Vattenkylning inte längre nödvändig?

Permalänk
Medlem

Vattenkylning inte längre nödvändig?

Jag vill titulera mig "hårdvaru-freak" och har länge varit intresserad av att skaffa mig en högpresterande vattenkylning.
Eftersom jag är student så har den processen dragit ut på tiden då jag måste begränsa mig med att leta på begagnat-marknaden, och känner att jag inte riktigt har tiden just nu.

Men en dag (nyligen) så höll jag på att övertala en polare att skaffa sig vattenkylning som jag hade hittat till bra pris begagnat.
Men han frågade mig "Hur blir mitt system bättre av det?"
Jag svarade direkt att "Det är helt överlägset när det kommer till effektiv kylning"
Men efter det så har jag grubblat lite över det hela.

Det känns som att det inte längre är temperaturerna som sätter gränserna för hur en processor kan prestera (indirekt, ja), utan att den är den höga volten man är tvungen mata processorn med.

Om man ska ta min i7 920 som exempel, så krävs inte mycket volt för att den ska komma upp till 4,1ghz (HT: on). Men därefter så blir volt-kraven grovt exponentiell.
För att öka upp mot 4.4ghz, så måste man mata med betydligt högre volt-tal, vilket gör att även de finare vattenkylningarna börjar att svettas.
En ökning med 0.3ghz ger processorn en prestandaökning på 7.3% vilket i slutändan kanske ger hela systemet en prestandaökning på 3% (Ren spekulation. såklart avgörande vad man arbetar med)
Det här är inget som är speciellt för i7 920, utan mönstret kan ses hos alla processorer.

Som jag börjar se vattenkylning nu, så har det gott ifrån att vara överlägsen kylningsmetod (När luftkylarna var minst sagt medioker) till att blivit mer av en hobby.

Kan jämföra det med min andra hobby - hifi - där ett bra slutsteg kan kosta X kr, och för att få en marginell förbättring än det, så måste man kanske upp på Y kr.