Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zotamedu:

De kunde kostat på sig en löstagbar nedre bur tycker jag. Speciellt med tanke på prislappen. Då hade det passat fler användare. Det är ju inte direkt ett ITX eller mATX-chassi där plats för en eller två hårddiskar är naturligt.

Tyvärr kan man ju inte få allt.

Ja, en löstagbar bur hade verkligen varit på plats med den prislappen. För mina behov duger 3 + 1 diskplatser mer än väl. Mycket kvar att önska angående priset dock.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Mycket trevligt. Kan bli nästa chassi för min del.

Jonas, har du hål i näsan?

Visa signatur

HP

Permalänk

Usch, jag tyckte det var helt gräsligt fult! Men en bra recension, som vanligt

Visa signatur

Corsair Carbide 500R - Asus Sabertooth - Intel i5 2500k - Asus DirectCU II 580 GTX - Corsair 16GB - Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av KJAK:

Äger ett gammalt Solo och måste säga att jag tycker det är helt OK med utrymme bakom moderkortsplåten och hårddiskburen för kablar och liknande. Visst man får tänka lite när man drar kablarna, men annars är det väl ingen sport?

Nu till den stora frågan. Har de kvar den svampiga Power-knappen på det nya chassiet?

Reset knappen är ännu mer svampig på Antec Solo 1. Min har tyvär gått sönder. Är bara en "plast-knorr" som är "motståndet" som lätt kan gå sönder.

Permalänk
Medlem

Jag håller med om att det är lagom med diskplatser. Sist jag hade 4 diskar var i min gamla Amiga 4000, med en IDE och 3 SCSI-2. Det var väl 10 år sedan eller så I PCn har jag aldrig haft fler än 2 diskar, en för system och en för allmän lagring.

Nu när stora diskar är så billigt fyller jag helt enkelt inte upp min lagringsdisk. Skulle jag börja närma mig köper jag en ny, dubbelt så stor, för några hundralappar och flyttar den nuvarande till en av de andra äldre datorerna. Ska man ha många hårddiskar får man väl skaffa en stor låda och ställa som filserver i nån garderob, då känns inte det här som rätt modell i vilket fall.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Gnäll gnäll gnäll...stilrent datorchassi är avskalat men du har inte hängt här så länge men för dom flesta andra så är Fractal Design ett stilrent chassi och ett med plexi och luckor som försöker efterlikna en transformersrobot är inte det.

Trist med chassit, hade varit trevligare med nätdelen i botten och lite kabeldragning men annars så såg det väldigt bra ut och Antec har som sagt bra standard på sina chassin. Sjunker det 200kr så ska jag ta mig en rejäl funderare om man ska byta från P182 till detta.

Har hängt här dryga tre år snart. Är inte det länge nog? Och ett stilrent chassi betyder INTE att det är avskalat. Det är precis det jag reagerar på. Har du ett rum som går i transformersstilen så är ett chassi med plexi och luckor som försöker efterlikna en transformerrobot jävligt stilrent. d.v.s. att det håller sig till en given stil. Det betyder inte att den stilen MÅSTE vara sober, avskalad, spartansk eller vad för ord man nu vill använda.

Sen vet jag inte vad hur länge jag har varit registrerad här har att göra med vad ett ord faktiskt betyder. Jag är fullt medveten om att stilrent används om avskalade chassin. Men det är just därför jag skriver. För att dela min åsikt vilket är vad forum är till för.

Att folk tycker något betyder inte att det blir rätt. Och i en recension tycker(alltså är det inte garanterat rätt, bara min åsikt) jag att ett så korrekt språk som möjligt är ett plus.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

känner samma sak som dig jonas fastän jag inte byggde själv.. en av mina absoluta favoriter när det gäller utseende, byggde många datorer åt mina vänner runt 2006 med detta chassi..

Visa signatur

HHKB Pro2 - HHKB Pro JP - IBM Model M SSK - Phantom - GH60 - LZ-GH - Raptor K1 - Ducky Shine3 TKL - Filco Majestouch2 Ninja

Permalänk
Medlem

Minus för att chassit inte har dammfilter för insuget på ovansidan.

Permalänk
Medlem

Tycker inte direkt folk ska säga att Antec håller..direkt hög kvalitet på sina chassin. Iofs har jag endast ägt 2 st, ett Threehundred (vem har inte ) och ett P182 Mini. Och P182 Mini hade, för sina rätt modiga 1200 :- jävligt taskig kvalitet. Luckan fram var otroligt plastig, den hade inte ens gångjärn utan någon plastlösning som var tvärdelös, sidorna var av plast och kabeldragningen va ett h*lvete.

Efter en vända i ITX-jungels så köpte jag mig ett FD Define Mini, och det va, med ett pris på runt 800 :- nästan tio gånger bättre vad gällde...allt. I P182 så kunde du inte ha en fläkt, samtidigt som du hade hårddiskburen i, ett massivt misstag enligt mig.

FD-chassina tycker jag håller en bra mycket högre kvalitets-grad mot Antec. Jämfört med dem jag testat

OnT:

Bra recension Jonas!
Börjar verkligen få in det nu!

(Bra mycket bättre än Bitfenix visning av Outlaw ("Eeeh...)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Ser väldigt intressant ut. Två frågor bara:

1. Jonas säger i videon att det inte lämpar sig att ha ett grafikkort med eftermarknadskylare, eftersom den varma luften då skulle strömma nedåt och inte ha någonstans att ta vägen? Är det korrekt uppfattat? Kan inte detta då avhjälpas om man har en fläkt där längst ned i chassits framsida som blåser mot grafikkortet? Skulle gärna skaffa detta chassi men om det blir för dåligt luftflöde med t.ex ett Asus GTX580 med DirectCUII så kanske det inte är någon bra idé?

2. Kan man slippa det blå ljuset vid powerknappen genom att helt enkelt inte koppla in en sån LED-sladd? Dum fråga kanske. Vore snyggare utan det blå i min mening. Har aldrig riktigt förstått varför datorer behöver lysa och ha sig överhuvudtaget.

Permalänk
Skrivet av Rufs:

Ser väldigt intressant ut. Två frågor bara:

1. Jonas säger i videon att det inte lämpar sig att ha ett grafikkort med eftermarknadskylare, eftersom den varma luften då skulle strömma nedåt och inte ha någonstans att ta vägen? Är det korrekt uppfattat? Kan inte detta då avhjälpas om man har en fläkt där längst ned i chassits framsida som blåser mot grafikkortet? Skulle gärna skaffa detta chassi men om det blir för dåligt luftflöde med t.ex ett Asus GTX580 med DirectCUII så kanske det inte är någon bra idé?

Problemet är ju att luften måste ut ur lådan också. Den kommer ju till slut ut, men det är ett och ibland två grafikkort ivägen och eftersom ingen av fläktarna blåser uppåt så går det helt enkelt långsamt. Sen kanske DC2 klarar det ändå, iom att den är så stor.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem

Antec, hårdvarans Activision.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Rufs:

2. Kan man slippa det blå ljuset vid powerknappen genom att helt enkelt inte koppla in en sån LED-sladd? Dum fråga kanske. Vore snyggare utan det blå i min mening. Har aldrig riktigt förstått varför datorer behöver lysa och ha sig överhuvudtaget.

Power-LED:en är en separat anslutning på alla moderkort och har inget med powerknappen att göra så det går utmärkt att bara koppla in en av de.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Jag har ett Antec Solo och blev uppmärksammad om två faktum nyligen när nätagget brann och skulle bytas.

[+] Antec Solo saknade hål i bottenplattan för egen CPU-kylning. Bra att Solo II har det för lättare åtkomst. Det var ett helsike att få dit kyltornet.

[-] För att byta nätagget i mitt Solo-chassi var jag tvungen att plocka ut kylotornet för att kunna lirka ut agget. Jobbigt! Ser inte ut som att Solo II har ändrat på det. Riktigt trist i min mening. Nu kanske man inte gör det så ofta, men har man stripat upp kablar och lagt allt snyggt för att maximera luftflödet, jag då är det riktigt motigt att behöva klippa loss allt för att få ut nätagget. Antec borde gjort utrymme för det på ena sidan av chassit.

Visa signatur

Growing old is ineviteble - growing up is optional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Vid mer än ett tillfälle tas problemet upp med placering av nätagget. Att placera detta i toppen av chassit tillhör tydligen den "gamla" skolan. Det skall tydligen inte vara bra... Men vad är egentligen nackdelen med detta? Jag ser inte så mycket vinst med att ha nätagget i botten.

Enda fördelen som jag kan kan tänka mig är enklare kabeldragning, men det kan man ju lika gärna ha med kragget i toppen. Värmemässigt så ska det sitta i toppen, det är ju ett enda stort värme-element. Att ha det i botten där det inte är avskiljt ifrån resten av komponenterna är inte särskilt smart. Värme stiger ju som bekant uppåt. Ett annan riktigt dum grej är alla dessa hål många chassin har på baksidan. Sitter kragget i botten och pumpar ut varm luft så sugs den rätt lätt in i alla dessa myriader av hål. Chassin nuförtiden har ofta många fler ut-fläktar än in -> undertryck i chassiet -> alla hål, springor etc suger luft och damm. Alla verkar göra samma fel, så grundläggande fysik verkar vara nåt man glatt ignorerar när man ritar chassin. Design-bling före funktion. Antec Solo är här ganska vettigt i jämförelse med många andra.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av el_genius:

Problemet är ju att luften måste ut ur lådan också. Den kommer ju till slut ut, men det är ett och ibland två grafikkort ivägen och eftersom ingen av fläktarna blåser uppåt så går det helt enkelt långsamt. Sen kanske DC2 klarar det ändå, iom att den är så stor.

Egentligen är det väl bara att skruva bort de övriga täckbrickorna för kortplatserna, så får man ju fullt drag rakt igenom.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Ser bra ut på utsidan men inuti känns det ju inte så genomtänkt, varför inte bredda chassiet 1-2cm för att få plats med kablarna bakom moderkortet? en sån liten breddning skulle inte ens märkas på ytterformatet men skulle vara betydligt trevligare innuti.

Att ha nätagget på den platsen sabbar ju en hel del för kylningen utan att ge någon som helst fördel. Näe ogenomtänkt känns det...

Permalänk
Skrivet av soulis:

Ser bra ut på utsidan men inuti känns det ju inte så genomtänkt, varför inte bredda chassiet 1-2cm för att få plats med kablarna bakom moderkortet? en sån liten breddning skulle inte ens märkas på ytterformatet men skulle vara betydligt trevligare innuti.

Att ha nätagget på den platsen sabbar ju en hel del för kylningen utan att ge någon som helst fördel. Näe ogenomtänkt känns det...

Håller helt med om att bredda vore en fördel. Kan dock inte se vad är problemet med kraggets placering. Eftersom kragget inte sitter längst ner sprider den inte värmen upp genom hela chassit (hela kragget blir varmt och kommer att stråla värme). Luftflödet genom kragget är ju dessutom helt frikopplad från resten av insidan.

Visa signatur

f_jonssons

Permalänk
Medlem
Skrivet av soulis:

Att ha nätagget på den platsen sabbar ju en hel del för kylningen utan att ge någon som helst fördel. Näe ogenomtänkt känns det...

Hur blir det sämre kylning pga placeringen av nätaggregatet? Det är ju ett enda stort värmeelement, sitter det i toppen med en sugande fläkt bidrar det inte. Menar du att det inte går montera en radiator i toppen av chassiet? Kablar hindrar luftflödet, jo det är ju sant till viss del, men inte sådär särskilt. Det är nog jämt skägg jämfört med den värmestrålning ett nätagg i botten bidrar med. Alla nätagg jag lagt handen på när datorn varit i drift har varit märkbart varma. Kablar kan man ju samlaihop och trycka på sidan, det har jag alltid gjort när jag plockatihop datorer. Har man plats för kabeldragning på baksidan så hindrar ju knappast kablarna luftflödet tex.

Jag skulle gärna vilja få underbyggda argument för varför det värmemässigt är bra att ha nätaggregatet någon annanstans än just i toppen längst bak.

En gång i tiden hade jag ett AT Fulltower, i det experimenterade jag en hel del med att placera nätagget lite här och var. Hur borde jag ha gjort?

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pholostan:

Hur blir det sämre kylning pga placeringen av nätaggregatet? Det är ju ett enda stort värmeelement, sitter det i toppen med en sugande fläkt bidrar det inte. Menar du att det inte går montera en radiator i toppen av chassiet? Kablar hindrar luftflödet, jo det är ju sant till viss del, men inte sådär särskilt. Det är nog jämt skägg jämfört med den värmestrålning ett nätagg i botten bidrar med. Alla nätagg jag lagt handen på när datorn varit i drift har varit märkbart varma. Kablar kan man ju samlaihop och trycka på sidan, det har jag alltid gjort när jag plockatihop datorer. Har man plats för kabeldragning på baksidan så hindrar ju knappast kablarna luftflödet tex.

Jag skulle gärna vilja få underbyggda argument för varför det värmemässigt är bra att ha nätaggregatet någon annanstans än just i toppen längst bak.

En gång i tiden hade jag ett AT Fulltower, i det experimenterade jag en hel del med att placera nätagget lite här och var. Hur borde jag ha gjort?

Men om nätagget suger luft från fläkten som sitter på undersidan så är det väl ändå bättre att nät agget suger luft från utsidan av chassit än insidan. Det Jag tänker är att ett varmt element i taket värmer fortfarande mer än ett svalt på golvet. Det är iallafall mina erfarenheter från riktiga element, då ellementen i sadelkammaren i stallet sitter i taket.

Permalänk
Medlem

Lådor med nättagg i toppen som kräver att man måste lyfta bort CPU kylaren alt. till och med moderkortet för att få ut den går bort direkt, så 90 talet.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Coca:

Lådor med nättagg i toppen som kräver att man måste lyfta bort CPU kylaren alt. till och med moderkortet för att få ut den går bort direkt, så 90 talet.

eh nej? se på videon

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Inaktiv

Finns det något som helst dämpningsmaterial som typ vinyl på sido/fram plåtarna som på Antec Sonata Plus 550 (http://www.sweclockers.com/recension/6027-antec-sonata-plus-5...). Annars är det ju helt värdelöst för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Tycker inte direkt folk ska säga att Antec håller..direkt hög kvalitet på sina chassin. Iofs har jag endast ägt 2 st, ett Threehundred (vem har inte ) och ett P182 Mini. Och P182 Mini hade, för sina rätt modiga 1200 :- jävligt taskig kvalitet. Luckan fram var otroligt plastig, den hade inte ens gångjärn utan någon plastlösning som var tvärdelös, sidorna var av plast och kabeldragningen va ett h*lvete.

Det finns väl inte ens något mini p182... Sen...
Tycker mini P180't håller en reko kvalitet överlag även om det är lite klumpigt byggt, sidorna är inte av plast bara, de består ju av samma sandwitch-konstruktion som vanliga P180/P182 och är väldigt väl dämpande och vibrationshämmande, Dessutom är stommen mer solid byggd än de flesta andra chassin. Det sagt så tycker jag FD minit är ett helt reko chassi likaså.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

fAN VAD ALLA SNACKAR NEGATIVT OM AGGET I TOPPEN... UPPENBART ATT DE GJORT SÅ FÖR ATT ETT LÅNGT GRAFIKKORT SKA FÅ PLATS.
DET BLIR BARA KALLARE MED AGGET I TOPPEN DÅ LUFTEN SOM GÅR UPPÅT MOT MODERKORTET INTE FÖRVÄRMS AV AGGET OCH AGGETS VÄRME STIGER BARA.
ursäkta caps orkar inte ändra.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem

dessutom om man har ett fläktlöst nätagg är det jätte mycket bättre med det i toppen.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem

Är det någon här som kan svar på vart detta chassi finns?? Är ju inte i lager nånstans, förutom ghdata då för lite mer än 1100:- Inet uppger på lagerstatus den 11 nov!!

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chichin:

Är det någon här som kan svar på vart detta chassi finns?? Är ju inte i lager nånstans, förutom ghdata då för lite mer än 1100:- Inet uppger på lagerstatus den 11 nov!!

Om varken Inet eller Dustin har det inne känns det ganska lönlöst att få tag i det.

Är lite sugen på att sätta en 360-rad i botten av lådan, borde få plats med mATX-bräda. Är det enda vettiga jag hitta som inte har nätagget i botten, känns som att det borde bli tystare med fläktar/rad i botten än att ha dem i toppen på någon annan låda.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Jag var helt klart inne på att köpa detta chassi men det som känns sådär är :

  1. Nätdel i toppen känns gammalmodigt

  2. Inget vettigt vis att dra kablar

  3. För litet för iallafall mina komponenter, jag har själv Antec Sonata som är ganska likt och trångt är det minst sagt.

  4. Designen är avskalad men för den delen är den inte snygg, den hade kunnat vara mycket stilrenare. Men visst för priset den ligger på så är den utan tvekan konkurrens kraftig.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide