mina planer ut hittills.

Chassi - Lian-Li PC-A71B
Pump - MCP355 med XSPC/EK top
Radiator - Thermochill PA120.3
Block - Cpu Heatkiller LT & Gpu XSPC Fullcover
Reservoar - XSPC Dual 5.25
Slang - Tygon R3400
Fläktar - 3st Nexus / Noctua P12 på radiatorn, 2st Nexus som inblås och 1st Nexus som utblås (förutom dom 3 i taket).

Systemet ser ni i signaturen, grafikkorten ska dock antingen bytas ut mot ett 4890 / GTX 275 eller annars behåller jag ett 4850 och säljer det andra.
Ungefär såhär hade jag tänkt mig, men kom gärna med förslag på vad jag kan ändra för att bättre tillgodose mina behov!
(Är ordningsföljden helt åt skogen?)

Ungefär såhär hade jag tänkt fixa hålen för radiatorn.

Så, har ni några åsikter om vad som kan göras bättre?
Dom delarna jag främst är lite osäker på är pumpen och blocket till cpu.
Räcker pumpen för denna setup? Är den tyst?

Tack för svar // WeeMaan

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Avstängd

Jag har MCP355 med XSPC top.. Jag tycker den är riktigt tyst....Vinet från diskarna låter mer...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
Jag har MCP355 med XSPC top.. Jag tycker den är riktigt tyst....Vinet från diskarna låter mer...

Okej, vad har du för diskar då?
Jag är ganska kräsen gällande ljudnivån så om det finns ett tystare alternativ är jag idel öra.

Sen börja jag fundera om radiatorn räcker för att få hyffsade temperaturer utan att måsta sätta några Deltan på dom..?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk

Jag undrar lite med din setup, varför inte reservoaren under pumpen och bara en? Annars skulle ordningen kunna vara tvärtom mot vad du har nu, gpu->cpu->rad->reservoar->pump. Cpu blir lite varmare men inte så farligt, skulle bli förvånad om den går över 60 grader även med "bakvänd ordning"

Jag kör med den setupen ovan fast sämre pump och rad och med 1.38v 3.85ghz på en q9550, delta V3 och swiftech MCW60 block och pendlar mellan 50 och 60 grader i prime, 65 i linpack.

Om du inte ska kyla nordbryggan med vatten kan det vara en tanke att sätta en fläkt hängade i chassit för att blåsa runt luften där inne.

Klart det kommer låta lite beroende på vad du har för varv på fläktarna och vilket nätagg men för surf kan du ju skruva ner dom och få lugn och ro.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Avstängd

2 Samsungdiskar... Jag är oxo väldigt kräsen...

edit: Res. måste sitta före pumpen i slingan för att göra nån nytta....

edit2: Jag har XSPC singel bay res. och den är riktigt bra. Så du kan spara in lite plats genom att ta den,..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Inveramsay
Jag undrar lite med din setup, varför inte reservoaren under pumpen och bara en? Annars skulle ordningen kunna vara tvärtom mot vad du har nu, gpu->cpu->rad->reservoar->pump. Cpu blir lite varmare men inte så farligt, skulle bli förvånad om den går över 60 grader även med "bakvänd ordning"

Jag kör med den setupen ovan fast sämre pump och rad och med 1.38v 3.85ghz på en q9550, delta V3 och swiftech MCW60 block och pendlar mellan 50 och 60 grader i prime, 65 i linpack.

Om du inte ska kyla nordbryggan med vatten kan det vara en tanke att sätta en fläkt hängade i chassit för att blåsa runt luften där inne.

Klart det kommer låta lite beroende på vad du har för varv på fläktarna och vilket nätagg men för surf kan du ju skruva ner dom och få lugn och ro.

Okej, det verkar som jag måste tänka om lite nu.
Jag vill helst kyla cpun först för den går så förbannat varm (80grader load med Noctua kylarn), så den är alltså första prioritet.
Antingen får jag då försöka flytta pumpen ovanfår reservoaren eller få reservoaren nedanför pumpen.
Förslag är välkomna.

Tror du inte 2 120mm inblås och 4 120mm utblås räcker för att få cirkulation vid nordbryggan då?
Jag tror jag avvaktar och ser lite hur varm den blir.

Cyber - Okej, det blir nog antagligen DDC pumpen då.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Tror du inte 2 120mm inblås och 4 120mm utblås räcker för att få cirkulation vid nordbryggan då?
Jag tror jag avvaktar och ser lite hur varm den blir.

Det är ju mycket möjligt att det gör faktiskt, prova, i värsta fall får du väl fixa i efterhand

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Hedersmedlem

Om du inte måste ha reservoar/tank av någon hemlig anlening kör utan

Du ser hur jag gjort på bilderna när jag vattenkylde för läääänge sen

Istället för tank har jag bara en liten bit slang med ett T-kors som jag använder för påfyllning och luftning. Man ser det längst upp framtill i bild på datorn.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Om du inte måste ha reservoar/tank av någon hemlig anlening kör utan

http://www.geting.se/image.php/163843-Datorn3.jpg

http://www.geting.se/image.php/163844-Datorn2.jpg

Du ser hur jag gjort på bilderna när jag vattenkylde för läääänge sen

Istället för tank har jag bara en liten bit slang med ett T-kors som jag använder för påfyllning och luftning. Man ser det längst upp framtill i bild på datorn.

Är det inte lättare / mera praktiskt att ha en tank?
Vid min förra vattenkylning hade jag tanken stickandes ut ur toppen av lådan och det gjorde det ganska enkelt vid påfyllning.

Inveramsay - Jag testar utan först, om det blir för varmt kör jag med ditt förslag med en fläkt nånstans i närheten av den.

Edit: Vad tror ni om denna då?
Så kanske man kunna köra radiator > pump / tank > cpu > gpu > radiator?
Är den lika bra som den vanliga XSPC toppen eller EK-DDC X-Top?
Då blir det ju också väldigt enkelt att fylla på systemet.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

XSPC res toppen är bra, tänk bara på att den bygger rätt mycket på höjden, kan bli trångt för slangen in till pumpen för dig.

MCP355 vibrerar ofta rätt mycket, inget problem så länge man inte skruvar fast den direkt i lådan, om man bara sätter gummi pluttar eller nått annat mellan så låter den mindre än en tyst fläkt.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Jag har min MCP355 lödd som 10W, låter mindre än min 500GB samsung-disk.
Vågar nog påstå att jag också är kräsen med ljudnivån, och jag tycker den är tyst
Men som lideri säger så är monteringen viktig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
XSPC res toppen är bra, tänk bara på att den bygger rätt mycket på höjden, kan bli trångt för slangen in till pumpen för dig.

MCP355 vibrerar ofta rätt mycket, inget problem så länge man inte skruvar fast den direkt i lådan, om man bara sätter gummi pluttar eller nått annat mellan så låter den mindre än en tyst fläkt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Jag har min MCP355 lödd som 10W, låter mindre än min 500GB samsung-disk.
Vågar nog påstå att jag också är kräsen med ljudnivån, och jag tycker den är tyst
Men som lideri säger så är monteringen viktig.

Ja tänkt klöpa sånt där anti-vibrations kit alternativt fixa något eget liknande.

Jag måste mäta lite och se om xspc toppen får plats annars får jag ta nån 5.25" tank och köra enligt följande.
Radiator > Tank > Pump > Cpu > Gpu > Radiator.
Det blir en liten omväg men svårt att få det att gå ihop på nåt annat sätt.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Dubbelpost..

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

XSPC res toppen och pumpen tillsamman är 11,6cm höga (jag kör med den kombinationen själv) + att det ska sitta en nippel på toppen som ju också bygger lite på höjden och så vill du nog som du själv sa ha någon antivibrations dyna under, den som man får med pumpen räcker inte enligt mig iaf.

Permalänk
Avstängd

Jag har ju ungefär samma layout i mitt chassi som du kommer ha. Jag hade inga problem med en 5.25" bayres.. Fördelen är ju att det är enkelt att fylla på, och eliminerar helt behovet av luftning...

Såhär ser min dator ut..

Pumpen ser du längst ned i högra hörnet... Pump>rad>CPU>GPU>res>Pump

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av soulis
XSPC res toppen och pumpen tillsamman är 11,6cm höga (jag kör med den kombinationen själv) + att det ska sitta en nippel på toppen som ju också bygger lite på höjden och så vill du nog som du själv sa ha någon antivibrations dyna under, den som man får med pumpen räcker inte enligt mig iaf.

Okej, den borde iallafall få plats i den nedre hårddiskburen, alternativt att man får ta bort det som delar upp hårddiskburen i 2 delar.
Eftersom jag bara har 1 disk (tillsvidare, SSD på gång) så borde den nog få plats ganska bra.
Sen handlar jag antivibrations dyna från chilledpc eller lagar en egen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
Jag har ju ungefär samma layout i mitt chassi som du kommer ha. Jag hade inga problem med en 5.25" bayres.. Fördelen är ju att det är enkelt att fylla på, och eliminerar helt behovet av luftning...

Såhär ser min dator ut..

http://www.minhembio.com/bilder/bild/?pic_id=284811.jpg

Pumpen ser du längst ned i högra hörnet... Pump>rad>CPU>GPU>res>Pump

Jag skulle visserligen kunna ha samma ordning som dig, dvs:
Pump / Tank > Radiator > Cpu > Gpu > Pump / Tank.
Det lär nog fungera riktigt bra, eller?

Sen tänkte jag byta radiator till Feser Xchanger - Quad Radiator 480 , någon som vet om den är bra?
Den lär väl kyla bättre än Termochills PA120.3 iallafall, tillsammans med Nexus fläktar?
För i7 och ett high end grafikkort lär väl nog behöva en hel del kylning kan jag tänka mig eftersom i7an går upp till 80 i load med Noctuas "topp" kylare.
Och utrymme har jag ju.

Så vad tror ni?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk

antivibrationsdyna köper du på ica och den heter Wettex

Ordningen har inte såå stor betydelse men om det är möjligt så är standard pump->cpu->gpu->rad->res, kanske du vinner nån grad på det men det är ju i regel inte ett problem med vatten ändå

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Jag har också fixat en egen antivibrationsdyna, den funkar rätt bra och består av ett lager mjukt gummi, silicone, liggunderlag, silicone och mjukt gummi igen. Den sitter också fastskruvad med två skruvar och gummi mellan skruv och själva pumpen.

Blev en grym skillnad i ljud mellan min dämpning och orginaldämpningen.

Permalänk
Medlem

Okej, blir väl att laga en egen anti vibrations dyna då med t.ex Wettex.
Men vad tror ni om radiatorn då? Kommer den klara jobbet bättre än thermochills PA120.3?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Feser har ungefär samma prestanda som TC vid samma storlek, så 480 har ju en fläkts försprång

Reviev Martins Liquid Lab Martin har även testat TC 120.3 och testerna ska vara jämförbara.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Feser har ungefär samma prestanda som TC vid samma storlek, så 480 har ju en fläkts försprång

Reviev Martins Liquid Lab Martin har även testat TC 120.3 och testerna ska vara jämförbara.

Den verkar vara perfekt för mina behov, tack för länken!

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Avstängd

Du kommer nog få grymmprestanda med en 480, synd att jag inte kan få plats med en sådan i mitt Antec chassi...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
Du kommer nog få grymmprestanda med en 480, synd att jag inte kan få plats med en sådan i mitt Antec chassi...

Det hoppas jag.

Uppdatering

Vad tror ni? Kommer det här bli bra?

Saker jag fortfarande funderar på:

Slangdiameter - 3/8, 1/2 eller 1/2 med 7/16 slangar, vilket tror ni kommer fungera bäst med mitt system?

Vätska - Ska man köra på vanligt avjoniserat vatten eller är någon färdigblandad vätska att föredra?

Fläktar - Kommer jag att klara mig bra med Nexus (1000rpm) eller bör man satsa på något kraftigare som t.ex Noctua P12 1300rpm eller kanske t.o.m Scythe slipstream / S-Flex 1600?
Ljudnivån är som sagt viktig för mig, men vill endå ha bra prestanda.
Nexus fläktarna är personliga favoriter, dom har ett mycket behagligt ljud men dom flyttar ju inte speciellt mycket luft.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Prestanda skillnaden är minimal mellan olika slangdiameterar, i alla fall så länge man inte har extremt långa slangar eller extremt lite diameter. Tycker 3/8" är snyggare än 1/2" då den ser mer proportionerlig ut i en datorlåda.

Med radiator i taket skulle jag ta en fläkt med robustare lager än Nexus, Noctua eller S-flex ska ha lager som klarar liggande placering bättre.
Har man fläkt kontroller så tycker jag S-flex 1600 låterer som bästa valet.

Dest/avjoniserat vatten och PT-nuke om man inte nödvändigtvis vill ha färg på vattnet för bling faktorn.

Sen skulle jag köra alla radiator fläktar in i lådan och övriga ut, alltså vända på de två fläktarna i fronten, för att få så kall luft genom radiatorn som möjligt för att få bra CPU/GPU temp, resten i lådan får klara sig

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Avstängd

Jag är grymt nöjd med min Noctua P12, riktigt bra flås redan vid 30% som jag kör...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri

Med radiator i taket skulle jag ta en fläkt med robustare lager än Nexus, Noctua eller S-flex ska ha lager som klarar liggande placering bättre.
Har man fläkt kontroller så tycker jag S-flex 1600 låterer som bästa valet.

Det kan jag skriva under på, jag har tre nexusflläktar på min radiator och de börjar låta lite illa imellanåt så att man får bromsa dem lite med fingret så att de blir tysta ett tag igen. Jag ska nog investera i 3 nya fläktar snart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Prestanda skillnaden är minimal mellan olika slangdiameterar, i alla fall så länge man inte har extremt långa slangar eller extremt lite diameter. Tycker 3/8" är snyggare än 1/2" då den ser mer proportionerlig ut i en datorlåda.

Med radiator i taket skulle jag ta en fläkt med robustare lager än Nexus, Noctua eller S-flex ska ha lager som klarar liggande placering bättre.
Har man fläkt kontroller så tycker jag S-flex 1600 låterer som bästa valet.

Dest/avjoniserat vatten och PT-nuke om man inte nödvändigtvis vill ha färg på vattnet för bling faktorn.

Sen skulle jag köra alla radiator fläktar in i lådan och övriga ut, alltså vända på de två fläktarna i fronten, för att få så kall luft genom radiatorn som möjligt för att få bra CPU/GPU temp, resten i lådan får klara sig

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
Jag är grymt nöjd med min Noctua P12, riktigt bra flås redan vid 30% som jag kör...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av soulis
Det kan jag skriva under på, jag har tre nexusflläktar på min radiator och de börjar låta lite illa imellanåt så att man får bromsa dem lite med fingret så att de blir tysta ett tag igen. Jag ska nog investera i 3 nya fläktar snart.

Tack för snabba svar.
Då tar jag nog 3/8 slangar, då dom är enklare att dra på ett snyggt sätt.
Angående fläktplaceringen så är min första tanke att det känns lite bakvänt, när värmen stiger uppåt.
Men det låter endå som en ganska bra ide, då kan jag troligen ha lite mindre fart på fläktarna för samma kylning.
Nackdelarna är väl de att man måste tänka om lite gällande dammfilter och dylikt, men det lär väl inte vara nån större problem.

Färg i vattnet är inget jag behöver / vill ha så jag kör med nuke och destillerat och avjoniserat vatten.

Angående fläktarna så blir det troligen att köra med Noctua P12 till radiatorn, högre ljudnivå än det kan jag nog inte leva med.
Jag har visserligen fläktkontroller så jag drar ner fläktarna till lägsta vid surfande, film m.m.
Till utblås har jag 1 Noctua S12 och flera Nexusar sedan tidigare, så kör väl med dom till att börja med.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan

Angående fläktarna så blir det troligen att köra med Noctua P12 till radiatorn, högre ljudnivå än det kan jag nog inte leva med.

Kör med s-flex instället för p12 på radiatorn, billigare, bättre och har färre missljud om du bestämmer dig för att köra dem i lägre volt/rpm vid ett senare tillfälle

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Angående fläktarna så blir det troligen att köra med Noctua P12 till radiatorn, högre ljudnivå än det kan jag nog inte leva med.

Du behöver itne köra dem på 100% De är helt knäpptysta vid 30%
Sedan är det bara att köra speedfan eller annan mjukvara för att styrafläktarna.. För mig är det enbart vid spelande eller vid stora databasfrågor (Jag är systemutvecklare) som fläktarna ökar från 30%

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Alltså jag har alltid fläktarna på 5v när jag bara surfar, ser på film eller gör lättare arbeten.
Att Noctua P12 är knäpptyst på lägsta kan jag inte riktigt hålla med om, men dom är tillräckligt tysta iallafall.

Mangler - Jag har läst att S-Flex har liknande ljudbild som Nexus men inte haft möjlighet att testa dom själv, har du erfarenhet av dom båda?
Dom är helt klart ett bra alternativ till Noctua som jag inte riktigt är så imponerad av.
Och sen är dom ju som du säger billigare också.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D