OCZ Vertex 3 och Agility 3 rättas i firmware

Permalänk
Melding Plague

OCZ Vertex 3 och Agility 3 rättas i firmware

Problemen med Sandforce 2-baserade SSD-enheter hopar sig och även OCZ är berörda. Nu sätts förhoppningarna till en ny version av mjukvaran.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra Där !!!

Som jag nämnde innan kolla alltid på RMA http://www.sweclockers.com/nyhet/13859-fransk-datorsajt-publi... innan ni köper komponenter, på de sättet slipper ni huvudvärk när andra failar xD

Visa signatur

Mobo: Asus Maximus 4 Extreme CPU: Intel Core i7 2600K @ 4,6GHz / Corsair H70 GPU: 2x Asus GTX580 DirectCUII (SLI) RAM: Corsair Vengeance 16GB @ 1866MHz PSU: Corsair AX850 HDD: Intel 120 GB 510 SSD & WD 1 TB SATA3 ODD: LG Blu-ray Case: Corsair Graphite 600T Display: Asus VG236H 120 Hz 3D Speakers: Sound Sticks III Headset: Sennheiser 3D G4ME1 (PC-333D) Keyboard: Razer BlackWidow Mouse/Surface: Razer Mamba / Razer Vespula OS: Windows 7 x64

Permalänk
Medlem

Det blir 2 st 510 120gb. Som jag haft planer länge på:P

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk

Hoppas det stämmer bara. Man e ju lite nojjig efter att man köpte en och kör os'et på.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meisam:

Som jag nämnde innan kolla alltid på RMA http://www.sweclockers.com/nyhet/13859-fransk-datorsajt-publi... innan ni köper komponenter, på de sättet slipper ni huvudvärk när andra failar xD

Det är en avvägning. Ska man köpa en drive som är långsam och säker eller en som är snabb och lite mer riskabel? (relativt vägt förstås).

Om nu OCZ lyckas lösa problemen och det är FW-baserat som de säger (jag är inte helt säker på det) så är den SSDn otroligt snabb jämfört med andra. Det blir till att hålla koll på hur det går efter deras nya FW helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Det är en avvägning. Ska man köpa en drive som är långsam och säker eller en som är snabb och lite mer riskabel? (relativt vägt förstås).

Så du tycker att Intel's SSD är långsamma? Jag har en Intel 120 GB från 510 serien och tro mig den är snabb.
Jag startar datan på 20 sec med BIOS inräknad (12-13 sec BIOS[UEFI] 7-8 sec Win 7)

Enligt RMA från April: "Intel framstår som den stora vinnaren med endast 0,3 procent felanmälan. Det går att jämföra med värstingarna Corsair och OCZ på 2,7 respektive 3,5 procent."

Visa signatur

Mobo: Asus Maximus 4 Extreme CPU: Intel Core i7 2600K @ 4,6GHz / Corsair H70 GPU: 2x Asus GTX580 DirectCUII (SLI) RAM: Corsair Vengeance 16GB @ 1866MHz PSU: Corsair AX850 HDD: Intel 120 GB 510 SSD & WD 1 TB SATA3 ODD: LG Blu-ray Case: Corsair Graphite 600T Display: Asus VG236H 120 Hz 3D Speakers: Sound Sticks III Headset: Sennheiser 3D G4ME1 (PC-333D) Keyboard: Razer BlackWidow Mouse/Surface: Razer Mamba / Razer Vespula OS: Windows 7 x64

Permalänk

Själv så är jag mest sugen på Vertex 3 MI egentligen (240GB hade inte varit fel) men att lägga nästan 5000kr på något som verkar vara av halvdan kvalitet känns inte så kul så det blir nog två Intel 320 120GB istället (2800kr istället), har redan en 160GB och den är fullt tillräckligt snabb för mig, tror inte jag hade känt någon större skillnad, man blir bara blind av alla siffror som visa hur mycket snabbare Vertex 3 MI 240GB är. Självklart kommer jag ju köra backup på det då raid0 knappast är särskilt säkert.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Det är inte mycket snack om OCZ Solid 3 Series som bygger på samma styrkrets. Men den är väl lika drabbad, eller ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meisam:

Så du tycker att Intel's SSD är långsamma? Jag har en Intel 120 GB från 510 serien och tro mig den är snabb.

Jag skrev i kommentaren att det var relativt vägt. Visst är de snabba, men inte lika snabba som Vertex 3 t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Jag skrev i kommentaren att det var relativt vägt. Visst är de snabba, men inte lika snabba som Vertex 3 t.ex.

Jag tror han precis som jag tolkade din relativa vikt mellan snabbhet och stabilitet.
Intels diskar är ~10x så pålitliga som Sandforce-baserade diskar.
I relation till det är Sandforce prestandaförsprång ganska litet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag tror han precis som jag tolkade din relativa vikt mellan snabbhet och stabilitet.
Intels diskar är ~10x så pålitliga som Sandforce-baserade diskar.
I relation till det är Sandforce prestandaförsprång ganska litet.

Fast det kanske är värt om man kan tänka sig att lämna tillbaks och få en ny om man nu är en av de där 2-3 procenten. Man väntar ju några dagar extra men det gör väl inget när man ändå ska använda den i flera år. Sen vet jag inte hur ofta de diskarna kraschar efter att tag men jag tror inte det finns många som har någon viktig data på en liten ssd

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Skrivet av _NsMs_:

Fast det kanske är värt om man kan tänka sig att lämna tillbaks och få en ny om man nu är en av de där 2-3 procenten. Man väntar ju några dagar extra men det gör väl inget när man ändå ska använda den i flera år. Sen vet jag inte hur ofta de diskarna kraschar efter att tag men jag tror inte det finns många som har någon viktig data på en liten ssd

Det beror ju helt på hur värdefullt driftsäkerhet är, i en professionell miljö med högbetalda anställda som kräver en dator i sitt arbete så kan ju en krasch bli betydligt mer kostsam än ssdn.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

De får minsann skynda sig, är trött på att jag inte kan använda datorn längre stunder..

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Det låter allt lite konstigt att OCZs SSDs har liknande fel när de säger att de inte tillverkats på samma ställe.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Det beror ju helt på hur värdefullt driftsäkerhet är, i en professionell miljö med högbetalda anställda som kräver en dator i sitt arbete så kan ju en krasch bli betydligt mer kostsam än ssdn.

I det läget har man självklart reservkomponenter liggandes. Och i en sån miljö sitter man inte med handinstallerade datorer. I vart fall inte om man tänkt till ;).

Permalänk
Skrivet av Lurcazzus:

I det läget har man självklart reservkomponenter liggandes. Och i en sån miljö sitter man inte med handinstallerade datorer. I vart fall inte om man tänkt till ;).

En återställning från backup är fortfarande en åtgärd som tar relativt lång tid och därmed kostsam. Vad har handinstallerade datorer med saken att göra? Definiera handinstallerad dator.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Jag skrev i kommentaren att det var relativt vägt. Visst är de snabba, men inte lika snabba som Vertex 3 t.ex.

Ja, eller?

Skrivet av AnandTech:

When I reviewed the 240GB Vertex 3, it looked like game over for all of the other new 6Gbps drives. Intel's SSD 510 was competitive but clearly in second place. Moving to 120GB, the Vertex 3 lost a lot of steam thanks to a reduction in the total number of NAND die. The Intel SSD 510 however still uses 34nm NAND and manages to either outperform or remain competitive with the Vertex 3 in all key areas. Combine that with Intel's track record for reliability and compatibility and I think we have a winner here.

Källa

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

En återställning från backup är fortfarande en åtgärd som tar relativt lång tid och därmed kostsam. Vad har handinstallerade datorer med saken att göra? Definiera handinstallerad dator.

Företag brukar förlita sig på teknisk support direkt från leverantören (HP och DELL är väl dom som är riktigt bra på detta i Sverige). Det känns föga troligt att företag köper in datorer för att sedan byta ut disken mot en obeprövad SSD, vars främsta argument är bra prestanda och bra prestanda/pris.

Det enda jag kan tänka mig är det som hände mig förra året då jag jobbade på ett start-up företag inom IT. Jag köpte en Vertex 2 och tryckte i laptopen, den dog 14 dagar senare och jag bytte tillbaka disk för att sedan fortsätta jobba 20min senare (hade som tur var allt på extern disk).

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

En återställning från backup är fortfarande en åtgärd som tar relativt lång tid och därmed kostsam. Vad har handinstallerade datorer med saken att göra? Definiera handinstallerad dator.

Att installera en dator för hand är när man installerar tex Windows 7 på ett vanligt sätt med en DVD skiva. Dvs om det är ett stort företag får en IT tekniker gå ut till datorn och stoppa i en DVD skiva sedan sitta och fylla i information. Sedan installera alla program som behövs.

Det tar allt från 30 min till 8h, beroende på allt inblandat.

Om man kör en installation via script så tar det 5 min till 30 min i stället. Om man kör en clonad backup av allt så tar det 3-5 min.

Tiderna är baserade på att man kör en snabb SSD som det handlar om i detta fall. Så för mig är skillnaden 5 min och 8h ganska stor...

Och på ett företag (som vet vad dom gör) så lagras INGET INGET INGET av vikt (dvs annat än användarens mp3:or tex) på arbetsstationen.

Så om ett företag har en SSD som dör kan man tom ha en (eller flera) förinstallerade liggandes i reserv.
Eller som jag vet många har, förinstallerade datorer i reserv som man bara byter ut.
Så avbrottet blir minimalt, med noll förlust av data (som lagras på raidade servrar med backup).

Så om man med en snabbare SSD kan spara 1 min om dagen per anställd så blir det över 200 min om året, så risken med 3.5% rma kan då vara värt det. Så även om det tar 200 min (inkl förlorad arbetstid) att fixa en SSD så tjänar man i 96.5% av fallen 200 min om året på att använda en snabbare SSD.

När man har stora företag är det så man måste tänka, det är ju en viss skillnad om man har ett företag på 5 man och måste hyra in IT hjälp vid en död SSD. Då är det ju inte värt det, då kör man på minsta möjliga rma.

Kan säga att jag har jobbat som installationsansvarig på ett företag med nära 1000 datorer. Och vid uppgradering körde jag byte av datorer/OS/hårdvara mm när folk var på lunch, och när dom kom tillbaka så kunde dom jobba som om inget hänt. Så det är en otroligt stor skillnad på tex 30 min och 2 h för att installera en dator. Eller om man kommer under 10 min, för då räcker en fikarast.

Och att återställa en backup tar lång tid och är kostsam. Vad har du tänkt backupa? Googles datacenter?
För privat bruk har jag kört med att ghosta min systemdisk, så då tar det några minuter att byta disk vid en krasch. Men idag med en SSD så tar det under 30 min att manuellt installera om allt, så det är inte längre värt besväret. Jag ser hellre att min systemdisk dör än min disk med allt skit lagrat (min 2TB) som jag inte har backupat...

Permalänk
Medlem

Fw 2.02 har uppenbarligen inte dessa problem, men för de som uppgraderat eller fått sin enhet levererad med 2.06 sitter med skägget i brevlådan då det inte går att nergradera.
OCZ skulle kunna döpa om fw 2.02 till 2.07. En lösning som åtminstone ger en användbar enhet, men det finns kanske andra problem med 2.02 de vill undvika.

edit:
Returstatistiken 3,5% hos OCZ är _innan_ Vertex 3 lanserades. Nästa rapport som även inkluderar dessa krånglande diskar är garanterat högre, frågan är hur mycket högre. Gäller såklart alla leverantörer av Sandforce 2-diskar. Corsair som återkallat får ett stort tillskott om kunden går via säljaren. Returer direkt till Corsair kommer inte med i statistiken.
OCZ ber kunderna att avvakta. Vissa gör nog det medans många tröttnar och returnerar till säljaren.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Funnet på Corsair's forum:

Skrivet av ssd_noob:

Well done Corsair.

People on the other side are still being told "to pat their head, rub their stomach, hop on one foot, all while singing the star spangled banner during a full moon when there is a high tide in order for it to work properly".

Som drabbad OCZ-kund tycker jag att det summerar situationen ganska bra. Supporten på deras forum har en lite vriden uppfattning om hur mycket krångel genomsnittsanvändaren är villig att genomlida för att få liv i felande utrustning. Vet inte vad som händer om man RMA:ar disken via deras hemsida dock. De kanske erbjuder bättre lösningar den vägen. Nån som har försökt eller vet vad som gäller?

Permalänk

Hämtade ut min vertex 3 i onsdags, tills fredag kväll så hade datorn kraschat ett 4-5 ggr sedan den bara försvunnit, även från bioset.....jävligt jobbigt..

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khenke:

Att installera en dator för hand är när man installerar tex Windows 7 på ett vanligt sätt med en DVD skiva. Dvs om det är ett stort företag får en IT tekniker gå ut till datorn och stoppa i en DVD skiva sedan sitta och fylla i information. Sedan installera alla program som behövs.

Det tar allt från 30 min till 8h, beroende på allt inblandat.

Off topic...

Jobbar själv lite med deployment och min erfarenhet är att "skicka en tekniker med DVD" var något som dog ut samtidigt som milleniebuggen på företag med mer än 200 anställda...
Jag deployar alla appar via GPOer och MSI paket (som är utöver default image).
Alla datorer (servrar och klienter) ominstalleras via pxe-boot alternativt usbsticka (beroende på bandbredden där klienten står).
Våran leverantör har våran default image som dom blåser på den beställda datorn som levereras direkt till slutanvändren. kostar bara någon hundring mer per dator (vilket snabbt tjänas in genom att vi inte behöver buda ut datorn)...
IT-avdelningens insats 5 minuter, medarbetarens väntetid är beoende på bandbredden men mycket sällan mer än 45 minuter tackvare DFS och Branchcache.

Permalänk
Skrivet av DeluxXxe:

Företag brukar förlita sig på teknisk support direkt från leverantören (HP och DELL är väl dom som är riktigt bra på detta i Sverige). Det känns föga troligt att företag köper in datorer för att sedan byta ut disken mot en obeprövad SSD, vars främsta argument är bra prestanda och bra prestanda/pris.

Det enda jag kan tänka mig är det som hände mig förra året då jag jobbade på ett start-up företag inom IT. Jag köpte en Vertex 2 och tryckte i laptopen, den dog 14 dagar senare och jag bytte tillbaka disk för att sedan fortsätta jobba 20min senare (hade som tur var allt på extern disk).

Jepp men om man nu inte har allt på en extern disk och man har en anställd utvecklare som kör en dator med SSD, som självklart är backuppad då men fortfarande behöver han sin utvecklingsmiljö att jobba i och kan inte bara ta och sätta sig vid en random dator och jobba direkt. Om han då har en lön på 700kr i timmen och det tar två timmar att återställa backuppen till en ny SSD samt byta ut disken (det tar det lätt om man har lite tunga program och filer), utöver lönen så betalar ju företaget ut sociala avgifter och de kanske även har en deadline att jobba mot, då kan lite extra säkerhet vara värt den lilla prestanda förlusten.

Skrivet av Khenke:

Att installera en dator för hand är när man installerar tex Windows 7 på ett vanligt sätt med en DVD skiva. Dvs om det är ett stort företag får en IT tekniker gå ut till datorn och stoppa i en DVD skiva sedan sitta och fylla i information. Sedan installera alla program som behövs.

Det tar allt från 30 min till 8h, beroende på allt inblandat.

Om man kör en installation via script så tar det 5 min till 30 min i stället. Om man kör en clonad backup av allt så tar det 3-5 min.

Tiderna är baserade på att man kör en snabb SSD som det handlar om i detta fall. Så för mig är skillnaden 5 min och 8h ganska stor...

Och på ett företag (som vet vad dom gör) så lagras INGET INGET INGET av vikt (dvs annat än användarens mp3:or tex) på arbetsstationen.

Så om ett företag har en SSD som dör kan man tom ha en (eller flera) förinstallerade liggandes i reserv.
Eller som jag vet många har, förinstallerade datorer i reserv som man bara byter ut.
Så avbrottet blir minimalt, med noll förlust av data (som lagras på raidade servrar med backup).

Så om man med en snabbare SSD kan spara 1 min om dagen per anställd så blir det över 200 min om året, så risken med 3.5% rma kan då vara värt det. Så även om det tar 200 min (inkl förlorad arbetstid) att fixa en SSD så tjänar man i 96.5% av fallen 200 min om året på att använda en snabbare SSD.

När man har stora företag är det så man måste tänka, det är ju en viss skillnad om man har ett företag på 5 man och måste hyra in IT hjälp vid en död SSD. Då är det ju inte värt det, då kör man på minsta möjliga rma.

Kan säga att jag har jobbat som installationsansvarig på ett företag med nära 1000 datorer. Och vid uppgradering körde jag byte av datorer/OS/hårdvara mm när folk var på lunch, och när dom kom tillbaka så kunde dom jobba som om inget hänt. Så det är en otroligt stor skillnad på tex 30 min och 2 h för att installera en dator. Eller om man kommer under 10 min, för då räcker en fikarast.

Och att återställa en backup tar lång tid och är kostsam. Vad har du tänkt backupa? Googles datacenter?
För privat bruk har jag kört med att ghosta min systemdisk, så då tar det några minuter att byta disk vid en krasch. Men idag med en SSD så tar det under 30 min att manuellt installera om allt, så det är inte längre värt besväret. Jag ser hellre att min systemdisk dör än min disk med allt skit lagrat (min 2TB) som jag inte har backupat...

Jo när man snackar om stora miljöer på stora företag där alla behöver samma saker så kan mycket väl det du säger stämma. Men tänk dig istället ett mindre, t.ex. konsult-företag med 5 personer anställda varav 4st är utvecklare, där varje person har olika viktiga uppgifter, varje person jobbar i olika miljöer och behöver flera stora program och avancerade setups i olika miljöer där varje person har en dator med minst 80-90GB data totalt (knappast omöjligt). Att ha backup på allting är inte så konstigt men tror du verkligen det företaget skulle prioritera att ha 4-5 st SSDer alltid liggande redo med senaste backuppen på ifall något skulle hända, bara att sätt upp en sådan miljö tar tid och är kostsamt så det skulle vara svårmotiverat, tror nog hellre att de hade tagit några säkrare SSD:er i sådant fall och kört vidare på vanlig backup. Med lång tid menar jag inte en vecka men även om det tar två-tre timmar så kan det vara rätt mycket tid för en så liten grupp om varje medlem är viktig och de jobbar mot en hård deadline.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Skrivet av GambitSWE:

Hämtade ut min vertex 3 i onsdags, tills fredag kväll så hade datorn kraschat ett 4-5 ggr sedan den bara försvunnit, även från bioset.....jävligt jobbigt..

Vilken OCZ har du? Har en nyköpt Vertex 3 240gb som jag ej ännu flashat till den nya firmwaren och har ej stött på några problem alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inanimate:

Vilken OCZ har du? Har en nyköpt Vertex 3 240gb som jag ej ännu flashat till den nya firmwaren och har ej stött på några problem alls.

Undvik den senaste firmwaren, har haft två diskar som kommit med den och den ena dog helt efter ett tag och den andra har nu börjat frysa och BSODar frekvent.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Jepp men om man nu inte har allt på en extern disk och man har en anställd utvecklare som kör en dator med SSD, som självklart är backuppad då men fortfarande behöver han sin utvecklingsmiljö att jobba i och kan inte bara ta och sätta sig vid en random dator och jobba direkt. Om han då har en lön på 700kr i timmen och det tar två timmar att återställa backuppen till en ny SSD samt byta ut disken (det tar det lätt om man har lite tunga program och filer), utöver lönen så betalar ju företaget ut sociala avgifter och de kanske även har en deadline att jobba mot, då kan lite extra säkerhet vara värt den lilla prestanda förlusten.

Jo när man snackar om stora miljöer på stora företag där alla behöver samma saker så kan mycket väl det du säger stämma. Men tänk dig istället ett mindre, t.ex. konsult-företag med 5 personer anställda varav 4st är utvecklare, där varje person har olika viktiga uppgifter, varje person jobbar i olika miljöer och behöver flera stora program och avancerade setups i olika miljöer där varje person har en dator med minst 80-90GB data totalt (knappast omöjligt). Att ha backup på allting är inte så konstigt men tror du verkligen det företaget skulle prioritera att ha 4-5 st SSDer alltid liggande redo med senaste backuppen på ifall något skulle hända, bara att sätt upp en sådan miljö tar tid och är kostsamt så det skulle vara svårmotiverat, tror nog hellre att de hade tagit några säkrare SSD:er i sådant fall och kört vidare på vanlig backup. Med lång tid menar jag inte en vecka men även om det tar två-tre timmar så kan det vara rätt mycket tid för en så liten grupp om varje medlem är viktig och de jobbar mot en hård deadline.

Jag säger inte emot dej, det vore väldigt dumt att "chansa" med ny teknik. Det som jag ifrågasätter är vad som får företag att byta ut standarddisken mot en tredjeparts SSD. De flesta business laptops går att få med SSD (som då är stor och dyyyyr) och då behåller man även supporten.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrStalker:

Hade inte sett den faktiskt. Ser att på mellanmodellerna är skillnaden väldigt liten även om det fortfarande är Sandforce som är snabbast. Där är det alltså Intels fördel alltså pga andra faktorer än prestanda.

Permalänk

varför diskutera statistiken? Marginalerna är såpass små och kvantiteten för liten för att ni skall dra några som helst rimliga slutsattser. Att det dessutom inte är en specifik produkt utan flertalet gör att felmarginalen blir än större.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk

Ovanligt att early adopters får stå till tjänst med betatestande och hw som inte funkar som den ska -_-

Lite intressanta posts från OCZ-tråden http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?89594-Discussion-on-BSOD-instalbility-issues-with-FW2.06-on-Vtx3-Agy-and-solid3-drives...

Post #73 Kommer säkert dyka upp i "Kundbemötandets ABC" som ett exempel på hur man kanske inte bör svara.

Post #111 En möjlig lösning, registerfix(strömspar)

Post #136 Stabil kunskap om deras "in-house-design" har dom iaf...

Rent generellt verkar lösningen(eller fortsatta problem) enligt tråden vara:
senaste bios(mobo)
senaste firmware(ssd)
avaktivera strömsparfuntioner(främst windows som nämns, enstaka posts föreslår bios också)
överklocka inte
secure-erase av ssd, gärna flera ggr med kall-start mellan
ominstallation av windows

Statusen när det gäller RAID verkar vara lite oklar, några som frågar om dels Intel-raid resp hw-raid-kort, men ingen av dessa har fått något svar...

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid