Ska jag köpa Mac eller PC? (enda tråden)

Permalänk

mousepad

varför säger alla att paden är bättre på mac och att alla pclaptops är ljusår efter? paden på min asus N53SV har exakt samma funktionalitet som en macbook pro!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ollebacken:

Sweclockers är ett forum för både PC- och Macanvändare. Hur kommer det sig att man sällan ser någon som har problem med sin Mac eller med OSX på obesvarade och aktiva trådar?

Skrivet av ollebacken:

Hehe, visste att jag skulle få några getingstick. Satt nyss och skrev ett långt inlägg för att besvara det ni skrivit. Kom sedan på att det är rätt lönlöst att skriva inlägget för det gör ingen skillnad. De som alltid kört Windows har bestämt sig och tänker vara tjuriga. Tanken på att prova andra operativ finns inte, att se fördelar i andra operativ finns inte heller.

Dom mentala skygglapparna måste sitta verkligen sitta hårt om blodtillförseln till hjärnan helt avstannat. Som om renodlade macanvändare inte kan vara tjuriga och helt i avsaknad av självinsikt? Och har du helt glömt bort högaktuella grafikproblemet med Mackbook[Pro] (andra generationern i rad dessutom)? För att inte nämna att Sweclockers är ett entusiastforum där folk bygger sin datorer själva och problemen allt som oftast kan härledas till felaktigt monterade komponenter eller inställningar, något som OEM- eller MAC-konsumenter inte behöver syssla med. Besök gärna ett renodlat Apple/Mac forum så ska du se att det finns en hel del användare med problem där också.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Tror jag kom åt en öm punkt för många här

Som jag sagt så många gånger förr, jag kör flera operativ för att utnyttja fördelarna hos alla operativ, jag är inte låst till ett enda. Jag föredrar OSX som operativ men jag jobbar gärna i Windows 7. Tycker att Linux-distributionerna är trevliga också.

Visa signatur

Jag kör både Mac och PC. Ja det är sant, man kan faktiskt göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ollebacken:

Tror jag kom åt en öm punkt för många här

Ja om ditt mål är att provocera andra med att skriva dynga så lyckades du, grattis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ollebacken:

Varför skulle tanken vara att provocera? Det ska alltid bråkas, vad man än skriver.

Så det bråkas för att vi ifrågasätter det du skrev?

Skrivet av ollebacken:

Sweclockers är ett forum för både PC- och Macanvändare. Hur kommer det sig att man sällan ser någon som har problem med sin Mac eller med OSX på obesvarade och aktiva trådar?

Sen kommer du med detta:

Skrivet av ollebacken:

Hehe, visste att jag skulle få några getingstick. Satt nyss och skrev ett långt inlägg för att besvara det ni skrivit. Kom sedan på att det är rätt lönlöst att skriva inlägget för det gör ingen skillnad. De som alltid kört Windows har bestämt sig och tänker vara tjuriga. Tanken på att prova andra operativ finns inte, att se fördelar i andra operativ finns inte heller.

([ironi]Det markerat med fetstil är inte alls provocerande[/ironi]).

Ja undra varför folk reagerar på vad du skriver?

P.S. Ironiskt har du i signaturen:
'Kör Mac, vad annars?'

Efter att ha sagt att man ska prova på annat.
Ifrågasätter inte att du inte gjort det, men lite kaxig attityd med signaturen bara.
D.S.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk

Bäst man är tyst. Det är som att vara en humla i ett getingbo. Hejdå

Visa signatur

Jag kör både Mac och PC. Ja det är sant, man kan faktiskt göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ollebacken:

Bäst man är tyst. Det är som att vara en humla i ett getingbo. Hejdå

Haha du är rolig du.
Hejdå

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av ollebacken:

Hehe, visste att jag skulle få några getingstick. Satt nyss och skrev ett långt inlägg för att besvara det ni skrivit. Kom sedan på att det är rätt lönlöst att skriva inlägget för det gör ingen skillnad. De som alltid kört Windows har bestämt sig och tänker vara tjuriga. Tanken på att prova andra operativ finns inte, att se fördelar i andra operativ finns inte heller.

Så jag är en Windows-fanboy trots att jag:
1. Använder OS X relativt mycket och
2. http://discussions.apple.com/message.jspa?messageID=13166886
3. http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=2768351&tst...
etc...

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem

Antingen det eller PMS? Du verkar köra OSX men är en pessimist när det kommer till Mac. Finns något positivt med Mac eller OSX?

Skrivet av fratey:

Så jag är en Windows-fanboy trots att jag:
1. Använder OS X relativt mycket och
2. http://discussions.apple.com/message.jspa?messageID=13166886
3. http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=2768351&tst...
etc...

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Antingen det eller PMS? Du verkar köra OSX men är en pessimist när det kommer till Mac.

För att jag inte anser att Steve Jobs är min gud och att OS X är ofelbart på alla sätt och vis?

Skrivet av KiXeR:

Finns något positivt med Mac

+ Kanske de snabbaste laptopsen ute på marknaden i och med Sandy Bridge
+ Den fantastiska, gudomliga trackpaden
+ Bra skärmar för att vara TN-paneler
+ Balanserad vikt - vikten är inte alltid bra på laptopsen men de är ganska jämnt fördelade så det spelar ingen roll om jag tar tag i datorn på vänster eller höger sida
+ MagSafe, även fast det kan bli dyrt om skiten pajar
+ Mycket bra batteritid, även fast detta har jämnat ut sig på sistonde

Skrivet av KiXeR:

eller OSX?

+ Textmate
+ HIG
+ MetaSynth
+ Terminalen
+ Programkatalogen

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

'Lista med fördelar etc'

Du glömde tangentbordet.

Visa signatur

Stationärt: i5 2500K | XFX HD6950 OC | 16GB RAM, 1600MHz | Asus P8P67-M B3 | FD Define R3
Bärbart: MacBook Air 11" '12 - i5 1,7GHz, 128GB
Kamera: Canon EOS 5D Mk II | Div. ƒ/1.4-gluggar
Andra enheter: iPhone 5, iPad 4, Galaxy Nexus, Nexus 7
http://twenty-ten.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanks:

Du glömde tangentbordet.

Lenovo >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Mac på den fronten ):

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem

Bara inbitna applefanboys tycker nog det men de är väldigt få vill jag påstå :). Vem har påstått att OSX var ofelbart?

Skrivet av fratey:

För att jag inte anser att Steve Jobs är min gud och att OS X är ofelbart på alla sätt och vis?

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Skrivet av fratey:

För att jag inte anser att Steve Jobs är min gud och att OS X är ofelbart på alla sätt och vis?

+ Kanske de snabbaste laptopsen ute på marknaden i och med Sandy Bridge
+ Den fantastiska, gudomliga trackpaden
+ Bra skärmar för att vara TN-paneler
+ Balanserad vikt - vikten är inte alltid bra på laptopsen men de är ganska jämnt fördelade så det spelar ingen roll om jag tar tag i datorn på vänster eller höger sida
+ MagSafe, även fast det kan bli dyrt om skiten pajar
+ Mycket bra batteritid, även fast detta har jämnat ut sig på sistonde

+ Textmate
+ HIG
+ MetaSynth
+ Terminalen
+ Programkatalogen

Anser att min ASUS N53SV är minst lika snabb (samma sandybridge som mac) + tystare än macbook pro, min trackpad klarar allt som mac pro's trackpad gör samt jag har 1920x1080 på en 15' skärm istället för macbook pro's sopiga 1440x900 / 1680x1050. Allt det andra kan macbooken få va bra på

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExtremPixel:

Anser att min ASUS N53SV är minst lika snabb (samma sandybridge som mac) + tystare än macbook pro, min trackpad klarar allt som mac pro's trackpad gör samt jag har 1920x1080 på en 15' skärm istället för macbook pro's sopiga 1440x900 / 1680x1050. Allt det andra kan macbooken få va bra på

Den touchpaden ser ut att vara mycket mindre än touchpaden på en Macbook Pro. Hur menar du att den klarar av allt? Är den lika bekväm att använda?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ExtremPixel:

Anser att min ASUS N53SV är minst lika snabb (samma sandybridge som mac) + tystare än macbook pro, min trackpad klarar allt som mac pro's trackpad gör samt jag har 1920x1080 på en 15' skärm istället för macbook pro's sopiga 1440x900 / 1680x1050. Allt det andra kan macbooken få va bra på

Jag har inte testat asusen, men andra nya laptops där trackpaden påstås ha samma funktioner.
Tvåfingersscroll funkar nästan lika bra, resten funkar uselt i jämförelse.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av MarcusW:

Den touchpaden ser ut att vara mycket mindre än touchpaden på en Macbook Pro. Hur menar du att den klarar av allt? Är den lika bekväm att använda?

Skrivet av Json_81:

Jag har inte testat asusen, men andra nya laptops där trackpaden påstås ha samma funktioner.
Tvåfingersscroll funkar nästan lika bra, resten funkar uselt i jämförelse.

Jag menar att den klarar exakt samma kommandon som macbook pro. -ja den är något mindre.
Har testat båda och tkr att de funkar lika bra.

Permalänk
Medlem

Sjukt roligt med MAC folket för dem vet inte vad de pratar om.

Citat:

som ja o andra har sagt flera ggr xP Mac får ut flera ggr mer av hårdvaran en windows med den hårdvaran skule va sämre xP

En polare till mig när jag sa att (och bevisade) mina SLI 460 var lätt 3ggr+ bättre än hans 4670 (256mb) + att min dator kostade 2-3k mindre än hans iMac xD

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Sjukt roligt med MAC folket för dem vet inte vad de pratar om.

Det kallas för en svepande generalisering.

(För övrigt så är det "Mac", inte "MAC" och ditt första "dem" skall vara ett "de")

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem

Äpplen och päron är säkert en och samma frukt ;).

Skrivet av Woods:

Sjukt roligt med MAC folket för dem vet inte vad de pratar om.

En polare till mig när jag sa att (och bevisade) mina SLI 460 var lätt 3ggr+ bättre än hans 4670 (256mb) + att min dator kostade 2-3k mindre än hans iMac xD

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av mludd:

Det kallas för en svepande generalisering.

(För övrigt så är det "Mac", inte "MAC" och ditt första "dem" skall vara ett "de")

Snälla, ta inte till stavfelstaktiken bara för att du inte håller med om det han säger...

Visa signatur

Asus M4A79XTD | Phenom II 925 | HD4870 512 | SSD 510 120GB | Caviar Blue 500GB | 4Gb 1600mHz | Corsair VX550
EK-CoolStream RAD XTC 280 | DD-4870 | EK Supreme HF | Phobya DC-12 260 | Phobya Balancer 150

Permalänk
Medlem
Skrivet av wrathian:

Snälla, ta inte till stavfelstaktiken bara för att du inte håller med om det han säger...

Orsaken till att jag påpekade detta var för att hans inlägg var helt och hållet baserad på en enda anekdot och utifrån denna generaliserade kring alla användare av Apple-datorer och påstod att dessa inte visste vad de talade om.

Att han i samband med detta gjorde typiska misstag som inte kan härledas till dyslexi utan helt enkelt bristande kunskap om hur man uttrycker sig i skrift gjorde det hela tragikomiskt i mina ögon.

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem

varför ens ta upp frågan? alla tycker olika xD "DIF ELLER AIK!?!?!?!?!?!?!?!"
eh. personligen har jag testat båda och har svårt för macs os just för att jag är van med windows.
önskar dock att det vore tvärt om då jag litar mer på mac än pc :>

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mludd:

Du gör det åtminstone enkelt för de som försöker delta i diskussionen här att se hur meningsfyllt det är att bry sig om dina inlägg.

Jag måste faktiskt hålla med dig till 100% den här gången.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem

Kollade på Mac dator och häpnade över deras överpriser(prestanda/pris). Varför köpa något för de priset!!?
http://www.webhallen.com/hardvara/110894-apple_mac_pro_xeon_2...

Jämnförelse om jag skulle lägga ut samma summa på en pc:
PC 30.219,00kr
EVGA 5520 Classified SuperRecord-2 - 5290kr
Intel Xeon™ E5620 2,4GHz - 3395kr x 2
CoolIT ECO A.L.C. CPU Kylare - 435kr *2 eller annan vatten kylning
Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 8GB - 1099kr *6
Chieftec Nitro Series BPS-1200 1200W PSU - 1689kr
Cooler Master HAF X Big Tower Svart - 1598kr
ZOTAC GeForce GTX 570 1280MB PhysX CUDA - 2995kr * 2
Western Digital Caviar® Green™ 2TB - 699 *2
+ optisk enhet
+ operativ

Som jag ser det skulle PC:n total krossa Mac i hårdvara och prisvärdhet.
Vad är det som är bättre med MAC datorn?
(Varför betala så mycket för ett äpple)

Visa signatur

Gigabyte 890GPA-UD3H, AMD Phenom II x6 1055T, 16(4x4GB 1333mhz DDR3, Gigabyte GTX670 2GB OC, OS: Win 7 64-bit, HDD:Corsair Force 3 240GB SSD + 2*250GB Spinpoint F1(Raid0) + 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mexpex:

Kollade på Mac dator och häpnade över deras överpriser(prestanda/pris). Varför köpa något för de priset!!?
http://www.webhallen.com/hardvara/110894-apple_mac_pro_xeon_2...

/.../

Som jag ser det skulle PC:n total krossa Mac i hårdvara och prisvärdhet.
Vad är det som är bättre med MAC datorn?
(Varför betala så mycket för ett äpple)

Den MacPro som du visade på den där länken är gammal. Kolla Applestore.se för att få den aktuella setupen.

Visa signatur

 MacBook Air 11" | TypeMatrix

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mexpex:

Kollade på Mac dator och häpnade över deras överpriser(prestanda/pris). Varför köpa något för de priset!!?

Enkelt, två skäl:

1) Du behöver en OS X burk med maximal prestanda, inga alternativ finns. Hackintosh är inget alternativ för ett företag (vilka andra köper Mac Pro?), då man inte kan riskera att inte ha support/garanti - varje förlorad arbetstimme är mycket kostsam. Detta skäl är förstås rätt specifikt för just Mac Pro, jag tror skäl 2 är det du egentligen frågade efter.

2) Man värdesätter annat än prestanda per krona. Exempelvis köper jag alltid Lindts 70 % choklad före Marabous på Willys, trots att den senare innehåller i princip samma ingredienser och enligt ditt tankesätt alltså är det självklara valet för alla människor då den är billigare. Detta eftersom jag föredrar smaken hos Lindt och skiter fullständigt i att den kostar ett par kronor mer. Smaken av choklad och känslan av att använda en Mac/OS X tycker jag är en bra jämförelse då båda är väldigt "intangible" och egentligen inte går att mäta på något vettigt sätt.

Samma analogi går naturligtvis att göra på i princip varenda produkt som finns så varför det upprör så många PC-användare är för mig verkligen en gåta. Jag antar att du irriterar dig på varenda Gant-tröja eller Mercedes-bil du ser också?

Edit: Tycker du detta är ett bra svar på din fråga?

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Skrivet av mexpex:

Kollade på Mac dator och häpnade över deras överpriser(prestanda/pris). Varför köpa något för de priset!!?
http://www.webhallen.com/hardvara/110894-apple_mac_pro_xeon_2...

Jämnförelse om jag skulle lägga ut samma summa på en pc:
PC 30.219,00kr
EVGA 5520 Classified SuperRecord-2 - 5290kr
Intel Xeon™ E5620 2,4GHz - 3395kr x 2
CoolIT ECO A.L.C. CPU Kylare - 435kr *2 eller annan vatten kylning
Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 8GB - 1099kr *6
Chieftec Nitro Series BPS-1200 1200W PSU - 1689kr
Cooler Master HAF X Big Tower Svart - 1598kr
ZOTAC GeForce GTX 570 1280MB PhysX CUDA - 2995kr * 2
Western Digital Caviar® Green™ 2TB - 699 *2
+ optisk enhet
+ operativ

Som jag ser det skulle PC:n total krossa Mac i hårdvara och prisvärdhet.
Vad är det som är bättre med MAC datorn?
(Varför betala så mycket för ett äpple)

Tja, ett svar är väl andrahandsvärdet. Frågan är om man är sugen på att köpa en begagnad Mac, jag skulle nog göra det i varje fall.

Visa signatur

Jag kör både Mac och PC. Ja det är sant, man kan faktiskt göra det.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av mexpex:

Kollade på Mac dator och häpnade över deras överpriser(prestanda/pris). Varför köpa något för de priset!!?
http://www.webhallen.com/hardvara/110894-apple_mac_pro_xeon_2...

Jämnförelse om jag skulle lägga ut samma summa på en pc:
PC 30.219,00kr
EVGA 5520 Classified SuperRecord-2 - 5290kr
Intel Xeon™ E5620 2,4GHz - 3395kr x 2
CoolIT ECO A.L.C. CPU Kylare - 435kr *2 eller annan vatten kylning
Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 8GB - 1099kr *6
Chieftec Nitro Series BPS-1200 1200W PSU - 1689kr
Cooler Master HAF X Big Tower Svart - 1598kr
ZOTAC GeForce GTX 570 1280MB PhysX CUDA - 2995kr * 2
Western Digital Caviar® Green™ 2TB - 699 *2
+ optisk enhet
+ operativ

Som jag ser det skulle PC:n total krossa Mac i hårdvara och prisvärdhet.
Vad är det som är bättre med MAC datorn?
(Varför betala så mycket för ett äpple)

Mjukvara? Allt har inte med hårdvara att göra

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Mjukvara? Allt har inte med hårdvara att göra

Word

Visa signatur

Gigabyte X38-DQ6 - Core 2 duo E6850 @ 3.71 GHz - 4GB DDR 2 @ 893 mhz - 8800GT 512mb