Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Detta kan vara något av det bäst genomförda och välplanerade chassi bygget jag sett. Sjukt cleant, fullt med smarta lösningar och inte för mycket om du förstår vad jag menar

En klar 5a från mig, väntar med glädje på fortsättning
Finns det redan en tråd om det kanske??
/S

Tack, det värmer verkligen! Det finns nu ett nytt galleri med fler bilder på det färdiga chassit: http://www.sweclockers.com/galleri/7081-lian-li-pc-7d

Skrivet av Xynter:

Grymt snyggt bygge! 10/10

Tack så mycket!

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Proffsmoddare

Detta var riktigt bra, som sagt innan väldigt bra genomfört. Roligt med några rejäla gallerier då och då.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Underbart snyggt, har aldrig gillat fönster på chassin men det här såg ju inte så tokigt ut. Riktigt bra genomgång, många smarta lösningar, fabriksmässigt slutprodukt, många och relevanta bilder. Väntar på att se det fyllas med komponenter.

5 av 5 behöver jag väl inte säga?

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem

Det är helt otroligt vad bra det är!

Permalänk
Medlem

Vad ska du göra med dom resterande 5.25" platserna ?

GRYMT snyggt bygge!

Permalänk
Medlem
Skrivet av C4B12:

Detta var riktigt bra, som sagt innan väldigt bra genomfört. Roligt med några rejäla gallerier då och då.

Tackar, ja det blev en och annan bild under bygget

Skrivet av Rba:

Underbart snyggt, har aldrig gillat fönster på chassin men det här såg ju inte så tokigt ut. Riktigt bra genomgång, många smarta lösningar, fabriksmässigt slutprodukt, många och relevanta bilder. Väntar på att se det fyllas med komponenter.

5 av 5 behöver jag väl inte säga?

Tack så mycket! Håller med, jag är faktiskt lite skeptisk till fönster själv men samtidigt vill man ju visa vad man gjort utan att skruva av sidopanelen varje gång. Sem finns det faktiskt en praktisk sak med fönster också och det är att man ser när det börjar bli dammigt i chassit.

Skrivet av 0l550n:

Det är helt otroligt vad bra det är!

Tack som fasen!

Skrivet av Can0n:

Vad ska du göra med dom resterande 5.25" platserna ?

GRYMT snyggt bygge!

Tack, det blev en 140mm fläkt som täcker de tre nedre och sen har jag en plats kvar högst upp ifall jag skulle få för mig att installera en fläktkontroller eller något liknande.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dance:

Tack så mycket! Håller med, jag är faktiskt lite skeptisk till fönster själv men samtidigt vill man ju visa vad man gjort utan att skruva av sidopanelen varje gång. Sem finns det faktiskt en praktisk sak med fönster också och det är att man ser när det börjar bli dammigt i chassit.

Du har ju missuppfattat detta, det praktiska är ju att faktiskt inte se dammet

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakke87:

Du har ju missuppfattat detta, det praktiska är ju att faktiskt inte se dammet

Haha, du jobbar enligt principen att det man inte vet om tar man ingen skada av ser jag

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dance:

Tja! Alltså, du får till bakplåten JÄVLIGT awesome. Sitter och tänker på hur fan jag ska få till min. Tänkte nämligen köpa en lian li moderkotsplåt och montera i ett annat chassi (hemligt hemligt ) Undrar bara om du har några tips typ? Pointers osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goo5e:

Tja! Alltså, du får till bakplåten JÄVLIGT awesome. Sitter och tänker på hur fan jag ska få till min. Tänkte nämligen köpa en lian li moderkotsplåt och montera i ett annat chassi (hemligt hemligt ) Undrar bara om du har några tips typ? Pointers osv.

Tack Goo5e, spännande att du är på G med ditt projekt! När det gäller tips så tycker jag att det är lättare att jobba med mallar i papp innan man skär ut dem ur plåt. Då kan du prova dem på plats och se att det passar och att du tänkt rätt. Behöver man ändra på nåt är det bara att ta fram saxen eller tejpa på en bit papp till ifall man kapat för snålt. Så när du har en pappbit som passar perfekt är det bara att rita upp den på plåten och börja kapa. Fästning kan man lösa både med popnitar eller M3-skruv beroende på om det behöver gå att ta isär eller inte. Och sen följ det gamla ordspråket "Måtta många gånger, kapa en gång"

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem

Jadu vad ska man säga? Har följt detta projekt nästan varje dag sedan det kom ut (har bytt profil). Klickat in varje dag för update. Slutresultatet blev helt grymt! Riktigt kul att se såna här loggar! Tror bygg-loggen är det mest besökta albumet på swec? Hoppas det, för det förtjänar du! Skulle önska att man få se lite om det (hemliga?) Mac Pro projektet? Tycker du ska söka sponsorer till det projektet så du har pengar kvar i plånboken! Kan köra vattenkylningsprojekt på en Mac Pro? Det är lite annorlunda! Sluta aldrig med att modda, för det gör du bra! En skala från 1 till 5 räcker inte på långa vägar hur man ska betygsätta det! Måste bara säga den är "110% Kickass!" alltså 11 av 10! Ha det bra!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av frozrr:

Jadu vad ska man säga? Har följt detta projekt nästan varje dag sedan det kom ut (har bytt profil). Klickat in varje dag för update. Slutresultatet blev helt grymt! Riktigt kul att se såna här loggar! Tror bygg-loggen är det mest besökta albumet på swec? Hoppas det, för det förtjänar du! Skulle önska att man få se lite om det (hemliga?) Mac Pro projektet? Tycker du ska söka sponsorer till det projektet så du har pengar kvar i plånboken! Kan köra vattenkylningsprojekt på en Mac Pro? Det är lite annorlunda! Sluta aldrig med att modda, för det gör du bra! En skala från 1 till 5 räcker inte på långa vägar hur man ska betygsätta det! Måste bara säga den är "110% Kickass!" alltså 11 av 10! Ha det bra!

Tack så jättemycket! Det är mycket tack vare responsen från dig och alla andra här på Swec som bygget blev som det blev. Jag hade från början bara tänkt modda in RAID-buren och en fläkt eller två men eftersom jag fick så mycket positiv feedback och framförallt ytterligare idéer så växte det och sporrade mig till att göra ännu mer. Så till alla som följt bygget, kommenterat och röstat, NI är kickass allihop

Du har rätt att det kliar lite i fingrarna att sätta igång med G5-chassit men det är ett par saker som gör att jag inte sätter igång med det. Det främsta skälet är fritiden att det finns så mycket annat man vill göra nu när det är ljust och varmt ute på kvällarna. Det andra är att jag inte riktigt klar med 7D, det är knappen och kylningen som måste bli lite bättre för att det ska vara klart. Och det tredje är, som du gissat, plånboken som sätter gränser. Man kan söka sponsring som du föreslår men då behöver man ev klar plan för vad man vill göra och jag känner att jag inte är riktigt där än.

Så jag kommer inte sluta modda men vi får se när nästa bygge kommer igång. Blir det innan hösten kommer det antagligen gå lite på halvfart så jag hinner med allt annat kul.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem

snyggt jobbat, man blir bara mer och mer sugan att göra nått med r3 chassit:)

Visa signatur

FD Define R3, svart | MSI P67A-GD55 | i5 2500k @4.6Ghz http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2400167 | Antec Kühler H20 620 Noctua NF-F12 PnP | Corsair Vengeance CL9 1600Mhz 2x4Gb | MSI GTX 570 Twin Frozr III OC PE @935mhz | Samsung 840 Pro 256gb (W8.1 Pro) | 1TB Samsung F3 HD103SJ | D-Link DWA-547 RB | Scythe Kaze Master II | Ms Sidewinder X4 | Corsair M60 | Dell U2312hm IPS | Logitech G35 | Sony Z2

Permalänk
Avstängd

måla allt som är alufärjat ? eller ja vet inte, fint so far!

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

full pott, satan så snyggt!

