Nätaggregat i mellanklassen

Permalänk
Medlem

För den som vill bygga en tyst dator vill jag bara rekommendera Nexus Value (finns tydligen bara att köpa från finsk/svenska Multitronic).

Har köpt 3 av den modellen, är visserligen inte mer än 430W om jag minns rätt, men det är förbannat tyst, perfekt för den som vill bygga riktigt tyst dator.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

För att det kan bli billigare.
Varför betala mer när man kan få något likvärdigt billigare?
Och bara för att man litar på något betyder det ju inte att det faktiskt är bra. Det kanske visar sig att nån viss modell av Corsair inte är så bra.
Jag vet inte hur det är just nu på marknaden men något av deras billigare nätagg inte alls var lika bra som dom bästa i den prisklassen t.ex.

Jag fick lära mig av en medlem här på sweclockers att tex Fractal Design kör med komponenter som är speccade till 85c, medans Corsairs är till 105c
Så svaret på din fråga är att det är bättre komponenter i de dyrare grejer som tex Corsairs HX850.
Och bättre komponenter = håller längre.

Permalänk
Medlem

... och vinnare blev ? Bäst i test?

Permalänk
Hedersmedlem

Tester säger ingenting om livslängden på ett nätaggregat eftersom de testas som nya. Sämre delar = kortare livslängd, även om de presterar bra som helt nya. Antec, Hiper, Tagan m fl är exempel som testade jättebra nya, men där en del modeller dog efter något/några år.

Fractal Newton har bättre delar än Tesla, som exempel. Det är inte bara modulariteten som skiljer.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst detta testet så är jag än mer övertygad om att Fractal Design Tesla 650W är ett bättre val än Cooler Master GX 650W som jag var inne på tidigare.

Permalänk
Medlem

nån som har koll på om dessa tester fortfarnade gäller eller om det har kommit mycket nytt på marknaden på senaste tiden?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av morxy49:

nån som har koll på om dessa tester fortfarnade gäller eller om det har kommit mycket nytt på marknaden på senaste tiden?

Nja riktigt utdaterade är de inte men det finns bättre alternativ ute på marknaden.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

Nja riktigt utdaterade är de inte men det finns bättre alternativ ute på marknaden.

är den här fortfarande ett bra alternativ?
http://www.inet.se/artikel/6900260/fractal-design-newton-r2-6...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av morxy49:

Nej inte till det priset. Men ta och skapa en ny tråd om du vill ha hjälp med att välja ett nätagg.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakristomte:

Jag fick lära mig av en medlem här på sweclockers att tex Fractal Design kör med komponenter som är speccade till 85c, medans Corsairs är till 105c
Så svaret på din fråga är att det är bättre komponenter i de dyrare grejer som tex Corsairs HX850.
Och bättre komponenter = håller längre.

Och det är alltså inte märket i sig det hänger på utan komponenterna i nätagget.
Även Corsair använder 85c speccade komponenter i sina billigare nätagg.
Och det finns andra tillverkare som använder komponenter med hög kvalitet till bättre pris eller i bättre klasser.
Så bara för att man litar på Corsair som märke betyder det inte att Corsair alltid är bästa valet utan det kan finnas flera olika skäl till att byta märke från Corsair.