Permalänk
Medlem
Skrivet av treffin:

Lagom omständligt

Praktiskt. Med numeriska tangenterna kan man få fram de flesta tecknen, för att inte tala om varianter av samma tecken, vilka jag dock inte känner till på rak arm.
Men för just citationstecken skulle nog någon hotkey passa bättre.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Praktiskt. Med numeriska tangenterna kan man få fram de flesta tecknen, för att inte tala om varianter av samma tecken, vilka jag dock inte känner till på rak arm.
Men för just citationstecken skulle nog någon hotkey passa bättre.

Praktiskt är det ju knappast att behöva knappa på en serie siffror varje gång man vill ha ett citattecken. En hotkey hade varit praktisk däremot.

edit: vet inte varför jag skriver citationstecken när man bör skriva citattecken >_<

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Alakai:

För dem som sitter på win så gäller alt+0148 och alt+0147

Fast så länge man bara skriver på svenska räcker det med den första.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av treffin:

Praktiskt är det ju knappast att behöva knappa på en serie siffror varje gång man vill ha ett citattecken. En hotkey hade varit praktisk däremot.

edit: vet inte varför jag skriver citationstecken när man bör skriva citattecken >_<

Det går utmärkt skriva det som ”citationstecken”. Om du vill skriva det än mer korrekt bör du kanske använda ordet ”avföringstecken”.

Skrivet av Zotamedu:

Fast så länge man bara skriver på svenska räcker det med den första.

Ja, det är olika i engelskan och svenskan och mycket annorlunda i många andra språk osv osv.
Jag har fortfarande svårt komma ihåg vilket anföringstecken som skall vara först och vilket som skall avsluta, blir mycket fundersam över enkla regler när det kommer till språk och speciellt när det skall skrivas korrekt och finare :/
”stå upp på morgonen, ligg ner på kvällen”

Ofta ligger dessa numeriska kombinationers tecken bredvid varandra i ordningen. Så att om man vet koden för exponent två (²) så kan man gissa sig till exponent tre (³).
Eller så skaffar man sig BabelMap ☺

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Det går utmärkt skriva det som ”citationstecken”. Om du vill skriva det än mer korrekt bör du kanske använda ordet ”avföringstecken”.

I TT-språket används citattecken, dock har jag alltid själv skrivit citationstecken. Jag försöker dock använda det språk min arbetsgivare rekommenderar, blir lättare på jobbet då.

Förstår att det var oavsiktligt, men "avföringstecken" blev kvällens skratt

Permalänk
Medlem

På förekommen anledning..

Skrivet av Piece of Cake:

De - dem
Stör mig riktigt mycket på att de flesta här på sweclockers forum inte vet skillnaden mellan de och dem.
Antagligen kommer inte alla de att hitta hit för att lära sig, men försöker ändå. Tycker nån att tråden är onödig så kan ni väl ta bort den.

Skillnaden är alltså samma som jag - mig. För att underlätta resonemanget gör jag en lista med alla personer.
Jag - mig
Du - Dig
Han/hon - honom/henne
Vi - oss
Ni - er
DE - DEM

Hur svårt kan det vara?

Alla av dem. Eller en konstruktion i stil med: "alla de personerna". Nå, hur svårt kan det vara?

Jag vill passa på att slå ett slag för "dom". Funkar nästan alltid, med undantag för de allra mest formella sammanhangen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

På förekommen anledning..

Alla av dem. Eller en konstruktion i stil med: "alla de personerna". Nå, hur svårt kan det vara?

Jag vill passa på att slå ett slag för "dom". Funkar nästan alltid, med undantag för de allra mest formella sammanhangen.

"Allra mest formella sammanhangen" är väl lite att ta i? Visst fungerar oftast användningen av detta besynnerliga ord, men allvarligt talat, hur svårt kan det faktiskt vara att greppa när "de" respektive "dem" ska användas? Bannlys "dom" och sluta ta hjälp av denna dåliga undanflykt.

Mina fem cent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av usb:

"Allra mest formella sammanhangen" är väl lite att ta i? Visst fungerar oftast användningen av detta besynnerliga ord, men allvarligt talat, hur svårt kan det faktiskt vara att greppa när "de" respektive "dem" ska användas? Bannlys "dom" och sluta ta hjälp av denna dåliga undanflykt.

Mina fem cent.

Ska vi ta exemplet från TS.

De/dem skulle motsvara Vi/oss

Jag är en av Vi som har problem med de/dem
Jag är en av oss som har problem med de/dem

"Vi allra mest formella"
"oss allra mest formella"

Tycker oavsett vad klinkar det dålig i mina öron och jag är väl en av dessa individer som har problemet med att skriva de/dem, problemet ligger nog i att man uttalar dessa på samma vis därav förvirringen kring när det ska skrivas.

