GUIDE: RAID and you!

Permalänk
Medlem

TACK FÖR GUIDEN DEN E GRYM!!!!!!¨
Tack

Visa signatur

CPU: i5 2500K @ 3.3GHz | Chassi: NZXT Tempest 410 Elite | Mobo: Gigabyte Z68XP-UD4 | GPU: XFX Radeon HD6950 2048MB | PSU: XFX Core Edition 850W 80+ Bronze | RAM: Corsair Vengance DDR3 8GB @ 1600 MHz | OS: Win7 x64 Home Premium SP1

Fraktfritt hos inet över 500kr

Permalänk
Medlem

Vad för block size rekommenderas för en disk som kommer tanka .rar filer från torrents och sedan packas upp?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Permalänk

För er som vill ha en närmare förklaring på raid och dess funktioner samt ingående info om raid teknikerna.

RAID - Wikipedia, the free encyclopedia

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem

asså hur mycket prestandaförlust får man om man väljer mjukvaruraid istället för hårdvaruraid? kommer det att märkas?

Permalänk
Avstängd

Det kommer bero på ett antal punkter. Först och främst vilken budget du är på. Givet är att ett kontrollerkort för 10 000kr kommer vara snabbare än mjukvaruraid medan ett kort för 3000kr nödvändigtvis inte behöver vara det. Sedan kan det också bero på hur många diskar du ska använda, generellt sett så är fler diskar samma sak som högre prestanda. Till slut är det förstås upp till själva processorn. En processor med inbyggd minneskontroller kommer att vara snabbare än en utan.

Jag själv är en förespråkare av mjuk raid då det går att flytta mellan hårdvara och är ett billigt alternativ. Använder själv olika uppsättningar av Raid5 i hemmet och kan säga att prestanda generellt är bra. Dock klarar den inte av att många användare använder arrayen samtidigt, då sjunker prestandan mer än antalet användare. Om det beror på min gamla server vet jag dock inte, det är en AMD3000+ på 1,8ghz och 1gb ram. Faktiskt läs/skrivhastighet är dock bra, 150MB/sec (sata- interfacet sätter stopp där) och skriv på ca 60MB/sec, dvs ungefär vad en ensam disk normalt klarar av. Detta är under Windows Server 2003, möjligen att ett annat operativsystem ger andra prestanda.

Permalänk
Medlem

men asså att ha 2st hårddiskar i mjukvaru-raid0 hur mycket processorkraft tar det? tycker inte det borde kräva något speciellt mycket eller?

Permalänk
Medlem

Tack för en grym guide. Sjukt bra läsning.

Permalänk
Medlem

Kan man kolla vilken raid nivå som körs från operativet? Jag ska hjälpa till med dokumentation av en del datorer. De OS som körs är XP och windows server 2003.

Permalänk
Medlem

Nån som vet, om man redan har os på en disk och spel och sånt, kan man köra raid utan att installera om då? mvh

Visa signatur

Asus Z690 Gaming| Intel Core I9 12900K 5.4Ghz | Gigabyte 4090 Gaming OC | 32GB Corsair Vengeance 5200Mhz | Corsair HX1000 | Skärm: Asus ROG 31.5 Strix XG32VQ | BeQuiet Base 802

Permalänk

Bra guide för dom som behöver veta hur man gör och vad det innebär.

Visa signatur

Corsair 700d| ASUS Crosshair IV Formula| AMD 1090BE @4Ghz| ZOTAC GeForce GTX 480 AMP! | 8GB Corsair domintor 1600mhz| Corsair Force 60Gb| 2st Western Digital 500Gb @ Raid 0| 750w Corsair HX| + Free Macbook av skolan man kan inte klaga ialf.

Permalänk
Medlem

En av mina SSD'er verkar ha hoppat ur min raid0, går det att återskapa raiden utan dataförlust om den fortfarande funkar?

Om ni vill ha mer information kan ni läsa här.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Jag har kört raid0 ett bra tag på förra datorn, men nu tänkte jag ta en av hårddiskarna och installera windows på bara den, måste man göra något speciellt eller är det bara att installera?
För när jag ska välja vilken hårddisk jag vill installera windows på hittar den ingen, men i bios syns den..

Visa signatur

Intel Core i5 750 |Corsair Cooling Hydro H50 | Gigabyte GA-H55N-USB3 Mini-ITX |Corsair 4GB 1600MHz | XFX Radeon HD5850 1GB Black Edition | Corsair SSD Force Series 120GB | Silverstone Sugo SG07B | Win7 Professional 64bit |

Permalänk
Skrivet av coffe13:

Jag har kört raid0 ett bra tag på förra datorn, men nu tänkte jag ta en av hårddiskarna och installera windows på bara den, måste man göra något speciellt eller är det bara att installera?
För när jag ska välja vilken hårddisk jag vill installera windows på hittar den ingen, men i bios syns den..

Har du brutit raiden?

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurreKula:

Har du brutit raiden?

Nej det har jag inte, hur gör man det?

Visa signatur

Intel Core i5 750 |Corsair Cooling Hydro H50 | Gigabyte GA-H55N-USB3 Mini-ITX |Corsair 4GB 1600MHz | XFX Radeon HD5850 1GB Black Edition | Corsair SSD Force Series 120GB | Silverstone Sugo SG07B | Win7 Professional 64bit |

Permalänk
Medlem

Hej!!

Tänkte höra vad ni tror om följande:

Har skaffat mig en liten uppgradering med nya SB, en I5 2500K. Till den köpte jag en sata 3 hårddisk på 1TB.

I min nuvarande burk har jag 2 st 250 GB hårddiskar som är ca 5 år. Nu funderar jag på om man tjänar något på att köra 250 giggarna i raid 0 till windows eller om man skall ta den nya hårddisken till det.
Kör jag raid 0 på dom äldre diskarna kommer jag bara ha windows på dom. Blir det den andra kommer nog inte dom andra diskarna att användas.

Det är i hastighet som jag undrar om det blir någon vinst med 250 giggarna.

Vad tror ni?
Vad skulle ni har gjort?

Mvh
Fredrik

Permalänk
Medlem

Går det att ta bort raid konfiguration på något annat sätt än att använda det moderkortet jag gjorde raiden på?
Orkar inte plocka ur mitt nuvarande system och byta till mitt andra moderkort bara för att göra det..

Visa signatur

Intel Core i5 750 |Corsair Cooling Hydro H50 | Gigabyte GA-H55N-USB3 Mini-ITX |Corsair 4GB 1600MHz | XFX Radeon HD5850 1GB Black Edition | Corsair SSD Force Series 120GB | Silverstone Sugo SG07B | Win7 Professional 64bit |

Permalänk
Medlem

Några korrigeringar för guiden:

3.2 - Driftsäkerhetsmässigt
I raid1 för att få bättre läsprestanda, kräver det även att kontrollern till raid1 arrayn förstår hur den skall använda diskarna separat från arrayn. Jag har ännu aldrig arbetat med en dylik setup, trots att jag gjort mycket med raid i mina dagar. Som jag förstått det är det väldigt få som verkligen klarar av det.

4.2 - RAID-1
Jag har aldrig heller varit med om att skrivning skulle ske snabbare i raid1. Om så görs, berätta gärna varför det sker snabbare, för jag kan inte komma på en enda punkt.

Även ett minor-fel finns i bilden i 4-3, där pariteten för data på kl. halv 5 säger att det skall finnas jämt antal ettor, men sanningen är 3 ettor.

Varför nämner jag detta? För att det är allt för många som har fel bild av vad raid är och vad det skall användas till. Jag tycker att det är fint att det finns en guide. Men det gör att det är extra viktigt att guiden framför verkligheten. Kan gott vara att punkterna är poängterade redan.

Någon skrev även "Om EN disk kraschar vill man helst ha RAID1 eller RAID5.". Jag måste dock säga att jag helst har en säkerhetskopia i det skede.

Permalänk

Jag försöker att skapa Raid 0 med mina Samsung spinpoint F3 1TB. Men när jag försöker starta datorn kraschar den när Windows 7 laddar. Så här ser systemet ut:
Intel 160GB SSD / Systemdisk
Samsung Spinpint F3 1TB / Raid0
Samsung Spinpint F3 1TB / Raid0

Jag har sett på Youtube att det ska vara jättelätt att installera Raid 0, man går bara in i Bios och väljer två identiska diskar och sätter dem på Raid0. Men ändå fungerar det inte att Boota datorn från min systemdisk när jag har Raid0 aktiverat.
Jag har hört att de ska finnas drivrutiner för Raid0, är det något jag behöver och hur får jag tag i dem isåfall?

Permalänk
Medlem

Så diskarna måste inte vara identiska för raid0? Jag kan alltså köra t.ex en WD caviar blue 500gb och en Samsung spinpoint i raid0?

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Jag har köpt 2 diskar som jag hade tänkt köra i OS raid, men jag kan inte ändra min "unallocated" disk till new striped volume som visas i den här guiden du länkade ( http://www.overclockers.com/setting-up-os-raid-with-windows-7... ). Någon som kan hjälpa mig? har ett msi 870a-g54 och diskarna är 2st "640GB Western Digital Black 64MB SATA III"

tack på förhand

Permalänk
Avstängd

Färdig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontus94:

Nån som vet, om man redan har os på en disk och spel och sånt, kan man köra raid utan att installera om då? mvh

Jag har aldrig sett ett system där detta går. Det blir till att säkerhetskopiera och installera om.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Om jag kör med två diskar i raid1 och os på en separat disk, och vill formatera os-disken och installera om. Vad händer med de två speglade diskarna? Förblir de intakta? Är det bara att återuppta speglingen när jag har installerat om?
Det är alltså mjukvaruraid.

Permalänk
Permalänk

gilla ! ++

Permalänk
Medlem

Vad gäller punkt 3.2 i guiden där det står att man vinner läshastighet i raid1 så är det väldigt få gånger i verkligheten som det stämmer. Teoretiskt är det möjligt, men praktiskt så används det väldigt sällan. Troligen pga. att det är ganska komplicerade grejer att göra, samt att det skulle även kunna leda till en försämring i prestation om det kommer mycket skrivningar och läsningar om vartanat. Med 99,9% chans läser man inte snabbare av en raid1 konfiguration.

Permalänk
Avstängd

Måste man ha identiska diskar för en RAID5/6. Köpte nämligen 4st 2tb seagate ST2000DL003 men de kanske inte finns kvar när det väl ska handlas igen. Så kan jag köpa några andra seagate som också ligger på 5900rpm eller 5400?

Permalänk
Medlem
Skrivet av drulle:

Måste man ha identiska diskar för en RAID5/6. Köpte nämligen 4st 2tb seagate ST2000DL003 men de kanske inte finns kvar när det väl ska handlas igen. Så kan jag köpa några andra seagate som också ligger på 5900rpm eller 5400?

Det beror på din kontrollerkrets. Endel kretsar bryr sig inte om vilka diskar du lägger fast, andra vägrar helt om det redan finns små skillnader mellan diskarna.
Med de kontrollers som accepterar bör man ju alltid ha i åtanke att det är de sämsta egenskaperna av alla diskar som adopteras till själva arrayn. Den minsta disken lägger gräns för totala storleken, den som läser långsammast samt den som har sämsta accesstiden kommer att båda att bidra till en långsammare helhet. Många gånger är dessa faktorer väldigt marginella, vilket gör att man inte behöver fundera dess mera på dem. Men jag tycker åtm. att det är bra att känna till.