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk

BRAVO!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Medlem

Mycket jobb och kärlek i detta bygget! Kul att se att någon annan bygger Lian-Li. Blir en allt mer ovanlig syn med alla dessa gaming inspirerade chassin. Hade kunnat skippa fönstret, men det är väl bara jag som tycker det

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem

Eller så kan man köpa Lian li chassit som har det färdigt på det sättet och slippa allt jobb hehe

Enda som saknas är att buren skulle varit hotswap.

Permalänk
Medlem

Jävlar va ballt!!

Visa signatur

Citera för svar ! | AMD FX 8350 4.0GHz | Asus SABERTOOTH AMD990FX | Corsair 8 Gb 1600Mhz VENGEANCE. 9-9-9-24 | Gtx 680 | Corsair HX 650W. Modulär | Fractal Design Define R2 | Corsair SSD Performance Pro 256 Gb | 2 st hårddiskar på 500 Gb |

Permalänk
Medlem

Väldigt stiligt chassi!

Visa signatur

Kör bara köör

Permalänk
Medlem

Wow, snyggt! Gillar allt nogrannt arbete och din detaljkänsla. 11 silvertejp av 10!

"Ett Lian Li PC-7B som är allt annat än standard men fortfarande nästan ser ut som något som skulle kunna vara orginal" beskriver det hela så bra. Grymt!

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Tack för alla de härliga kommentarerna!

Det roligaste med chassit är hur bra allt funkar i praktiken varje dag. Det är tyst, håller fina temps och det kommer in ytterst lite damm. Hot swap-buren för att enkelt kunna byta och lägga in diskar är kalas och den stealthade DVD-läsaren finns där för de fåtal gånger man behöver läsa in eller bränna en skiva.

Samlar fortfarande kraft och inspiration för nästa bygge. Jag vill inte sätta igång innan jag har en idé som jag kan slutföra. Jag har grundmaterialet men inte fått till en plan som jag är 100% nöjd med.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk

sidopanel

riktigt snyggt gjort allting men en fråga hur kapar du och får till kanterna så snygga som du gör på bilderna ser det inte ut som det är hemma gjort om man säger så ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johannes.m:

riktigt snyggt gjort allting men en fråga hur kapar du och får till kanterna så snygga som du gör på bilderna ser det inte ut som det är hemma gjort om man säger så ?

Tackar! Slutresultatet blir snyggt även med rätt enkla hemmaverktyg som jag hade om man bara förbereder sig ordentligt, tar tid på sig och jobbar fram slutfinishen långsamt. Som du ser på bilderna så är inte kanterna perfekta direkt efter kapning. Så här går det till:

1. Mät noga och markera upp streck där det ska kapas.
2. Maskera av med tejp de ytor som ska vara kvar.
3. Kapa med Dremel nära men absolut inte över strecket. Kapa alltid bort från ytor som ska vara kvar så om Dremeln hugger så sticker den iväg mot en yta som ska kapas bort.
4. Fila av fula kanter med en fin platt metallfil. Rundfil kan behövas till rundade ytor.
5. Slipa ned de sista tiondels millimetrarna med fint sandpapper på en rak kloss eller rundat ämne om det är runda hål.

Gör du på detta sätt lovar jag att det blir bra. Det tar bara tid att få fram en bra finish. Blyertspenna, lång rak linjal, målartejp, Dremel med kapsskivor, platt metallfil och 120-papper med kloss är i princip allt du behöver. Lycka till!

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem

Snyggt!

Den vart grymt bra.. enda som jag skulle kunna påpeka är väl ett par Venthål i botten till Nätagget. annars Grymt gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ungfreak:

Den vart grymt bra.. enda som jag skulle kunna påpeka är väl ett par Venthål i botten till Nätagget. annars Grymt gjort.

Tack! Jag märkte det också att nätagget fick jobba rätt tungt så jag lade till det lite senare. Kolla i installationsgalleriet längst ned:
http://www.sweclockers.com/galleri/7081-lian-li-pc-7d

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG