OCZ Vertex 3 och Agility 3 rättas i firmware

Permalänk
Medlem

Att avinstallera Intels RST-drivers verkar ha avhjälpt problemet för min del.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Skrivet av Inanimate:

Vilken OCZ har du? Har en nyköpt Vertex 3 240gb som jag ej ännu flashat till den nya firmwaren och har ej stött på några problem alls.

har 120gb versionen...

tycker att ocz moderatorer på supportforumet är ett skämt... en snubbe svarade såhär qqnär en moderator sade att man skulle göra si och så för att testa om disken inte skulle krascha...

Citat:

This post is a load of hoo-ha
A disk is a disk, sata is sata, ide is idea, specifications are specifications. the OP is totally on the money.
You should not need to do a secure erase, sacrifice a virgin, boot from linux, run a boot floppy and solder a resistor to a hamster.

Sorry but a disk is a disk, if you put it in a PC, format it and it doesn't work when you load software on it, it's broken.

Your steps might help diagnose the fault but if they fix the fault, then we have bigger problems..
Remember, you're talking to PC nerds here, some of us have been building machines for 20 years, let's just stick to the facts and keep it simple.

enligt moderatorerna skall man stänga av all överklockning, boota från linux etc för att "kanske" få det att fungera...

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inanimate:

Vilken OCZ har du? Har en nyköpt Vertex 3 240gb som jag ej ännu flashat till den nya firmwaren och har ej stött på några problem alls.

Jag har också en nyköpt OCZ Vertex 3 240GB som jag tog ut för 1 vecka sen, Stoppat in den i min SONY VAIO VPC-SB1B9... Kollade ikväll och den har 2.02FW. Instämmer med att jag inte heller upplevt några problem.

Har kört sleep & hibernate på den några gånger och disken fungerar som den ska.

Ska ha en 6 veckors semester där jag ska resa och fota. Får hoppas att Vertex 3:an håller ut. Får väl kanske ta och stresstesta den lite innan jag flyger =P

Visa signatur

Main: Intel Core i7 8700K | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 64GB 3200Mhz DDR4 | ASUS Strix GeForce GTX 1080Ti OC | Corsair Hydro H115i | EVGA SuperNOVA G2 850W | Samsung 960 Pro NVME 512GB | Samsung 850 EVO SSD 1TB | Fractal Design R5

Permalänk
Medlem

Blev en:
WESTERN DIGITAL CAVIAR BLACK 640GB 7200RPM SATA/600 64MB

I väntan på stabilare tider

Visa signatur

Apollo.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>

Permalänk
Medlem

Jag köpte en OCZ SSD Agility 3 60GB som det gick att installera os på hur bra som hells, stängde av datorn och dagen efter när jag skulle starta så hittas det inte av bios, monterar i den i en annan dator och lyckas få liv i den, utan att göra nått speciellt.

Monterar sedan tillbaka den i den ordinarie och det går hur fint som hellst, dagen efter det så är den sten död hittas inte av bios i den ordinarie och lyckas inte få igång den på någon annan dator heller.

Blev att skicka tillbaka den och byta mot en intel 320 80gn då det enda jag är ute efter är en knäpp tyst disk till media datorn.

Så mina första erfarenheter av OCZ har tyvärr inte varit goda, hoppas de får ordning på allt!

Permalänk
Medlem

Drabbad

Hej, jag kan intyga problemet.

Jag har fått byta ut min Vertex 3 2 gånger.

Första gången köptes den in ifrån Overclockers.co.uk då den än inte kommit till Sverige. FW var 2.02.

Den funkade hyffsat i början, hade lite frysningar dvs. disken blockade hela datorn i omkring 1 minut, men jag fick också BSOD. Framförallt när jag tog ner datorn i sleep mode.
Jag började med att leta efter information kring problemet på OCZ:s forum. RST drivare och LPM reg. hack var några av de saker jag provade utan att göra någon skillnad.
Helt plötsligt efter en omstart efter en BSOD ville datorn inte starta. Disken hittades av BIOS men det gick inte att accessa partitionerna. Blev en RMA.

Den andra disken, köptes ifrån Alina systems här i Sverige. Hade FW 2.02, jag uppgraderade den till 2.06. Disken funkade i 6 dagar. Jag stängde ner datorn för att bege mig iväg en sväng. När datorn startades igen hittades inte disken alls av BIOS. Helt död.

Nu har jag idag installerat min 3:e disk. FW var 2.06 på denna. Senaste RST drivare, register hack, strömspar konfig är gjorda. Men frysningarna kvarstår. Utgår ifrån att det är en tidsfråga tills jag behöver skicka tillbaka även denna disk.

Det roliga i detta är att vid det första inköpet ifrån Overclockers.co.uk så köpte jag 2 diskar. Den andra disken har min kollega i sin dator och den funkar än idag hur bra som helst. Skillnaden är att han har Mac och jag PC (Dell).

Visa signatur

______________________
Coolvik

Permalänk
Medlem
Skrivet av GambitSWE:

har 120gb versionen...

tycker att ocz moderatorer på supportforumet är ett skämt... en snubbe svarade såhär qqnär en moderator sade att man skulle göra si och så för att testa om disken inte skulle krascha...

enligt moderatorerna skall man stänga av all överklockning, boota från linux etc för att "kanske" få det att fungera...

Ja hela OCZ är ett skämt, blir att dumpa mitt OCZ Agilty 60GB och köra med Intel istället.

Permalänk
Medlem

Har köpt en OCZ SSD Agility 3 60GB och läs/skriv är rena skämtet i min Macbook pro från i år 40läs/40skriv vart kan man tro att det fallerar och i tempprogrammet är disken 128 grader varm fläkten går som en tok och datorn är varm som attans.

Sätter jag disken i datorn går det inte ens att få den att göra läs/skrivtestet

Min inteldisk ger bra mycket bättre värden

Kan man på något vis uppdatera firmware i disken om man sätter den som extern disk ?

Visa signatur

DATOR: MacBook Pro 13" - Hårddisk: OCZ Agility 3 Series SATA III 2.5″ SSD 60GB - OP: MacOS X 10.6.7 - 2.3GHz Intel Core i5 - 4GB 1333 MHz DDR3 - Intel HD Grapichs 3000 (348mb).
MOBIL: Iphone4 16Gb Svart.

Permalänk
Skrivet av PCGuiden:

Har köpt en OCZ SSD Agility 3 60GB och läs/skriv är rena skämtet i min Macbook pro från i år 40läs/40skriv vart kan man tro att det fallerar och i tempprogrammet är disken 128 grader varm fläkten går som en tok och datorn är varm som attans.

Sätter jag disken i datorn går det inte ens att få den att göra läs/skrivtestet

Min inteldisk ger bra mycket bättre värden

Kan man på något vis uppdatera firmware i disken om man sätter den som extern disk ?

http://www.ocztechnology.com/ssd_tools/OCZ_Vertex_3,_Vertex_3...

Där finns det denna länk (Linux Update Guide eller något liknande):
http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?89670-...

Det är en Linux-dist som du lägger på en USB-sticka och bootar ifrån och där ska du kunna uppgradera firmware fast det är din primära disk.
Jag har själv köpt en likadan disk som dig och köpte även en 2.5" SATA till USB kabinett och ska se om jag kan sätta in SSD:n i den och uppgradera firmware på så vis, kör fortf. från min traditionella disk i dagsläget där OS m.m. finns på.

Annars kommer jag installera SSD:n i datorn och uppgradera firmware via Linux-dist:en det första jag gör då jag hört att många haft problem med den här disken och hoppas att firmware-uppdatering kan avhjälpa det.

Edit:

Enl. denna tråd (se länk nedan) så säger en OCZ admin att det inte fungerar att uppdatera med en 2.5" SATA - USB-adapter.
Enda lösningen är att (om man har den som primär drive och inte kan då uppdatera med OCZ's "toolbox") köra linuxdisten som jag länkade till ovan.
Har f.ö en OCZ Agility 3 60GB och som kör 2.13 och i början "frös" datorn då och då, musen kunde fortf. röra sig men alla program liksom bara väntade.
Efter ett tag försvann det men nu får jag inga sådana fel längre.
Var på 2.13 då när jag fick dem och är nu på 2.13 också så vet inte vad som löste det.

Länk: http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?95258-...

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.