Vattenkylning inte längre nödvändig?

Permalänk
Medlem

Vattenkylning inte längre nödvändig?

Jag vill titulera mig "hårdvaru-freak" och har länge varit intresserad av att skaffa mig en högpresterande vattenkylning.
Eftersom jag är student så har den processen dragit ut på tiden då jag måste begränsa mig med att leta på begagnat-marknaden, och känner att jag inte riktigt har tiden just nu.

Men en dag (nyligen) så höll jag på att övertala en polare att skaffa sig vattenkylning som jag hade hittat till bra pris begagnat.
Men han frågade mig "Hur blir mitt system bättre av det?"
Jag svarade direkt att "Det är helt överlägset när det kommer till effektiv kylning"
Men efter det så har jag grubblat lite över det hela.

Det känns som att det inte längre är temperaturerna som sätter gränserna för hur en processor kan prestera (indirekt, ja), utan att den är den höga volten man är tvungen mata processorn med.

Om man ska ta min i7 920 som exempel, så krävs inte mycket volt för att den ska komma upp till 4,1ghz (HT: on). Men därefter så blir volt-kraven grovt exponentiell.
För att öka upp mot 4.4ghz, så måste man mata med betydligt högre volt-tal, vilket gör att även de finare vattenkylningarna börjar att svettas.
En ökning med 0.3ghz ger processorn en prestandaökning på 7.3% vilket i slutändan kanske ger hela systemet en prestandaökning på 3% (Ren spekulation. såklart avgörande vad man arbetar med)
Det här är inget som är speciellt för i7 920, utan mönstret kan ses hos alla processorer.

Som jag börjar se vattenkylning nu, så har det gott ifrån att vara överlägsen kylningsmetod (När luftkylarna var minst sagt medioker) till att blivit mer av en hobby.

Kan jämföra det med min andra hobby - hifi - där ett bra slutsteg kan kosta X kr, och för att få en marginell förbättring än det, så måste man kanske upp på Y kr.
Men så länge betraktaren och hobby-utövaren är nöjd, så är det ju inget fel över det hela, och alla hobbys kostar ju såklart en del pengar. Hobbys brukar ju sällan ha så mycket att göra med prestanda/pengar .

Det här är ingen tråd om att luft är bättre än vatten. och vill inte få igång någon pajkastning. Utan mer att jag bara ville vädra mina funderingar och höra vad ni har för åsikter. (Ifall ni har åsikter så får ni gärna hålla dem någorlunda neutrala, då det annars är lätt till att det går över styr)

Jag är fortfarande mycket intresserad över att skaffa vattenkylning, men jag har nu en mer realistisk bild till varför jag vill ha det.

.

(Edit:matte)

Permalänk
Medlem

Beror ju på hur systemet ser ut , hur många grafikkort tex ,största tjusningen jag ser med vattenkylning är ljudnivån man tar bort högljudda fläktar mot långsammare större fläktar.bra kylning av alla vattenkylda komponenter inte bara på processorn.
men att slänga på vattenkylning bara för att överklocka processorn kan ju bli mycket pengar för liten prestandavinst

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk

Bra skrivet, håller med dig! Men som du säger kan det vara de som har klockning som hobby eller liknande och vill pressa sina komponenter till ett maximum. Vi andra som nöjer oss med en relativt hög och stabil 24/7 överklock behöver inte vatten. Tänker mest på i7 920 som jag själv har som tickar på bra i 4ghz HT/on med en simpel siberian tiger för 1200kr. Att nå 4.4ghz kanske är viktigt för några men för mig spelar det som helst ingen roll då jag inte kommer märka någon som helst skillnad i spel som jag sysslar med mest. Om siberian tiger ll eller cosrair h50 är vatten lämnar jag oskrivet men med den kostnad i jämförelse med ett riktigt vattensystem motiverar 400 extra mhz tycker jag inte.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

du har lite rätt i detta
som jag ser vattenkylning är inget måste till alla, de flesta datoranvändare (fast på sweclockers de syns inte så ofta) räcker det med stock kylning och en dator från acer eller hp typ.
Till mig vattenkylning är fantastisk på att kunna effektiv kyla kraftfulla komponenter tom överklockade med jätte låga ljud nivå, visst det finns numera många bra luftkylare på marknaden men det kräver ändå bra chassi med bra luftflöde
många som kör vattenkylning har det som hobby, många spenderar mycket mer på delar bara att det är snyggare eller man får 3-5 grader lägre temperaturer som det är med bilarna, hur många behöver faktisk ha 700hk i bilen plus alla neon och allt sånt?
vattenkylning rekommenderar till alla som gillar pilla med hardware och som gillar att ha det tyst typ med HTPC men vill inte kompromissa med medel komponenter
och visst det går hitta bra cpu kylare men med grafikkort är det mycket värre och sånt H50 till gpu skulle vara mycket bättre idéen, man behöver ju inte ha fullcover, den är mycket snyggare och om du ska inte leka med gk bios för att öka volden osv och klocka ordentlig så gpu core kylare är allt som behövs med kylflänsar på minne

Permalänk
Medlem

Förut så har det pratats väldigt mycket om att vattenkylning är bättre pga av att vatten leder värme bättre än luft.
Men tycker inte att man kan använda sig av det argumentet längre.

Vattenkylningens uppbyggnad är så att vatten leder värmen ifrån värmekällan till en kylfläns som där med hjälp av luft för bort värmen.
Nu med heatpipes intåg, så har heatpipes samma funktion i ett luftkylningssytem, som vad vatten i ett vattenkylningssytem, alltså att transportera värmen från värmekällan till kylflänsarna.

Alltså kan man inte jämföra luft och vatten som värmeledande, utan istället jämföra vatten med heatpipes. Och där är skillnaden inte lika markant.

Med det resonemanget så är det då istället storleken på kylflänsen som avgör kylförmågan, och där har ju vattenkylning en fördel med att kunna använda sig av stora radiatorer, utan att vara ivägen för andra komponenter.

Angående om att ljudnivån sänks när man använder sig av vattenkylning, så håller jag endast med ifall vi pratar om att även köra vattenkylning på grafikkortet.

Annars att vattenkylning av endast processorn skulle sänka ljudnivån, så är det isf endast marginell skillnad.
Bara för att man kör vattenkylning så kan man inte skippa chassi-ventilation helt.
Sen behöver radiatorerna fläktar likaväl som större lufkylningssystem behöver det.
Man får även räkna med att pumpen kan tillföra lite ljud.

Men det är klart, med vattenkylning så är det enklare att forcera ut den varma luften ut ur chassi, än när man har en intern luftkylare, vilket gör att chassi-kylningen inte behöver vara lika effektiv

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, det mesta låter vettigt. Förutom lite matte i mitten där. En ökning från 4,1GHz till 4,4 GHz är väl inte 0,73% ökning utan tio gånger mer dvs 7,3% ökning i frekvens... Så du får ut 7,3% mer prestanda om man gör antagandet att den ökade frekvensen är linjär mot prestandan man får ut. Eller är jag helt ute och cyklar nu?

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Ja, det mesta låter vettigt. Förutom lite matte i mitten där. En ökning från 4,1GHz till 4,4 GHz är väl inte 0,73% ökning utan tio gånger mer dvs 7,3%

Haha, dessa kommatecken alltså. Vi borde avskaffa dem.
Bra Söderbäck att du såg det. Ändrat nu

Permalänk
Medlem

micke jag har redan skrivit att vattenkylning är mycket bra och trots att det finns många bra luft kylare så till grafikkortet saknas det mycket och där vattenkylning är överlägsen med prestanda som ljud nivå
som du skriver så heatpipes är lika bra att leda värme tom visa heatpipe kör med vatten inne men problemet är att som du skriver de kan inte ta ut denna värme från chassi så vattenkylnings kit är lite mer flexibel plus om att värme förs bort från chassi så svalare luft kyler minne mobo och hårddiskar
men som sagd det är inget måste, den bara ger möjligheten att överklocka reden en riktig värsting dator och att sänka ljud men det är om att du kyler gpu och cpu
iaf det kommer nyare processorer och andra komponenter som kommer dra mindre ström eller med samma tdp bättre prestanda men som typ eu kräver lägre el förbrukning så den prestanda kommer inte öka så mycket och där kommer in överklockning och för att överklocka en i5 750 från stock 1,1V till 4,2-4,4GHz eller mer då du ska mata in 1,4V vilket gör processor stekhet så vattenkylning är till entusiaster inte alla

