Permalänk
Medlem

Xbox [nästan] ljudlös - fulmodd

Köpte mig begagnad Xbox på pantbanken i Göteborg i våras för 600:- och tänkte att den säkert kan komma till användning för något

Jag fick den chippad för 350:- och kunde då testa exempelvis XboxMediaCenter mm - och det fungerade helt OK.

Pga av att Xboxen är ganska högljudd med sin orginal-fläkt monterad - så använde jag den ärligt sagt aldrig särkilt mycket och den hamnade på en hylla tills vidare.

Häromdagen läste jag att XBMC numera stödjer DVD-menyer och bestämde mig då för att damma av min Xbox och se om jag kunde göra något åt ljudnivån.

Efter en del arbete som innefattade sågning i innandömmet av Xboxen fick jag till slut plats med en Papst 80mm 12db fläkt:

Jag var även tvungen att såga en del i fläkten för att få plats.

För att ytterligare sänka ljudnivån tog jag även bort de 2 fläktgaller som normalt skyddar Xboxen.

Här är en bild ovanfrån:

Ljudnivån sänktes en hel del - skulle uppskatta till ungefär en tredjedel av Xboxens orginalfläkt.

Med fläktfarten inställd på 100% i XBMC låg cpu-tempen på ca 58 grader.

Men jag var inte helt nöjd eftersom det ändå hördes en del oljud från boxen - det lät som "vibrationsljud" från fläkten.

Med fläkten inkopplad och Xboxen påslagen lyfte jag ur fläkten och höll den mellan 2 fingrar och lyssnade - den var nästintill ljudlös.

Placerade jag den tillbaka i Xboxen återkom "vibrationsljudet" - så jag insåg att jag var tvungen att fortsätta modifiera.

Ljudet uppkommer när fläkten har direktkontakt med en yta.

För att förhindra det kan man använda "gummiproppar" istället för vanliga fläktskruvar - de finns bla att köpa hos Kylning.com

Jag hade några liggandes och körde igång, men eftersom fläkten inte får ha direktkontakt med boxen var jag tvungen att placera den utanför.

Jag var även tvungen att såga bort en småsaker som annars gick emot fläkten:

3 hållare fick räcka eftersom det inte fanns någon bra plats för det fjärde hålet (samt att jag redan sågat bort hållaren på fläkten )

Här syns gummiproppen i locket på Xboxen:

Resultatet är riktigt bra - ljudmässigt. Men kanske inte lika bra utseendemässigt :

Men eftersom jag ändå har Xboxen placerad såhär:

Så spelar det inte så stor roll

Nu är den nästintill ljudlös - ljudet från hårdisken och DVD-spelaren överöstar fläkten.

Jag placerade fläkten så att den blåser in luft på cpu:n (normalt är fläkten placerad så att den blåser ut luft) och nu har jag en temp på ca 56 grader i XBMC (inställd på fläktfart 100%)

Kan förövrigt säga att jag är grymt imponerad av den senaste versionen av XboxMediaCenter - DVD-menyer fungerar fint och uppspelning av NTSC-matrial på en PAL-TV flyter som vatten

Inkopplad med RGB-scart och digital ljudkabel så har man en riktigt bra HTPC för ett väldigt billigt pris.

Ville bara tipsa

Permalänk

Fin lösning, blev lite sugen nu bara för det

Permalänk
Medlem

Tänk på att så fort du startar tex. ett spel så går fläkten ner till BIOS-default fart (vanligtvis 20%), så då kanske din xbox blir överhettad.

Permalänk
Musikälskare

fulmodd? skit samma, det syns ändå inte

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

56 grader? Jag har också någon papst-fläkt och har XBMC inställt att hålla tempen på 55 grader, när den stått igång ett tag hamnar fläkthastigheten på runt 35%.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nephropathia
Fin lösning

Tack

Citat:

Ursprungligen inskrivet av thrap
Tänk på att så fort du startar tex. ett spel så går fläkten ner till BIOS-default fart (vanligtvis 20%), så då kanske din xbox blir överhettad.

Jepp, men jag har fläkten inställd på 100% även i UnleashX (Dashboard) - så jag tror att det innebär att även andra saker (spel mm) går i 100% (?)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
56 grader? Jag har också någon papst-fläkt och har XBMC inställt att hålla tempen på 55 grader, när den stått igång ett tag hamnar fläkthastigheten på runt 35%.

Hmm - då kanske vi inte har exakt samma Papst-fläkt ?

Det finns ju bla en Papst 19db som flyttar mer luft än 12db varianten samt en 10-19db variant

100% verkar dock vara en bra inställning på min 12db fläkt - den hörs inte i alla fall

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pulver
Jepp, men jag har fläkten inställd på 100% även i UnleashX (Dashboard) - så jag tror att det innebär att även andra saker (spel mm) går i 100% (?)

Jag tror du måste ändra i ditt bios för att köra fläkten på 100% i alla lägen. Så som jag fattat det så rensas ram-minnet så fort man dra igång typ ett spel, multitasking är inte xboxens starka sida.

Permalänk
Medlem

Ok, har testa lite spel nu och det verkar som att fläkten ligger kvar på 100% (startat från UnleashX)

Att ändra i bios vet jag inte ens hur man gör - är ju fortfarande lite noob på Xbox

Permalänk
Medlem

hur mycket värme utvecklar en xbox cpu?

Permalänk
Medlem

Inte så mycket.

Om man placerade sakerna i en annan låda skulle man säkert kunna bygga en helt passiv lösning - med hjälp av en stor kylfläns.

Jag gillar dock att Xbox-lådan är förhållandevis liten och kompakt.

Xboxen är snarlik många mini-ITX lösningar.

Permalänk
Medlem

Man kan kyla det mästa med e nstor kylfläns:)

Visa signatur

Dator 1 AMD Sockel 939 3000+ @ 1.8 ghz 2*512 ddr 400 mhz K8N Neo2 54G Platinum Leadtech 6800GT@Ultra Waterchill
Dator 2 AMD xp 2000 @ 1.66ghz ddr 512 333 mhz 1*maxtor 120 gig 1*samsung spinpoint 80 gig Gf 2

Permalänk
Medlem

gud vad varm de blir?

min blir max 50 grader....original

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeqvist
gud vad varm de blir?

min blir max 50 grader

Äh, först missade jag att ställa om fläkthastigheten i UnleashX, startade ett spel och körde ett tag.

Fläkten körde alltså på 20% hastighet och när jag sedan kollade tempen så låg den på 86 grader - det var inga problem i varken spelet eller XBMC - men givetvis satte jag fläkten på 100% och cpu-tempen gick snabbt ned till runt 55-57 grader.

50-60 grader är alltså helt "normala" temperaturer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeqvist
...original

Och högljudd....

Permalänk
Medlem

bara jag som undrar om fläkten verkligen ska "peka" inåt? :S

Permalänk
Medlem

Re: Xbox [nästan] ljudlös - fulmodd

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorgo_
bara jag som undrar om fläkten verkligen ska peka inåt? :S

Citerar mig själv här :

Citat:

Jag placerade fläkten så att den blåser in luft på cpu:n (normalt är fläkten placerad så att den blåser ut luft) och nu har jag en temp på ca 56 grader i XBMC (inställd på fläktfart 100%)

Jag antar att jag kommer få mer damm i boxen nu - men vad tusan - får väl dammsuga den senare

Finns väl inga rätt eller fel så länge det kyler OK.

Permalänk
Medlem

med lite modifieringar på hdracket i xboxen får fläkten plats där !. har tyvärr inga bilder , och inte mitt xbox kvar iheler ... men det går

Visa signatur

glaset är halvfullt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svan
med lite modifieringar på hdracket i xboxen får fläkten plats där !. har tyvärr inga bilder , och inte mitt xbox kvar iheler ... men det går

Fast då hade du väl ändå ganska mycket 'kontakt' i boxen ?

Som jag såg det är det omöjligt att klämma in en 80mm fläkt utan att ha direktkontakt i botten eller locket - det var därför jag placerade fläkten utanför boxen.

Vill man ha det riktigt ljudlöst får fläkten alltså inte någon kontakt med boxen förutom genom "gummipropparna" som absorberar vibrationer.

Om någon undrar vart man får tag på "gummiproppar" eller vibrationsdämpare - som de egentligen heter - så finns dom även på Gtek och Dabus

Permalänk

Det vore tufft att ha en 120mm-fläkt i toppen av boxen (som på ett nätagg) men hdd/dvd-läsaren sätter stopp för det va? :/

Visa signatur

Gå absolut inte in här -> http://piv.pivpiv.dk
Citera om du svarar på nån annans inlägg!
http://google.istheshit.net/images/qdnuljog.gif

Permalänk
Medlem

vad har du för version på xboxen? om du har högre än 1.1 så kan du lägga ned de där me temperaturmätningen, den stämmer inte.

[EDiT] men de va en bra modd

Visa signatur

[[Asus Commando - - C2D E6320 @ E6700 - - 4GB TWIN2X - - PC HD 2900XT - - Antec Solo - - X-Fi Xtream Music - - NX-8060]]

Permalänk
Medlem

Hur är det med värmen på grafikchipet? Lådan är designad för att fläkten ska blåsa utåt och därmed se till att alla kritiska detaljer hålls kylda.

Visa signatur

Hej jag är snäll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle_kongo
Det vore tufft att ha en 120mm-fläkt i toppen av boxen (som på ett nätagg) men hdd/dvd-läsaren sätter stopp för det va? :/

Jo, så är det.

Ett tag var jag ändå inne på att plocka bort hårddisken och montera en fläkt i hårddisk-hållaren (ovanför cpu:n) - men då finns det ingen plats kvar för hårddisken och du blir till slut tvungen att byta chassi helt och hållet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDE
vad har du för version på xboxen? om du har högre än 1.1 så kan du lägga ned de där me temperaturmätningen, den stämmer inte.

Ok... ? jag har version 1.4 och temperaturmätningen verkar ju stämma rätt OK.

Berätta gärna mer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDE
men de va en bra modd

Tack

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nano
Hur är det med värmen på grafikchipet? Lådan är designad för att fläkten ska blåsa utåt och därmed se till att alla kritiska detaljer hålls kylda.

Tempen på gpu:n föjer med tempen på cpu:n ganska bra - ligger oftast ca 2 grader under.

Som sagt - det blir bättre kylning när fläkten blåser cpu:n (även om orginal är att fläkten blåser från cpu:n)

Det kan (som någon påpekade i en annan tråd) ha att göra med att det blir mindre damm i boxen när fläkten blåser från cpu:n

Permalänk
Medlem

Har gjort nästan lika, satte fast fläkten utanpå med buntband bara, funkar fint och xboxen är numera nästan helt ljudlös. Kanonskönt när man kollar på film.

Permalänk
Medlem

Bra idé , för att lösa problemet med damm som sugs in så skulle
jag helt enkelt fälla in ett dammfilter mellan fläkten och
det uppsågade hålet i lådan.
Då kan man ta ur det och göra rent en gång var tredje månad eller
någonting sånt. ( bereonde på hur mycket Xboxen är igång )

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thrap
Jag tror du måste ändra i ditt bios för att köra fläkten på 100% i alla lägen. Så som jag fattat det så rensas ram-minnet så fort man dra igång typ ett spel, multitasking är inte xboxens starka sida.

Multitasking - Screwing up several things at once

Visa signatur

P4 northwood 2.0 ghz | 512 mb 800mhz ram | ATI 9600xt 256 mb | och så 160 gb hdd || OLD SCHOOL NÄSTAN :p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-R
Bra idé , för att lösa problemet med damm som sugs in så skulle
jag helt enkelt fälla in ett dammfilter mellan fläkten och
det uppsågade hålet i lådan.
Då kan man ta ur det och göra rent en gång var tredje månad eller
någonting sånt. ( bereonde på hur mycket Xboxen är igång )

Hade man fäst filtret utanpå fläkten så hade man inte behövt lossa fläkten för att rengöra filtret samt att man inte får en skitig fläkt heller.

Nice mod, Pulver!

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laggeman
Nice mod, Pulver!

Tackar

Låter som en bra idé med ett dammfilter - ska se över om jag kan placera det någonstans.

Permalänk
Avstängd

sry att jag skriver i denna tråden pulver.. men det var den enda jag hittade av dig som är aktuell.. scrolla ner lite i denna tråd så hittar du en nice modd av Dign chassit

http://www.prisjakt.nu/galleri.php?user=Radesign

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Trevligt! (även om vi är lite off-topic från denna tråd )

Dign/D.Vine chassit skulle behöva en "egen" tråd eftersom jag tror det är många som har köpt eller köper det nu - dustinhome.se har fått hem nya exemplar

Det är ju faktsikt lite väl djupt - så jag har full förståelse för hans modd.

Tufft att man kan göra det utan att "förstöra" utseedet på chassit - men man behöver nog en jäkligt "rak" såg (jag skulle nog vilja maskinsåga)

Sitter förövrigt just nu och svär över inställningarna till Meedio efter en ominstallation

Permalänk
Avstängd
Citat:

Tufft att man kan göra det utan att "förstöra" utseedet på chassit - men man behöver nog en jäkligt "rak" såg (jag skulle nog vilja maskinsåga)

skulle dock vilja se hur locket ser ut, tror det är svårt att få det snyggt...

Citat:

Det är ju faktsikt lite väl djupt

jo, jag fick ju bygga egen hifibänk genom att såga till från en massiv ekskiva...

Citat:

Sitter förövrigt just nu och svär över inställningarna till Meedio efter en ominstallation

vad behöver du hjälp med?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hehe

Jag var mer frustrerad tidigare ikväll - tog mig 2 timmar att komma på att man måste skriva typ:

<artist>\<album>\<name>

och inte:

<artist>/album>/<name>

Men nu har det mesta ordnat sig - det verkar även som mitt tidigare scroll-problem med displayen har ordnat upp sig (har ingen aning om vad det berodde på)

Håller på att försöka konfigurera HDeeTV nu - men det finns för många inställningar