Ta tex Vi/oss, han/honom, hon/henne som TS hade som exempel, dessa ord har olika böjningar och uttal, vilket de/dem/dom inte har låter ju precis samma när det uttalas därför tror jag denna förvirring finns bland många.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoleX:

Ska vi ta exemplet från TS.

De/dem skulle motsvara Vi/oss

Jag är en av Vi som har problem med de/dem
Jag är en av oss som har problem med de/dem

"Vi allra mest formella"
"oss allra mest formella"

Tycker oavsett vad klinkar det dålig i mina öron och jag är väl en av dessa individer som har problemet med att skriva de/dem, problemet ligger nog i att man uttalar dessa på samma vis därav förvirringen kring när det ska skrivas.

Ta tex Vi/oss, han/honom, hon/henne som TS hade som exempel, dessa ord har olika böjningar och uttal, vilket de/dem/dom inte har låter ju precis samma när det uttalas därför tror jag denna förvirring finns bland många.

Att det "klingar dåligt" i dina öron är inte en ursäkt för att köra på fullösningen "dom". Övning ger som det säger färdighet, men jag kan absolut hålla med om att man i vissa fall kan ha svårt att avgöra huruvida "de" eller "dem" ska användas. Min högst subjektiva åsikt är att man i de fallen hellre skriver "de", då det i regel förekommer oftare än "dem" i löptext. "Dom" är ett alltför vardagligt skrivsätt, som för övrigt inger ett oseriöst intryck.

Permalänk
Medlem

Hur är det med "dom"

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av usb:

"Allra mest formella sammanhangen" är väl lite att ta i? Visst fungerar oftast användningen av detta besynnerliga ord, men allvarligt talat, hur svårt kan det faktiskt vara att greppa när "de" respektive "dem" ska användas? Bannlys "dom" och sluta ta hjälp av denna dåliga undanflykt.

Mina fem cent.

Skrivet av usb:

Att det "klingar dåligt" i dina öron är inte en ursäkt för att köra på fullösningen "dom". Övning ger som det säger färdighet, men jag kan absolut hålla med om att man i vissa fall kan ha svårt att avgöra huruvida "de" eller "dem" ska användas. Min högst subjektiva åsikt är att man i de fallen hellre skriver "de", då det i regel förekommer oftare än "dem" i löptext. "Dom" är ett alltför vardagligt skrivsätt, som för övrigt inger ett oseriöst intryck.

Att använda "de/dem" framför "dom" som ett första alternativ är självklart. Men är man osäker så är det värsta man kan göra att chansa. Det kanske var en liten underdrift med bara de allra mest formella sammanhangen, lite beroende på hur man definierar "formella". I t.ex. professionella sammanhang, på trycksaker, information till större grupper och dylikt bör givetvis "dom" undvikas.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Olegh:

Men är man osäker så är det värsta man kan göra att chansa.

Varför skulle det vara så illa? Väljer man "de" har man kanske 60% sannolikhet att få rätt; väljer man "dom" blir det garanterat fel.

Permalänk
Medlem

Det finns många idag som säkert klarar sig utmärkt med att behärska talspråkligt skrivande, därav är oviljan gentemot "dom" proportionslös. Jag ser mycket hellre, alla dagar i veckan, att någon skriver "dom" istället för ett felaktigt "dem".

Bortsett från att det är ofint, så finner åtminstone inte jag något bra skäl till motviljan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av defaultusername:

Eftersom en olyckligt stor del av medlemmarna här på forumet - för att inte tala om Sveriges befolkning i övrigt - verkar ha svårt att skilja mellan dessa pronomen tänkte jag att det kunde vara på sin plats med en tråd som förklarar skillnaden på ett lättbegripligt sätt.

Det är egentligen mycket konstigt att så många har så svårt med detta. Knappt någon som är över tolv år gammal har väl svårt att sklija mellan jag/mig, du/dig, hon/henne eller han/honom? Skillnaden mellan de/dem är nämligen exakt densamma.

Den avgörande faktorn för vilket ord som ska användas ligger i om det är subjekt eller objekt till predikatet. För er som behöver en uppfriskning av grundskolegrammatiken är subjektet det substantiv som utför en handling (predikatet) på objektet (även detta ett substantiv).
Erik(S) sparkade(P) bollen(O) , hunden(S) äter(P) ost(O), Kalle(S) kallar(P) på sina kallingar(O) och så vidare.

Nu är det faktiskt så enkelt att om han/honom, hon/henne eller de/dem står som subjekt är det den första formen som gäller. Om ordet istället är objekt används den andra formen.
Om vi återanvänder ovanstående exempel blir det alltså:
Jag(S) sparkade(P) dig(O) , hon(S) äter(P) honom(O), de(S) kallar(P) på dem(O)

Inte så svårt, eller hur? En enkel minnesregel för den som inte ids komma ihåg all denna grammatik är att om jag/du/hon/han passar in i meningen ska man använda de, om mig/dig/henne/honom passar används istället dem.

När skillnaden nu är klargjord vill jag vända allas uppmärksamhet mot ett exempel på hur fel det kan bli om man blandar ihop de/dem:
Jag äter gröt
De äter gröt
Mig äter gröt
Dem äter gröt
För den som faktiskt kan sin svenska ser de två nedre meningarna precis lika fåniga ut. Man riskerar med andra ord att låta som en grottmänniska om man inte kan skilja på orden.

Som slutplädering vill jag bara nämna att domar inte kan äta gröt. Domare kan möjligtvis tänkas göra det, innan de går till rätten för att förkunna en dom.

Jag undrar mer över dom och dem

I Serier skriver man dom men i andra sammanhang dem?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozeroun:

Jag undrar mer över dom och dem

I Serier skriver man dom men i andra sammanhang dem?

Serier använder ofta "dom", "mej", "dej", "sej" och liknande trams då den yngre publiken antas finna de korrekta formerna för svåra. Vill man framstå någorlunda seriös är det "de"/"dem", "mig", "dig" och "sig" som gäller.

Permalänk
Medlem

Jag röstar för "dom". Då blir det alltid rätt.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel:

Jag röstar för "dom". Då blir det alltid rätt.

Eller alltid fel, beroende på hur man ser det.

Rent generellt undrar jag hur svårt det kan vara att lära sig grundläggande svensk grammatik? Är det inte rimligt att de resurser som satsas på svenska skolbarn gör nytta? Hur kan man, efter minst 9 års grundskola, inte ha koll på skillnaden mellan de och dem, var och vart osv? Jag tror inte att jag är ensam om att tycka att många elever är lite för slappa

Permalänk
Medlem
Skrivet av defaultusername:

Mig äter gröt
Dem äter gröt
För den som faktiskt kan sin svenska ser de två nedre meningarna precis lika fåniga ut. Man riskerar med andra ord att låta som en grottmänniska om man inte kan skilja på orden.

.

Bra tråd, ty även om ämnet behandlats tidigare minns jag ingen fint illustrerad regel för vad som skiljer 'de' och 'dem'. En sådan är nödvändig om man ska försöka förklara för dem vars språköron släpper igenom 'Dem äter gröt' varför de har fel.

"..om man ska försöka förklara för dem vars.." är lite knivigare för mina öron men enligt regeln i ursprungsposten borde 'dem' som det skall förklaras för vara objekt i meningen? 'De' låter lite mer vettigt, vilket visar behovet av regelkännedom. Vilket kan bli lätt ironiskt om nu 'de' är rätt och 'dem' fel..

NK: Det finns en del ofta förekommande språkliga fel i den skrivna engelskan (förutom supermissbrukade nonsenssaker som "Enjoy!" och "basically") och det överlägset mest störiga är "would of" istället för "would have". Är det talspråk finns det en hel del folk som slog i huvudet hårt när de tappades bakom vagnen.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Skrivet av Kolsvart Katt:

"..om man ska försöka förklara för dem vars.." är lite knivigare för mina öron men enligt regeln i ursprungsposten borde 'dem' som det skall förklaras för vara objekt i meningen? 'De' låter lite mer vettigt, vilket visar behovet av regelkännedom. Vilket kan bli lätt ironiskt om nu 'de' är rätt och 'dem' fel..

"Dem" är rätt; "för" är en preposition, varför efterföljande substantiv/pronomen antar objektsform.

Citat:

NK: Det finns en del ofta förekommande språkliga fel i den skrivna engelskan (förutom supermissbrukade nonsenssaker som "Enjoy!" och "basically") och det överlägset mest störiga är "would of" istället för "would have". Är det talspråk finns det en hel del folk som slog i huvudet hårt när de tappades bakom vagnen.

Jag håller med, talspråk i skrift är mycket irriterande. I engelskan stör jag mig mest på folk som inte kan skilja på "there/their/they're".

Vi svenskar är inte mycket bättre på att hålla isär tal och skrift. Ta till exempel ett uttryck som "kan du hjälpa mig och installera Linux?". Det naturliga svaret på en sådan fråga är naturligtvis en motfråga: "samtidigt?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Bra tråd, ty även om ämnet behandlats tidigare minns jag ingen fint illustrerad regel för vad som skiljer 'de' och 'dem'. En sådan är nödvändig om man ska försöka förklara för dem vars språköron släpper igenom 'Dem äter gröt' varför de har fel.

