Xbox [nästan] ljudlös - fulmodd
Köpte mig begagnad Xbox på pantbanken i Göteborg i våras för 600:- och tänkte att den säkert kan komma till användning för något
Jag fick den chippad för 350:- och kunde då testa exempelvis XboxMediaCenter mm - och det fungerade helt OK.
Pga av att Xboxen är ganska högljudd med sin orginal-fläkt monterad - så använde jag den ärligt sagt aldrig särkilt mycket och den hamnade på en hylla tills vidare.
Häromdagen läste jag att XBMC numera stödjer DVD-menyer och bestämde mig då för att damma av min Xbox och se om jag kunde göra något åt ljudnivån.
Efter en del arbete som innefattade sågning i innandömmet av Xboxen fick jag till slut plats med en Papst 80mm 12db fläkt:

Jag var även tvungen att såga en del i fläkten för att få plats.
För att ytterligare sänka ljudnivån tog jag även bort de 2 fläktgaller som normalt skyddar Xboxen.
Här är en bild ovanfrån:

Ljudnivån sänktes en hel del - skulle uppskatta till ungefär en tredjedel av Xboxens orginalfläkt.
Med fläktfarten inställd på 100% i XBMC låg cpu-tempen på ca 58 grader.
Men jag var inte helt nöjd eftersom det ändå hördes en del oljud från boxen - det lät som "vibrationsljud" från fläkten.
Med fläkten inkopplad och Xboxen påslagen lyfte jag ur fläkten och höll den mellan 2 fingrar och lyssnade - den var nästintill ljudlös.
Placerade jag den tillbaka i Xboxen återkom "vibrationsljudet" - så jag insåg att jag var tvungen att fortsätta modifiera.
Ljudet uppkommer när fläkten har direktkontakt med en yta.
För att förhindra det kan man använda "gummiproppar" istället för vanliga fläktskruvar - de finns bla att köpa hos Kylning.com
Jag hade några liggandes och körde igång, men eftersom fläkten inte får ha direktkontakt med boxen var jag tvungen att placera den utanför.
Jag var även tvungen att såga bort en småsaker som annars gick emot fläkten:

3 hållare fick räcka eftersom det inte fanns någon bra plats för det fjärde hålet (samt att jag redan sågat bort hållaren på fläkten )
Här syns gummiproppen i locket på Xboxen:

Resultatet är riktigt bra - ljudmässigt. Men kanske inte lika bra utseendemässigt :

Men eftersom jag ändå har Xboxen placerad såhär:

Så spelar det inte så stor roll
Nu är den nästintill ljudlös - ljudet från hårdisken och DVD-spelaren överöstar fläkten.
Jag placerade fläkten så att den blåser in luft på cpu:n (normalt är fläkten placerad så att den blåser ut luft) och nu har jag en temp på ca 56 grader i XBMC (inställd på fläktfart 100%)
Kan förövrigt säga att jag är grymt imponerad av den senaste versionen av XboxMediaCenter - DVD-menyer fungerar fint och uppspelning av NTSC-matrial på en PAL-TV flyter som vatten
Inkopplad med RGB-scart och digital ljudkabel så har man en riktigt bra HTPC för ett väldigt billigt pris.
Ville bara tipsa