Permalänk

Jo nuförtiden är vattenkylning inte något som behövs för att köra överklockat samt tyst. Jag har själv kört alla sorters kylning utan vattenkylning eftersom vattenkylning presterar så likvärdigt med bra luftkylning. Ska man sedan klocka ordentligt så duger inget av det.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

evil ananas tycker du att vattenkylning är likvärdig som bra luftkylning? då jämför du bra luftk. mot kass och billig vattenk. de färdiga paket som man kan köpa som kostar typ 1-1,5k kronor typ thermaltake big water lr ngt sånt är visst inte bättre samt H50 är ju som bra luft kylare men det är inte det riktiga vattenkylning som många använder och gillar
problemet är att om du skulle köpa riktig bra luft kylning till hela dator (alla komponenter) så det kommer kosta kanske 2000kr max och det blir inte lika tyst som vattenkylning som minst kommer kosta till hela dator 2500kr plus redan den kylning på 2,5k presterar bättre men priset kan ju gå mycket mer, fråga WeeMaan :D, försök göra likadant som han med luft kylning

om ngn annan tycker att numera luft kylning är lika bra som vattenkylning så fråga er själv varför bilarna och starkare motorcyklarna kör på vattenkylning och inte luftkylning

Permalänk
Medlem

Vanlig luftkylning till cpu;n och släng på vattenblock till grafikkorten som oftast låter så förbaskat mycket med sina 60 mm fläktar är väl en bra mix av luft och vatten?
Eller gör som jag- 3 fläktar i chassit och fläktlösa grafikkort och ändå ha ett hyfsat monster till en dator

edit: en välskriven tråd av micke .)

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tatus_se
evil ananas tycker du att vattenkylning är likvärdig som bra luftkylning? då jämför du bra luftk. mot kass och billig vattenk. de färdiga paket som man kan köpa som kostar typ 1-1,5k kronor typ thermaltake big water lr ngt sånt är visst inte bättre samt H50 är ju som bra luft kylare men det är inte det riktiga vattenkylning som många använder och gillar
problemet är att om du skulle köpa riktig bra luft kylning till hela dator (alla komponenter) så det kommer kosta kanske 2000kr max och det blir inte lika tyst som vattenkylning som minst kommer kosta till hela dator 2500kr plus redan den kylning på 2,5k presterar bättre men priset kan ju gå mycket mer, fråga WeeMaan :D, försök göra likadant som han med luft kylning

om ngn annan tycker att numera luft kylning är lika bra som vattenkylning så fråga er själv varför bilarna och starkare motorcyklarna kör på vattenkylning och inte luftkylning

Som vanligt... riktigt skabbiga biljämförelser.
Bilar har ju bland annat kylning i motorblocket. Hur skulle detta över huvud taget vara genomförbart med luft? Om en dator och en bil hade haft snarlika förhållanden vad gäller kylning så hade jämförelsen varit intressant, men så är ju inte fallet.
Är det trolleri på gång eller?

Om vi då hoppar över den värdelösa och svårt uttjatade biljämförelsen som alltid är lika opassande och tittar på vad du istället vill ha sagt...

Självfallet kan man uppnå bättre resultat med vattenkylning, och det är det väl egentligen ingen som säger något annat. Det som sägs i tråden är att det inte är kylningen, utan volten som sätter gränsen idag vare sig man har bra luft- eller vattenkylning. Det går att press ur lite mer ut ett vattensystem, men det är både dyrare och mer arbete och underhåll bakom. För de flesta är det inte värt den lilla extra biten med tanke på kostnad och extra arbete.

Sedan bör man såklart ta med ljudnivån i ekvationen. Och här är vatten, åtminstone på GPUn i många fall överlägsen.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

den jämförelse med bilar/motorcyklar så faktisk riktar sig mest motorcyklar då du kan köpa ju som är luft kylda men det är bara för som du säger att med vatten man kan få bättre kylning och jag bara svarade på devil ananas inlägg om att vatten och luft har samma prestanda numera vilket är inte fallet, om ngn vill ta H50 som vattenkylning så man kan jämföra den med kylare under 200kr på luft, man kan inte jämföra true mot H50 bara en riktig system som kostar minst 2k kr
men som många har sagt och jag själv så vattenkylning är bara för entusiaster
fast skulle de släppa H50 till grafikkort skulle de vinna mycket

Permalänk
Hedersmedlem

ehh, ja jag tappade det lite där. Har bara sett för många biljämförelser... Måste lära mig att ha lite hyfs när jag svarar på bilinlägg. Ber om ursäkt för tonen.

Sedan är jämförelsen faktiskt bättre än många andra. Har bara fått en överdos här på forumet av dessa.

Själv har jag begränsade erfarenheter av vattenkylning på datorer. Har dock läst några kurser termodynamik på chalmers, så förståelsen finns ju där. Men, evil_ananas är ju ett av forumets bästa överklockare och han är bland annat Lagledare för Hwbot. Litar ganska blint på honom i denna fråga. När han säger att skillnaden inte är så stor att det är mödan värt idag jämfört med tidigare när prestandaskillnaden var större så köper jag det kan man säga.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk

Har sett luftkylning på större fordonsmotorer och jag kan säga att det stora problemet är att det är svårare att göra det smidigt med luft eftersom man måste ha ett bra luftflöde med mycket luft flödande, sen så samlas det damm i luftskylda fordon lätt!

Dock tycker jag att det är en konstig jämförelse ändå för du har sam sagt heatpipes på dagens luftkylare som gör att det inte är lika enkelt. : )

Visa signatur

Det va bättre förr, ju förr desto bättre.

Permalänk
Medlem

jag fattar vad han menar, att med vanlig användning vinner man inte mycket med vatten, mest det handlar då med utseende, det är bara att jag är oense om att vatten kan kyla lika bra som luft, visst det är inget sånt stor hopp som med kväve men till mig då jag kör F@H då jag inte spelar så med den överklockning skulle mina dator komponenter hade slits sig mycket snabbare, kanske då med högre temp i chassi andra grejer som olika chipsets och andra grejer på moderkort skulle sluta fungera som de skulle och fick mycket problem
jag gillar meka med dator så vattenkylning är självklart till mig och tror jag vinner lite i livslängden på komponenter jämför med luften

Permalänk

Ni får läsa att jag skrev likvärdigt inte identiskt. Självklart får man bättre temperatur med vattenkylning dock så kommer det inte resultera i mycket högre klockfrekvenser. Ska man lägga 5k som bra vattenkylning kostar lägger jag hellre det på en ny kompressorkylare och helt plötslig kommer man i en helt annan liga av klockfrekvenser.

Ser ju dagligen folk här i forumet med vattenkylning som kör lägre frekvenser än vad jag gör med min TRUE med noctua push-pull. Vattenkylning är inte lika mycket det självklara valet om man vill få högre frekvens, det är något man väljer om man gillar själva grejen med vattenkylning med möjlighet till lägre ljud osv.

Jag skulle självklart köra en helt vattenkyld dator om jag kunde lägga pengarna på det men väljer hellre att hoppa över vatten och köra ordentlig luftkylning för att sedan kunna bencha med torr is eller flytande kväve med pengarna som det skiljer.

Nu ska denna tråden dock inte handla om hur jag kyler mina datorer.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VicRattlehead
Har sett luftkylning på större fordonsmotorer och jag kan säga att det stora problemet är att det är svårare att göra det smidigt med luft eftersom man måste ha ett bra luftflöde med mycket luft flödande, sen så samlas det damm i luftskylda fordon lätt!

Dock tycker jag att det är en konstig jämförelse ändå för du har sam sagt heatpipes på dagens luftkylare som gör att det inte är lika enkelt. : )

Fast där håller inte riktigt jämförelsen med en bilmotor. En standard bensinmotor på 100 hästkrafter och som drar ca 0,9 l/mil kommer ge dig i runda slängar 50 kW värme att kyla bort vilket skall jämföras med 0,1 kW från en processor eller kanske 0,25 kW från ett kraftigt grafikkort.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

undra om depå bilforum sitter och drar paralleller till datorbyggen de kanske sitter istället och funderar på flygplan istälet

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av astrob0y
undra om depå bilforum sitter och drar paralleller till datorbyggen de kanske sitter istället och funderar på flygplan istälet

*haha* Ja det var en bra fråga!

För övrigt så måste jag bara säga att det är trevligt att läsa igenom en tråd som inte spårat ur pga av attacker från olika håll! Kritik och stimulerande åsikter och funderingar är det ganska sparsamt med nu för tiden tyvärr. Men det här var riktigt trevligt

OT: Svårt att tillägga så mkt mer teknisk kunskap eftersom jag inte kommer upp i samma nivå. Men slutsatsen vi börja hamna på är väl precis som jag känt de senaste året lr så när jag funderade på vattenkylning till ett nytt bygge. Luft (heatpipe lösningar) vs vatten till processorn har planat ut och är generellt sätt mer tycke och smakt än prestanda vinst på dagens marknad. Den stora boven när det gäller ljudnivå är och förblir GPU:n/erna som förvandlas till jetplan när de börjar svettas lite. Vad vi nu vill se är bättre och framför allt att priserna på dessa kylnings system hamnar på en nivå som medel Svensson också har råd med!

Fram till dess nöjer jag mig med att ha GPU-fläkten på belastningschema för att inte störa mig. Och när det vankas spel så skruvar jag ändå alltid upp surroundsystemet så högt för att komma i stämning att den får vråla hur högt den vill. Den drunknar ändå mot motståndet! (förutom i dom där J*#£@ laddnings sekvenserna )

/ [ AngeL ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Ni får läsa att jag skrev likvärdigt inte identiskt. Självklart får man bättre temperatur med vattenkylning dock så kommer det inte resultera i mycket högre klockfrekvenser. Ska man lägga 5k som bra vattenkylning kostar lägger jag hellre det på en ny kompressorkylare och helt plötslig kommer man i en helt annan liga av klockfrekvenser.

Ser ju dagligen folk här i forumet med vattenkylning som kör lägre frekvenser än vad jag gör med min TRUE med noctua push-pull. Vattenkylning är inte lika mycket det självklara valet om man vill få högre frekvens, det är något man väljer om man gillar själva grejen med vattenkylning med möjlighet till lägre ljud osv.

Jag skulle självklart köra en helt vattenkyld dator om jag kunde lägga pengarna på det men väljer hellre att hoppa över vatten och köra ordentlig luftkylning för att sedan kunna bencha med torr is eller flytande kväve med pengarna som det skiljer.

Nu ska denna tråden dock inte handla om hur jag kyler mina datorer.

hel rätt
kompressor eller torris ger mycket mer om man vill överklocka, vattenkylning är bra för de som vill leka med det och det kommer finnas många för det. En plus med vattenkylning är att man kan faktisk flytta till nyare datorer utan att köpa nya komponenter (om man väljer rätt) lr kanske några adapters för kapaciteten räcker väl
det är typ ju mer man behöver då mer vinner vattenkylning, typ serverhall men visst det skulle vara rätt mycket jobb med detta så de flesta serverhallar kör luftkylning med AC i rummet, visst det är mycket högljud och höga kostnader men jag vet att de jobbar på att ändra det, man se skillnaden i prislappen efter ett år.

MEN om ngn undrar fortfarande så vattenkylning är inget måste, man vinner inte mycket mer med den om man vill överklocka, det är mest ljudnivå som vattenkylning domminerar numera, det är ganska jämt med processor men grafikkort har inga så bra alternativen så vattenkylning vinner där mest
OBS vattenkylning kräver en del jobb så det är för entusiaster som gillar att meka

Permalänk
Medlem

Skulle säga att den fördel vatten har över mer extrema kylmetoder, är att jag upplever den som den extremaste kylmetoden som är användbar för dagligt bruk. Möjligen att en chiller eller en kompressor fungerar men jag tycker att det blir lite extremt med kondensproblem och en energiförbrukning som verkligen börjar springa iväg.

Är målet en maximal stabil överklockning som ska ligga och tugga folding eller motsvarande tror jag att vatten är det bästa alternativet.

Sen kan man inte sticka det under stolen att den faktiska prestandavinsten i form av högre överklock i jämförelse men riktigt bra luft är för liten med avseende på spenderad krona
Vist sitter man på det bästa som går att köpa för pengar och vill pressa några procent till är väll vatten att vettigt alternativ, annars är det bättre att spendera de där ~3000:- som det skiljer mellan luft och vatten på en snabbare CPU/GPU.

Så ja jag tycker att vattenkylning ligger på ren hobby nivå, att skruva med vattenkylningen är antagligen ungefär samma sak för mig som för Evil AnAnAs att sätta sig och bencha ett tag med N2 eller torris

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av astrob0y

Reguljära flygplan som kör på ca 10.000 meters höjd har lite andra kylproblem.
På de höjderna är temperaturen relativt konstant, ca -50 - -60 C.
När de landat är oftast avisning aktuellt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tatus_se
OBS vattenkylning kräver en del jobb så det är för entusiaster som gillar att meka

Kan säga att de kräver inget jobb alls i prinsip.

Har kört vattenkylningssystemet som ja har i över 2 år utan underhåll. Inte ens fyllt på vatten. Bara går o går 24/7 utan något som helst problem.

Så va detta underhåll är som man måste meka med undrar jag?

Kör en quad med vatten, q9550 i 3.6. Max load ligger på 55grader ungefär.
Oavsett vilken vcore ja kör (inte provat mer än 1.45v) så kommer den ändå inte över 60.

Skulle vilja se en luftkylare som fixar o hålla en quad på dom temperaturerna på 1.45v full load. Lär ju inte krylla av dom

Sen är datorn mer eller mindre tyst. En papst som snurrar i obetydligt rpm räcker för att hålla tempsen nere.

Men visst, ska man sätta WR så är man fel ute med vatten.

Visa signatur

i7 930 @ 4.3][Corsair Dominator 5x2GB][Asus P6X58D-E][Nvidia GTX780 Ti][Corsair AX1200][Intel X25-M G2 80gb - Seagate 2x1tb][Mozart TX][Kylning: Ek supreme HF - 3x 120x3 Rad - Mch655 pump

Permalänk
Medlem

nja, jag menade inte underhåll bara att montera denna system, visst det är bara en gång man kanske behöver men de flesta som börjar slutar inte efter bara ett system
alltså jag rekommenderar inte vattenkylning till ngn som gillar inte leka med hårdvara och de som har aldrig bygd själv dator
till underhåll det beror på hur man använder system, har du rensat radiator innan du kopplade den till system och kör bara koppar plus lite silver mot alger eller färdig lösning men överklockar dator inte på max alltså man vill ha bara lägre ljud nivå så faktisk man behöver inte göra ngt sen
överklockar du hård och fick du lite skit i system så det kommer baka sig på kylblock och därefter försämrar prestanda men det är hel annat ämne
iaf jag menar att LC är till entusiaster (htpc eller överklockare som vill köra 24/7) och alla som gillar "bygga"

Permalänk
Inaktiv

I mitt tycke har man vattenkylning för att få en så tyst dator som möjligt. De som har den för att överklocka tycker jag det är lite löjligt med tanke på hur mycket pengar man lägger ner. Hade det inte varit bättre att lägga de pengarna då på en ny cpu senare?. Det är ju heller ingenting för den som köper nya datorer efter 3-4år. Med vattenkylning så tycker jag det är för att det ska vara någon mening att man ska ha både vatten på GPU/CPU. Har du flera grafikkort så stiger ju ljudnivån än mer. Vissa påstår säg att de inte bryr sig om ljudnivån men då sitter de nog inte speciellt mycket vid datorn i heller? eller så har dom aldrig lagt märke till vilken "STOR" skillnad det är när man stänger av den :). Man kan ju tycka vad man vill med ljudnivåer men den som har på datorn 24/7 är ju vattenkylning definitivt ha föredra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nlc:

I mitt tycke har man vattenkylning för att få en så tyst dator som möjligt.

Jo det är väl det i synnerhet som ska vara dess fördel. Jag håller med, lite. Men skillnaden är inte alls så stor i min mening.

Ett normalt luftventilerat system brukar ligga på runt 4-5st 120/140mm fläktar i chassi och CPU plus fläkt till grafikkortsfläkt. (tänker mig två insug i fronten, en på cpu, 2 utsug bak/tak.

I ett normalt vattensystem så ligger man på runt (antaganden) 4st 120/140mm fläktar i chassit plus radiator. Plus en tillkommande pump som låter lite.

Vid Load kan jag hålla med om att grafikkortsfläkten överröstar. Men vid Idle så bör även ljudnivån vara ungefär densamme. För även i luftventilerade system så kan man sänka ventilationen i Idle pga energisparsfunktioner i komponenterna.

Det jag menar är att man i ett vattensystem inte minskar antalet fläktar, då man ändå behöver fläkt för chassit och för radiator. Och att grafikkorten inte hörs under idle (finns såklart undantag).

Vill fortsätta betona att jag fortfarande är sugen på ett vattensystem, men att man ska inte ha för höga förhoppningar om vattenkylningens ljudnivå och klockningsförmåga.

Permalänk
Medlem

Anledningen till att jag kör med vattenkylning är ljudnivån. Helt klart värt det i min mening.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Medlem

Tyst framför allt. Men på CPU kylningen ser jag ingen förbättring. Snarare något sämre t.o.m. På grafik-kortet ser man ju störst skillnad. Som i min där jag kör CPU och GPU i en loop så ser man att CPU och GPU temperaturer är snarlika. Men nej. Är man inte intresserad och bara överklockar något tycker jag att vatten är överdrivet.

Visa signatur

FD Era 2 | Asus B650E-I | AMD 78003DX | RTX 5080 FE |
Corsair 32GB | Samsung 990 Pro 2TB | Corsair SF850

Permalänk
Medlem

visst, vatten är inte för alla och jag själv sitter på vatten mest för att få det tyst trots överklockning
på cpu fronten så får man köpa bra kylare som är tysta och ha bra överklockning men med vatten får man ha ännu tystare vid samma clock och var snäll skriv inte att det är samma mängd fläktar för vilket fläkt man har spelar står roll och jag vill hellre ha 10st 600-800rpm fläktar än bara 5st där sitter typ 80-90mm fläkt på grafikkort osv, fördel med vattenkylning är att det spelar ingen roll hur många komponenter du kyler så får du bra temp på de och allt annat i dator påverkas inte av den dumpade värme då den hamnar utanför chassi (om man bygger klok) vilket man får med bra cpu kylare som dumpar allt värme i chassi då minne får högre temp och hela system, samma sak gäller ju grafikkort och SLI/CF är värsta då de sitter tät och dumpar mycket värme i chassi (eller utanför om det är sånt kylare men då får man höga temp) och visst där vinner man mycket med vattenkylning om det gäller temp
så vatten vinner:
temp gpu
ljudnivå hela dator
utseende
kul att bygga och visa till andra

de nackdelen är att man måste gilla bygga och det kostar mer än vanlig luftkylning men köper ngn en dator för 20k så vattenkylning för 3-4k ger dig tystnad som en netbook och mycket bra temp som tillåter överklockning till nivå som du skulle ha på en dator för 25-30k

så ja, vattenkylning är kul och själv rekommenderar jag till alla som vill ha det tyst oberoende om de ska överklocka eller inte men har kraftiga datorer eller vill prova på det eller bara modda dator med vattenkylning
till den som vill bara bygga en htpc bara till filmer och slö surfa så bättre välja rätt delar till dator och ha det tyst på en klen dator, kanske även passiv

om man vill bara överklocka för att slå rekord så bättre köra på LN2 eller kompressor, vattenkylning är det bästa bara om man vill ha det 24/7 (dock om man har kompressor i källare och långa slangar så det går nog med)