"..om man ska försöka förklara för dem vars.." är lite knivigare för mina öron men enligt regeln i ursprungsposten borde 'dem' som det skall förklaras för vara objekt i meningen? 'De' låter lite mer vettigt, vilket visar behovet av regelkännedom. Vilket kan bli lätt ironiskt om nu 'de' är rätt och 'dem' fel..

NK: Det finns en del ofta förekommande språkliga fel i den skrivna engelskan (förutom supermissbrukade nonsenssaker som "Enjoy!" och "basically") och det överlägset mest störiga är "would of" istället för "would have". Är det talspråk finns det en hel del folk som slog i huvudet hårt när de tappades bakom vagnen.

Lite off-topic, men.. JA!! Äntligen någon som inser vilken styggelse "would of" är. Nu har jag väl inte precis fört några korståg mot den här motbjudande felskrivningen, men varje gång jag skrivit några rader om det så har responsen varit ljummen, eller helt uteblivit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Bra tråd, ty även om ämnet behandlats tidigare minns jag ingen fint illustrerad regel för vad som skiljer 'de' och 'dem'. En sådan är nödvändig om man ska försöka förklara för dem vars språköron släpper igenom 'Dem äter gröt' varför de har fel.

'Dem' används när detta pronomen står i objektsställning, syftar på något som har nämnts tidigare och ordet följs inte av några restriktiva bestämningar i form av "som-satser", prepositionsattribut eller particip.

Vänta nu lite, skrev jag inte det här tidigare?

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker det här är självklart? Det är så inrutat i benmärgen så åtminstone behöver inte jag någon grammatisk förklaring till när man använder de respektive dem. Det ilar ju i hela kroppen när man använder orden fel. Jag har mycket svårare för när man använder punkt och kommatecken. Just nu använder jag det mest på känn, när det känns som att en mening behöver brytas men inte börja på en ny mening.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Skrivet av Gorion:

Är det bara jag som tycker det här är självklart? Det är så inrutat i benmärgen så åtminstone behöver inte jag någon grammatisk förklaring till när man använder de respektive dem. Det ilar ju i hela kroppen när man använder orden fel. Jag har mycket svårare för när man använder punkt och kommatecken. Just nu använder jag det mest på känn, när det känns som att en mening behöver brytas men inte börja på en ny mening.

Exakt samma här! Skyller på min urkassa svensklärare.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem

Och nu när detta är klargjort så kommer detta aldrig mer att upprepas.

Sveriges befolkning är nu på den säkra sidan.......

Nästa tråd kan förslagsvis handla om ord som sätt (sett) , häller (heller) , bytat (bytt) eller annat valfritt som man stör sig på.

*Edit
Reserverar mig för ev felstavningar eller grammatiska fel. Vill inte få språkpolisen på mig

Visa signatur

BAAH

Permalänk

Se hur det gick för dem, det är lika bra att du lär dig direkt.

Visa signatur

EVGA 980 GTX SC | AMD Ryzen 2600 | ASUS B450-F | 16Gb Corsair 3000Mhz CL16 | Corsair 850w | Corsair 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swuppo:

Och nu när detta är klargjort så kommer detta aldrig mer att upprepas.

Sveriges befolkning är nu på den säkra sidan.......

Nästa tråd kan förslagsvis handla om ord som sätt (sett) , häller (heller) , bytat (bytt) eller annat valfritt som man stör sig på.

*Edit
Reserverar mig för ev felstavningar eller grammatiska fel. Vill inte få språkpolisen på mig

I så fall så tycker jag att vi skall ta med väl/väll. Undrar hur många som använder väll som faktiskt vet vad det betyder.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flog:

I så fall så tycker jag att vi skall ta med väl/väll. Undrar hur många som använder väll som faktiskt vet vad det betyder.

Förvånansvärt många skulle gissa på låneord från populär amerikanska.
Well, det är för väl att amerikanska inte vällt in i skriftspråket mer än vad det redan gjort. De där bilinguala ungdomarna lär ha svårt i skolan redan nu. Känner för dem.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

För dom som är osäkra så är det faktiskt "tillåtet" att skriva "dom" också

Fråga: i det som jag skrev ovanför passar både de och dem in?
för dem... / ...de som är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

För dom som är osäkra så är det faktiskt "tillåtet" att skriva "dom" också

Fråga: i det som jag skrev ovanför passar både de och dem in?
för dem... / ...de som är...

http://www.spraknamnden.se/fragor/arkiv_sprakrad_02.htm#de_de...
Andra stycket.

Permalänk

då... man kan ta vilket som helst där..?