Permalänk

HTPC HD

Hej!

Jag hade sedan länge funderat på att skaffa en htpc eftersom vid varje filmtillfälle kopplades den bärbara (sony vaio) till tvn och det är väl inte den optimala lösningen i längden.

Kraven jag hade:
- Snyggt och litet chassi, som en video i storleksordning tänkte jag mig.
- Klara att spela upp 1080p utan problem, även kanske några emulatorer.
- TYST...
- Mycket lagringsutrymme, då jag har de flesta av mina filmer i digital form.

Efter lite funderingar och läsande här på forumet var det lite delar påväg hem, dock inget chassi.
Jag gillar att bygga saker och sen hittade jag inget billigt chassi som föll mig i smaken. Alltså bestämde jag mig för att jag skulle bygga chassiet i alu-plåt.

Specs:
Moderkort: Zotac H55-ITX (WiFi)
Processor: Intel Core i3 530
Ram: Corsair 4gb (KIT) DDR3 1333MHz
Nätagg: be quiet! BN136 300W TFX
HDDs: Totalt 5 diskar
- Systemdisk: WD 320GB 2.5" BLACK 7200
- Lagringsdisk 1 WD 2TB 3.5" GREEN 5400-7200
- Lagringsdisk 2 WD 2TB 3.5" GREEN 5400-7200
- Lagringsdisk 3 WD 160GB 3.5" (Från gammal dator, hade liggandes)
- Lagringsdisk 4 WD 160GB 3.5" (Från gammal dator, hade liggandes)
OS: Windows 7 (mediabibliotek XBMC)

Chassiet byggdes från 3mm Alu-plåt samt några olika alu-profiler. Allt skruvades ihop med M3 skruv. Jag gjorde allt själv med verktygen i garaget, har stort garage och tillgång på många verktyg.

Jag hade lite idéer i mitt huvud så ingen ritning användes utan allt mättes och byggdes allt eftersom. Jag hade nog föredragit att ha ritning men eftersom jag inte bestämt mig hur det skulle se ut gjorde jag vad som ja tyckte blev bra. Materialkostnader på chassiet ligger runt 600 kr, vilket jag blev väldigt nöjd med. Jag tycker det är snyggt och det har en bra storlek. Temperaturerna är bra och burken är tyst, sitter man vid den så hör man ju fläktarna men i tvsoffan är det absolut inte så det stör. CPU-temp 26-45 *C (Uppspelning HD-film ca 30 *C) med orginalflänsen men med en noctua 120 mm.

Ni får leva med blandad kvalitet på bilderna, även att det inte finns bilder på vissa moment när jag inte hade kameran med mig ut i garaget. Kommentera gärna och säg vad ni tycker! Jag letar efter ett bra trådlöst mediatangentbort som jag kan styra datorn från soffan med, kom gärna med förslag.

HTPC HD

Permalänk
Medlem

Snyggt jobbat!

Permalänk
Medlem

Grymt bra jobb! Kul att se ett bra projekt, lacken är väl det enda man kan bättra på lite, det kanske inte syns i annat ljus men för att ge den det lilla extra! en solklar 5a!

Visa signatur

http://www.asschier.com/:

Prototype1:

Gigabyte X99-GAMING 5 - Intel i7 5820k @ 4ghz - Be-Quiet Dark Rock Pro 3 - Corsair LPX 32gb 2800mhz - ASUS GTX1080 Strix - Samsung 840 250gb SSD - TOSHIBA 3TB extern + 4tb extern) - Be-Quiet Pure Power L8 630W - Prototype1 (scratch build) - DELL 34" Curved 4k display + 2x 24" Dell ultrasharp

Permalänk
Medlem

Sweet!

Visa signatur

- Raven rv03 - 2500k @ 4,5 - p8p67 deluxe - ax750w - 8gb ram - h50 - ssd+3,5tb hdd -

Permalänk

Det blev ju riktigt bra det där! Håller med DuRac3ll om att det är skönt att se ett riktigt bra bygge! Fortsätt höja standarden här på Sweclockers! Det dyker upp för många "Min desktop" som är helt intetsägande. Keep up the good work!

Permalänk
Medlem

Nog en av de snyggaste loggarna jag sett på länge. Fint jobbat, och fint resultat! 5p utan tvekan.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Proffsmoddare

Riktigt snyggt! Sånt här gillas!

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk

1p för att du stavade fel på "kontackter". Kontakter heter det ju!

Nee! 5p! Riktigt bra bygge!

Visa signatur
Permalänk

Väldigt snyggt. 5p

Permalänk
Medlem

Riktigt fint!
Fronten påminner om Transformers ;]
5/5

Visa signatur

Asus N56VZ + 256 GB Samsung SSD

Permalänk
Hedersmedlem

Sjukt snyggt, stilrent som fan. 5 p dirr.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Kan inte annat än hålla med detta var grymt snyggt! 5p

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem

Hur lång tid tog det att bygga? (kanske missade det , sry isf)

Riktigt fint, 5p

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk

Wow, snyggt 5p!

Visa signatur

Mvh Emil Kihlström
|| Intel Core i5 750 @ 3,7 ghz || Corsair H50 || Asus P7P55D PRO || A-data 8GB || AMD 6970 || Corsair HX 750W || Lian Li K62 || Windows 8 || Samsung P2350 || Logitech MX518 || Razer Lycosa || Klipsch F3 5.1 || Infocus IN80 || Sherwood R972 || iPhone 5S 16GB ||

Permalänk
Medlem

Alla har ju redan skrivit det, Men jag vill ju inte vara utanför!

Snyggt 5P

Permalänk
Medlem

riktigt snyggt, gillar hur du fäste hårdiskarna

Visa signatur

JAG ÄR LIVRÄDD FÖR ATT LEVA & JAG ÄR DÖDSRÄDD FÖR ATT DÖ

Permalänk
Medlem

mycket snyggt och stabilt bygge!

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk

Tack för alla fina kommentarer!

Nej jag glömde skriva hur lång tid projektet tog så du har inte missat det "HerrKanin". Skulle säga 1 månad från att jag fick aluplåten tills den var helt klar. Jobbade lite kvällar, nån dag men ibland gick det ju flera kvällar att jag inte gjorde något då jag hade annat för mig, så det blev lite utdraget. Har mycket svårt att säga hur många timmar det handlar om.

Jag rekommenderar att man tänker ut innan hur de ska va och försöker göra så mycket ritning man kan innan man sätter igång så slipper massa funderingar allt eftersom. Då kan man spara endel tid. Men man lär sig

Permalänk
Medlem

Det e ett sånt här chassi jag vill ha, varför finns inte det att få tag på??? Sådana som du borde designa chassin och inte folk som bara gör anskrämliga neonskyltschassin...

Permalänk

Extremt snyggt och proffsigt utfört. 5p

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Medlem

Proffsigt, stilrent (bortsätt från CPU fläktintaget )

5p är du värd hur som helst!

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem

Mmm nice, håller med Rawet, det ser ut som att sista intaget är från "en annan låda". blir liksom en annan stil på den.
4.5 avrunda uppåt, ja 5a

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk

Ang tangentbord, ta en titt på logitech dinovo mini, Logitech diNovo Mini (SV) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Tangentbord
Har ett till min htpc som enbart kör xbmc under win

Visa signatur

Inget fiffigt att fylla i här...

Permalänk
Medlem

Vad blev det totala priset?

Permalänk
Medlem

Fy fan vad läckert, ett sånt här skulle jag med vilja ha istället för de stora Lian-Li chassit man har i TV-bänken nu.

Finns de någon möjlighet att se en bild när de står på sin rätta plats vid TV:n ?

Permalänk
Medlem

Du är riktigt rikitigt grym på att göra datorlådor!

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av amdmannen:

Ang tangentbord, ta en titt på logitech dinovo mini, Logitech diNovo Mini (SV) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Tangentbord
Har ett till min htpc som enbart kör xbmc under win

Har kollat lite på de och de är ju riktigt snygg och litet men hur är det att skriva på ? Kommer väl visserligen bara knappra lite när man söker på spotify, youtube, eller bara surfar runt lite.

Permalänk
Medlem

Sjukt snygg HTPC!

Visa signatur

Stationär: EVGA X299 Micro | Intel Core i7 7740X | GeForce GTX 1060 6GB | Kingston HyperX 16GB 2666 MHz | WD Blue 3D NAND SSD 500GB
Tillbehör: 3 x LG 21,5" | Corsair Vengeance K65 | Deathadder | Astro A40
Bärbart: MacBook Pro 13" -10 | iPad 2 16Gb

.: Citera för svar :.

Permalänk
Skrivet av zl33ter:

Vad blev det totala priset?

Datordelar 5500:- , Chassi tot. ca 600:- så runt 6100.
Kan tyckas vara mycket för en htpc men jag fick ju mycket utrymme sen valde jag att ta en I3 processor.
Hade blivit lite billigare om jag istället tagit ett itx-kort med en atomprocessor(Vilket hade räckt till HD-video) men eftersom jag funderar på att köra någon emulator och kanske lite annat ville jag ha lite mer kräm i processorn.