Fyrkärniga Intel Ivy Bridge i mars–april, dubbelkärniga modeller månaden efter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bread_:

Väntar med uppgradering tills dess. Har väntat på bulldozer men har väldigt svårt att se hur den skulle kunna prestera bättre än ivy-bridge

Eller SandyBridge..................

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Det snackas ju en del nu om att AMD och Nvidias nästa grafikkortserier kommer kunna utnyttja PCI express 3.0. Är det något som gör att det är värt att vänta med att köpa ett 1155 moderkort och en Sandy Bridge nu för att sen köpa IVY när den kommer? Jag menar alltså, är det värt att vänta bara för att få ett moderkort som stöder PCI Express 3.0?

Mvh J

Finns redan Mobos från Asrock och Msi (Pcie 3.0) alla andra kommer säkert snart oxå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av f.a:

Eller SandyBridge..................

Vad har jag missat ?
nanometer sänkning + trigate borde väll ge en schyst prestanda ökning?

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bread_:

Vad har jag missat ?
nanometer sänkning + trigate borde väll ge en schyst prestanda ökning?

Jmf gällde BD..som inte kommer mosa
nuvarande 2500k,2600k.
Lga2011 och ivy kommer nog prestera..
Dock hoppas jag på fina siffror från BD!då
Blir det sonens dator som får sin 955be utbytt
Så får pappa bygga nytt med 2011 el ivy..

Permalänk
Medlem
Skrivet av f.a:

Jmf gällde BD..som inte kommer mosa
nuvarande 2500k,2600k.
Lga2011 och ivy kommer nog prestera..
Dock hoppas jag på fina siffror från BD!då
Blir det sonens dator som får sin 955be utbytt
Så får pappa bygga nytt med 2011 el ivy..

Ok fel av mig

jo det är alltid fint med kokurans har endå tyckt att AMD har erbjudit ett fint budget alternativ med sin nuvarande serie och jag brukar bygga med dem när jag bygger arbetsmaskiner till folk. Men känns som de kommer halka hopplöst efter men den som lever får se

Dock när det gäller grafik så är det fortfarande det röda laget som ligger mig närmas om hjärtat

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Grumbledock:

2 kärnor duger gott åt alla datoranvändare, precis som 128kb ram ^^
Satsa på mer så räcker det längre, visst duger en dual core bra till mobiler eller till och med laptops men till film, foto eller spel vill du nog satsa på något högre, speciellt då utvecklingen alltid går framåt och stödjer nya saker, inte fokuserar på gamla

Vet inte om det finns någon motsvarighet till UNIX "load average" på Windows, men om det finns kolla om det någonsin överstiger 2.0 på folks desktopdatorer. Grovt förenklat så är "load average" är ett mått på hur många CPU-kärnor ditt system behöver för att ingen process ska behöva vänta på sin tur att köra. Är "load average" mindre än antal kärnor så finns det kärnor som inte gör något.

Skulle klassificera mig själv som "power user", men det är ändå ytterst sällan jag har ett "load average" >2.0 på mina desktops (undantaget är under kompileringar). Har ändå skaffat en Core i7 i2600 då det är den CPU som är snabbast per tråd. För 99.9% av alla desktop användare så är det absolut viktigaste maximal prestanda per tråd, därför är en dual core CPU med hög klockfrekvens mycket bättre än en quad/hexa/octa core CPU med lägre klockfrekvens (antar att det är samma typ av kärnor så klockfrekvens är ett direkt mått på relativt hastighet per kärna).

Så för en förkrossande andel av desktop-användarna så blir en dual core dator på, säg, 4GHz långt mycket snabbare än en 8-kärnors CPU på 2GHz. Det trots att 8-kärnors CPUn har dubbelt så hög teoretiskt beräkningskapacitet. Många desktop-program kan inte heller skrivas om på ett sätt så att de effektivt kan utnyttja många kärnor, så tyvärr lär CPUer med många kärnor inte vara speciellt vettigt för desktop-datorer under den närmaste tiden. Är därför jag är förvånad (och missnöjd) med AMDs beslut att offra per-tråd prestanda i Bulldozer för att maximera total prestanda. AMD bygger ett server-chip, inte ett desktop-chip och är personligen inte intresserad av serverprestanda på min desktop/laptop dator...

Servers kan i många fall, men långt ifrån alla, utnyttja många CPU-kärnor. Så här finns ett tryck att fortsätta öka antalet kärnor.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tigerhamster:

Jag har inte hört något om sexkärniga Ivy Bridge överhuvud taget, och jag betvivlar att de lanserar extreme editions.

Ojdå, hjärnan blandade ihop Ivy Bridge och Sandy Bridge-E en aning.
Jag har inte heller hört något om sexkärniga Ivy, men jag tycker att det börjar bli dags för det i icke-EE snart. Det blir väl vid Haswell istället annars (som verkar få upp till 8 kärnor, om det nu är för konsumenter?).

Quad har ju trots allt funnits sedan 45nm hos Intel (65nm hos AMD), och Ivy är två steg mindre på 22nm. Går vi baklänges två steg så kommer vi till 90nm där Pentium-D började med dual core. Därtill så är finns ju Xeon i upp till 8 kärnor redan nu (det kanske är 2x4 dock).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av davaa:

Trevligt!

Någon som har en aning hur Ivy Bridge kommer stå sig mot Sandy Bridge-E?
Hade tänkt mig en uppgradering snart, men har ingen aning ifall jag orkar vänta tills Ivy Bridge...

Jag funderar på det med.

Sandy Bridge-E ska ju rikta sig till toppen av prestandasegmenetet och jämfört med Sandy Bridge som är ute nu är dem säkert det. Men Ivy Bridge ligger ganska nära, kanske endast 3 månader senare och med Ivy Bridge får man sänkt tillverksteknik till 22nm och dessutom den nya transistorn. Min magkänsla säger att Ivy Bridge kommer prestera bättre och till ett lägre pris

Jag har skickat samma fråga till Fredagspanelen hos SweC. Jag vet att de inte kan svara på något men kan ändå vara kul att höra deras idéer. Förmodligen kommer det komma på tapeten så fort Sandy Bridge-E närmar sig release, och då får man hoppas att det finns prestandatester av Ivy Bridge ute

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Jag funderar på det med.

Sandy Bridge-E ska ju rikta sig till toppen av prestandasegmenetet och jämfört med Sandy Bridge som är ute nu är dem säkert det. Men Ivy Bridge ligger ganska nära, kanske endast 3 månader senare och med Ivy Bridge får man sänkt tillverksteknik till 22nm och dessutom den nya transistorn. Min magkänsla säger att Ivy Bridge kommer prestera bättre och till ett lägre pris

Jag har skickat samma fråga till Fredagspanelen hos SweC. Jag vet att de inte kan svara på något men kan ändå vara kul att höra deras idéer. Förmodligen kommer det komma på tapeten så fort Sandy Bridge-E närmar sig release, och då får man hoppas att det finns prestandatester av Ivy Bridge ute

Kul att jag inte är den enda med funderingar kring detta.
Sitter med en i5 750 på 2,66GHz, funderat på att överklocka... Tycker inte det känns riktigt värt att köpa i5 2500K, det lär inte vara en så extremt stor skillnad, så därför väntar jag hellre. Jag spelar och surfar, mest spel blir det, så jag kräver ingen 8 kärnig direkt. Frågan kvarstår, Sandy Bridge-E eller Ivy Bridge. ^^

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem

borde inte de tvåkärniga börja fasas ut snart...

Permalänk
Medlem
Skrivet av OlleTheGreat:

borde inte de tvåkärniga börja fasas ut snart...

Ingen anledning när majoriteten av programmen inte skrivs för så många kärnor. Varför ha 2-3 kärnor som ligger i Idle 100% av tiden? Dessa processorer har lägre komplexitet och är effektivare i normalt bruk.

Som påpekades åvan, få program är skrivna att köras parallelt i 3 eller fler trådar. Det är nämligen inte så enkelt som att bara säga "fler trådar". Program där order och timing är av viktig natur (till exempel spel) så är inte multithreading pålitligt - då det kan orsaka buggar och andra stabilitets problem som kan vara extremt svåra att uptäcka. Kom ihåg att Javascript till exempel endast kan köras på en tråd.

Om du tittar på jämförelser i spel till exempel så är 2100 faktiskt ändå nära 2500 i många titlar (till exempel Crysis 1). Något långsammare klart, men den presterar ändå hästlängder framför AMDs 4 och 6 kärnors chip.

Det faktum att intel fokuserar på per-kärna prestanda och inte kärna-sum prestanda som AMD är anledningen till att Intel är de dominanta för 'prestanda' system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Intel struntar i ny sockel ? say whaaaat !!

De gör väl som de brukade göra tidigare, dvs behålla samma sockel men att den kräver en ny styrkrets vilket hursomhelst betyder att du måste byta moderkort. Men de har samma sockel..

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Skrivet av davaa:

Kul att jag inte är den enda med funderingar kring detta.
Sitter med en i5 750 på 2,66GHz, funderat på att överklocka... Tycker inte det känns riktigt värt att köpa i5 2500K, det lär inte vara en så extremt stor skillnad, så därför väntar jag hellre. Jag spelar och surfar, mest spel blir det, så jag kräver ingen 8 kärnig direkt. Frågan kvarstår, Sandy Bridge-E eller Ivy Bridge. ^^

Min gissning är att LGA 2011 moderkorten kommer vara skitdyra till en början, precis som det var med LGA 1366. Därför känns en Ivy Bridge som det givna valet för en som inte har extrema krav av något slag. Dock känns fyra kanalers DDR ganska ballt och det är väl bara LGA 2011 som får, även om det kanske inte har så stor betydelse för prestandan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Ingen anledning när majoriteten av programmen inte skrivs för så många kärnor. Varför ha 2-3 kärnor som ligger i Idle 100% av tiden? Dessa processorer har lägre komplexitet och är effektivare i normalt bruk.

Som påpekades åvan, få program är skrivna att köras parallelt i 3 eller fler trådar. Det är nämligen inte så enkelt som att bara säga "fler trådar". Program där order och timing är av viktig natur (till exempel spel) så är inte multithreading pålitligt - då det kan orsaka buggar och andra stabilitets problem som kan vara extremt svåra att uptäcka. Kom ihåg att Javascript till exempel endast kan köras på en tråd.

Om du tittar på jämförelser i spel till exempel så är 2100 faktiskt ändå nära 2500 i många titlar (till exempel Crysis 1). Något långsammare klart, men den presterar ändå hästlängder framför AMDs 4 och 6 kärnors chip.

Det faktum att intel fokuserar på per-kärna prestanda och inte kärna-sum prestanda som AMD är anledningen till att Intel är de dominanta för 'prestanda' system.

Det stämmer säkert, men normalsvennson har 40+ processer som ligger och tuggar i onödan som han inte behöver,och med bara två kärnor som dessa ska fördelas över så kommer datorn att segas ner med tiden mer än vad den skulle med 4 trådar, eller? Och benchmarkingsystem brukar inte ha mer än windows, drivrutiner och det som bänkas igång samtidigt. Därav liten skillnad i prestanda. Rätta mig gärna om jag har fel.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av OlleTheGreat:

Det stämmer säkert, men normalsvennson har 40+ processer som ligger och tuggar i onödan som han inte behöver,och med bara två kärnor som dessa ska fördelas över så kommer datorn att segas ner med tiden mer än vad den skulle med 4 trådar, eller? Och benchmarkingsystem brukar inte ha mer än windows, drivrutiner och det som bänkas igång samtidigt. Därav liten skillnad i prestanda. Rätta mig gärna om jag har fel.

Kort svar är nej. Även om svensson har 40+ processer så ligger i princip alltid alla eller alla minus en av dessa processer och sover. Så för svensson är det absolut viktigaste maximal prestanda per CPU-tråd för att få en så snabb desktopdator som möjligt med dagens program.

Finns till och med negativa effekter med att ha fler CPU-kärnor än vad som är nödvändigt. Dels är det uppenbart att det drar mer ström, men det är också så att om process P1 först kör på CPU kärna C1 och sedan går och sover, sedan kör P2 på C1, P1 vill köra igen och får då köra på C2. Problemet nu är att P1 har sitt data i cache:en på C1 vilket kommer orsaka trafik mellan CPU kärnorna (ett protokoll som kallas MESI och används för att hålla CPU-cachen i sync mellan CPU kärnor). Detta kan mycket väl resultera i att både C1 och C2 kör något långsammare!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv

Därför är i3 2100 > AMD Phenom II 9XX quadcore.