Matematiktråden (dina matematikproblem här!)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ala_95:

Knappa in dom på en grafräknare? Har inte tagit fram min TI-84 ur kartongen än men annars hade jag hjälpt dig.
Vilken kurs är det? Jag tycker det ser skitlätt ut men det är säkert något jag har missat. Har bara läst Matte A än så länge.

Kursen är mikroekonomi på högskolan och vi får dessvärre inte använda oss av grafräknare. Det var på tok för länge sen jag räknade matte

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon88790:

Kursen är mikroekonomi på högskolan och vi får dessvärre inte använda oss av grafräknare. Det var på tok för länge sen jag räknade matte

Aj fan, då torskar jag nog på det där... Men går det inte att säga att P=X?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Sista delen stämmer om du är ute efter skärningspunkten. P=2.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Olegh:

Sista delen stämmer om du är ute efter skärningspunkten. P=2.

Skärnigspunkten heter det ja! Det jag var ute efter, tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Knappa in dom på en grafräknare?

Fel 1A. Vad hände med logiskt tänkande?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Fel 1A. Vad hände med logiskt tänkande?

Sådant existerar inte hos mig

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av anon88790:

Blir lite fundersam när jag ska rita en graf, har två funktioner:

D=200-40P
S=40+40P

Jag vet hur jag ska rita D, på X axeln ska jag ha 200 och på Y 5. För att räkna ut det tar jag 200/40

S vet jag dock inte hur jag ska räkna ut, tar jag 40/40 så blir det 1 vilket är fel. Eller tänker jag på helt fel sätt när jag ska räkna ut både D och S?

Eller är det helt enkelt enklast att sätta D=S för att få fram P och sedan sätta in P i orginalekvationen för att få fram X värdet?

200-40P=40+40P
160=80P
P=160/80
P=2

200-40*2=120

Fört och främst, vad är uppgiften. Ska du bara rita ut de två funktionerna som en graf eller ska du lista ut var de skär varandra (vilket brukar vara en vanlig matteboksuppgift)?

Kolla in om denna säger dig någonting:

EDIT: Såg inte att du redan skrivit vad du var ute efter tidigare... sry..

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Sådant existerar inte hos mig

Nej, det har nog inte lärts ut i svenska skolor sedan ~1970. Det är betydligt svårare att lära sig när man väl kommit till en teknisk högskola...

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Nej, det har nog inte lärts ut i svenska skolor sedan ~1970. Det är betydligt svårare att lära sig när man väl kommit till en teknisk högskola...

Jasså, du tycker att den nuvarande utbildningen har brister? Framför det till vem det nu är som har hand om det

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon88790:

Blir lite fundersam när jag ska rita en graf, har två funktioner:

D=200-40P
S=40+40P

Som jag fattat det vill du rita graferna. Man kan lösa S = D och få P på det viset, men om man vill rita så kan man göra så här. Döp ena axeln till P-axeln (x-axeln), så lägger du D och S på Y-axeln. Säg till exempel att du tar:

P = 0 då är D = 200 och S = 40
P = 1 då är D = 160 och S = 80

Så prickar du in koordinaterna för D:
(0,200) och (1,160) och drar ett rätt streck mellan dem. Nu har du grafen för D.

Så prickar du in koordinaterna för S:
(0,40) och (1,80) och drar ett rätt streck mellan dem. Nu har du grafen för S.

Man måste naturligtvis inte ta P = 0 eller P = 1. Det går bra med vilket som helst. Säg till exempel:

P = -1 då är D = 240 och S = 0
P = 0 då är D = 200 och S = 40
P = 5 då är D = 0 och S = 240

Så för D: (-1,240), (0,200), (5,0)
Så för S: (-1,0), (0,40), (5,240)

Och så drar du streck mellan punkterna. Men enklast är att bara lösa S = D som du gjorde.

Visa signatur

"I thought I was someone else, Someone good."
μ, en åsikt i tiden

Permalänk
Medlem

Har vi några duktiga människor på Venn-diagram och andra "matematiska" figurer här?

Om jag har problem med olika kategorier exempelvis

Citat:

Out of 100 people surveyed, 60 were women. If 10 were smoking women and 20 were smoking men, what percentage of men surveyed were non-smokers?

Så går den enkelt och snabbt att lösa genom att göra ett rutsystem.

Men kan man göra liknande variant om man har det här problemet?

Citat:

Among 60 members of a club, 6p players play soccer, 11p players play tennis, 8p players play golf and 2p players play none of the games. If p players play all of the games, how many players play only one game?

1) p=3

Den här kan man lösa genom att göra ett Venn-diagram med 3 cirklar till exempel men finns det andra lösningar med hjälp av rutsystem?

Permalänk
Medlem

4/(3-x)=2/(x+1)
4*(x+1)/2*(3-x)
(4x+4)/(6-2x)
2x+24
x=12

Stämmer det?

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av arganis:

4/(3-x)=2/(x+1)
4*(x+1)/2*(3-x)
(4x+4)/(6-2x)
2x+24
x=12

Stämmer det?

Om man bara vill testa om det är rätt är det lämpligt att sätta in sitt svar i den ursprungliga ekvationen och se om den håller. I det här fallet får man:
4/(3-12) = 2/(12+1) <=> -4/9 = 2/13, vilket tyvärr inte är sant.

Ett tips är också att hålla reda på likhetstecknen. 2x+24 leder till exempel inte till x=12; då det inte ens är en ekvation säger det faktiskt inget alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arganis:

4/(3-x)=2/(x+1)
4*(x+1)/2*(3-x)
(4x+4)/(6-2x)
2x+24
x=12

Stämmer det?

Jag förstår inte vad du gör efter rad 1? Jag får detta:
4 / (3-x) = 2 / (x+1)
2 * (x+1) = 3-x
3x = 1
x = 1/3

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Om man bara vill testa om det är rätt är det lämpligt att sätta in sitt svar i den ursprungliga ekvationen och se om den håller. I det här fallet får man:
4/(3-12) = 2/(12+1) <=> -4/9 = 2/13, vilket tyvärr inte är sant.

Ett tips är också att hålla reda på likhetstecknen. 2x+24 leder till exempel inte till x=12; då det inte ens är en ekvation säger det faktiskt inget alls.

Tack för de klocka orden!

Skrivet av MarcusW:

Jag förstår inte vad du gör efter rad 1? Jag får detta:
4 / (3-x) = 2 / (x+1)
2 * (x+1) = 3-x
3x = 1
x = 1/3

Jag försökte mig på korsmultiplikation(?) med det blev bara fel. Tanken var att det skulle bli såhär:

4 / (3-x) = 2 / (x+1)
4 * (x+1) = 2 * (3-x)
4x+4 = 6-2x
4x+2x = 6-4
6x = 2
x = 2 / 6 /2
x = 1/3

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Hedersmedlem

Behöver hjälp med en dubbelintegral. Det är gränserna som förvirrar mig lite. Jag har olikheten 0<=y<=2x<=4. När jag ritade upp denna fick jag en triangel med hörn i (0,0), (2,0) och (2,4). Så 0<=y<=2x och 0<=x<=2. Integralen är (xy + y^2)dxdy. Hur gör jag när jag har 2x som övre gräns för y? Jag kan inte få något vettigt svar ur det.

EDIT: Löste det. Skulle integrera på y först och sen x. Men jag förstår nog inte riktigt varför, nån som vill förklara?

Permalänk
Medlem

Vad finns det för metoder för att enklast hitta heltalslösningar till enkla ekvationer?

0.15 x + 0.29 y =4.40

Den här ekvationen har bara en heltalslösning (x>0 y>0)

Man kan ex se att 0.15 alltid kommer sluta på 0 eller 5 och .29 måste då också sluta på 0 eller 5.

Men vad finns det för andra sätt? Kan man använda minsta gemensam nämnare på något sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Behöver hjälp med en dubbelintegral. Det är gränserna som förvirrar mig lite. Jag har olikheten 0<=y<=2x<=4. När jag ritade upp denna fick jag en triangel med hörn i (0,0), (2,0) och (2,4). Så 0<=y<=2x och 0<=x<=2. Integralen är (xy + y^2)dxdy. Hur gör jag när jag har 2x som övre gräns för y? Jag kan inte få något vettigt svar ur det.

EDIT: Löste det. Skulle integrera på y först och sen x. Men jag förstår nog inte riktigt varför, nån som vill förklara?

Går väl bra att integrera åt andra hållet med. Med gränserna (0<y<4) och (0<x<y/2) ?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av mrc:

Vad finns det för metoder för att enklast hitta heltalslösningar till enkla ekvationer?

0.15 x + 0.29 y =4.40

Den här ekvationen har bara en heltalslösning (x>0 y>0)

Man kan ex se att 0.15 alltid kommer sluta på 0 eller 5 och .29 måste då också sluta på 0 eller 5.

Men vad finns det för andra sätt? Kan man använda minsta gemensam nämnare på något sätt?

Det är en Diofantisk ekvation om du multiplicerar båda leden med 100.
15 x + 29 y = 440

Om man sen använder Euklides algoritm för att beräkna största gemensamma nämnaren får man
29 - 15 = 14
15 - (29 -15) = 1
2*15 - 29 = 1
Om du sedan multiplicerar båda leden med 440 får du
15*880 - 29 * 440 = 440.
Vilket ger (x, y) = (880, -440).

Sedan för att få alla lösningar kan du lösa den homogena ekvationen
15 x + 29 y = 0.
Lösningen blir (x, y) = (29*k, -15*k).

Alla lösningar blir då (x, y) = (880 +29*k, -440-15*k). Väljer du k=-30 => (x,y) = (10, 10) så får du den enda lösningen som har både x och y positiva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Behöver hjälp med en dubbelintegral. Det är gränserna som förvirrar mig lite. Jag har olikheten 0<=y<=2x<=4. När jag ritade upp denna fick jag en triangel med hörn i (0,0), (2,0) och (2,4). Så 0<=y<=2x och 0<=x<=2. Integralen är (xy + y^2)dxdy. Hur gör jag när jag har 2x som övre gräns för y? Jag kan inte få något vettigt svar ur det.

EDIT: Löste det. Skulle integrera på y först och sen x. Men jag förstår nog inte riktigt varför, nån som vill förklara?

När man har ∫∫f(x,y)dxdy över a < x < b (a, b konstaner) och u(x) < y < v(x)
så tänker jag som att man gör y beroende av x, och att när man integrerar bort någon infinitesimal dt, så elimineras t-dimensionen och ingenting får då längre vara beroende av t.
Alltså kan du inte integrera bort dx före integreringsområdet är oberoende av x.
Däremot kan du lika gärna göra som MarcusW säger, och definiera om integreringsområdet. Har du gränsen y=u(x) så kan du ju alltid byta ut den mot x=u⁻¹(y), även om man i verkligheten begränsas av vad man vill integrera, typ y < cos(ln(x)) vs. x > e^arccos(y).

Alltså integreringsordningen spelar ingen roll (multiplikation med infinitesimaler är kommutativ, dydx = dxdy, precis som ∫∫f(x)*g(y)dxdy = ∫f(x)dx * ∫g(y)dy). Så länge gränserna förblir väldefinierade så kan du ta det i vilken ordning som helst.

Permalänk

Hur gör man när man ska använda konjugatregeln (Edit: Kvadreringsregeln?) på ett tal som är dividerat med något, tex:

((p+1)/2)^2 - ((p-1)/2)^2

Eller

((3x^4)/2)^2

Förstår inte det riktigt, så det skulle vara trevligt om någon kunde hjälpa mig.

Edit 2: Lyckades lösa de ovan tillslut. Men har en annan fråga;

Hur gör man när det är 3 tal i parentesen?

(k-2t^2-1)^2

Har bara jobbat med 2 tal i parentesen förut och då använde jag kvadreringsregeln.

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem

(x+y+z)^2=(x+y+z)*(x+y+z)=x*x+x*y+x*z+y*x+y*y+y*z+z*x+z*y+z*z=x^2+y^2+z^2+2x*y+2x*z+2y*z

Dvs du gör precis som om det hade varit två tal; bara att multiplicera varje tal med de i den andra parentesen. När man blandar in minustecken i parentesen gäller det (som vanligt) att hålla tungan i rätt mun. (k-2t^2-1)^2=k^2-4 k t^2-2 k+4 t^4+4 t^2+1

Vad gäller din första uppgift så är det lättast att bryta ut 1/2 ur kvadraten, då får du ju en gemensam nämnare. ((p+1)/2)^2 - ((p-1)/2)^2=((p+1)^2)/4-((p-1)^2)/4=((p+1)^2-(p-1)^2)/4.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Skrivet av zarkov:

(x+y+z)^2=(x+y+z)*(x+y+z)=x*x+x*y+x*z+y*x+y*y+y*z+z*x+z*y+z*z=x^2+y^2+z^2+2x*y+2x*z+2y*z

Dvs du gör precis som om det hade varit två tal; bara att multiplicera varje tal med de i den andra parentesen. När man blandar in minustecken i parentesen gäller det (som vanligt) att hålla tungan i rätt mun. (k-2t^2-1)^2=k^2-4 k t^2-2 k+4 t^4+4 t^2+1

Vad gäller din första uppgift så är det lättast att bryta ut 1/2 ur kvadraten, då får du ju en gemensam nämnare. ((p+1)/2)^2 - ((p-1)/2)^2=((p+1)^2)/4-((p-1)^2)/4=((p+1)^2-(p-1)^2)/4.

Ah, tack så mycket.

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem

hjälp med integraler

Tjena!

sitter här med två integraler som jag verkligen inte kan hitta primitiv funk till, har försökt allt från substitionsmetoden till partial inttegrering...

1. integral e^x((x-1)/x^2) dx
den primitiva funktionen är e^x/x +C(behöver veta hur jag kommer fram till det).

2. integral (x^2-x)e^x dx
den primitiva funktionen är e^x(x^2-3x+3).(behöver veta hur jag kommer fram till det).

Tacksam för all hjälp!

Permalänk
Skrivet av Z3R0:

Tjena!

sitter här med två integraler som jag verkligen inte kan hitta primitiv funk till, har försökt allt från substitionsmetoden till partial inttegrering...

1. integral e^x((x-1)/x^2) dx
den primitiva funktionen är e^x/x +C(behöver veta hur jag kommer fram till det).

2. integral (x^2-x)e^x dx
den primitiva funktionen är e^x(x^2-3x+3).(behöver veta hur jag kommer fram till det).

Tacksam för all hjälp!

Orkade bara lösa den första

Använder alltså partiell integration och sen blir det bara magiskt rätt

EDIT: Kollade lite snabbt på den andra och det ser ut som du kan göra nästan exakt samma sak på den också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z3R0:

2. integral (x^2-x)e^x dx
den primitiva funktionen är e^x(x^2-3x+3).(behöver veta hur jag kommer fram till det).

1) utveckla parentesen så har du två enklare integraler
∫(x²-x)e^x dx = ∫x²e^x dx - ∫xe^x dx
2) partialintegrera första integralen
∫x²e^x dx = x²e^x - 2∫xe^x dx
3) partialintegrera igen
∫xe^x dx = xe^x - ∫e^x dx = xe^x - e^x
4) stoppa in detta resultat i ovanstående rad så:
∫x²e^x dx = x²e^x - 2(xe^x - e^x)

integral nummer två är redan löst i steg 3, alltså får du att hela integralen blir:
x²e^x - 2(xe^x - e^x) - (xe^x - e^x)
= e^x(x² - 3x + 3)

Permalänk
Medlem

min trollerilåda e inne på reparation, så kunde inte få fram magin :-/
men ser ut som era är i utmärkt skick!

tack som fan dör hjälpen!

Permalänk
Medlem

Matte B

Faktorisera 20x-2x^2-50
Jag testade 2(10x-x^2-25) men det blev inte bättre...
Enligt facit så är svaret -2(x-5)^2
Bryter jag ut -2 så får jag det till -2(-10x+x^2+25), men det hjälper inte heller. Hur går jag vidare för att komma till -2(x-5)^2?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

20x-2x^2-50
-2(x^2-10x+25)
(x^2-10x+25)=(x-5)(x-5)=(x-5)^2
-2(x-5)^2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z3R0:

20x-2x^2-50
-2(x^2-10x+25)
(x^2-10x+25)=(x-5)(x-5)=(x-5)^2
-2(x-5)^2

Ah! Att jag inte tänkte på det! Vad dum jag är!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare