[Lek] Gissa hårdvaran

Permalänk

Vad är det här? Jag hoppas ni vet, för själv har jag ingen aning. Den satt i en gammal 486:a som använts i ett medicinskt laboratorium. Antagligen har det suttit i en ännu äldre dator tidigare eftersom det är daterat 1986.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan1000:

Vad är det här? Jag hoppas ni vet, för själv har jag ingen aning. Den satt i en gammal 486:a som använts i ett medicinskt laboratorium. Antagligen har det suttit i en ännu äldre dator tidigare eftersom det är daterat 1986.

http://img858.imageshack.us/img858/593/dsc02906f.jpg

Det har ju troligen använts för att styra mätutrustning eller samla in mätdata. Här är tillverkarens hemsida: http://www.eagledaq.com/display_product_733.htm

Jag har ett liknande kort som är lite nyare, där fanns en riktigt sjyst låda till. Inlägget är här: #9710944

Permalänk

Ok, denna är kanske inte allt för svår:

Visa signatur

i3 6100 | B150M-A REV. 3.1 | Corsair DDR4 8 GB | Crucial MX200 250GB + 2TB WD Green | Corsair CX430-M | Silverstone Milo ML04 | Windows 10 Pro

Ät mer lök.

Permalänk
Medlem

Det är en CRIMM (Continuity - Rambus in-line memory module), används i tomma Rambus-minnesplatser som terminering.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk

Heh, att du skulle ta den kom inte som en överraskning direkt Grattis!

Visa signatur

i3 6100 | B150M-A REV. 3.1 | Corsair DDR4 8 GB | Crucial MX200 250GB + 2TB WD Green | Corsair CX430-M | Silverstone Milo ML04 | Windows 10 Pro

Ät mer lök.

Permalänk
Medlem

Tidigare i tråden så var det ibland specifika frågor om detaljer kring det som var på bilden. Jag provar att återupp ta det nu

Länk till stor version av bilden

Frågan är: Vad är porten markerad med röd ruta till för.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

Det ser ut som en MMJ-port och är isåfall en konsolport. Men det var väl bara DEC som använde sådana, så jag tror nog det är nått annat.

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem

Jag gissar på att det är konsol-porten man kopplar in sej på för att konfigurera enheten.

Permalänk
Medlem

Nej, det är inte en konsolport.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Tidigare i tråden så var det ibland specifika frågor om detaljer kring det som var på bilden. Jag provar att återupp ta det nu

http://img5.imageshack.us/img5/4076/smaskerad.jpg

Länk till stor version av bilden

Frågan är: Vad är porten markerad med röd ruta till för.

Ser ut som ett DSL-modem och rödmarkeringen är porten in från splittern.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Här kommer två lätta:

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Udihow:

Haha, bra jobbat! Rätt på båda, den undre är en halv iPod 20GB, färg generation 4.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Ser ut som ett DSL-modem och rödmarkeringen är porten in från splittern.

Det finns ett DSL-modem i apparaten, men det är kopplat till porten till höger om rödmarkeringen.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Det finns ett DSL-modem i apparaten, men det är kopplat till porten till höger om rödmarkeringen.

Jag gissar iaf konfigurationsport via en udda seriell port.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

Jag gissar iaf konfigurationsport via en udda seriell port.

Nej, porten har inget med konfiguration av enheten att göra.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

Nu får du nästan berätta vad det är Jag sjukt nyfiken. Om det är en modern produkt betyder det kanske att man kan köpa nya MMJ-kontakter någonstans.

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Skrivet av PBGP:

Nu får du nästan berätta vad det är Jag sjukt nyfiken. Om det är en modern produkt betyder det kanske att man kan köpa nya MMJ-kontakter någonstans.

Den här har hållit igång i huvudet hela dagen, jag är också sjukt nyfiken!

Jag har stött på någon icke-DEC dator som hade MMJ har jag för mig... Kommer dock inte ihåg vilken

Permalänk
Medlem

Tyvär får jag göra er besvikna, porten har ingenting med DEC att göra.

Själva apparaten är en hårdvarubrandvägg med SIP-stöd och inbyggt ADSL-modem. Den är utvecklad av Intertex Data AB, tillhör IX66-serien och just det här exemplaret är såld under märket SurfinBird.

Den mystiska porten är avsedd att ansluta ett "intelligent hem" till internet. Genom en utökning i SIP-protokollet skulle en användare kunna fjärstyra lampor, värme mm i sitt hem via internet, även hushållsmaskiner, som t.ex kylskåp, skulle ha kontakt med internet. Projektet var ett sammarbete mellan flera företag.
Som med många projekt som kom i samband med IT-bubblan så kom porten dock aldrig till användning. Det enda som utvecklades för att ansluta till den är testutrustning för utvecklin och funktionsprov.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Tyvär får jag göra er besvikna, porten har ingenting med DEC att göra.

Själva apparaten är en hårdvarubrandvägg med SIP-stöd och inbyggt ADSL-modem. Den är utvecklad av Intertex Data AB, tillhör IX66-serien och just det här exemplaret är såld under märket SurfinBird.

Den mystiska porten är avsedd att ansluta ett "intelligent hem" till internet. Genom en utökning i SIP-protokollet skulle en användare kunna fjärstyra lampor, värme mm i sitt hem via internet, även hushållsmaskiner, som t.ex kylskåp, skulle ha kontakt med internet. Projektet var ett sammarbete mellan flera företag.
Som med många projekt som kom i samband med IT-bubblan så kom porten dock aldrig till användning. Det enda som utvecklades för att ansluta till den är testutrustning för utvecklin och funktionsprov.

Kul tråd detta!
Har för mig att jag har sett nån utrustning som har nån liknade port, men som är till för strömmatning. RJ11-kontakt fast med låspiggen åt höger eller vänster... får rota runt bland prylarna på jobbet...

Permalänk
Medlem

Ahaa, klart udda mojäng.

Lego NXT använder likadan, men spegelvänd, kontakt.

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Tyvär får jag göra er besvikna, porten har ingenting med DEC att göra.

Själva apparaten är en hårdvarubrandvägg med SIP-stöd och inbyggt ADSL-modem. Den är utvecklad av Intertex Data AB, tillhör IX66-serien och just det här exemplaret är såld under märket SurfinBird.

Den mystiska porten är avsedd att ansluta ett "intelligent hem" till internet. Genom en utökning i SIP-protokollet skulle en användare kunna fjärstyra lampor, värme mm i sitt hem via internet, även hushållsmaskiner, som t.ex kylskåp, skulle ha kontakt med internet. Projektet var ett sammarbete mellan flera företag.
Som med många projekt som kom i samband med IT-bubblan så kom porten dock aldrig till användning. Det enda som utvecklades för att ansluta till den är testutrustning för utvecklin och funktionsprov.

Ooh, elektrolux och ericsson hade ju ett hajpat samarbete på den fronten.
Det gick sådär kan man ju säga. Håller fö med att den var lik rj11.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

En integrerad krets monterad in sin kappsling ?

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

En integrerad krets monterad in sin kappsling ?

Nja nästan men jag söker vad det är mer specifikt. Det rör sig om en CPU.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PerZerk:

Nja nästan men jag söker vad det är mer specifikt. Det rör sig om en CPU.

En 486a?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Nja nästan men jag söker vad det är mer specifikt. Det rör sig om en CPU.

Tyckte väll jag kände igen fotot från någonstans. Det är en Intel 80486DX2.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:
Skrivet av Xellofan:

Tyckte väll jag kände igen fotot från någonstans. Det är en Intel 80486DX2.

Japp stämmer bra det

Permalänk
Hedersmedlem

Kom på att jag har en udda pryl från 80-talet längst inne i förrådet jag håller på att rensa nu. Tyvärr är det inte direkt datorrelaterat utan mer allmän elektronik, ska jag lägga upp den ändå när jag väl grävt fram den/de? Saken har nog inte sålt i mer än något tusental i Sverige om ens det (min gissning utan direkt fakta), kanske bara något hundratal.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Denna legenden (eller inte), då?

Censur har förekommit av uppenbar anledning.