AMD FX "Bulldozer" överklockas till 8 429 MHz – nytt Guinness världsrekord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Hmm.
Nu blir jag lite fundersam.
På senare tid har det pratats om att BDn "senare"läggs pga att de har problem med klockfrekvenserna i sina chip.
Detta visar ju på raka motsatsen.
Nu är det iofsig mycket av processorn avstängd men det känns fortfarande tvetydigt.
Kan det vara något annat problem AMD har att tampas med?
Eller är det bara så enkelt att AMD handplockat ut cpuer ur deras serie vilket bidrar till detta häftiga resultat?

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?275098-AMD...

Permalänk

ååh men sånt här är ju bara töntigt.
det är som att sätta en fiat uno efter ett tåg och sen säga "höhö vi fick upp fiaten i 110!"

dom kan ju återkomma när dom lyckats klocka upp den på vanligt sätt istället.

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Medlem

Grattis å all heder till dem.

Att få upp en CPU som är bekräftad/veriferad bevisar att den är tämligen stabil.
Att ni ens jämför denna mot gamla celeron i MHZ är rent idiotiskt då nyare CPU har betydligt fler avancerade funktioner i algorithmer/räknesätt (enkelt sagt, 1GHZ på ny cpu motsvarar i beräkningskraft ex 1.5Ghz på äldre kärna)

Att detta inte visar vardagligt bruk har inte en gnutta betydelse då man har specifika rekord för specifika ändamål.
Dock talar mycket för att SB-E kommer slå dem på fingrarna, dock får tid/benchmark förtälja detta.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Vilket dock, liksom då man tidigare kunde (och även fortfarande kan) dra slutsatsen att celeron är klockningsvänlig, inte är jätteintressant för folk i allmänhet. Det verkar ju inte heller som att förmågan till höga frekvenser utnyttjas särskilt väl i i alla fall de modeller som lanseras först.

Då Celeron slog sina första världsrekord så tror jag inte det var lika stort och populärt att klocka datorerna som det är idag. Jag kan ha fel. Men jag minns att det var en viss uppmärksamhet kring det och Celeron i sig var en rätt populär processor runt år 2000. Överklockningarna hemma började nog hemma i samband med det också. Ingen höjer däremot nämnvärt på ögonbrynen när Celeron slår sina rekord efter rekord. Ryktet om den medelmåttliga prestandan ligger kvar både som stock och överklockad. Med en viss tur kanske AMD kan vända på steken (jag är dock skeptisk). Men som sagt prestandan är inte det intressanta med denna form av tävlingar, snarare att se var gränsen för vad som är möjligt går. Men det intressanta och lite smått chockerande är att se att AMD kan visa framfötterna på nånting i cpu världen, det var inte direkt igår det hände.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av bicepscurl:

2 kärnor! OC! nah not impressive!

Hade dom nått detta resultat med alla kärnor aktiverade hade det varit imponerande.

Den är designad för att klocka högt. Bulldozer har något svagare prestanda för enkeltrådade applikationer jämfört med intel, de har kompenserat genom att göra processorn mer klockvänlig och mycket snabb L1 cache. Bulldozer är i första hand byggd för att hantera flera trådar bra och vara energieffektiv.

Lite fler trådar och Intel kommer hamna i kölvattnet, speciellt om det handlar om heltalsoperationer som är vanligast. AMD räknar kallt med att beräkningsintensiva applikationer kommer flytta över till grafikkorten då dessa är hejdlöst mycket snabbare även om man jämför med en mycket snabb CPU som är bra på flyttalsoperationer.

Permalänk
Entusiast

Jag är väldigt förvånad över att så många gnäller så mycket om överklockning på just ett överklockningsforum. Alla extrema överklockare borde väl vara överlyckliga över att de får nya leksaker att tortera till döds.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Då föreslår jag att du min gode herre tar och slår det här världsrekordet, med helium helst

Ja, om jag hade processorer att förstöra höger och vänster så kanske jag hade gett mig in på den biten bara för att. Poängen är ju att dom säkert kan klocka samma chip över 10 Ghz gränsen men tyvärr går det ju inte mäta det innan saker faljerar. Så i detta fallet handlar det ju om den högsta MÄTBARA frekvensen. (dvs, dom kan köra den länge nog för att kunna visa resultat)
Vi kan ju ta det ett steg längre och åka till en annan planet och klocka där, då kanske man kan pressa prestandan lite till och få ett nytt "världsrekord".

Skrivet av AMD_PERA:

Sedan så är det väl så att tex. Dragsterbilar inte riktigt går på vanlig diesel, Där har det ju en massa lustgas och annat roligt, om man ska öka toppfatten & axet
Vill man mystrimma en volvo så är väl bara chiptrimning enklast.
En liten jämförelse bara

Jo men dragsterbilar har ju ett "syfte"... Det vill säga, acceleration och det är ju inte för inget som en förare sitter i bilen. Det är en ganska grym upplevelse att dra iväg med en dragster. Dom kan säkert får dragsterbilar att åka snabbare utan föraren ivägen. Annars kan dom ju fixera en stor fet raket på bilen som skjuter iväg den som en gevärskula.
Och det är väl det som jag kan jämnföra denna sortens överklockning med. En dragster utan pilot med en fet raket på taket. Helt poänglös egentligen om man nu inte kan dra nytta av något på vägen. T.ex att bilens chassi inte rasar samman på grund av påfrestningen. Fortfarande ganska pointless om man inte vet hur det chassis står sig i "normalt" användande. D.vs med en förare i brunnen.

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Medlem

Syftet med ett MHz-rekord är att köra i högsta möjliga frekvens under den tid som krävs för att dokumentera det.

Med din inställning borde inte tex friidrott existera av två skäl;
1. Tex en 100 meters löpare inte kan hålla samma tempo över en längre sträcka. Alltså ointressant i tävlingssammanhang.
2. Man kan se samma löpare som handplockad (av tränaren) och tränad från unga år, vilket också är lika meningslöst då tränaren inte kan plocka in en slumpmässig person och få fram liknande resultat.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Syftet med ett MHz-rekord är att köra i högsta möjliga frekvens under den tid som krävs för att dokumentera det.

Med din inställning borde inte tex friidrott existera av två skäl;
1. Tex en 100 meters löpare inte kan hålla samma tempo över en längre sträcka. Alltså ointressant i tävlingssammanhang.
2. Man kan se samma löpare som handplockad (av tränaren) och tränad från unga år, vilket också är lika meningslöst då tränaren inte kan plocka in en slumpmässig person och få fram liknande resultat.

1) Det är ointressant att anlita en 100-meterslöpare för att försöka slå värdsrekordet på 10000 meter.
2) Det är ointressant för den som vill veta hur fort en slumpmässig person kan förväntas springa 10000 meter.

Visst är det skoj med 100-meters-lopp men vad har man för praktisk nytta av en 100-meters-löpare som måste stanna och vila om man i praktiken vill ha någon som kan ta sig fram snabbt på längre sträckor? Vad har man för nytta av att veta att en handplockad supertränad löpare kan springa 100 m jättefort med en viss sorts löparskor när man själv ska inhandla skor för att springa ett långlopp? Skorna kanske inte ens har någon betydelse, han kanske hade sprungit lika fort med Adidas-skor istället för Nike under samma förutsättningar?

Sådana där överklockningsevent är bara meningslösa jippon utan praktisk betydelse för oss vanliga datoranvändare, precis som 100 m loppet i friidrotts-VM är meningslöst för vardagsmotionären som ska köpa skor... Men visst kan idrotts-stjärnorna hjälpa skotillverkare att sälja skor till vardagsmotionärerna, trots att det är totalt meningslöst för dem att välja samma sorts skor som världsrekordhållaren om man inte själv just tänkt ta världsrekortet på 100 m.... Trots allt är vanliga konsumenter ganska lättlurade.

Permalänk
Medlem

Visst, men inte hör man klagomål på hur ointressant det är med nytt världsrekord på 100m. De som inte är intresserade läser väl rubriken och bläddrar vidare.

Varför ska det klagas när det gäller frekvensrekord för processorer? De som tycker det är meningslöst kunde väl låta bli att ödsla sin tid med att kommentera vad de ändå inte är intresserade av.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

1) Vad har man för nytta av att veta att en handplockad supertränad löpare kan springa 100 m jättefort med en viss sorts löparskor

Att skorna håller 100 meter?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Szkar:

"Observera att den höga klockfrekvensen uppnåddes med endast en aktiv Bulldozer-modul (två kärnor)."

Le sigh.

Man vill helst bara köra en kärna då värmen som produceras är enorm med fyra kärnor. Värme = dåligt

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

Man vill helst bara köra en kärna då värmen som produceras är enorm med fyra kärnor. Värme = dåligt

Jag kan få upp min Cedar Mill P4 till 8GHZ, no sweat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCadde:

Ja, om jag hade processorer att förstöra höger och vänster så kanske jag hade gett mig in på den biten bara för att. Poängen är ju att dom säkert kan klocka samma chip över 10 Ghz gränsen men tyvärr går det ju inte mäta det innan saker faljerar. Så i detta fallet handlar det ju om den högsta MÄTBARA frekvensen. (dvs, dom kan köra den länge nog för att kunna visa resultat)
Vi kan ju ta det ett steg längre och åka till en annan planet och klocka där, då kanske man kan pressa prestandan lite till och få ett nytt "världsrekord".

Jo men dragsterbilar har ju ett "syfte"... Det vill säga, acceleration och det är ju inte för inget som en förare sitter i bilen. Det är en ganska grym upplevelse att dra iväg med en dragster. Dom kan säkert får dragsterbilar att åka snabbare utan föraren ivägen. Annars kan dom ju fixera en stor fet raket på bilen som skjuter iväg den som en gevärskula.
Och det är väl det som jag kan jämnföra denna sortens överklockning med. En dragster utan pilot med en fet raket på taket. Helt poänglös egentligen om man nu inte kan dra nytta av något på vägen. T.ex att bilens chassi inte rasar samman på grund av påfrestningen. Fortfarande ganska pointless om man inte vet hur det chassis står sig i "normalt" användande. D.vs med en förare i brunnen.

Det var ju bara en jämförelse.
Det blir nog bra när det blir färdigt

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

[QUOTE="AMD_PERA;11357602"]Det blir nog bra när det blir färdigt :)/QUOTE]

Du har skrivit det i varje Bulldozer-tråd jag har sett! Haha.

Vi gillar optimistiska tänkare!

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Nikkop;11364655"]

Skrivet av AMD_PERA:

Det blir nog bra när det blir färdigt :)/QUOTE]

Du har skrivit det i varje Bulldozer-tråd jag har sett! Haha.

Vi gillar optimistiska tänkare!

Man vill ju va' me'

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Nja, om du med "vända kappan efter vinden" menar att folk (eventuellt med viss fördröjning) köper prylar som är billiga men ändå tillräckligt bra (oavsett märke) är det väl så de flesta beter sig i datorbranschen? Den där klicken unga är väl snarare de som inte kan tänka sig att byta oavsett vad som händer?

Det finns väl alla sorters kunder förstås!

Fast ibland när man läser entusiastsiter så verkar det vara benchmarks för stunden och viss hype&konsensus som ska vara tongivande, och inte djupare mer långtgående tester om man säger så, speciellt verkar det vara fokus på enskilda komponenters teoretiska prestanda och inte hur bra de jobbar under last med riktig mjukvara.

Jag gissar fortfarande att t.ex. Bulldozer kommer att prestera godkänt för dagligt bruk i de allra flesta fall, lutar inte mot att det blir en dålig produkt (de flesta märker krasst inte 5-10% skillnad om de inte mäter och kollar siffror med benches). Men det är klart, när folk kunnat klämma på färdiga Bulldozers som man kan köpa själv också så får vi se exakt...

Det finns också användsningsområden för datorer där man inte nödvändigtvis bara tittar på inköpskostnad och vad som är billigast för stunden, utan även på lite längre sikt, med garantier, ev. service och övriga värden som kan ingå i ett köp.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Jag är väldigt förvånad över att så många gnäller så mycket om överklockning på just ett överklockningsforum. Alla extrema överklockare borde väl vara överlyckliga över att de får nya leksaker att tortera till döds.

Samma här, helt häpen. Det vänds på nåt konstigt sätt nästan till nåt negativt att ta världsrekordet, lol

Alla fattar att högsta cpu klock världsrekordet är lite av en ploj grej, men det är kul och folk gillar det. Och att det säger något om arkitekturens klock potential borde alla också fatta(och det gör nog majoriteten också).

Permalänk
Avstängd

är rätt säker på att det är amd som hindrar dom från att köra benhmarks. troligen är det ett bra eng sample, antingen b2 eller möjligtvis b1 (b0 har låst multippel).

det skulle inte förvåna mig ifall amd medvetet har strypt prestandan för b1 och b0 för att intel inte skall hinna förbereda sig ordentligt.

Permalänk
Skrivet av anjora:

är rätt säker på att det är amd som hindrar dom från att köra benhmarks. troligen är det ett bra eng sample, antingen b2 eller möjligtvis b1 (b0 har låst multippel).

det skulle inte förvåna mig ifall amd medvetet har strypt prestandan för b1 och b0 för att intel inte skall hinna förbereda sig ordentligt.

b1 är tydligen inte så stabil. Så något mellan B1 och b2 om inte rent av är just b2:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anjora:

är rätt säker på att det är amd som hindrar dom från att köra benhmarks. troligen är det ett bra eng sample, antingen b2 eller möjligtvis b1 (b0 har låst multippel).

det skulle inte förvåna mig ifall amd medvetet har strypt prestandan för b1 och b0 för att intel inte skall hinna förbereda sig ordentligt.

Enligt John Fruehe har AMD inte strypt prestandan på något sätt, men det betyder ju inte att allt funkar som det ska på de äldre processorerna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zarper:

Enligt John Fruehe har AMD inte strypt prestandan på något sätt, men det betyder ju inte att allt funkar som det ska på de äldre processorerna.

jag tar det john fruehe påster med en nypa salt, det skall väl klarna så småningom det där. i vilket fall så kan man inte förvänta sig speciellt mycket av eng samples när det gäller oavsätt processor.

Permalänk
Medlem

Det här är världsrekord i överklockning. Varken mer eller mindre.

Skippa gnäll & skitsnack.

Om man ändå vill spekulera i hur BD kommer att prestera till vardags så verkar det ju som att prestandan skalar hyfsat med temperatur. Det finns överklockningspotential med andra ord. Detta har förstås ingenting med IPC eller throughput att göra, men det är det ingen som har sagt heller. Detta får mig att tänka på religiösa muppar som tycker att evolutionsteorin är felaktig eftersom den inte förklarar hur livet uppkom.

Permalänk

Är det verkligen riktig klockfrekvens?
Jag hörde att processorns byggsten d-vippan och kringvarande grindar inte kunde klara uppemot 4 GHz. Hur har dom gjort egentligen?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -8-DEAMON-8-:

Är det verkligen riktig klockfrekvens?
Jag hörde att processorns byggsten d-vippan och kringvarande grindar inte kunde klara uppemot 4 GHz. Hur har dom gjort egentligen?

har sett b0 köra cinebench i 4ghz med luftkylning så jag väljer att inte tro allt för mycket på det där(filmen i fråga lades sedan som privat).

Permalänk
Medlem

Verkligen tråkigt att se folk som tar nyheten negativt och börjar argumentera hit och dit om hur intel ändå är "bättre". Precis som många sagt är detta bara en indikation att bulldozer blir kul att överklocka. Det är faktiskt bra om bulldozer lyckas pressa ner priserna lite för alla, men tydligen är det viktigare att försvara sitt köp till varje pris..

OnT: Tror nog det kan bli en bulldozer i framtiden. Gillar starkt att man undviker att använda så många socklar som intel (med syfte att tvinga folk byta moderkort hela tiden).

Visa signatur

RX 6950 XT Merc | 5800x3D w/ Peerless Assassin 120 SE | G.Skill 2x16GB CL16 3600@3733MHz | Aorus B550 Elite V2 | Seasonic Focus GX 850w | Fractal Design R4 | AOC CU34G2X 1440p Ultrawide @ 144MHz FreeSync

Permalänk
Avstängd
Skrivet av igelkotte:

Eller hur. Hade hellre sett att att man uppnått dessa resultat stabilt med luftkylning. Men nu handlar det dock om världsrekord. Men du får väl försöka slå detta rekord, då kanske du inser hur imponerande det är.

Inte ett dugg imponerande! kommer aldrig bli impad av OC där dom stänger av massor av kärnor på en cpu som är byggd med 6-8 kärnor så som den ska vara!

Har själv hållt på med OC i många år och kört mina prollar i org utförande stängde aldrig av några kärnor alls, då jag tyckte att det var FUSK att säga att man har klockan sin quad cpu till det och det resultatet då man stängt av hela prollen typ.

Då kunde dom tagit en cpu med redan 2 kärnor och klockat den! min åsikt och tycke i alla fall i denna sak!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bicepscurl:

Inte ett dugg imponerande! kommer aldrig bli impad av OC där dom stänger av massor av kärnor på en cpu som är byggd med 6-8 kärnor så som den ska vara!

Har själv hållt på med OC i många år och kört mina prollar i org utförande stängde aldrig av några kärnor alls, då jag tyckte att det var FUSK att säga att man har klockan sin quad cpu till det och det resultatet då man stängt av hela prollen typ.

Då kunde dom tagit en cpu med redan 2 kärnor och klockat den! min åsikt och tycke i alla fall i denna sak!

Du jämför äpplen med päron. Missade du att just detta överklockningstestet endast handlade om maximal frekvens? När bulldozern är officiellt släppt så kan du förvänta dig att det kommer ut "riktiga" oc-resultat med alla moduler aktiverade, var så säker.