Nätaggregat i lyxklassen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EnNickeMan:

Jag fick ju 4st 8pin(6+2) kablar, de som går ihop till en kontakt. Men om jag använder båda, så kan jag inte använda 8pin kabeln till moderkortet.

Welcome to Corsair :: Corsair Professional Series Gold AX850Kolla Resources

Finns 6 stycken. Finns till och med dubbla EPS/ATX kontakter.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

En revolutionerande produkt uppnår sin prestanda genom intelligent ingenjörskonst främst och världens bästa komponenter i andra hand, imho.

Det stämmer och givetsvis är min konstruktion baserad på kunskap efter många års ingenjörs
arbete inom Power Management.
Det är inte bara komponenterna som sätter gränsen, det är både design och rätt val av komponenter.
Men utan "rätt" komponenval så spelar det ingen roll hur bra designen är. Man uppnår aldrig lika bra
verkningsgrad som när man kombinerar både vetande med prestanda.

Skrivet av MultiMan:

Tänker du ta patent på dessa ideér förstår jag varför du slingrar dig, om inte kan du väl presentera en utförlig presentation och ritningar, så kan vi själva få avgöra om vi klarar av att anskaffa komponenter och bygga.

Jag tänkar inte ta några patent för det lönar sig inte inom detta område. Patent kostar skjortan.
Samt en ensam person eller litet företag kan inte försvara sig mot makt och pengahungriga företag utan skrupler.
Dessutom betalar inga företag för en design som dom tror sig själva kunna utveckla. (Vilket dom inbillar sig)

Min design är helt enkelt inte klar att släppas. Det hade blivit många och jobbiga frågor för mig att besvara.
Skall den släppas skall allting vara glasklart och relativt enkelt för den någotsånär insatte.

Visa signatur

Honk

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av EnNickeMan:

Jag fick ju 4st 8pin(6+2) kablar, de som går ihop till en kontakt. Men om jag använder båda, så kan jag inte använda 8pin kabeln till moderkortet.

Lägg upp en bild på ditt agg med kablar, så ska vi förklara. Du missförstår uppenbart något. Agget har allt du behöver.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Lägg upp en bild på ditt agg med kablar, så ska vi förklara. Du missförstår uppenbart något. Agget har allt du behöver.

Ursäkta om jag stökar till i denna tråd.

Här är ju PCI-E kablarna:

Dessa sitter i PSU med 12-pins, ska jag ha 2 grafikkort ska den ta 2st 12-pin kontakter.

Och här är Moderkorts kablarna:

Mitt GA-MA790X-UD3P behöver en 24-pin och en 8pin(4+4), men 4+4an sitter i en 12-pin kontakt mot PSU.

Här är sjävla PSU:

Och på PSU är det bara 2 ingångar för 12-pin, dvs. Jag kan bara använda en PCI-E kabel, eller så kör jag 2 PCI-E kablar och ingen ström till moderkortet. =S

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Skrivet av EnNickeMan:

Ursäkta om jag stökar till i denna tråd.

Här är ju PCI-E kablarna:
http://www.jonnyguru.com/modules/NDReviews/images/AX850/DSC05...

Dessa sitter i PSU med 12-pins, ska jag ha 2 grafikkort ska den ta 2st 12-pin kontakter.

Och här är Moderkorts kablarna:
http://www.jonnyguru.com/modules/NDReviews/images/AX850/DSC05...

Mitt GA-MA790X-UD3P behöver en 24-pin och en 8pin(4+4), men 4+4an sitter i en 12-pin kontakt mot PSU.

Här är sjävla PSU:
http://www.jonnyguru.com/modules/NDReviews/images/AX850/DSC05...

Och på PSU är det bara 2 ingångar för 12-pin, dvs. Jag kan bara använda en PCI-E kabel, eller så kör jag 2 PCI-E kablar och ingen ström till moderkortet. =S

Jag ser inga problem det finns ju plats för 2st 4+4 EPS och 2st 6+2 & 6-pin PCI-E så var i ligger problemet ?

Permalänk
Skrivet av Asheileon:

Jag ser inga problem det finns ju plats för 2st 4+4 EPS och 2st 6+2 & 6-pin PCI-E så var i ligger problemet ?

det är 2st 12pin portar

och det är 3st 12pin kontakter

mer kortfattat än så får jag inte till det.

Jag kan koppla in båda(alla fyra) PCI-E kablarna, visst, inga problem.
Men då kan jag inte ansluta 8(4+4)pin till nätagget, eftersom kontakten som ska anslutas till PSU är en 12 pin.

Jag tycker jag sagt det flera gånger nu

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Skrivet av EnNickeMan:

det är 2st 12pin portar

och det är 3st 12pin kontakter

mer kortfattat än så får jag inte till det.

Jag kan koppla in båda(alla fyra) PCI-E kablarna, visst, inga problem.
Men då kan jag inte ansluta 8(4+4)pin till nätagget, eftersom kontakten som ska anslutas till PSU är en 12 pin.

Jag tycker jag sagt det flera gånger nu

Du har ju 2st EPS kablar och den ena ser ut att ha 8-pin mot agget så kan man inte bara använda den i uttaget till vänster om 10-pin'en på nedre raden ?

Permalänk
Hedersmedlem

4+4 (8-pin)-sladden mitterst i nedre kabelbilden, som är 8 (till nätagg) till 4+4 (8) (moderkort).

Edit (blev störd): Med den kabeln så utnyttjar du 1st 8-pin på agget samt 2st 12-pin för de 4 pci-e till grafikkorten. Jag har lite svårt att se problemet, men förklara gärna mer ingående om jag ser fel. Jag har inte känt på något AX750/850 personligen än.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

4+4 (8-pin)-sladden mitterst i nedre kabelbilden, som är 8 (till nätagg) till 4+4 (8) (moderkort).

Edit (blev störd): Med den kabeln så utnyttjar du 1st 8-pin på agget samt 2st 12-pin för de 4 pci-e till grafikkorten. Jag har lite svårt att se problemet, men förklara gärna mer ingående om jag ser fel. Jag har inte känt på något AX750/850 personligen än.

Jag vet, fast det är inte så i paketet jag fick, där har jag bara 3 kablar, och ingen av dem använder 8pin =S

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Skrivet av EnNickeMan:

Jag vet, fast det är inte så i paketet jag fick, där har jag bara 3 kablar, och ingen av dem använder 8pin =S

Corsair har ju en egen forumdel nu, så det är ju bara fråga på där

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 2good4you:

Corsair's nätagg är underbara. Mitt HX750 var ett givet köp och uppfyller 80+ Gold med lätthet då Corsair underspecificerar sina agg

Dock är det då för mig konstigt att dom inte sätter 80+ Gold på det ist för 80+ silver!? något gör ju att dom inte sätter det på det!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnNickeMan:

Jag vet, fast det är inte så i paketet jag fick, där har jag bara 3 kablar, och ingen av dem använder 8pin =S

Har du löst problemet än? Jag har nämligen ett AX850 och kör dubbla 5870 utan några problem med kablarna som följde med. Kan ta en bild på hur det är kopplat imorn om du inte har fixat det än.

Permalänk
Skrivet av Xiano:

Har du löst problemet än? Jag har nämligen ett AX850 och kör dubbla 5870 utan några problem med kablarna som följde med. Kan ta en bild på hur det är kopplat imorn om du inte har fixat det än.

Ja, lite pinsamt dock, kabeln låg utanför den påsen/bag'en man fick med missade den.

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem

varför får ax 850 bäst i test när det låter mest vid belastning? är det för att man får bra valuta för pengarna om man köper ett 850W agg och bara använder 300? med då är det tyst?

personligen blev jag lite besviken av tabellerna, dock gillar jag corsair men lite bättre motivation skulle suttit fint!

