Zotac Zbox Blu-ray AD03 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

vad jag vill veta är om man öht kan få ut 24p nu, och om problem som att ljudet hamnar ur synk har lösts? stödjer hårdvaran såpass i prestanda att det går att se 3D, om nu mjukvara som medger sånt finns?

en test på den här plattformen vore ju toppen alltså, en liten box att gömma bakom TVn vore snyggare än 3 boxar framför den.

Jag har en htpc med ett ati 5750 och yes, jag kan få ut en 24 hz signal i xbmc. Den ställer om automatiskt. MEN.. 24p är ju tydligen inte 24 hz så jag vet inte riktigt. Det blir ett litet hack ibland och jag antar att det beror på skillnaden mellan 24 hz och 23,976.

Det går definitivt att få ut 23,976 hz från grafikkortet, det kan man välja manuellt. Ska testa lite mera i veckan. Ganska förvånande tycker jag att det är så svårt att hitta riktig information om detta ämne!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Jag har en htpc med ett ati 5750 och yes, jag kan få ut en 24 hz signal i xbmc. Den ställer om automatiskt. MEN.. 24p är ju tydligen inte 24 hz så jag vet inte riktigt. Det blir ett litet hack ibland och jag antar att det beror på skillnaden mellan 24 hz och 23,976.

Det går definitivt att få ut 23,976 hz från grafikkortet, det kan man välja manuellt. Ska testa lite mera i veckan. Ganska förvånande tycker jag att det är så svårt att hitta riktig information om detta ämne!

Krävs att skärmen är inställd på 24p med, de flesta TV apparater kräver att man kör dom i 1080p för att få 24 fps(23,976).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Jag har en htpc med ett ati 5750 och yes, jag kan få ut en 24 hz signal i xbmc. Den ställer om automatiskt. MEN.. 24p är ju tydligen inte 24 hz så jag vet inte riktigt. Det blir ett litet hack ibland och jag antar att det beror på skillnaden mellan 24 hz och 23,976.

Det går definitivt att få ut 23,976 hz från grafikkortet, det kan man välja manuellt. Ska testa lite mera i veckan. Ganska förvånande tycker jag att det är så svårt att hitta riktig information om detta ämne!

som jag förstått det är båda sakerna problematiska. 23,xxx hz talas det ofta om bland de som laddar ner och det verkar stödjas som rent skärmformat oavsett upplösning, men med den reservationen att det måste hastighetsanpassas av uppspelaren och då ger upphov till den ryckighet jag aldrig lyckats bli kvitt när jag försökt använda dator som mediaspelare. eller att ljudsynkfelet det talas om uppstår. (just det senare är inte det jag upplevt som mest problematiskt dock)

med ren 24 hz (om det nu verkligen finns nått sånt) så verkar problemet vara det omvända, som du skriver, kanske kan den lilla hastighetsanpassningen orsaka synfelet med tiden, efter en halvtimme in i filmen är synken helt på hongkong-nivå och en timme in begriper man knappt vem som säger vad. ryckigheten har jag aldrig heller lyckats komma från, men "kul" att det inte bara är jag som ser problemet åtminstone. att se filmfil på dator idag är fortfarande som det var att se på piratimporterad Ibiza-VHS på 90-talet. >_<

nu har jag inte lyckats pröva riktig bluray på dator i en vettig anläggning än, men alla tidigare försök oavsett plattform, med DVD eller mer eller mindre legitima filer har genererat en upplevelse som aldrig kunnat klassas som mer än uthärdlig för priset. (antar att innebörden är tolkningsbar av den formuleringen..)

vore därför kul att se en seriös test av (av folk som verkligen är kunniga och kritiska i ämnet) medieboxar och hur och med vilken hård och mjuk vara som verkligen kan ersätta en DVD eller Bluray.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

varför knöla med tangentbord istället för en enkel fjärrkontroll

För min del ansåg jag att det var mindre knölande med ett smidigt RF tangentbord än med fjärr. Hade en harmony one men det blev aldrig riktigt bra, mycket pga jag hade en imon soundgraph mottagare i mitt chassi (luxa2 touchpro 300)

Skrivet av Z0rk:

Nej, då live skivan bygger på linux och linux i dagsläget inte har något stöd för uppspelning av BD skivor/filmer pga licens skäl.

Tack för info!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne980:

För min del ansåg jag att det var mindre knölande med ett smidigt RF tangentbord än med fjärr. Hade en harmony one men det blev aldrig riktigt bra, mycket pga jag hade en imon soundgraph mottagare i mitt chassi (luxa2 touchpro 300)

Tack för info!

hur strulade den?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Allt lät bra och väntat tills jag fick höra prislappen. Får nästan 2 st ps3 för det priset, iaf en ny och en beggad. Priset kommer motivera många att bygga själva vilket dessutom är mycket roligare.

Permalänk
Skrivet av AndreaX:

som jag förstått det är båda sakerna problematiska. 23,xxx hz talas det ofta om bland de som laddar ner och det verkar stödjas som rent skärmformat oavsett upplösning, men med den reservationen att det måste hastighetsanpassas av uppspelaren och då ger upphov till den ryckighet jag aldrig lyckats bli kvitt när jag försökt använda dator som mediaspelare. eller att ljudsynkfelet det talas om uppstår. (just det senare är inte det jag upplevt som mest problematiskt dock)

med ren 24 hz (om det nu verkligen finns nått sånt) så verkar problemet vara det omvända, som du skriver, kanske kan den lilla hastighetsanpassningen orsaka synfelet med tiden, efter en halvtimme in i filmen är synken helt på hongkong-nivå och en timme in begriper man knappt vem som säger vad. ryckigheten har jag aldrig heller lyckats komma från, men "kul" att det inte bara är jag som ser problemet åtminstone. att se filmfil på dator idag är fortfarande som det var att se på piratimporterad Ibiza-VHS på 90-talet. >_<

nu har jag inte lyckats pröva riktig bluray på dator i en vettig anläggning än, men alla tidigare försök oavsett plattform, med DVD eller mer eller mindre legitima filer har genererat en upplevelse som aldrig kunnat klassas som mer än uthärdlig för priset. (antar att innebörden är tolkningsbar av den formuleringen..)

vore därför kul att se en seriös test av (av folk som verkligen är kunniga och kritiska i ämnet) medieboxar och hur och med vilken hård och mjuk vara som verkligen kan ersätta en DVD eller Bluray.

Jag har ett ATI Radeon 5770 och kör XBMC v10. Min TV är en Pioneer LX5090h. Alla filer jag testat hittills har gått att spela upp felfritt. Jag är mycket känslig för hack, ryck och annat otyg men är mycket nöjd med denna kombination!

Det kräver dock att man använder sig av rätt inställningar.
Jag kör datorns desktop i Windows 7 (32-bit) i 1920x1080 i 50 Hz för att det ska se bra ut i vanliga applikationer. XBMC ställer jag också in på den upplösningen men att den ska skicka ut samma frekvens som det är i filen som spelas upp (Adjust display refresh rate to match video = On).
VSYNC är alltid på. Ljudet samplas om för att matcha bilduppdateringen om jag minns rätt (A/V Sync= Video Clock (Audio resample)).

Med en riktig Mediacenter-fjärrkontroll (dvs RC6-format och med följande konfiguration: http://xbmccustomregis.sourceforge.net/index.html) och Aeon65-skinnet (fast med egna neutrala backdrops/bakgrundsbilder) så är detta så nära den perfekta filmspelaren jag sett hittills och jag har testat några stycken. Allt från TViX till Boxee. Och nu behöver jag inte längre något tangentbord till HTPCn!

Min nya favoritfiness är den plug-in som laddar ner subtitles till serier och filmer direkt från "paus-menyn" i XBMC-gränssnittet. Skönt att slippa det manuella letandet på olika sidor, nerladdning, uppackning och flytt till HTPCn!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Total_Cu:

Allt lät bra och väntat tills jag fick höra prislappen. Får nästan 2 st ps3 för det priset, iaf en ny och en beggad. Priset kommer motivera många att bygga själva vilket dessutom är mycket roligare.

eller 5 blurayspelare.

Skrivet av EuroMartin:

XBMC ställer jag också in på den upplösningen men att den ska skicka ut samma frekvens som det är i filen som spelas upp (Adjust display refresh rate to match video = On).
VSYNC är alltid på. Ljudet samplas om för att matcha bilduppdateringen om jag minns rätt (A/V Sync= Video Clock (Audio resample)).

fast om rätt format kommer ut så borde vällan inte omsampling behövas? :0

tack för recensionen av upplevelsen. jag har faktiskt ATi-kort just nu i datorn för första gången vad jag kan minnas, så ett nytt försök kommer kanske funka bättre än tidigare. det har HDMi ut också så det borde iallafall vara anpassat hårdvarumässigt för bildformaten tycker jag.

--

tanken på att använda Windows är visserligen lite ångestframkallande, men i Linux har jag inte lyckats få ut mer än stereo ur HDMi på kortet. nån som har några andra erfarenheter av ljudfrågan som kan tipsa om vad som kan tänkas behövas åtgärdas eller installeras för att funka? inställningarna finns, kortet identifieras ok, mediaspelarna spelar upp ok, dock bara i stereo.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Skrivet av AndreaX:

fast om rätt format kommer ut så borde vällan inte omsampling behövas? :0

Det låter ju rimligt.
Jag ska testa att slå av den funktionen och se om det blir någon skillnad.