Seagate Freeagent Goflex Desk först till 3 TB

Permalänk
Melding Plague

Seagate Freeagent Goflex Desk först till 3 TB

Hårddiskjätten Seagate introducerar i tysthet en extern lagringsenhet som innehåller världens första hårddisk på 3 TB.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Finns ingen 3,5" som drivs helt på usb 3.0 strömförsörjningen än?

Permalänk
Medlem

Kan inte någon lansera en disk på typ 1 TB med inbyggd RAID0 (500 GB effektiv volym) så man slipper fibbla en massa? Dubbla hastigheten (typ) och redundans. Jag behöver inte 1 TB som systemdisk men lite mer drag i disken skulle jag inte tacka nej till även om min Raptor är hyfsat snabb fortfarande.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huddit:

Finns ingen 3,5" som drivs helt på usb 3.0 strömförsörjningen än?

Jag tror inte ens att det är möjligt. Jag lyckas inte hitta något om energiutmatningen för USB 3.0 mer än att strömmen ligger på 900mA istället för 100mA. Om det fortfarande är (endast) 5V så kommer det aldrig att ske.

En 3.5" disk kräver både 12V och 5V. Dessutom är det ca 2-3A 12V vid uppstart (baserat på specifikationer från exempelvis Seagate och Western Digital).

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Langos:

Kan inte någon lansera en disk på typ 1 TB med inbyggd RAID0 (500 GB effektiv volym) så man slipper fibbla en massa? Dubbla hastigheten (typ) och redundans. Jag behöver inte 1 TB som systemdisk men lite mer drag i disken skulle jag inte tacka nej till även om min Raptor är hyfsat snabb fortfarande.

Du menar nog raid1. Eller?

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Langos:

Kan inte någon lansera en disk på typ 1 TB med inbyggd RAID0 (500 GB effektiv volym) så man slipper fibbla en massa? Dubbla hastigheten (typ) och redundans. Jag behöver inte 1 TB som systemdisk men lite mer drag i disken skulle jag inte tacka nej till även om min Raptor är hyfsat snabb fortfarande.

RAID0 ger inte redundans av något slag öht.
Och grejen är ju det att läsarmen bara kan läsa på ett ställe i taget, att göra en hårddisk med flera separata läsarmar är väll teoretiskt möjligt men i praktiken blir det nog bra mycket sämre som helhet.
Och RAID är ju just att flera diskar låtsas vara en, typ.
Så, hur menar du att man skulle göra i praktiken? För visst låter det bra, men, i praktiken förstår jag inte hur du menar?
En dubbelmacka kanske?

Skrivet av Leedow:

Du menar nog raid1. Eller?

RAID1 ger ju inte dubbla hstigheten, så nej. RAID1+0 kanske han menar?

Permalänk

Vore kul med 3.5 intern med usb 3.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leedow:

Jag tror inte ens att det är möjligt. Jag lyckas inte hitta något om energiutmatningen för USB 3.0 mer än att strömmen ligger på 900mA istället för 100mA. Om det fortfarande är (endast) 5V så kommer det aldrig att ske.

En 3.5" disk kräver både 12V och 5V. Dessutom är det ca 2-3A 12V vid uppstart (baserat på specifikationer från exempelvis Seagate och Western Digital).

Man kan ju ha en transformater 5V->12V.
Ang. strömstyrkan man kan säkert göra strömsnålare men långsammare diskuppstarter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Langos:

Kan inte någon lansera en disk på typ 1 TB med inbyggd RAID0 (500 GB effektiv volym) så man slipper fibbla en massa? Dubbla hastigheten (typ) och redundans. Jag behöver inte 1 TB som systemdisk men lite mer drag i disken skulle jag inte tacka nej till även om min Raptor är hyfsat snabb fortfarande.

är det något sånt här du menar:
LaCie Big Disk Extreme+ (2TB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leedow:

En 3.5" disk kräver både 12V och 5V.

Finns undantag. Ex. Samsung EcoGreen F3 HD503HI kör på bara 5 V, dock så krävs 2 A vid uppstart. Men kan man inte använda fler USB-anslutningar för att få mer kräm?

Permalänk
Skrivet av Osten87:

är det något sånt här du menar:
LaCie Big Disk Extreme+ (2TB)

Den var ju ordentligt meningslös då den bara hade usb2 och fw800 som begränsar den praktiska hastigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thecopy:

Man kan ju ha en transformater 5V->12V.
Ang. strömstyrkan man kan säkert göra strömsnålare men långsammare diskuppstarter.

Men strömmen minskas med 2,4, så för att bibehålla 2-3A så krävs det 4,8 - 7,2A som kommer in i transformatorn. Är det inte jäkligt mycke? :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

RAID0 ger inte redundans av något slag öht.
Och grejen är ju det att läsarmen bara kan läsa på ett ställe i taget, att göra en hårddisk med flera separata läsarmar är väll teoretiskt möjligt men i praktiken blir det nog bra mycket sämre som helhet.
Och RAID är ju just att flera diskar låtsas vara en, typ.
Så, hur menar du att man skulle göra i praktiken? För visst låter det bra, men, i praktiken förstår jag inte hur du menar?
En dubbelmacka kanske?

RAID1 ger ju inte dubbla hstigheten, så nej. RAID1+0 kanske han menar?

Raid1 kan ge högre läshastighet. Det låter som han menar raid1 då, eftersom det var tal om 2 diskar.

Skrivet av thecopy:

Man kan ju ha en transformater 5V->12V.
Ang. strömstyrkan man kan säkert göra strömsnålare men långsammare diskuppstarter.

Ja, mycket möjligt, men det krävs nog mycket ström ändå.

Skrivet av sxs_110:

Finns undantag. Ex. Samsung EcoGreen F3 HD503HI kör på bara 5 V, dock så krävs 2 A vid uppstart. Men kan man inte använda fler USB-anslutningar för att få mer kräm?

Intressant. Ja, det går att använda fler USB-anslutningar men det kostar nog en slant eller två. Coolt att den bara kör på 5V.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

RAID0 ger inte redundans av något slag öht.
Och grejen är ju det att läsarmen bara kan läsa på ett ställe i taget, att göra en hårddisk med flera separata läsarmar är väll teoretiskt möjligt men i praktiken blir det nog bra mycket sämre som helhet.
Och RAID är ju just att flera diskar låtsas vara en, typ.
Så, hur menar du att man skulle göra i praktiken? För visst låter det bra, men, i praktiken förstår jag inte hur du menar?
En dubbelmacka kanske?

RAID1 ger ju inte dubbla hstigheten, så nej. RAID1+0 kanske han menar?

RAID1 ger ju snabbare läsning och det är viktigare än skrivning, eller?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Hade varit nice om den haft E-SATA så man fick nån användning för dom portarna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Langos:

Kan inte någon lansera en disk på typ 1 TB med inbyggd RAID0 (500 GB effektiv volym) så man slipper fibbla en massa? Dubbla hastigheten (typ) och redundans. Jag behöver inte 1 TB som systemdisk men lite mer drag i disken skulle jag inte tacka nej till även om min Raptor är hyfsat snabb fortfarande.

Raid 0 ger ju ingen säkerhet + du får hela utrymmet av 1TB, inte bara 500B....

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Raid 0 ger ju ingen säkerhet + du får hela utrymmet av 1TB, inte bara 500B....

Du har rätt! RAID0 är inte och rekommendera alls!

RAID5 eller varför inte RAID6 är bäst när det gäller 3-6 diskar eller vafan det är ^^

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Avstängd

Suck, vad ni svamlar.
Raid1 ger ökad sökhastighet och klarar av att en disk dör, dock ej högre läshastighet.
Raid0 ger ökad läs/skriv- hastighet men sökhastigheten sjunker och är känsligare för diskfel.
Raid4 har en singel disk för paritetsinformation, kräver att man tar ned en array för återskapande av data. Ger hög läs/skriv- prestanda och är inte särskilt krävande.
Raid5/6 har roterande paritetsinformation och kan återskapa data on-the-fly. Kan ge lägre skrivprestanda och är väldigt intensivt för processor/minne.