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av moreempty:

varför får ax 850 bäst i test när det låter mest vid belastning? är det för att man får bra valuta för pengarna om man köper ett 850W agg och bara använder 300? med då är det tyst?

personligen blev jag lite besviken av tabellerna, dock gillar jag corsair men lite bättre motivation skulle suttit fint!

Vad jag kan se så står det inte att Corsair AX850 låter mest utan det är mer "Först vid full belastning blir fläkten ett irritationsmoment" och varför det blev bäst i test är för att siffrorna talade för det. AX850 hade väl lägst rippel och näst högst verkningsgrad. Dessutom är den inte jättedyr i förhållande till vad den presterar.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Verkar som Coolermaster nästan alltid uppvisar en aning rippel, sett andra tester på bl a mitt nätagg. Men inget som påverkat prestanda för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av InluZion:

Dock är det då för mig konstigt att dom inte sätter 80+ Gold på det ist för 80+ silver!? något gör ju att dom inte sätter det på det!?

Corsair har löjliga marginaler på sina nätaggregat. Läs tester på HX750 och HX850 så får du se att det är en av dom bästa nätagg som någonsin tillverkats. Dom gör löjligt bra ifrån sig i samtliga aspekter.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Ang antalet pci-e på corsair agget känns det ju lite konstigt, recensionen säger "2 st. 60 cm långa kablar med två 6+2-pins PCIe-kontakter", samtidigt har hx850 6st pci-e.

Förstår inte riktigt varför man skulle välja detta över HX, även om det håller i 10 år kommer det säkerligen vara andra standarder och kontakter osv =P.

*(bitter på mitt "gamla" multirail agg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cryptic:

Ang antalet pci-e på corsair agget känns det ju lite konstigt, recensionen säger "2 st. 60 cm långa kablar med två 6+2-pins PCIe-kontakter", samtidigt har hx850 6st pci-e.

Förstår inte riktigt varför man skulle välja detta över HX, även om det håller i 10 år kommer det säkerligen vara andra standarder och kontakter osv =P.

*(bitter på mitt "gamla" multirail agg)

nästan 11 år senare sitter jag här med mitt AX 850 från min sandy bridge dator jag byggde i början av 2011 som idag får försörja en x570 bräda med en r7 3700x och 32gb ram samt ett RTX 2080 Ti helt problemfritt

under 2012 fick den också testa på SLI med GTX 680 i SLI

Den har fått försörja GTX 570 > GTX 680 > GTX 680 SLI > GTX 780 Ti > R9 290x > GTX 980 Ti > RX 5700 XT och RTX 2080 Ti genom åren

Måste vara mitt bästa datorkomponent köp någonsin.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

nästan 11 år senare sitter jag här med mitt AX 850 från min sandy bridge dator jag byggde i början av 2011 som idag får försörja en x570 bräda med en r7 3700x och 32gb ram samt ett RTX 2080 Ti helt problemfritt

under 2012 fick den också testa på SLI med GTX 680 i SLI

Den har fått försörja GTX 570 > GTX 680 > GTX 680 SLI > GTX 780 Ti > R9 290x > GTX 980 Ti > RX 5700 XT och RTX 2080 Ti genom åren

Måste vara mitt bästa datorkomponent köp någonsin.

Har själv ett AX750 som hängt med sen (om jag inte minns fel) 2009. Helt klart ett bra köp i mina ögon. Enda läget det skulle ta stopp just nu är väl om man har ett 3080/3090 som kräver fler PCI-E slottar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Har själv ett AX750 som hängt med sen (om jag inte minns fel) 2009. Helt klart ett bra köp i mina ögon. Enda läget det skulle ta stopp just nu är väl om man har ett 3080/3090 som kräver fler PCI-E slottar.

Jag tror faktiskt det finns adaptrar som konverterar om 2 x 6+2 pin till 12 pins kontakten för de nya gpuerna? så vi kan nog envisas kvar med våra gamla nätagg ett tag till

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

nästan 11 år senare sitter jag här med mitt AX 850 från min sandy bridge dator jag byggde i början av 2011 som idag får försörja en x570 bräda med en r7 3700x och 32gb ram samt ett RTX 2080 Ti helt problemfritt

under 2012 fick den också testa på SLI med GTX 680 i SLI

Den har fått försörja GTX 570 > GTX 680 > GTX 680 SLI > GTX 780 Ti > R9 290x > GTX 980 Ti > RX 5700 XT och RTX 2080 Ti genom åren

Måste vara mitt bästa datorkomponent köp någonsin.

Mitt gamla AX850 rullar även det på utan bekymmer! Sitter numera i brorsans ungars dator. Har använts flitigt sen inköp 2011
Ruskigt bra kvalité på det agget!

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Mitt gamla AX850 rullar även det på utan bekymmer! Sitter numera i brorsans ungars dator. Har använts flitigt sen inköp 2011
Ruskigt bra kvalité på det agget!

Ja, det måste vara några rejält bra komponenter i det för min dator står på 24/7 och 10+ timmars gamingsessioner med hög belastning är mer en normalitet än raritet samt att man testat sig på lite bitcoin mining någon månad

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

^Måste ha fått ett måndagsexemplar av mitt AX850, det grillade mitt moderkort när det lade av för ett par år sen (AX860 jag fick på garanti ska vi inte ens tala om, dödade både moderkort och cpu >_>)

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Oliver91:

nästan 11 år senare sitter jag här med mitt AX 850 från min sandy bridge dator jag byggde i början av 2011 som idag får försörja en x570 bräda med en r7 3700x och 32gb ram samt ett RTX 2080 Ti helt problemfritt

under 2012 fick den också testa på SLI med GTX 680 i SLI

Den har fått försörja GTX 570 > GTX 680 > GTX 680 SLI > GTX 780 Ti > R9 290x > GTX 980 Ti > RX 5700 XT och RTX 2080 Ti genom åren

Måste vara mitt bästa datorkomponent köp någonsin.

Skrivet av Chrisj:

Har själv ett AX750 som hängt med sen (om jag inte minns fel) 2009. Helt klart ett bra köp i mina ögon. Enda läget det skulle ta stopp just nu är väl om man har ett 3080/3090 som kräver fler PCI-E slottar.

Skrivet av Flutters:

Mitt gamla AX850 rullar även det på utan bekymmer! Sitter numera i brorsans ungars dator. Har använts flitigt sen inköp 2011
Ruskigt bra kvalité på det agget!

Skrivet av Kattus:

^Måste ha fått ett måndagsexemplar av mitt AX850, det grillade mitt moderkort när det lade av för ett par år sen (AX860 jag fick på garanti ska vi inte ens tala om, dödade både moderkort och cpu >_>)

Aouch @Kattus !

Sitter här och dividerar kring om jag ska byta ut mitt AX850 som skött sig föredömligt sedan 2012. De ~1 400 kronorna sved i plånboken där och då men snacka om valuta för pengarna!

Jag har varit med om 5-10 slumpmässiga omstarter senaste halvåret och antar väl att det är agget som håller på att ge upp… Har aggen levt vidare för er andra? Ingen som har dött på samma katastrofala vis?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Aouch @Kattus !

Sitter här och dividerar kring om jag ska byta ut mitt AX850 som skött sig föredömligt sedan 2012. De ~1 400 kronorna sved i plånboken där och då men snacka om valuta för pengarna!

Jag har varit med om 5-10 slumpmässiga omstarter senaste halvåret och antar väl att det är agget som håller på att ge upp… Har aggen levt vidare för er andra? Ingen som har dött på samma katastrofala vis?

Mitt började spöka så köpte ett nytt när nätaggen på 850w kostade runt 800kr, blev ett seasonic focus gx 850w.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.